Naqref skrev:Det är dock imponerande att en firma med så stora resurser inte kan bygga högtalare för 20kkr som håller sig inom dubbla toleranserna för DIN-standarden för tonkurvan. Det är lika imponerande att de lyckas fixa en så stor lådresonans att den syns på impedanskurvan.
Atkins skriver att i o m att den (lådresonansen) har så högt Q så triggas den kanske inte så mycket att det är ett problem. Kanske en lösning för framtiden att istället för att dämpa resonanser så gör man de så resonanta att de inte triggas under hela låtars speltid. Då hörs de inte medan låten pågår. Å andra sidan så kommer man höra dom bra länge efter låten har slutat. Mer musik för pengarna.

Dessa resonanser fanns ju även i Linn Helix ( testad av LTS ) och det var samma visa där: högt q- värde gör att inspelningarna låter mera likartat, kanske blir det mera " stampa takten" av detta stuk också.*
* fråga mig inte hur, bara.
Mycket talar för att lådresonansen, som är så stor att den syns på impedanskurvan för majik 140 nog är inkonstruerad .
De flesta föredrar kanske lådresonanser, istället för helt oresonant ljud.
K- arrayen med hela dess uppbyggnad med ett horn som ligger flera cm bakom elementet gör att det mätmässigt blir en hel massa resonanser och väldigt krokig frekvensgång, allt enligt stereophile.
Men det kanske är helt avsiktligt menat, detta ?
Jag kan tänka mig att cd kanske låter " mera analogt" med litet diffus återgivning vid de högre frekvenserna ?
Vad säger du Naqref, om dessa möjligheter ?
Edit: Nu har vi fem mätningar som visar på resonanser vid 400- 500 Hz av fem olika linnmodeller. Ett medvetet designdrag ?