Pdt skrev:Där man kopplar in skivspelaren i förstärkaren är det tre ingångar. Jag har förstått att skärmningen ska in i mitten hålet. Men de andra två? Jag får brumm i högtalarna vid beröring av båda kontakterna, vilket innebär att de båda är signalingågnar va?
Varför är det två signalingångar i en monoförstärkare och hur ska man koppla i dem?
Kanske är dom bara parallellkopplade. Bara att ansluta och höra hur det låter. Annars var det så på dinkontakterna med fem stift (stereo) att mittenstiftet var jord och de två på ena sidan var ingångar h-v och de två på andra sidan utgångar h-v. Jag kommer aldrig ihåg stiftnumren. Det behövdes när man körde bandare. På skivspelare var därför bara mittenstiftet och de två på ena sidan som räknades som ingångar anslutna eftersom det rörde sig om signal i bara ena riktingen. Men din pjäs är ju i mono och dinkontakten har tre stift och då borde det vara likadant utöver att det bara finns ett stift på vardera sidan om jordstiftet i mitten. Sen har du ett nytt spelarverk säger du. Sitter det samma pickuptyp i det verket som i det gamla, troligen en kristallpickup? Om du ansluter en nutida MM-pickup behöver du också ett RIAA-steg mellan spelare och Luxorns ingång för att signalen ska passa, Annars får pjäsen för låg signal och med fel frekvenskurva. Det kommer att låta lågt, vasst och basfattigt. Det kan ev. också behövas trimmas lite på signalnivån ut från RIAA-steget.