Luxor 33ML

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pdt

Luxor 33ML

Inläggav Pdt » 2011-07-02 15:05

Jag har köpt en gammal Luxor 33ML radiogrammofon som jag hade tänkt spela mina vinylplattor i.
Jag har bytt ut den gamla skivspelaren mot en ny, men eftersom det är en monoförstärkare så får jag inte ut allt ljud ur högtalarna.
Går det att koppla på något sätt så att jag får ut allt ljud ifrån stereoplattorna?

Men det är en sak jag inte förstår.
Där man kopplar in skivspelaren i förstärkaren är det tre ingångar. Jag har förstått att skärmningen ska in i mitten hålet. Men de andra två? Jag får brumm i högtalarna vid beröring av båda kontakterna, vilket innebär att de båda är signalingågnar va?
Varför är det två signalingångar i en monoförstärkare och hur ska man koppla i dem?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-02 16:02

Har du öppnat dörren och kollat i manualen?

Bild
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Pdt

Inläggav Pdt » 2011-07-02 18:16

Det fanns ingen manual när jag köpte den.
Har googlat lite efter en pdf manual men kan inte hitta något.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Luxor 33ML

Inläggav Flint » 2011-07-02 18:44

Pdt skrev:Där man kopplar in skivspelaren i förstärkaren är det tre ingångar. Jag har förstått att skärmningen ska in i mitten hålet. Men de andra två? Jag får brumm i högtalarna vid beröring av båda kontakterna, vilket innebär att de båda är signalingågnar va?
Varför är det två signalingångar i en monoförstärkare och hur ska man koppla i dem?

Kanske är dom bara parallellkopplade. Bara att ansluta och höra hur det låter. Annars var det så på dinkontakterna med fem stift (stereo) att mittenstiftet var jord och de två på ena sidan var ingångar h-v och de två på andra sidan utgångar h-v. Jag kommer aldrig ihåg stiftnumren. Det behövdes när man körde bandare. På skivspelare var därför bara mittenstiftet och de två på ena sidan som räknades som ingångar anslutna eftersom det rörde sig om signal i bara ena riktingen. Men din pjäs är ju i mono och dinkontakten har tre stift och då borde det vara likadant utöver att det bara finns ett stift på vardera sidan om jordstiftet i mitten. Sen har du ett nytt spelarverk säger du. Sitter det samma pickuptyp i det verket som i det gamla, troligen en kristallpickup? Om du ansluter en nutida MM-pickup behöver du också ett RIAA-steg mellan spelare och Luxorns ingång för att signalen ska passa, Annars får pjäsen för låg signal och med fel frekvenskurva. Det kommer att låta lågt, vasst och basfattigt. Det kan ev. också behövas trimmas lite på signalnivån ut från RIAA-steget.

Användarvisningsbild
Pdt

Inläggav Pdt » 2011-07-02 18:57

Jag kör med en riaa förstärkare emellan. Jag får bra ljud men bara en av stereo kanalerna.
Spelar ingen roll om jag byter plats på anslutningarna, det är förtfarande samma kanal som hörs.
Men jag måste ha skivspelaren inkopplad i båda kontakterna annars blir det inget ljud alls.
Har testat att koppla svart och röd i var sin ingång på förstärkaren, och även båda in i samma ingång och en bygel över till den andra. I andra fallet blev det inget ljud alls av någon anledning

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-02 19:06

Pdt skrev:Jag kör med en riaa förstärkare emellan. Jag får bra ljud men bara en av stereo kanalerna.
Spelar ingen roll om jag byter plats på anslutningarna, det är förtfarande samma kanal som hörs.
Men jag måste ha skivspelaren inkopplad i båda kontakterna annars blir det inget ljud alls.
Har testat att koppla svart och röd i var sin ingång på förstärkaren, och även båda in i samma ingång och en bygel över till den andra. I andra fallet blev det inget ljud alls av någon anledning

Du får nog löda ihop en egen sladd att köra mellan RIAA-steget och Luxorn. Testa med att bara löda ihop båda signalledarna och anslut dom så till ett av stiften och förstås skärmen till mittenstiftet. Det borde gå. Om du får problem med skorr vid extrema höger- vänster-ljud får du nog seriekoppla ledarna före sammanbindningspunkten med ett mostånd på säg 4.7k på vardera ledaren för att undvika att RIAA-stegets utgångar kortsluter varandra.

Användarvisningsbild
Pdt

Inläggav Pdt » 2011-07-02 19:13

Får testa det.
Tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-02 19:14

:)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-02 19:32

Pdt skrev:Det fanns ingen manual när jag köpte den.
Har googlat lite efter en pdf manual men kan inte hitta något.

Bli medlem på radiomuseum.org så finns det lite att hämta.
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Pdt

Inläggav Pdt » 2011-07-02 19:55

De skulle ha 25£ för att bli medlem. Tycker det är lite väl dyrt.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2011-07-02 21:42

En stor samlare av bl.a radio: http://www.johansoldradios.se/
Finns även på detta forum: http://radiohistoriska.se/index.html

Har du tur kanske någon sitter med mer info om apparaten.

Användarvisningsbild
Pdt

Inläggav Pdt » 2011-07-05 21:28

Nu har jag provat att koppla signalkablarna på alla möjliga sätt.
Det går att få ut allt ljud om jag blandar l/r och kopplar dem i båda ingångarna, men det blir fruktansvärt lågt och tunnt ljud. Då kör jag med med riaa stärkaren.
Börjar bli frustrerande detta. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-05 21:55

Pdt skrev:Nu har jag provat att koppla signalkablarna på alla möjliga sätt.
Det går att få ut allt ljud om jag blandar l/r och kopplar dem i båda ingångarna, men det blir fruktansvärt lågt och tunnt ljud. Då kör jag med med riaa stärkaren.
Börjar bli frustrerande detta. :)

Låter båda kanalerna rätt när du kör dom en och en? Vet du att pickupens stift är rättkopplade med fas och nolla? Om en kanal är fasvänd släcker dom ju ut varandra utöver stereoinformationen när du monokopplar/parallellkopplar ledarna och då blir det både klent och pipigt.

Användarvisningsbild
Pdt

Inläggav Pdt » 2011-07-05 22:43

Det vet jag faktiskt inte. Den var kopplad när jag köpte den begagnad.
Stiften på pickupen är märkta G L R och H. Hur ska sladdarna ifrån tonarmen sitta?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-05 22:50

Pdt skrev:Det vet jag faktiskt inte. Den var kopplad när jag köpte den begagnad.
Stiften på pickupen är märkta G L R och H. Hur ska sladdarna ifrån tonarmen sitta?

Exakt dom där bokstäverna har jag aldrig sett men jag kollar på en Shure.

RG=grön höger jord
R=röd höger ledare

LG=blå vänster jord
L=vit vänster ledare

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-07-05 23:12

Hej har du provat med Radiomuseet i Göteborg dom kanske

har ett schema på apparaten http://www.radiomuseet.se/

mvh Lasse-

Återgå till Vintage-hifi