Moderator: Redaktörer
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej, det går inte eftersom det handlar om subjektiva upplevelser och det finns så många olika förutsättningar.
+1
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej, det går inte eftersom det handlar om subjektiva upplevelser och det finns så många olika förutsättningar.
+1
meanmachine skrev:Undar stilla och vi har i mångt varit inne på detta men tror inte det finns ett trådämne som direkt rör denna topic.
Går det att kora den ultimata högtalaren och om så vilken och om hur, vilka kriterier skall den uppfylla.
Tanken är att vi ofta talar så olika om varandra måhända kan en tråd öppna för en syn som skapar en samsyn. Om inte annat kanske skapar det en holmgång men det har vi ju haft förut.
Jag ser, lyssnar själv och noterar att det finns måna modeller som är bra men anser i mycket att en högtalare inte sällan är bra på allt. En man sade en gång att om man skall klara alla moment som en högtalare skall bör man ha 7 olika par som fyller alla olika behov.
Vad anse ni och varför och om vilken
MagnusÖstberg skrev:Många, säkert framförallt kvinnor skulle nog gilla inbyggda grejjer som bara hörs och inte syns. Men de är så himla omobila av sig på nått vis
phon skrev:meanmachine skrev:Undar stilla och vi har i mångt varit inne på detta men tror inte det finns ett trådämne som direkt rör denna topic.
Går det att kora den ultimata högtalaren och om så vilken och om hur, vilka kriterier skall den uppfylla.
Tanken är att vi ofta talar så olika om varandra måhända kan en tråd öppna för en syn som skapar en samsyn. Om inte annat kanske skapar det en holmgång men det har vi ju haft förut.
Jag ser, lyssnar själv och noterar att det finns måna modeller som är bra men anser i mycket att en högtalare inte sällan är bra på allt. En man sade en gång att om man skall klara alla moment som en högtalare skall bör man ha 7 olika par som fyller alla olika behov.
Ja, finns verkligen den ultimata kolven?
Jag noterar att det finns många modeller som är bra men anser i mycket att en kolv ofta inte är bra på allt. En del har fel diameter medan andra har för hög kompression.
Jag vill ha en kolv som passar i alla mina olika bilar, den ultimata kolven. Jag vill inte ta hänsyn till miljön kolven jobbar i, det måste gå att tillverka en kolv som passar i alla bilmotorer.
Måste man verkligen ha sju olika kolvar till sju olika bilmotorer?
.
phon skrev:meanmachine skrev:Undar stilla och vi har i mångt varit inne på detta men tror inte det finns ett trådämne som direkt rör denna topic.
Ja, finns verkligen den ultimata kolven?
Jag noterar att det finns många modeller som är bra men anser i mycket att en kolv ofta inte är bra på allt. En del har fel diameter medan andra har för hög kompression.
Jag vill ha en kolv som passar i alla mina olika bilar, den ultimata kolven. Jag vill inte ta hänsyn till miljön kolven jobbar i, det måste gå att tillverka en kolv som passar i alla bilmotorer.
Måste man verkligen ha sju olika kolvar till sju olika bilmotorer?
.
meanmachine skrev:Undar stilla och vi har i mångt varit inne på detta men tror inte det finns ett trådämne som direkt rör denna topic.
jonasp skrev:Ett sätt att se på saken är att det krävs rätt olika högtalare till olika akustiska förutsättningar, lyssningsavstånd och krav på dynamik. Med samma klangliga referenser och bara en "ideologi" för hur grejorna ska byggas kan jag här se ett flertal olika konstruktioner som varierar kraftigt i storlek, monteringsform och spridningsegenskaper.
Lägger vi till detta att det finns ganska många subjektiva preferenser blir det väldigt många möjliga realisationer av "den ultimata högtalaren".
Men med detta sagt, tror jag egentligen du frågade efter något annat... så jag försöker svara på den andra frågan också: i mitt eget lyssningsrum klarar jag mig med ett par till alla ändamål.
MagnusÖstberg skrev:Nej, det går inte eftersom det handlar om subjektiva upplevelser och det finns så många olika förutsättningar.
Ingvar skrev:Vilken upplevelse vill DU ha ut av ett par högtalare? (Eller fler, så många som
du anser behövs för det du vill åstadkomma.)
meanmachine skrev:Ingvar skrev:Vilken upplevelse vill DU ha ut av ett par högtalare? (Eller fler, så många som
du anser behövs för det du vill åstadkomma.)
Tycker du skrivit strålande i denna tråd och mycket intressant och tänkvärt.
Vi fortsätter tråden med just detta.
Flint skrev:Jag vill gilla det jag hör och det innebär bl.a. att jag vill slippa onaturlig lågbas. Vill också få en "komplett" musikupplevelse utan att behöva spela högt. Ideologier och rätt/fel-teori spelar ingen roll.
Strmbrg skrev:Flint skrev:Jag vill gilla det jag hör och det innebär bl.a. att jag vill slippa onaturlig lågbas. Vill också få en "komplett" musikupplevelse utan att behöva spela högt. Ideologier och rätt/fel-teori spelar ingen roll.
Jag inbillar mig (dvs tror) att jag sympatiserar med det du skriver.
Men jag är lite osäker på vad du menar med "onaturlig lågbas".
Flint skrev:Strmbrg skrev:Flint skrev:Jag vill gilla det jag hör och det innebär bl.a. att jag vill slippa onaturlig lågbas. Vill också få en "komplett" musikupplevelse utan att behöva spela högt. Ideologier och rätt/fel-teori spelar ingen roll.
Jag inbillar mig (dvs tror) att jag sympatiserar med det du skriver.
Men jag är lite osäker på vad du menar med "onaturlig lågbas".
Med "onaturlig lågbas" menar jag den överdrivna bas som bara finns på skivor och inte i verkligheten. 90% (aproximativt) av nutidens populärmusik har konstgjord och överdriven bas som jag inte känner igen från t.ex. mitt eget lirande med lite olika orkestrar om än bara amatörmässigt men den är ju min verklighet så därför jämför jag mot den.
Strmbrg skrev:Eftersom trån handlar om (är tänkt att handla om) högtalare, så blir min nästa fråga:
Om musikmaterialet innehåller en bas du ogillar, vill du då ha en högtalare som reducerar och/eller ändrar den av dig ogillade basen?
Jag planerar visserligen en ny aningen större och därmed basigare låda med en 8" Seas CA22RNY-bas och den Dynaudio D28/2 jag har liggande. Det har ju varit vanligt ett tag med dubbla 6" så därför tänkte jag gå varvet runt och köra en 8" istället som var vanligare för 20-30 år sen. Jag tror att jag är så pass skaplig på simuleringsprogram och filter nu så att jag har förutsättningar att fixa ihop en skaplig helhet.
celef skrev:Jag planerar visserligen en ny aningen större och därmed basigare låda med en 8" Seas CA22RNY-bas och den Dynaudio D28/2 jag har liggande. Det har ju varit vanligt ett tag med dubbla 6" så därför tänkte jag gå varvet runt och köra en 8" istället som var vanligare för 20-30 år sen. Jag tror att jag är så pass skaplig på simuleringsprogram och filter nu så att jag har förutsättningar att fixa ihop en skaplig helhet.
låter som ett trevligt projekt, hoppas du delar med dig av erfarenheterna i diy-delen
hälsar,
celef
phloam skrev:Den ultimata högtalaren borde ju ha kvalitéer inom andra områden än enbart ljudet. Den borde vara t.ex. lättmöblerad, trevlig att se på, WAF...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster