Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 16:35

Johan_Lindroos skrev:
Som avslutning tycker jag att det är mycket otrevligt att du kallar folk för "enögd orm". Det är ju så man häpnar. Jag tycker du borde be om ursäkt för ditt beteende. Bemöt andra som du vill blev bemött själv så tror att det ordnar sig.

-hoppsan, du har ju inte fattat nåt. Enögde ormen var en synonym för ett manligt könsorgan, vilket jag trodde nattlorden också var. Är det bara jag som sett den där tecknade figuren i en comic-strip där två nakna tjejer på ett nudistläger går förbi en filur som ser ut precis som nattlordens avatar, och den ena säger "var har jag sett honom förut?"

Syftet var alltså inte att kalla någon för enögd orm i dess negativa bemärkelse. Då hade jag troligen skrivit något i stil med "...den enögde ormen Nattlorden... bla bla". Att jag använde kursiv stil var också i syfte att visa att det var en omskrivning.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-27 17:02

Det är ju för fan ännu värre! Hur fan kan du skriva sådana idiotiska saker? Du kan ju inte begära att alla medlemmar på denna sajt ska veta vad du har för seriefigurer och snoppar i dina tankar. Nå´n jävla måtta får det vara!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-27 17:08

rhenrics skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Som avslutning tycker jag att det är mycket otrevligt att du kallar folk för "enögd orm". Det är ju så man häpnar. Jag tycker du borde be om ursäkt för ditt beteende. Bemöt andra som du vill blev bemött själv så tror att det ordnar sig.

-hoppsan, du har ju inte fattat nåt. Enögde ormen var en synonym för ett manligt könsorgan, vilket jag trodde nattlorden också var. Är det bara jag som sett den där tecknade figuren i en comic-strip där två nakna tjejer på ett nudistläger går förbi en filur som ser ut precis som nattlordens avatar, och den ena säger "var har jag sett honom förut?"

Syftet var alltså inte att kalla någon för enögd orm i dess negativa bemärkelse. Då hade jag troligen skrivit något i stil med "...den enögde ormen Nattlorden... bla bla". Att jag använde kursiv stil var också i syfte att visa att det var en omskrivning.

Och så påsta att jag inte fattat nå´t!?! Du antar så himla mycket! (att tro att Nattlorden är ett manligt könsorgan, fan vad dumt! Det kanske är vad Nattlorden själv vill mena med sitt namn/avatar vad vet jag?)

Det var verkligen inte något humoristiskt i att kalla en person för enögde ormen! Snopp! Nu får du faktiskt lägga av med dina idiotiska skriverier! Skriv schysst istället vettja!

Skriva "LTS-svansar" och liknande gör ju att det rör upp arga stämningar mot dig. Det måste du förstå, men du spelar ju bara dum och oförstående! -Men jag har inte gjort något, typ.

Om du vill föra en vettig diskussion så är rådet att sluta upp med att kalla folk för elaka och korkade saker.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-05-27 17:12

norman skrev:Nattlorden: Testade lite sinustoner nu med mina hörlurar, går bra att höra ner till 20hz. 15 är lite svårare, blir en "tryckande" känsla. (kanske orkar koppla in micen så jag kan kontrollera distortionen)

Sådär, nu kopplade jag in micen och mätte lite. Tyvärr så är det alldeles för mycket bakgrundsbrus i datarummet där jag mäter + brus och brum från mixern jag använder som micförstärkare (har öppna elektrostatlurar) så brusgolvet hamnade bara ca 35db under signalnivån... men jag såg iaf ingen k2 eller k3 som stack upp ovanför brusgolvet... fast det kanske inte säger så mycket.. får försöka få det tystare och mäta igen kanske..

(kanske inte har så mycket att göra med pi60, fast tråden har ju ändå spårat ur så då gör det kanske inget..?.. detta känns ju ändå som rätt mycket mer givande än det andra tjafset)

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-05-27 17:20

Nottlordens avatar kommer ifrån "nörd" serien User Friendly som är av och för "datornördar", paralellerna som dras av vissa är ju direkt förvånande...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-05-27 17:42

Henrik_Holst skrev:Nottlordens avatar kommer ifrån "nörd" serien User Friendly som är av och för "datornördar", paralellerna som dras av vissa är ju direkt förvånande...

För att inte tala om obildade! :wink:

Bild
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 18:51

Johan_Lindroos skrev:
rhenrics skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Och så påsta att jag inte fattat nå´t!?! Du antar så himla mycket! (att tro att Nattlorden är ett manligt könsorgan, fan vad dumt! Det kanske är vad Nattlorden själv vill mena med sitt namn/avatar vad vet jag?)

Det var verkligen inte något humoristiskt i att kalla en person för enögde ormen! Snopp! Nu får du faktiskt lägga av med dina idiotiska skriverier! Skriv schysst istället vettja!

Skriva "LTS-svansar" och liknande gör ju att det rör upp arga stämningar mot dig. Det måste du förstå, men du spelar ju bara dum och oförstående! -Men jag har inte gjort något, typ.

Om du vill föra en vettig diskussion så är rådet att sluta upp med att kalla folk för elaka och korkade saker.

Ja ja..du behöver ju inte ta i så du spricker nu 8)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-27 19:00

"En mätning där rummet fått hjälpa till kanske inte är helt rättvis?"

Egentligen är det väl just det den är (eller åtminstone rättvisande). Om man definierar fullregisterhögtalare som 20-20000 Hz +- 0dB ekofritt är det ju något som rimligen ingen vill ha.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 19:07

Magnuz skrev:"En mätning där rummet fått hjälpa till kanske inte är helt rättvis?"

Egentligen är det väl just det den är (eller åtminstone rättvisande). Om man definierar fullregisterhögtalare som 20-20000 Hz +- 0dB ekofritt är det ju något som rimligen ingen vill ha.

Jaha? Varför är det rimligen så? Basförstärkningar i rummet kommer väl av rumsliga resonanser? Vill man ha sån grumlig bas?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-27 19:17

Normalt sett har man inte ett ekofritt vardagsrum (det vore olämpligt av väldigt många skäl). De effekter som ger upphov till bashöjningen i rum jämfört med frifält är nog också i praktiken nästan omöjliga att dämpa bort.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2005-05-27 19:26

Allvarligt talat så finns det inte många instrument som har ett tonomfång som sträcker sig ner i oktaven under 40Hz. Pip är fullregisterhögtalare för de allra flesta människor med normalstora bostadsrum och normala icke skadliga ljudnivåer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-27 19:32

rhenrics skrev:
Magnuz skrev:"En mätning där rummet fått hjälpa till kanske inte är helt rättvis?"

Jaha? Varför är det rimligen så? Basförstärkningar i rummet kommer väl av rumsliga resonanser? Vill man ha sån grumlig bas?

Man får rumsförstärkningen under rummets fundamentala resonansmoder pga den så kallade "kavitetseffekten".

Har mätt både mina högtalare samt pi60s i mitt rum och båda två har signifikant nivå under 20 Hz. Detta trots att mitt rum har "sladdriga" väggar och öppning till hall. Storlek:5.6 X 4.6 meter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 19:39

Morello skrev:...mitt rum har "sladdriga" väggar

Att betrakta som hyfsat stora konmembran i rörelse alltså?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-27 19:41

rhenrics skrev:
Morello skrev:...mitt rum har "sladdriga" väggar

Att betrakta som hyfsat stora konmembran i rörelse alltså?

Kan betrakas som stora membranabsorbenter. 8) Mycket effektivt för att motverka obehagliga rumsresonanser. Var ett sant nöje att slippa betongväggarna som jag hade innan jag flyttade.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-27 19:46

rhenrics skrev:

Menar du att en högtalare optimerad för att spela i ekofritt rum inte skulle exitera rumsresonanser när man placerar den i ett rum? :o :lol:

Tvärtom mot vad du tror är en sådan högtalare katastrofalt benägen att exitera rumsresonanserna. Rumsanpassningen gör man för att högtalaren skall prestera så bra som möjligt.

Men eftersom detta är ett komplicerat ämne (tar några års studier och massor av experiment att lära sig rimligt väl) och du rhenriks nog inte har grunderna för att kunna förstå en noggrann utredning i alla relevanta dimensioner, så skall jag försöka förenkla problemet åt dig lite:

En högtalare i ett rum påverkas av i princip TRE rumsliga egenskaper:

1. Reflektioner,

2. Resonanser och

3. Kavitetseffekter.

De förstnämnda har väsenskilda karakteristika beroende på med vilken vilkel de anländer våra öron. Därför måste de vägas tämligen olika för att högtalaren placerad i ett verkligt rum skall kunna prestera en ofärgad klanglig återgivning. Deras inverkan är dock MYCKET stor och om inte högtalarkonstruktinen är gjord med hänsyn till dem, lämpligt vägda, kommer de att klinga extremt färgat. (läs: som de flesta högtalare klingar)

Resonanserna däremot är psykoakustiskt inte väsentligen tillhöriga "ljudbilden", utan hanteras i hjärnan som en loge-effekt. De kan därför inte kompenseras i högtalaren (eller med en eller annan rumskorrektor) med användbart resultat för fler än i bästa fall en person som sitter och lyssnar (och möjligen en till, som tycker sig mot den första också...), vilket redan det underkänner högtalaruppställningen för holofonisk kapacitet. Rumsresonanserna kompenseras därför inte, utan dämpas bättre bort med rumsakustiska åtgärder.

Den sista effekten är olika stor i olika rum, men typiskt är den inte väsentlig förrän man kommer under 25 Hz. I många rum finns den inte alls. Dock kan en alternativ effekt förefinnas (en helmholz-resonans) som är klart smalbandigare, men som ger att liknande baslyft allra längst ned.

Vh, iö

PS. Förutsättingarna för de specifikationer som finns för Ino Audios högtalare är väldigt noggrannt redovisade i manifestet. Den som vill veta kan undersöka istället för att spekulera. I mitt eget lyssningsrum presterar pi60s en undre gränsfrekvens om under 18 Hz. Det är rätt vanligt att de uppnår ungefär denna undre gränsfrekvens, men det varierar förstås lite mellan olika rum. 24 Hz när de utomhus (utan rumskavitet men med relevant stöd från "golv" och bakre vägg).

PPS. Påståenden om att jag rekommenderar att man skall köpa pi60s utan fanér är uppdiktade lögner. Tvärtom vad rhenriks ljuger om, framgår det med önskvärd tydlighet att jag avråder å det bestämdaste från att man ytbehandlar dem själv. Så vitt jag kan minnas har jag sedan 1987 levererat ett endaste par pi60s utan ytbehandling. Inte utan att ha varnat köparen om riskerna och svårigheterna dock.
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-27 20:02, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-27 19:55

*asgarvar åt Rhenrics snuskiga fantasi*

Min avatar dust puppy har blivit förklarad var den kommer ifrån ovan och är alltså en dammtuss som blivit intelligent inuti en server (var fötterna kommer ifrån är en väl bevarad hemlighet). Den mindre figuren i stripen (Matt) är en sjöborre däremot, räddad från en restaurant.

Mitt nick, Nattlorden - ursprungligen Nightlord - fick jag på en Amerikansk chatsajt som hette Firefly som var en chatt som hängde ihop med en skivshop där man enkelt hittade folk att chatta med via att den matchade ens musiksmak... där började de (=Amerikanerna) kalla mig för det eftersom jag alltid "var uppe mitt i natten", deras natt alltså. *säger inget om normalamerikanens intelligensnivå så har jag inget sagt*

Så enkelt var det och helt osnuskigt dessutom!

Firefly köptes för övrigt upp av M$ och lades ned. :x :cry:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 19:59

IngOehman skrev:Menar du att en högtalare optimerad för att spela i ekofritt rum inte skulle exitera rumsresonanser när man placerar den i ett rum? :o :lol:

Tvärtom mot vad du tror är en sådan högtalare katastrofalt benägen att exitera rumsresonanserna. Rumsanpassningen gör man för att högtalaren skall prestera så bra som möjligt.

Uppenbarligen problem med läsförståelsen här. Har aldrig påstått att tillvägagångssättet att mäta en högtalares frekvenssvar (i dämpat eller odämpat rum) skulle påverka hur högtalaren sedan fungerar i ett odämpat rum. Var ser du det någonstans? Kan du visa?

Vad jag försökte få fram var att man (idealt) inte vill ha rumsförstärkt bas därför att den är grumlig. Hur högtalaren sedan är specad på papper är en helt annan femma. Om den således är uppmätt i dämpat eller odämpat rum, dvs med ärliga siffror eller glädjesiffror som resultat, kommer näppeligen att hjälpa i avseendet att få bort rumsresonanser i det odämpade rum man sedan väljer att spela högtalaren i. Tror du det har du nog fått det hela om bakfoten. :roll: :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-27 19:59

Vad det gäller höra / känna vibrationer så stämmer säkert den presenterade infon bättre än den jag fått muntligen, så där backar jag självklart.

( Däremot ser jag iofs inte rent logiskt hur något av det ni sagt bevisar att man hör de djupare tonerna via luftöverföring och inte via vibrationsöverföring. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-05-27 20:13

rhenrics skrev:Vad jag försökte få fram var att man (idealt) inte vill ha rumsförstärkt bas därför att den är grumlig. Hur högtalaren sedan är specad på papper är en helt annan femma. Om den således är uppmätt i dämpat eller odämpat rum, dvs med ärliga siffror eller glädjesiffror som resultat, kommer näppeligen att hjälpa i avseendet att få bort rumsresonanser i det odämpade rum man sedan väljer att spela högtalaren i. Tror du det har du nog fått det hela om bakfoten. :roll: :lol:

Men alltså, om vi bortser från dåliga de dåliga rumsresonanser (i form av stående vågor) som vi alla har runt omkring oss (ok kanske inte alla). Så är det ju allmänt vedertaget att det är omöjligt att riktningsbestämma frekvenser under 80Hz, varefter det har blivit industri standard. Om vi nu utgår från att detta stämmer, kan du förklara hur resonanserna blir "grumlig" och därtill säga vad grumlig är? För mig är grumlig "inte rent" i sammanhanget. Om vi då antar ett normalstort rum (kanske 4*5kvm) och bortser från de stående vågor som bildas, kommer man isåfall inte höra alla resonanser inom samma fas? Höftat givetvis, med tanke på att en våglängd vid 80Hz är drygt 4meter lång.

Isåfall kommer man vid ett större rum väl bara se den positiva resonansen som en basförstärkning (hit jag ville komma) och denna basförstärkning kan ju givetvis användas positivt eller negativt. Är det denna som du anser vara grumlig? Eller är det fenomenet med stående vågor (dvs att man slår an på rumsresonanser) som du inte gillar?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-27 20:22

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:Menar du att en högtalare optimerad för att spela i ekofritt rum inte skulle exitera rumsresonanser när man placerar den i ett rum? :o :lol:

Uppenbarligen problem med läsförståelsen här. Har aldrig påstått att tillvägagångssättet att mäta en högtalares frekvenssvar (i dämpat eller odämpat rum) skulle påverka hur högtalaren sedan fungerar i ett odämpat rum. Var ser du det någonstans? Kan du visa?

Jag ger snart upp, du verkar nästan fullständigt oförmögen att läsa och förstå...

Du skrev: "Basförstärkningar i rummet kommer väl av rumsliga resonanser? Vill man ha sån grumlig bas?"

Du redogör alltså för att rumsförstärkningarna kommer från rumsliga resonanser. Jag kan alltså konstatera att det är vad du tror. :o

Mitt inlägg skrev jag därför, så att du skulle få veta att så inte är fallet. Alltså att du skulle få veta att din bild av hur det fungerar är helt fel.

Repetition: Rumsresonanserna är bara ett av tre fenomen, och dessutom det som ingen seriös högtalarkonstruktör försöker kompensera med högtalarkonstruktionen! :o

Var detta verkligen svårt att förstå? Min gissning är att praktiskt taget alla andra här på faktiskt begrep vad jag skrev.

De andra rumsförstärkande mekanismerna (alltså de icke-resonanta) finns i ALLA rum och påverkar tonkurvan psykoakustiskt i storleksordningen 5- 15 dB! Rent fysikaliskt är påverkan faktiskt ännu mycket större, det är inte ovanligt med mer än 20 dB.

Om du vill undvika dessa fenomen måste du lyssna på högtalarna minst 10 meter ovanför marken, helst mer! Även i utomhusmiljö har man nämligen ofta 4 - 8 dB "rumspåverkan".

rhenriks skrev:Vad jag försökte få fram var att man (idealt) inte vill ha rumsförstärkt bas därför att den är grumlig.

Just det, och eftersom du har fel därom berättade jag hur det förhåller sig i verkligheten.

Den oundvikliga rumsförstärkningen är (utöver att den inte såsom du trodde är resonant) dessutom tämligen extremt distorsionssänkande. :P Det finns två mekanismer som renderar denna gynnsamma distorsionssänknings vinst.

Hur högtalaren sedan är specad på papper är en helt annan femma. Om den således är uppmätt i dämpat eller odämpat rum, dvs med ärliga siffror eller glädjesiffror som resultat, kommer näppeligen att hjälpa i avseendet att få bort rumsresonanser i det odämpade rum man sedan väljer att spela högtalaren i.

Jag tror att huvudorsaken till att du har svårt att förstå de här sakerna är att fysiken som är relevant nog är helt okänd för dig.

Du tycks tro att det går att åstadkomma "dämpade rum" i bostadsmiljöer, även i basområdet. :lol: Du är helt enkelt helt i det blå kunskapsmässigt, och då är det inte bara svårt, utan även rätt otacksamt att försöka förklara för dig. I synnerhet när responsen från dig är lika arrogant som osaklig.

I din värld är dina idéer "lika mycket värda" som de från den som kan något, eftersom du i din kunskapsbrist inte kan se skillnaden. Därför blir det nästan omöjligt att föra en dialog med dig.

Så släng alla tumregler du tror att du begriper, och omfamna verkligheten - att du faktiskt inte vet knappt någonting om de här sakerna. Så länge du inte agerar så kommer du aldrig att lära dig något.

Tror du det har du nog fått det hela om bakfoten. :roll: :lol:

Okej, bra!

Det är faktiskt inte en så stor förolämning som du tror. Tvärtom faktiskt. :P Det hade varit myckt värre om du (eller någon annan med svag kunskapsgrund) ansåg att det jag sade var korrekt.

/iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-27 20:37, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 20:32

Slartibartfast skrev:Men alltså, om vi bortser från dåliga de dåliga rumsresonanser (i form av stående vågor) som vi alla har runt omkring oss (ok kanske inte alla). Så är det ju allmänt vedertaget att det är omöjligt att riktningsbestämma frekvenser under 80Hz, varefter det har blivit industri standard. Om vi nu utgår från att detta stämmer, kan du förklara hur resonanserna blir "grumlig" och därtill säga vad grumlig är? För mig är grumlig "inte rent" i sammanhanget. Om vi då antar ett normalstort rum (kanske 4*5kvm) och bortser från de stående vågor som bildas, kommer man isåfall inte höra alla resonanser inom samma fas? Höftat givetvis, med tanke på att en våglängd vid 80Hz är drygt 4meter lång.

Isåfall kommer man vid ett större rum väl bara se den positiva resonansen som en basförstärkning (hit jag ville komma) och denna basförstärkning kan ju givetvis användas positivt eller negativt. Är det denna som du anser vara grumlig? Eller är det fenomenet med stående vågor (dvs att man slår an på rumsresonanser) som du inte gillar?

Mvh Jocke

Jag menar att all luftkompression, och därrur alstrat ljudtryck, som härrör från något annat än en förflyttad konarea, grumlar återgivningen. En högpresterande fullregisterhögtalare använder därför enligt min filosofi t ex inte en basreflexport för att förflytta luft utan just stora konmembran med lång slaglängd och kraftiga motorer/magneter. Självklart färgar all rumskarakteristika ljudet, även under 80 Hz. Att man nu inte kan riktningsbestämma denna förvanskning hör näppeligen hit, då den ju faktiskt påverkar och förstör det dekodrade ljudet. I

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-27 20:36

rhenrics,

En basreflexlåda har den fördelen att man har två polpar att "leka" med och därmed större utrymme för att skräddarsy frekvensgången.

Varför menar du att en fullregisterhögtalare enligt din filosofi skall vara sluten?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-05-27 20:40

IngOehman skrev: I mitt eget lyssningsrum presterar pi60s en undre gränsfrekvens om under 18 Hz.

Hur starkt spelas då? Spelar det någon roll hur starkt man spelar för den undre gränsfrekvens?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-27 20:42

nl1970 skrev:
IngOehman skrev: I mitt eget lyssningsrum presterar pi60s en undre gränsfrekvens om under 18 Hz.

Hur starkt spelas då? Spelar det någon roll hur starkt man spelar för den undre gränsfrekvens?

Nej, inte om man håller sig inom systemets linjära arbetsområde.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-27 20:44

Nej, egentligen inte, eftersom begreppet "frekvensgång" bara är definierbart inom det linjära området.

Man kan dock separera frekvensegångsfrågan från ljudtryckskapacitetsfrågan, och tittar man på den senare i mitt specifika rum, den främsta lyssningsplatsen närmare bestämt (det blir mer på alla de övriga) så kan de prestera ett ljudtryck om lite över 105 dB "hela vägen ned" till 20 Hz (lite olika vid olika frekvenser). Det fordrar dock bara en sisådär 2*50 W in i högtalarna.

105 dB respektive 50 W Det kanske inte låter som så mycket, men det gäller endast för en statik signal bestående av endast en ton. Spelar man musiksignaler ianspråktages normalt inte all kapacitet av bara en enda ton, och då blir ju ljudtrycksprestanda väsenligt bätttre.

Som mest har jag mätt upp ett peakljudtryck om >115 dB (på lyssningsplats), men det var med den gamla möbleringen, och med en NAD 208 uppkopplad. Om jag minns rätt var faktiskt Morello närvarande.

Kommer du ihåg vilken platta vi spelade? :o

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-27 20:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-05-27 20:45

rhenrics skrev:Jag menar att all luftkompression, och därrur alstrat ljudtryck, som härrör från något annat än en förflyttad konarea, grumlar återgivningen. En högpresterande fullregisterhögtalare använder därför enligt min filosofi t ex inte en basreflexport för att förflytta luft utan just stora konmembran med lång slaglängd och kraftiga motorer/magneter. Självklart färgar all rumskarakteristika ljudet, även under 80 Hz. Att man nu inte kan riktningsbestämma denna förvanskning hör näppeligen hit, då den ju faktiskt påverkar och förstör det dekodrade ljudet. I

Ok, alltså tar du avstånd från allmänt vedergatna begrepp, vilket gör att vi har helt skilda fysikaliska grunder att stå på. Du kan (kanske?) på intet sätt förstå mina, jag kan hursomhelst inte förstå dina! Tyvär. Vad vi än kommer fram till kommer allt betyda skilda saker för dig och mig isåfall. Hoppas att din model av verkligheten funkar bra! Jag vet att min gör det på den nivån jag är, och mig veterligen har den alltid gjort det.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 20:47

IngOehman skrev:Du skrev: "Basförstärkningar i rummet kommer väl av rumsliga resonanser? Vill man ha sån grumlig bas?"

Du redogör alltså för att rumsförstärkningar bara kommer från rumsliga resonanser. Jag kan alltså konstatera att det är vad du tror. :o

Nej, som du själv kan läsa innantill så har du lagt till bara i meningen ovan. Du har alltså läst, avsiktligen feltolkat, omformulerat min fråga (en fråga kan väl näppeligen ens du betrakta som en redogörelse?), och utifrån din förvanskade omformulering av vad jag sagt publicerat ett svar i syfte att förslöjliga mig och mina som du påstår bristfälliga grundkunskaper.

IngOehman skrev:Du tycks tro att det går att åstadkomma "dämpade rum" i bostadsmiljöer, även i basområdet. :lol: Du är helt enkelt helt i det blå kunskapsmässigt, och då är det inte bara svårt, utan även rätt otacksamt att försöka förklara för dig. I synnerhet när responsen från dig är lika arrogant som osaklig.

Inte alls, men erfarenhetsmässigt så vet jag att de flesta seriösa högtalarkonstruktörer tillverkar och mäter sina högtalarkonstruktioner i för ändamålet avsedda lokaler, och inte, till skillnad från dig uppenbarligen, i sina privata bostadsmiljöer

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-27 20:58

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:Du skrev: "Basförstärkningar i rummet kommer väl av rumsliga resonanser? Vill man ha sån grumlig bas?"

Du redogör alltså för att rumsförstärkningar bara kommer från rumsliga resonanser. Jag kan alltså konstatera att det är vad du tror. :o

Nej, som du själv kan läsa innantill så har du lagt till bara i meningen ovan. Du har alltså läst, avsiktligen feltolkat, omformulerat min fråga (en fråga kan väl näppeligen ens du betrakta som en redogörelse?), och utifrån din förvanskade omformulering av vad jag sagt publicerat ett svar i syfte att förslöjliga mig och mina som du påstår bristfälliga grundkunskaper.

IngOehman skrev:Du tycks tro att det går att åstadkomma "dämpade rum" i bostadsmiljöer, även i basområdet. :lol: Du är helt enkelt helt i det blå kunskapsmässigt, och då är det inte bara svårt, utan även rätt otacksamt att försöka förklara för dig. I synnerhet när responsen från dig är lika arrogant som osaklig.

Inte alls, men erfarenhetsmässigt så vet jag att de flesta seriösa högtalarkonstruktörer tillverkar och mäter sina högtalarkonstruktioner i för ändamålet avsedda lokaler, och inte, till skillnad från dig uppenbarligen, i sina privata bostadsmiljöer

Så om jag fattat saken rätt så menar du att en seriös konstruktör är den som bara skräddarsyr lösningar till exakt det rum som högtalaren ska spela i. Andra serietillverkande fabrikanter är oseriösa då de gör bra högtalare men inte såna som bara passar i ETT rum ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-27 20:59

rhenrics skrev:Inte alls, men erfarenhetsmässigt så vet jag att de flesta seriösa högtalarkonstruktörer tillverkar och mäter sina högtalarkonstruktioner i för ändamålet avsedda lokaler, och inte, till skillnad från dig uppenbarligen, i sina privata bostadsmiljöer

Var ska de nyinköpta färdiga högtalarna stå? I ett för ändamålet avsett rum eller ett privat bostadsrum?

Jag föredrar högtalare som låter bra i ett privat bostadsrum. Det är kanske därför så många högtalare konstruerade av "seriösa" högtalarkonstruktörer låter apa när de står i ett normalt rum.

rhenrics, jag rekommenderar dig att skaffa fram fakta innan du fortsätter att försöka veta.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-05-27 21:03

Snart börjar ju detta bli komiskt :) Även om jag fick betalt skulle jag inte kunna spela så oförstående och hitta på alla möjliga konstiga förklaringar till hur saker funkar fast man inte har en aning. Måste vara otroligt skicklig eller otroligt .............

(om du tar åt dig är det ju knappast mitt fel)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi