rhenrics skrev:IngOehman skrev:Menar du att en högtalare optimerad för att spela i ekofritt rum
inte skulle exitera rumsresonanser när man placerar den i ett rum?
Tvärtom mot vad du tror är en sådan högtalare
katastrofalt benägen att exitera rumsresonanserna. Rumsanpassningen gör man för att högtalaren skall prestera så bra som möjligt.
Uppenbarligen problem med läsförståelsen här. Har aldrig påstått att tillvägagångssättet att mäta en högtalares frekvenssvar (i dämpat eller odämpat rum) skulle påverka hur högtalaren sedan fungerar i ett odämpat rum. Var ser du det någonstans? Kan du visa?
Jag ger snart upp, du verkar nästan fullständigt oförmögen att läsa och förstå...
Du skrev:
"Basförstärkningar i rummet kommer väl av rumsliga resonanser? Vill man ha sån grumlig bas?"Du redogör alltså för att rumsförstärkningarna kommer från rumsliga resonanser. Jag kan alltså konstatera att det är vad du tror.
Mitt inlägg skrev jag därför, så att du skulle få veta att så
inte är fallet. Alltså att du skulle få veta att din bild av hur det fungerar är
helt fel.
Repetition: Rumsresonanserna är bara ett av tre fenomen, och dessutom det som
ingen seriös högtalarkonstruktör försöker kompensera med högtalarkonstruktionen!
Var detta verkligen svårt att förstå? Min gissning är att praktiskt taget alla andra här på faktiskt begrep vad jag skrev.
De andra rumsförstärkande mekanismerna (alltså de icke-resonanta) finns i ALLA rum och påverkar tonkurvan psykoakustiskt i storleksordningen 5- 15 dB! Rent fysikaliskt är påverkan faktiskt ännu mycket större, det är inte ovanligt med mer än 20 dB.
Om du vill undvika dessa fenomen måste du lyssna på högtalarna minst 10 meter ovanför marken, helst mer! Även i utomhusmiljö har man nämligen ofta 4 - 8 dB "rumspåverkan".
rhenriks skrev:Vad jag försökte få fram var att man (idealt) inte vill ha rumsförstärkt bas därför att den är grumlig.
Just det, och eftersom du har fel därom berättade jag hur det förhåller sig i verkligheten.
Den oundvikliga rumsförstärkningen är (utöver att den inte såsom du trodde är resonant) dessutom tämligen extremt distorsionssänkande.

Det finns två mekanismer som renderar denna gynnsamma distorsionssänknings vinst.
Hur högtalaren sedan är specad på papper är en helt annan femma. Om den således är uppmätt i dämpat eller odämpat rum, dvs med ärliga siffror eller glädjesiffror som resultat, kommer näppeligen att hjälpa i avseendet att få bort rumsresonanser i det odämpade rum man sedan väljer att spela högtalaren i.
Jag tror att huvudorsaken till att du har svårt att förstå de här sakerna är att fysiken som är relevant nog är helt okänd för dig.
Du tycks tro att det går att åstadkomma "dämpade rum" i bostadsmiljöer, även i basområdet.

Du är helt enkelt helt i det blå kunskapsmässigt, och då är det inte bara svårt, utan även rätt otacksamt att försöka förklara för dig. I synnerhet när responsen från dig är lika arrogant som osaklig.
I din värld är dina idéer "lika mycket värda" som de från den som kan något, eftersom du i din kunskapsbrist inte kan se skillnaden. Därför blir det nästan omöjligt att föra en dialog med dig.
Så släng alla tumregler du
tror att du begriper, och omfamna verkligheten - att du faktiskt inte vet knappt någonting om de här sakerna. Så länge du inte agerar så kommer du aldrig att lära dig något.
Tror du det har du nog fått det hela om bakfoten.

Okej, bra!
Det är faktiskt inte en så stor förolämning som du tror. Tvärtom faktiskt.

Det hade varit myckt värre om du (eller någon annan med svag kunskapsgrund) ansåg att det jag sade var korrekt.
/iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).