Är det ur fas på något sätt, eller är det rummets fel???
/S
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:vad är det för grejor du mäter på? hur ser rummet ut, med vad mäter du och var i rummet mätte du?
Nefilim skrev:Vad har du för förstärkare? Kurvan påminner mycket om mätningar
en vän till mig gjorde. Stärkare var Audio Research V70. (Rör).
Vi test med annan strömstarkare stärkare försvann dippen.
Fast jag vill minnas att hans dipp låg djupt runt 70Hz - 120Hz..
S skrev:Nefilim skrev:Vad har du för förstärkare? Kurvan påminner mycket om mätningar
Är nog inte förstärkarna!
Har två abletec moduler på 1000w styck för basarna, och en fyra kanals förstärkare till topparna som är aktivt delade med en minidsp, och delningen där i mellan är ju inget fel på!
Känns mer som att det är rummet då det påverkar både basarna och topparna. Och det är olika förstärkare till dom!
/S
LasseA skrev:Hur har du gjort med delningfiltret, är midbasarna inkopplade rätt? Det där ser nästan ut som om du mätt på bara diskant och subwoofers.
Nefilim skrev:S skrev:Nefilim skrev:Vad har du för förstärkare? Kurvan påminner mycket om mätningar
Är nog inte förstärkarna!
Har två abletec moduler på 1000w styck för basarna, och en fyra kanals förstärkare till topparna som är aktivt delade med en minidsp, och delningen där i mellan är ju inget fel på!
Känns mer som att det är rummet då det påverkar både basarna och topparna. Och det är olika förstärkare till dom!
/S
Abletec? Vad är det? Har aldrig hört talas om..
Men kan du inte justera denna dipp med mini-DSP'n då?
Varför har du 1KW's stärkarna till basarna? Och vad är det för
effekt på 4-kanalaren?
LasseA skrev:Den går ner till 1000Hz...S skrev:Men mid/disk är ju delade vid typ 2500 så hur skulle diskanten gå ned till 1000hz då?
/S
S skrev:steveo1234 skrev:Har du en närfältsmätning?
På topparna, basarna eller hela allt? Hur nära ska ja ha micen då?
/S
steveo1234 skrev:S skrev:steveo1234 skrev:Har du en närfältsmätning?
På topparna, basarna eller hela allt? Hur nära ska ja ha micen då?
/S
Basar och högtalare separat. 20cm ifrån, fullrange om möjligt. Svep på låga volymer så inget går sönder.
Komorok skrev:Finns det inget LP-filter på basen/miden?
Vad är det för element och hur ser filtret ut?
Kraniet skrev:ser helt knäppt ut det där. nånting är fel. dels ser det ut som att det inte är någon kompensation för baffelsteget men något mer måste ge det där basfallet
S skrev:Detta är mycket märkligt...
Detta är en mätning på bara accuton elementet(mid/bas), mic 20cm ifrån:
Hur kan den gå så himla högt, när den är delad vid typ 2500hz? Måste ju vara något fel med filtret, ska testa att reset:a det, annars kan ja testa med min andra minidsp o se om det är någon skillnad...
/S
DVD-ai skrev:Har inte om där elementen en elakartad resonans runt 3-4KHz ? det skulle ,unna förklara varför responsen inte går ner som den ska över delningen..?!
Annars är jag också inne på att det är något strul med inställningarna på filtret för dessa mätningar ser helt knasiga ut...
Men gällande svackan, du sa att den försvinner om du mäter nära högtalarna ?!
Då blir ju direkt ljudet mer dominerande och rummets påverkan i jämförelse mindre och du får ju då en tydligare bild av vad som högtalarna presterar och inte högtalare + rum.
Så om det mäter rakt nära högtalarna men med en svacka i resterande rummet så kanske du har något jobbigt i rummet ?!
detta ser ut som ett problem som en bekant hade, en ständig utsläckning runt 100-2500Hz och det visade sig vara soffans baksida som vibrerade med och mycket effektivt dämpade detta område, in med lite "fluff" som fick trycka mot och vipps så va problemet borta !
S skrev:Kraniet skrev:ser helt knäppt ut det där. nånting är fel. dels ser det ut som att det inte är någon kompensation för baffelsteget men något mer måste ge det där basfallet
Det tycker jag också
Kan du förklara lite mer om baffelsteg och kompensationen för det?![]()
/S
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster