Ingo skrev:IÖ:
Jag tar inte alls åt mig. Jag vet varför jag har så mycket att göra som jag har och är nöjd med detta.
Jag gläder mig å dina vägnar.
Det jag inte är nöjd med är att en hel yrkesgrupp avfärdas på det sätt som har gjorts och fortsätter göras i denna tråd. Jag tror inte heller jag har missförstått någonting alls, men kanske har någon annan gjort det i denna tråd.
Vad jag menade var bara att när du argumenterade att folk inte skulle anföra sin egen smak som referens, föranledde det mig att tro att du missat att smaken är irrelevant när folk får hörselskador på grund av ljudtrycken/oljuden.
Du menar i ditt första inlägg efter vad jag förstår att det är ljudteknikerns fel att det är starkt på konserter.
Ja, det menar jag! Men det inbegriper att jag utgår ifrån att möjligheten alltid finns att uppvisa civilkurage.
Jag påstår inte att det är ljudteknikern som bestämt att det skall vara öronvådligt starkt, men ljudteknikern har möjlighet att välja att inte utsätta andra för hörselskaderisken, på samma sätt som en hyrd lönnmördare näppeligen kan skylla på sin uppdragsgivare och därvid undslippa ansvar.
Om jag blev ombedd att spela på öronvådlig nivå (oavsett om jag erbjöds ersättning för det eller ej) skulle jag naturligtivs
inte göra det.
Att spela på rockklubb skulle vara att jämställa med misshandel verkar du tycka. Jag har enormt stor respekt för din kunskaper och dina konstruktioner. Men i detta fall måste jag säga att du är ute och reser.
Nej, det har jag absolut inte påstått, vad jag påstår är att det är akustisk misshandel att
exponera folk för hörselskadliga ljudtryck.
Om du sätter ett likhetstcen mellan att spela på rockklubb och att skada besökarnas öron får det står för dig. Har du den inställningen borde du vägra.
Vad jag specifikt efterlyst är ju att man INTE skall skada lyssnarnas öron när det spelas på rockklubbar, därvid torde det vara uppebart att jag inte har några invändningar mot
att det spelas på rockklubbar.
Det finns i väldigt många fall inte ens i närehten av 20 dB att sänka. Jag bjäbbar inte, jag har massor av empirisk kunskap på området.
Det där begriper jag inte vad det betyder, menar du att potentiometrarna inte går att vrida ned 20 dB? Varför finns det inte i närheten av 20 dB att sänka? Jag trodde i min enfald att de flesta volymreglage gick att vrida ned valfritt mycket, exempelis -20, eller -50 eller - 100 dB.
Du tycks liksom de andra här på forumet tro att man spelar starkt för någon slags egen vinnings skull. Vad är det som får er att tro det?
Det har jag aldrig varken trott eller påstått. Vad är det som får dig att tro det?
Tvärtom säger jag att det
bara är dumt. Det finns ingen vinnare i att skada andras hörsel, bara en massa förlorare, nämligen de drabbade.
Sen uppfattar jag dig som att du menar det finns en problematik i hur energin är fördelad? Är det så, så skulle jag gärna vilja veta hur du menar att man skulle komma tillrätta med detta problem.
Det är en komplex fråga, som inte går att besvara tumregelmässigt, eftersom svaret beror på felen i det enskilda fallet. Ett enkelt svar är att man kommer tillrätta med problemet genom att ha någon att lyssna med hörseln i behåll, en hjälp är att börja med att ta itu med PA-systemens intrinsiska fel.
Säg att man spelar t ex 100 dBA, vad menar du att problemet typiskt sett är och hur ska jag göra för att få ordning på den spektrala fördelningen?
Avseende den spektrala fördelningen: Se ovan. Avseende ljudtrycket: Om du spelar med 100 dBA exponerar du redan där de anställda med en ljudeffektivå som är mer än 40 ggr över socialstyrelsens normer! Vid sådana ljudtrycksnivåer och långvarig exponering (eller håller någon koll på att besökarna bara kommer till stället typ en gång i månaden och vilar hörseln däremellan?) kan man lämna garanti på att vissa kommer att drabbas av hörselskador.
- - - - -
Morelllo:
Tycker jag har sagt detta några gånger nu men eftersom jag är av det envisa slaget så försöker jag igen. Det finns vanligtvis inte så mycket utrymmer för att sänka. Det upplevda ljudet består till viss del av ljud som inte kommer från PA:t, detta gör att man måste, för att få till en musikaliskt fungerande mix, spela på en viss nivå. Detta är en stor skillnad mot studio eller för den delen vardagsrumslyssnande och det verkar vara det som är så svårt för er att greppa. Det är inte bara högtalarna som låter. Fungerade det denna gång?
Det där var förvisso riktat till Morello, men jag kan inte låta bli att påpeka att det exempelvis finns trumpinnar speciellt gjorda för att hårdrockstrummisar skall kunna spela fullt utan att direktljuden blir för starka i små lokaler.
[Edit: Såg just att detta varit uppe i tråde redan. Sorry.]
Är redan de akustska direktljuden för starka för att hörseln skall vara trygg bör man göra något åt det, och inte vifta undan problemet, och acceptera hörselskador. Ett trumset på nära håll är definitivt inget man bör utsätta sig för utan hörselskydd. Nuförtiden börjar det faktiskt bli vanligar att åtminstone trummisarna använder örselskydd sjäva.
IÖ:
Återigen är du inne på spektral fördelning. Menar du att ett om man tar bort lite energi i mellanregisterområdet så är problemet (till viss del) löst? Kan du inte komma förbi på något gigg jag gör i sommar och demonstrera vad du menar? Jag är extremt nyfiken på hur det skulle utfalla, med tanke på hur man i vanliga fall resonerar. Eller kan du utveckla resonemanget här så kanske även jag förstår vad du menar...
Läs artikeln 'Några ord om ljust och mörkt' i MoLt någon gång i början av 90-talet. Jag tror det var 1993. Den beskriver rätt tydligt vilka klangjusteringar som rätt ofta kan göras för att rädda hörseln. Men som jag nämnt tidigare - detta är inte saker som kan förses med tumregelmässiga garantilösningar.
Det kan mycket väl vara som så att dina körningar är prima och behöver inte justeras, jag vet ju ingenting om detta.
Det jag skrivit är bara att i majoriteten av fallen jag stött på har ljudkvaliteten varit katastrofal samtidigt som ljudtrycksnivån varit ofta 100 faldigt högre än vad som är hörsellämpligt i relation till spektral fördelning och distorsionsnivå.
Detta gör att man känner sig allt mindre intresserad av att utsätta sig. Jag talar för mig själv där.
I:
Återigen verkar det som att er bild är att ett popband på scen ska låta precis som på skiva. Det tror jag är omöjligt. Det kan låta bättre, sämre, annorlunda men aldrig som på skivan. Det är ju det som är tjusningen.
Självklart. Det där är ju en
konstnärlig fråga och den hamnar helt utanför detta resonemang. Med tanke på hur illa mycket musik låter utgiven på skiva, i kombination med de ljudtrycksnivåer som råde live, kan man vara rätt glad att det de fallen
inte låter som på skivan, för det hade varit ännu värre.
Och som sagt, visst finns det folk som spelar alldeles vansinnigt starkt och dessutom ibland mixar illa. Inget snack om den saken, men att "alla" skulle göra det är ju bara nys.
Ja, det stämmer. Men så har väl ingen påstått det heller?
Jag har definitivt inte gjort det, tvärtom har jag påpekat att det finns undenatag. Problemet är dock att
majoriteten spelar för starkt och mixar/eq:ar för illa.
Alla jag känner till försöker göra giggen så njutbara som möjligt för alla inblandade, vad ni än tror om oss.
Nu är det kanske inte så intressant vad någon "försöker" göra. Det som har betydelse för den som drabbats är ju hörselskadans dignitet, inte vad den som orsakat den försökt åstadkomma.
Dessutom vet jag ju inte någonting om just alla de som du känner. Kanske de allihopa rattar prima? Jag har inte, och kan inte ha, någon uppfattning i frågan. Jag har bara uttalat mig om majoriteten av de live-musik-händelser jag bevistat. Du skall inte ta åt dig om du inte känner att det är dig jag talar om. Om du skulle hävda att majoriteten av marknadens högtalarkonstruktörer är inkompetenta idioter (för att ta ett exempel) så skulle inte
jag ta åt mig.
Nu är man inte bara potentiell våldtäktsman eftersom man är man, nu är man också allmän våldsverkare för att man försöker skurva ljud på rockklubbar. Konstig känsla.
Läs det jag skrivit istället för att lägga nya ord i min mun:
De som skadar andras hörsel är just akustiska våldsverkare - INTE någon annan.
De som våldför sig på kvinnor, och just de, är våldsmän eller våldtäcktsmän - INTE de som inte gör det. Jag har inte avkrävt dig något ansvar för det som någon annan än du gjort.
Kollektiva samveten och/eller kollektivt ansvar är bara feminist*/kommunist-dravel. Påståenden om kollektiva medvetanden är bedrägeri avsett att manipuera individer. Vänligen avstå från att beskylla mig för sådant. Jag håller bara de som gör dåliga saker (som drabbar andra) ansvariga för det de gjort.
Att de flesta som rattar sunkljud inte vet att de som utsätts får hörselskador, är möjligen en något förmildrande omständighet (det man inte fått lära sig känner man ju inte till). Men den gör knappast de drabbade lyckligare.
Vh, iö
*Jag är för kvinnors lika rätt i ALLA sammanhang, i precis samma grad som jag är för mäns lika rätt i alla sammanhang. Har svårt att inse hur en sådan inställning kan kallas feminism. Är alltså troligen inte feminist. "Rätt till frihet" inkluderar aldrig något som sker på någon annans bekostnad.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).