Moderator: Redaktörer
headonist skrev:Jag är sugen på att nångång få höra ett par elektrostathögtalare. Vilka märken är intressanta? Quad, Martin Logan...?
Och var börjar priserna på nånstans ifall man ska ha nåt vettigt?
Jag är lite av en sucker av sånt som inte är vanliga lådor. T.ex. för tillfället använder jag horn i diskanten.
Vore kul att få höra era upplevelser också!
headonist skrev:Tack för inbjudan, Per! Jag bor i Nässjö. Jag ska se om jag kan ta mig ner till Karlstad nån dag. Isåfall hör jag av mig på PM.
Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.
Nefilim skrev:Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.
What???
Mina drygt 25 år gamla elektrostater -Audiostatic - kan jag spela
smärtsamt högt med.
Nefilim skrev:Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.
What???
smärtsamt högt med. Har dragit på rejält utan att jag upplevt
någon dist eller andra hörbara problem vid mycket höga volymer.
Så denna generalisering köper jag inte.
Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.
steveo1234 skrev:Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.
Stämmer det där? Alltså, det beror ju såklart på vad man menar med "särskilt högt". Jag kan spela en bit över referensnivå (runt 107db) i lyssningsplats med Within temptation Blu-ray´n utan att högtalarna låter ansträngda. Tyvärr så går då förstärkaren på max och klipper rejält när applåder kommer, men, högtalarna känns inte pressade. Jag tror att de flesta är nöjda med den ljudnivån i hemmet. Men, det finns såklart undantag. Jag hade dock inte spelat högre ens om jag haft möjlighet till det, jag tycker att det är så högt jag vågar spela med tanke på öronens hälsa.
Hur är det med modellerna från ML osv?
headonist skrev:Jag är sugen på att nångång få höra ett par elektrostathögtalare. Vilka märken är intressanta? Quad, Martin Logan...?
Och var börjar priserna på nånstans ifall man ska ha nåt vettigt?
Jag är lite av en sucker av sånt som inte är vanliga lådor. T.ex. för tillfället använder jag horn i diskanten.
Vore kul att få höra era upplevelser också!
Ragnwald skrev:Nefilim skrev:Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.
What???
smärtsamt högt med.
Kanske inget problem, om man inte hör toner över 16kHz?
What???
smärtsamt högt med. Har dragit på rejält utan att jag upplevt
någon dist eller andra hörbara problem vid mycket höga volymer.
Så denna generalisering köper jag inte.
headonist skrev:Jag skulle vilja höra elektrostater tillsammans med ambient/drone musik. Är det nån av er som har elektrostater som testat sådan musik?
headonist skrev:Jag skulle vilja höra elektrostater tillsammans med ambient/drone musik. Är det nån av er som har elektrostater som testat sådan musik?
subjektivisten skrev:Det är ett stort problem när folk inte talar samma "språk". När något tycker man har starkt ljudtryck, så kanske en annan tycker det är svagt.
subjektivisten skrev:Det är ett stort problem när folk inte talar samma "språk". När något tycker man har starkt ljudtryck, så kanske en annan tycker det är svagt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster