kris10an skrev:meanmachine skrev:Richard skrev:kris10an skrev:Richard skrev:Nej, det är du inte.![]()
Du har helt rätt i detta, Keltik har dock mycket djupare, potentare bas än pi 60 .
Pi 60 tycker jag har en aning naturligare klang vid akustiska instrument, tycker jag. Klangligt låter de iövrigt ganska lika.
Definiera gärna vad du menar med att ha helt rätt i detta?
Har ni mätt på bägge modeller i samma rum och på samma sätt? Har ni lyssnat på dem i samma rum och vid samma tillfälle?
Eller menar du bara att just ni två råkar ha samma spekulativt subjektiva åsikt?
Jag kanske kunde skrivit att MM " nog har rätt" i detta. Vi har ju varken
lyssnat till båda modellerna i samma rum, vid samma tidpunkt eller ens
jämfört pi60 med Keltik i samma rum. Men jag ( och MM, samt också ivorisobarik) verkar tycka att linn högtalare korrekt uppställda har litet av samma kvaliteter. Man vill lyssna till mera musik, hela tiden.
Att pi 60 spelar musiken på ungefär samma nivå som Keltik och Dynaudio 3.4 är väldigt högt betyg från min sida.
Nu skriver ju varken du eller jag idensiskt ej åtskiljbart -- utan likheter i stil, karraktär, sätt att fånga lyssnaren. Keltik var en riktigt bra högtalare och dyr tom dyrare än Pi60 så det får väl anses bra betyg för Ino?
Jag reagerade mest på påståendet att den ena högtalaren skulle ha mycket
djupare, potentare bas än den andra, och undrade hur ni kommit fram till det.
Genom att lyssna .
Det är väl inget konstigt med det. Keltik spelar djupbas på ett sätt som ingen annan högtalare jag hört kommer i närheten av, inklusive pi60 och Dynaudio 3.4. Själv tror jag mycket beror på isobarikprincipen, men det är vad jag tror, det.