piP vesus linn 104 versus Linn majik 140

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-08 09:28

Är det ingen som har någon idé varför SB Touch skulle låta bättre via digatalutgången än SB Duet? Kopplade på samma sätt gvetvis, via trådlöst nätverk och optiskt till separat dac.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-08 09:46

Placebo.

Placebo är vår vän! :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-08 09:52

KarlXII skrev:Placebo.

Nä! Det blir på samma nivå som när man skrutinerar den naturvetenskapliga teorin om evolutionen och finner att den har vissa passager som är svårare att acceptera för att var fullkomlig och genast bemöts av argumentet:
-Ja, där ser du, det är Gud som skapat världen, det måste det ju vara då.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-07-08 09:52

KarlXII skrev:Skaffa en Touch, Stranne, så bygger du ju bara ut SB-systemet. :)

Gärna det, men det hjälper mig inte med Spotify-problemet tyvärr. Jag
använder nämligen en Bubba3 som server, och den har ingen Intel-
processor varför Spotify-pluginet inte funkar.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-07-08 09:54

Richard skrev:En airport är bra om du vill köra optiskt digitalt ut till extern dac.
Då måste du dock använda spdif- överföring.
Vet inte om det är så lyckat.

Den iPad jag använder är v.1.
Båda versionerna mäter extremt bra via hörlursutgången, men v. 2 är något bättre mätmässigt.

Squeezepad klarar konvertering av FLAC, waw mm.... Kostar 75 spänn att köpa programmet till iPad.

Båda ipadversionerna mäter bättre via hörlursutgången än analogt ut från SB 3.

Ok. Får kolla saken. Det vore ju kanon ifall man kan få en iPad att köra
flac också iom att det är vad jag kör ifall jag inte använder Spotify.
Jag har flac:at ca 400 album och det vore ju fint ifall det inte gjordes
i onödan...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-08 09:56

Stranne skrev:

Joo. Touch har sin egen Spotify,

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-08 10:01

sprudel skrev:

Nä! Det blir på samma nivå som när man skrutinerar den naturvetenskapliga teorin om evolutionen och finner att den har vissa passager som är svårare att acceptera för att var fullkomlig och genast bemöts av argumentet:

Nej, jag tvivlar också på att det skulle vara någon slags förväntanseffekt.
Jag visste egentligen ingenting om Harryups grejer, och han visste inget om Touch.

Anledningen till att jag skaffade Touch var att jag slängde ut Sonos.
Den lät så satans tråkigt. Inget liv och lyster i musiken, bara dött och tråkigt. Oacceptabelt!

....den var också kopplad till extern DAC 8O

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-07-08 10:14

sprudel skrev:Är det ingen som har någon idé varför SB Touch skulle låta bättre via digatalutgången än SB Duet? Kopplade på samma sätt gvetvis, via trådlöst nätverk och optiskt till separat dac.

Jitter? Störningar från den enas nätdel?

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-08 10:21

sprudel skrev:

Om SB Touch verkligen låter annorlunda jämfört med SB Duet kopplad till en dac är det självklart intressant att få veta varför. Men det måste i så fall vara bevisat att det går att höra skillnad. Dvs blindtest. Test metoden måste ju vara vetenskaplig om man skall kunna undvika placebo.

Det är precis det som kreationisterna gör. Påstår saker untan vetenskaplig grund.
Dessutom går det att tro att Gud skapat världen utan att vara negativt inställd till vetenskap. Det trodde Einstein också.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-07-08 10:41

KarlXII skrev:
Stranne skrev:

Jahapp, där ser man. Det låter ju rätt bra.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-08 10:46

Magnuz skrev:
sprudel skrev:Är det ingen som har någon idé varför SB Touch skulle låta bättre via digatalutgången än SB Duet? Kopplade på samma sätt gvetvis, via trådlöst nätverk och optiskt till separat dac.

Det skulle man ju lätt kunna pröva genom att växla dessa mellan Duet och Touch. Gjorde ni det K12?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-08 10:48

Hulbar skrev:
Det är precis det som kreationisterna gör. Påstår saker untan vetenskaplig grund.
Dessutom går det att tro att Gud skapat världen utan att vara negativt inställd till vetenskap. Det trodde Einstein också.

Jag skulle vilja påstå att frugans crêpes igår var de godaste hon gjort hittills. Om detta, på toppen av allt annat jag påstått utan vetenskaplig grund, gör mig till någon form av kreationist så får jag ödmjukt finna mig i detta epitet. :)

Det om detta, var gärna skeptisk till mig men inget mer religiöst....forumreglerna vet du. ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-08 10:52

sprudel skrev:
Magnuz skrev:

Det skulle man ju lätt kunna pröva genom att växla dessa mellan Duet och Touch. Gjorde ni det K12?

Nä, det fanns ju ingen Duet på plats. Vi körde på Touch, SB3 och Harryups Tascam CD-spelare.
Och Touch och SB har inte samma nätdel.

Det är Richard som snackar Duet.

Men visst, det är en fullkomligt plausibel förklaring. SB3 har ju väldigt enkel nätdel. Inte för att Touchen har någon speciellt påkostad dåra...men det har säkert Tascamspelaren. Och Touchen upplevdes bättre än den också av oss båda. Fast där var ingen större skillnad.

Det vi hörde mest skillnad på var Kölnkonserten av Keith Jarrett.
De där pianoanslagen är ruskigt utslagsgivande...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-07-08 11:02

meanmachine skrev:
kris10an skrev:
KarlXII skrev:Först är det folk säger irrelevant, sen är de smålöjliga.
Det där med social kompetens och kommunikativ empati är inte allas starka sida. :)

Nej nu missförstår du mig med flit. Det är de starka reaktioner på ordet "irrelevant", från andra individer än de vars påståenden är irrelevanta, som är smålöjliga. 8) :P

Är du på riktigt? Är det så svårt att acceptera ett samtalsklimat som innehåller empirisk kunskap? Är det svårt att accetera att jag upplever detta och anser detta. Skall vi bara snacka med varandra om vi har talmetern i handen? Menar du på allvar att det är det enda som är relevant? Jag blir så trött.

Okej, så om människor säger saker om högtalare (uttalar sig om hur
högtalarna "hade låtit bredvid varandre") som de dock har hört under
helt olika förutsättningar (i olika rum vid olika tillfällen) så är det ändå
empirisk kunskap?

Missförstår mig inte, jag varken kritiserar eller försvarar någon, men
nog är någons uppfattning om vad som inte är relevant för dem, rätt så
harmlös ändå?

Någon annan kan ju tycka annorlunda. Åsikter behöver aldrig vara sam-
stämmiga. Det är det som är så bra med åsikter. Eller en sak med dem
i varje fall.

meanmachine skrev:Vidare påtalade varken jag eller Richard att det var si eller så utan att det var vår erfarenhet av en produkt. Skulle mitt omdöme vara irrelevant?

Vänd på steken, är allt som alla säger relevant för dig? Om inte - vad
är det som gör att någon annan inte får vara som du?

meanmachine skrev:Du är farligt ute på svagisen om det är vad du anser och jag lovar dig för din skull att jag hoppas du är tyst framledes för om du inte bygger upp alla dina poster med mattens värld kommer jag att vara på dig.

Hämnd?

Är det inte bättre att föregå med gott exempel. Och det du berättar att
du tänker göra mot kris10an är ju inte ens "samma sak" som han gjort
mot någon annan, för han har väl agerat spontant snarare än med av-
sikt att gör någon illa.

meanmachine skrev:
kris10an skrev:
Harryup skrev:
kris10an skrev:
Harryup skrev:För att få irrelevant att verka trevligare, vilket kan vara svårt, bör man i så fall lägga till "för mig".

mvh/Harryup

Ok, men för vem är isåfall ett så lösryckt påstående om att en viss högtalare spelar djupare och mer potent än en annan tvärtom relevant?

Av det vi fått läsa här vet vi ingenting om under vilka omständigheter högtalarna testats. Vi vet inte ens vilken av dem som de facto (dvs inte bara "jag tycker det låter så") levererar högst ljudtryck vid 20 Hz. Vi har bara subjektiva tyckanden. För vem är detta relevant menar du? Knappast för den som vill köpa ett par högtalare som levererar djup och potent bas iallafall, för det kan ju bli en rätt tråkig erfarenhet om det visar sig att i just hans rum så var basen vare sig speciellt djup eller särskilt potent.

Jag tycker du reagerar alldeles för starkt. Richard berättar ju om sina upplevelser. Han får väl ha vilka upplevelser han vill. Inklusive fel upplevelser enligt andra. Och jag tror ingen kommer låta bli att köpa pi-60 för att Richard tyckte att Keltik lät som dom gjorde. Å andra sidan så har jag inte sett några mätningar på några olika Ino-rum mig veterligen och ändå så tycker väldigt många att det låter så otroligt bra och många tycker att det låter väldigt neutralt. Finns mig veterligen ingen som fört i bevis att det är ett neutralt ljud som återges, i synnerhet som olika rum definitivt låter olika. Är väl bra om folk är nöjda. MEn om folk bara får uttala sig efter att dom med mätningar skall bevisa att dom tycker "rätt" så kommer inget återstå av faktiskt. Eller starta gärna en tråd som alla kan jämföra sig med då det gäller hur olika högtalare mäter i olika rum.
Om en högtalare är specad till +-1,5dB så lär toleransen ha blivit större i vilket normalt rum som helst.

mvh/Harryup

Det blev en "upplevelse" först efter att jag ifrågasatt det som i mina ögon mer såg ut som ett direkt påstående. Men nu vet vi alla att det bara var en åsikt. Vissa kanske ser ngn relevans i den, jag gör det inte.

Notera gärna att jag inte ngn stans försvarar ngt högtalarmärke utan bara generellt vänder mig emot denna typ av påståenden.

Du är inte läskunnig du va? eller saknar du fattningförmåga? Vara en fråga i all vänlighet..

Detta är min första post i ämnet!!!

"Linn Keltik hörde jag mycket under en period och jag tycker den var mycket lik Pi60

Medveten om att jag är lite ensam på detta forum att ha den åsiken.
"

Hur i H tolkar du detta??

Tolkar och tolkar... Men vad du just gjorde var att yttra en åsikt som
stöder kris10an's uppfattning om att beskrivningarna av skillnaderna
mellan dem (baserat på att de hörts under helt olika förutsättningar),
saknar relevans.

Vet inte om det var din avsikt att göra det. Några av dina andra inlägg
antyder att det är motsatsen du vill få fram. Men ändå. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-07-08 11:21, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-07-08 11:05

KarlXII skrev:
Stranne skrev:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-08 11:06

Har faktiskt en Duet i sovrummet som jag aldrig använder. Känner viss avsky för konceptet redan innan jag ens testat på grund allt strul jag har upplevt med dom på andra ställen. Men det skulle gå att testa.
Jag kommer inte blindtesta men om Magnus vill blunda nästa vecka tänker jag inte hindra honom. Jag ser personligen inte detta som särskilt vetenskapligt och jag känner inte att jag är ute efter att bevisa något.
Jag och en del andra tycker det är skillnad och det räcker för mig. T.ex. så tycker jag att min CD-spelare låter bättre än en neutral 668 som i mitt tycke är för ljus. Och nu verkar ju kanske inte 668 vara neutral längre då t.ex. Touch låter så bra. SÅ hur vetenskapligt är det att en 668 skulle vara neutral?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-07-08 11:23

meanmachine skrev:Själv tycker jag Kris10ian är totalt irrelevant eftersom han saknar tydligt social kompetens samt saknar möjlighet att förstå skriven text. :)

Efter ordet eftersom, går du till person angrepp. Det gjorde inte kris10an.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-08 11:27

IngOehman skrev:
meanmachine skrev:Själv tycker jag Kris10ian är totalt irrelevant eftersom han saknar tydligt social kompetens samt saknar möjlighet att förstå skriven text. :)

Efter ordet eftersom, går du till person angrepp. Det gjorde inte kris10an.

Vh, iö

Är du medlare eller domare eller vilken funktion anser du dig ha. Igår kväll enades alla om att allt var utagerat. Varför dra upp detta igen?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-08 11:29

sprudel skrev:Nyfikenhet kanske. Det finns ju en möjlighet att den uppfattning man tidigare haft kanske inte var helt korrekt, att man förbisett någonting.
Det är så nya framsteg görs, man tar höjd för att man kan ha fel, och uttrycker sig aldrig i form av tvärsäkra sanningar. Kallas vetenskapligt förhållningssätt.

Nya framsteg kommer av kontrollerade tester och vetenskaplig förhållningssätt. :)

sprudel skrev:Det spelar ingen roll för dig, men du är imponerad av att de testar och diskuterar på diskussionsforum. Är det korrekt uppfattat?

Jag är imponerad att man ena sekunden inser att folk som upplever hifi möss som en klar förbättring, är en inbillning. För att nästa själv sätta sig i den sitsen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-08 11:31

Stranne skrev:
KarlXII skrev:
Stranne skrev:

Touchen var irriterande trevlig på många sätt. Inte minst att den med en lös disk kan kopplas direkt till något aktivt och spela musik utan nätverk typ på en kräftskiva eller så.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-08 11:32

subjektivisten skrev:Jag är imponerad att man ena sekunden inser att folk som upplever hifi möss som en klar förbättring, är en inbillning. För att nästa själv sätta sig i den sitsen.

Det vittnar om flexibilitet och dynamiskt tänkande. :)

//
Senast redigerad av Flint 2011-07-08 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-08 11:33

I normala fall så undersöker man först om det verkligen är en skillnad. Så gör iaf jag på jobbet och jag hoppas dom flesta arbetar så.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-07-08 11:34

meanmachine skrev:
IngOehman skrev:Problemet är inte att någon anmäler att de uppgifter de har fått inte
säger dem något.

Det är att andra går i taket över det, och går till personangrepp. Och
extra problematiskt är det om moderatorer beter sig på det viset.

Vh, iö

Ingvar. Även om jag i mycket respekterar dig så anser jag detta fel. OM någon häver ur sig skit och felaktigheter så anser jag det är fel..

Krist10an ljuger och sprider negatioer sen försöker skyla det med lögner.. Jag anser inte att det är mitt fel om jag svara tillbaka.

Vi är helt överens om det du skriver först. Och jag respekterar dig också.

Det du skriver sedan håller jag däremot inte alls med dig om. Det vill säga
jag håller inte med dig om att kris10n betett sig så. Och jag har svårt att
se att du när du "svarar tillbaka" gör det med samma mynt. Det ser mera
ut som om du hämnas på honom. Jag får en känsla av att du inte ser de
stora skillnaderna mellan det kris10an skrivit och du själv skriver.

Och du har ju på sätt och vis även gjort klart att det är det att hämnas
mot honom som varit din avsikt. Men varför?

Eller anser du att kris10an hämnades?

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-08 11:42

bump

Harryup skrev:
kris10an skrev:Nu tror jag bara det var en olycklig formulering från både min och Richards sida, så jag tycker vi slutar bråka om detta nu. :D

Jaha, och vad skall alla träta om resetn av kvällen då?
Snöpligt slut att alla blev överrens.

mvh/Harryup

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-08 12:27

KarlXII skrev:
Hulbar skrev:

Jag skulle vilja påstå att frugans crêpes igår var de godaste hon gjort hittills. Om detta, på toppen av allt annat jag påstått utan vetenskaplig grund, gör mig till någon form av kreationist så får jag ödmjukt finna mig i detta epitet. :)

Det om detta, var gärna skeptisk till mig men inget mer religiöst....forumreglerna vet du. ;)

Det var inte rikat till någon särskild person. Så du behöver inte känna dig utpekad. :) Men jag är intresserad av att få veta mer. Och det skulle vara spännande om någon utförde fler och mer objektiva tester av datorbaserade digitala signalkällor. Det kan ju i bästa fall göra det möjligt för många att få bättre återgivning hemma. Och det är alltid positivt.

Det var inte heller min avsikt att diskutera religion. Men ville ändå ge en nyanserad kommentar till sprudels resonemang om evolution och vetenskapligt tänkande. Med tanke på Einstein som jag menar är modern tids största förebild när det gäller vetenskaplighet och objektivitet. Hans synsätt och tänkande var på många sätt enastående. Men annars är jag extremt ointresserad av att diskutera religion. Så det är ingen fara med det. :D

Mvh

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-07-08 12:42

För att vara på säkra sidan så kan alla former av subjektiva åsikter (kontrollerat eller okontrollerat) förkastas utan pardon.

Det enda som räknas är att mäta. Genom standardiserad mätmetod med definierade apparater som endast avviker inom satt kurva.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-08 12:46

Vi får väl se om våra provokativa uttalanden kan få någon att blindtesta eller mäta då.
Det finns nämligen anledning att göra det, om det är sånt som krävs för att det ska låta bra. 8) :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-08 12:50

Javisst vore det skönt om man kunde överlåta sitt eget tyckande och smak till en referensgrupp så att man är helt säker på att man inte gillar fel saker. :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-07-08 13:24

Harryup skrev:Javisst vore det skönt om man kunde överlåta sitt eget tyckande och smak till en referensgrupp så att man är helt säker på att man inte gillar fel saker. :-)

mvh/Harryup

Behövs ingen referensgrupp. Kör helt på uppmätt skillnad. Öron/hörsel är subjektivt (kan inte litas på), så det förkastas.

Jag är förstås sarkastisk.

Jag litar på mina öron och sätter den ekonimiska aspekten först, dvs om jag har råd att lägga summan eller ej. Sen om prylen är testad av andra mer eller mindre seriösa tester är sånt som jag kan välja att ta åt mig.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-07-08 15:22

Flint skrev:
subjektivisten skrev:Jag är imponerad att man ena sekunden inser att folk som upplever hifi möss som en klar förbättring, är en inbillning. För att nästa själv sätta sig i den sitsen.

Det vittnar om flexibilitet och dynamiskt tänkande. :)

//
:lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi