sprudel skrev:meanmachine skrev:Vidare i Gurumaskineriet.
Börjar känna mig mogen att ta fram lite tjockare dämpninsskivor för att sätta bakom och se hur lyssningen kommer an.
Denna lilla åtgärd gjorde stor skillnad hos mig, 80x100cm markskiva bakom trevligt tyg, där piP placeras i ytterkanten, alltså mest dämp emellan högtalarna.Nu bör det bli åka av.
Satt uppe igår till nära midnatt och lyssande på. Satte utt absorbenter i mitt fall bäddmadrasser 2st monterad in bakom högtlaren mot väggen och så att de sträcker sig måt mitten av lyssnings positionen. Tänkte att innan jag orka hämta markskivorna så fick deta tjäna som ett test.
Tyckte först nästan det blev sämre faktiskt eftersom det blev mer dämp och ljudet känns lite locket på. Diskantens så livfulla och klangfyllda toner åts lite upp vilket inte var vad jag hoppats å andra sidan tycker jag att den redan innan fina tydlighet i soundstagen blev bättre med mer markerade och tydliga positioner så att man hör bättre men lite mindre.
Men mer händer ikväll. Kanske bäddmadrasseran skulle ha varit lite mindre tjock och att men kan öka klangen och behålla fockus med ett par markskivor. Detta hade ju om så varit toppen för då når man ett snäpp närmare peak performance kanske.
Men innan detta en lååååång dag av hårt arbte.