Gigantiska steg genom historien!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-08 00:01

sprudel skrev:
Flint skrev:Ja det börjar bli dacks att kika på ett klass-D-slutsteg snart. Är sugen på att köpa ett par moduler av något slag och en nätdel och tota ihop något halveget. Rekommendationer med vidhängande motivationer mottages som vanligt vördnadsfullt. :)

Det hade varit kul om du gjorde det. Finns fler skribenter här som njutit av rörsteg och numera lätt kan acceptera klass D-steg i sina anläggningar tec Nuforce, eller Ice-power.

Nu är det gjort. Beställde två stycken Hypex UcD180ST i måndags. I dag onsdag dök dom upp och idag fortfarande onsdag spelar jag nu med dom. Hur låter dom då? Jo, alldeles förbannat bra. Helt överlägsna Behringer A500 på alla plan. Då menar jag mina plan som inte innebär att spel högt så om mangelvolymegenskaperna vet jag ingenting. Hur dom visar sig klara långlyssningsprovet återsår att höra men just nu är totalintrycket att dom väl hävdar sig mot rör-SE-burken. Vore skönt att få pensionera rören till slut. Har letat länge efter någon värdig ersättare och det här börjar faktiskt likna nåt.

Rättning.
Öh... Måste ha missat nån dag där. Torsdag borde det nog ha stått fast det kanske redan var fredag eller nåt. Förvirrande, tror jag... 8O
Senast redigerad av Flint 2011-07-08 16:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-08 00:29

Flint skrev:
sprudel skrev:
Flint skrev:Ja det börjar bli dacks att kika på ett klass-D-slutsteg snart. Är sugen på att köpa ett par moduler av något slag och en nätdel och tota ihop något halveget. Rekommendationer med vidhängande motivationer mottages som vanligt vördnadsfullt. :)

Det hade varit kul om du gjorde det. Finns fler skribenter här som njutit av rörsteg och numera lätt kan acceptera klass D-steg i sina anläggningar tec Nuforce, eller Ice-power.

Nu är det gjort. Beställde två stycken Hypex UcD180ST i måndags. I dag onsdag dök dom upp och idag fortfarande onsdag spelar jag nu med dom. Hur låter dom då? Jo, alldeles förbannat bra. Helt överlägsna Behringer A500 på alla plan. Då menar jag mina plan som inte innebär att spel högt så om mangelvolymegenskaperna vet jag ingenting. Hur dom visar sig klara långlyssningsprovet återsår att höra men just nu är totalintrycket att dom väl hävdar sig mot rör-SE-burken. Vore skönt att få pensionera rören till slut. Har letat länge efter någon värdig ersättare och det här börjar faktiskt likna nåt.

Det var som f-n! Avvaktar med intresse hur detta utvecklar sig. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-08 09:35

Ja, det här var kul. Men jag har gjort en justering. La in en utgångsspole från stegen i serie med högtalarna. Nu har jag inget synligt kvar av switchfrekvensen som fanns först men har istället tappat några db vid 20kHz. Det passar iofs min hörsel bra har jag konstaterat sen tidigare så praktiskt funkar det bra bara man har lärt sig leva med den etiska tanken. Lyssnar just nu på cembalomusik och det kan ju bli lite påträngande och tröttande efter ett tag men det går kalas. Får ingen obhaglig teknikkänsla. Rumskänslan är imponerande. Högtalarna är helt "borta". Precis som med bättre rörsteg.

Ursäkta ot. Steget är ju knappast gigantiskt med sina 2x50W som nätdelen ger det.

//

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-08 09:49

Håller med, när det är så här varmt ute så kan det påverka omdömmet. :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-08 09:53

Harryup skrev:Håller med, när det är så här varmt ute så kan det påverka omdömmet. :-)

mvh/Harryup

Ja man blir lite vimsig och tappar bort högtalare och fläckvis omdöme. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-08 09:55

Flint skrev:Ja, det här var kul. Men jag har gjort en justering. La in en utgångsspole från stegen i serie med högtalarna. Nu har jag inget synligt kvar av switchfrekvensen som fanns först men har istället tappat några db vid 20kHz. Det passar iofs min hörsel bra har jag konstaterat sen tidigare så praktiskt funkar det bra bara man har lärt sig leva med den etiska tanken. Lyssnar just nu på cembalomusik och det kan ju bli lite påträngande och tröttande efter ett tag men det går kalas. Får ingen obhaglig teknikkänsla. Rumskänslan är imponerande. Högtalarna är helt "borta". Precis som med bättre rörsteg.

Ursäkta ot. Steget är ju knappast gigantiskt med sina 2x50W som nätdelen ger det.

//

Vem f-n hör 20Khz ren sinus? Men effekterna av interfererandet med andra frekvenser kanske påverkar oss.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-08 10:05

sprudel skrev:Vem f-n hör 20Khz ren sinus? Men effekterna av interfererandet med andra frekvenser kanske påverkar oss.

Instämmer. Beskärningen hade inga bieffekter utöver minskat första imponatorintryck. Det där som först slår en vid byte till trissesteg från rör men som åtminstone för mig fort övergår i lika stor besvikelse pga. lyssningströtthet. I det här fallet fanns det lite av det med men inte lika mycket som med t.ex. Behringer-steget. Om förbättringen berodde på beskärningen rent allmänt eller att resterna av switchfrekvensen försvann vet jag förstås inte. Beskärningen tjänade dock musiken på men imponatorverkan förlorade. Precis som jag vill ha det. Tystnaden i ljudet är imponerande. Alltså de tysta pauserna och det måste väl räknas in i begreppet upplevd dynamik på något sätt. Det är också lätt att i Linnanda följa melodin. Det tolkar jag som minskad störning på något sätt som påverkar/försämrar koncentrationen vid lyssning.
Senast redigerad av Flint 2011-07-08 10:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-07-08 10:56

Angående topic, ja det finns en del stora steg runt om i värden, denna går inte av för hackor...!

Bild
Senast redigerad av DVD-ai 2011-07-08 11:11, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-08 10:59

DVD-ai skrev:Angående topic, ja det finsn en del stora steg runt om i värden, denna går inte va för hackor...!

Mitt ot handlade i alla fall om HiFi.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-07-08 11:12

ja och mitt om "high feeling" :D alltså HiFe
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-09 14:40

Flint skrev:Nu är det gjort. Beställde två stycken Hypex UcD180ST i måndags. I dag onsdag dök dom upp och idag fortfarande onsdag spelar jag nu med dom. Hur låter dom då? Jo, alldeles förbannat bra. Helt överlägsna Behringer A500 på alla plan. Då menar jag mina plan som inte innebär att spel högt så om mangelvolymegenskaperna vet jag ingenting. Hur dom visar sig klara långlyssningsprovet återsår att höra men just nu är totalintrycket att dom väl hävdar sig mot rör-SE-burken. Vore skönt att få pensionera rören till slut. Har letat länge efter någon värdig ersättare och det här börjar faktiskt likna nåt.

Beklagar att jag fortsätter med detta 1/2-OT men jag tycker inte att det här är värt att starta en egen tråd för. Hypexsteget klarar inte långlyssningskravet. Det blir som vanligt med försöken att pensionera rörstegen mot trissesteg och nu också klass-D. Ljudet i sig är skitbra men blir jobbigt att lyssna på i längden. Det blev bättre när jag fick bort det mesta av switchfrekvensen men dök upp igen när jag bytte till mer lättdrivna högtalare. Synd för det finns vissa saker i ljudet som jag anser är bättre än från rörsteg men obehaget med D-steget efter någon timmes lyssning uppväger inte fördelarna. Min tolkning är att resterna av switchfrekvensen på något sätt modulerar och samverkar med nytto/ljudsignalen och uppfattas av hörseln utan att direkt höras. Detta när man som jag lirar på låg volym. Tippar att problemet minskar med ökad volym och att Klass-D eller åtminstone Hypexsteget därför passar bättre till mangel än finlir. Med extremt lättdrivna hornhögtalare kan det nog bli riktigt fel. Min fria tolkning och synpunkt utan anspråk på generell sanning.

Utsignal fyrkantvåg ca 300mV med och utan extrafiltrering. Alltså vid min ungefärliga lyssningsvolym.

BildBild

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-09 23:22

Intressant Flint att steget inte klarade "långlyssning"
trots de initiala "hurraropen".

Min erfarenhet från liknande förstärkare är att jag blir
typ sömnig efter ca en kvart till en halvtimmas lyssning.
Ingen vettig aning om vad det kan bero på . . . det
låter ju mestadels hyfsat . . . nu har ju jag aldrig haft
något hemma, så det kanske berott på syrebrist i de
lokaler där avlyssning skett . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-10 08:39

Spännande. Du har inga trögare högtalare att testa med, kanske runt 90dB?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-10 08:50

sprudel skrev:Spännande. Du har inga trögare högtalare att testa med, kanske runt 90dB?

Tippar att de mer lättdrivna lådorna jag testade som inte funkade bra ligger där nånstans och de som funkar bättre ligger troligen nånstans 86-88dB. Nivåskillnaden är ganska tydlig mellan dom. Båda har ungefär samma impedans.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-10 12:52

Spännande.
Nu är ju klass D en mycket bred kategori och många steg skiljer sig ordentligt i uppbyggnad från varandra.
Jag har ju torskat in på Nuforce. Mina högtalare spelar väl runt 90, kanske 92 dB/W och den kombon kan jag lyssna på hela dagen och lite till.
Ska se med Harryup om jag kan släpa med dem dit och se vad som händer om man kopplar dem till hans horn på 106 eller var det 114 dB.

De tar ju hela området från 1kHz uppåt så det bör bli hyfsat avslöjande då många klagar på diskantområdet i den här typen av svala, moderna steg. ;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-10 14:13

Ja. Blir ett bra test. Visst är det diskanten jag också reagerar mot och det gäller även för trissesteg generellt. I fallet Hypex finns det i alla fall tydliga bevis på att något finns med ut som inte fanns med in dvs. resterna på säg 10-20mV av switchfrekvensen på nånstans runt 300kHz. Lite osäker på frekvensen eftersom jag inte litar på att mitt gamla osc. mäter exakt. Jag är helt säker på att jag skulle ta det här blint eftersom det nästan gör ont i öronen och slår lock vilket gör att jag vill vrida huvudet för att undvika ljudet. En typisk reaktion på som jag tycker en taffligt konstruerad förstärkare. Så att bara gå på förstaintrycket och klang/imponatoreffekt och vid bara en ljudnivå är bara halvtestat. Något att tänka på när man bl.a. snackar f/e-testets påstådda förträfflighet. Klass-D har nog en del kvar att utvecklas innan trioderna helt kan avskaffas.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-10 23:25

Har du tittat på XTF?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=158509
http://user.faktiskt.io/naqref/XTF/XTF_ ... mplete.pdf
Kanske kan inspirera till en kul kväll med lite spännande simulering?

Äldre trådar om XTF:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hTerms=xtf
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hTerms=xtf

Vi är ju lite OT här men om du gör något i ämnet så kan du väl skriva i XTF-tråden om det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-11 09:01

paa
Bra. Intressant. Jo jag har börjat ett simuleringsförsök men enligt grundprincipen som finns förklarad i det här dokumentet från IRF. Länk. Det är mycket jag får gissa mig till om detaljerna så... Men det viktiga är att först få igång själva principen. Jag har i alla fall fått igång något som liknar PWM efter komparatorn. Problemet med Hypexsteget och troligen även de andra märkena/tillverkarna är som jag tolkar det filtreringen på utgången. Seriepolen och kondensatorn till jord före högtalaren. Det är där jag har lagt in en extraspole i serie med högtalaren vilket fungerade ganska bra. Däremot funkar det inte med högre ordningens filter efterom det kan ge ruskiga resonanser beroende på hur högtalarens reaktiva belastning ser ut. Det har jag förstås simulerat och även testat praktiskt med lite olika ljudande resultat som följd men alla till det sämre mot med bara en spole. Det filter som redan finns på modulens utgång lägger sig förstås också i efterföljande filtreringsförsök. Det är lätt att få till filteret med en rent resistiv belastning men det är ju mycket sällan som högtalare uppför sig så ideellt. Alltså blir (extra) filtreringen lite av bingolottochans att lyckas om man inte passar sig.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-11 18:31

En kraftigt förenklad modell av ett Klass-D-steg. Switchfrekvensen är för lågt lagd på 50kHz men det är medvetet valt för att visa PWM-modulering och nyttosignal i samma bild . Med säg 300kHz som förstås är lämpligare syns inte vad som händer med den pulsbreddsmodulerade signalen i förhållande till den valda tonen 5kHz. Filterkomponenternas värden är förstås också anpassade till 50kHz och ska inte tas som ett realistiskt exempel. Med 300kHz switchfrekvens blir slutresultatet alltså betydligt bättre. Själva slutsteget U2 ligger också symetriskt fel men det är i det här fallet ointressant för grundprincipen men det finns alltså massor kvar att göra. Simuleringen gick dock bättre än väntat och härifrån kan man ju bygga och testa lite som man vill och bygga på med riktiga komponeneter och det vill man ju. I den här modellen är det i princip bara komparatorkretsen LM311 som är på riktigt.

Bild

Bild

roren

Inläggav roren » 2011-07-11 20:13

Snyggt simulerat, Flint.

Jag hoppas på att PWM stärkarna snart kan ersätta alla nu rådande värmealstrare. Jag kommer
nog alltid att gilla rör, men det är kul att det hittas på nya och förhoppningsvis bättre grejer.

Oj vad OT det här är. sorry.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-11 20:20

roren
Tackar! Ja, jag hoppas också att utvecklingen ska komma ikapp 20-30-talsprylarna snart. Känns lite skämmigt för hajteckgrabbarna annars.

Nu ska jag också ge mig med ot i den här tråden. Sorry MM, det bara blev så här men det tangerade i alla fall ämnet.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-07-11 20:34

Nu får det vara nog. Små klass D moduler är ju trots allt så långt ifrån man kan komma.

Jag hade gärna sett att det plockades bort och lades in i en ny-tråd.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-11 20:40

Vinylcalle
Det finns nog snart en begagnatmarknad för även små klass-D steg skaru se.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-07-11 20:54

Flint skrev:Vinylcalle
Det finns nog snart en begagnatmarknad för även små klass-D steg skaru se.

Haha, absolut. Det förra var skrivet med lite humor. Skulle varit med någon smiley som jag glömde.

Men jag värnar för att detta är en långlivad tråd. Så när den kommer upp om ett halvår och någon ska läsa den för första gången blir det trist om över 1 sida (eller hur mycket det blev) handlar om klass D moduler.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-11 20:59

Tvärs om. Sidan om klass-D kan om ett år läsas som ren kulturhistoria.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-07-11 21:05

Flint skrev:Tvärs om. Sidan om klass-D kan om ett år läsas som ren kulturhistoria.
:lol:
VD och ägare
www.rehifi.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi