profbd skrev:jepp jag har varit där.
johan du har avslöjat mig
jag har även lyssnat på linnprylar vid många tillfällen en del gillar jag fast en del undrar jag över tex det senaste högtalarslagskeppet

ja jag kan inte svara för det dom har gjort tidigare. numera känns det som att jag inte kan svara heller.
Komri har jag faktiskt inte hört, har lyssnat på Akurate monitorn men det var en minst sagt förbryllande upplevelse. Vet dock inte iaf det bar butikpersonalens inkompetens elelr högtalaren som var orsaken till den frånvarande basen(mellanregistret/diskant var nog det häftigaste jag hört men högtalaren var alldeles för ljus och utan attack i basen(väldigt icke-linn)).
Ninka är en helt suverän högtalare, så också Tukan, Katan, Keilidh, Kaber, Espek, Keltik. om man ska prata om de jag lyssnat på.
Keosa är de högtalare som jag kom i kontakt med först. Classik och ett par Keosa var vad som fick mig att "se ljuset". Lite ironiskt med tanke på att det förmodligen är bland de sämre högtalare som Linn producerat (då var de ju inte långlivade heller..).
Bara ett exempel till på elektronikens betydelse för ljudet..
Keltik är nog det absolut häftigaste jag hört. Graden av detaljer och renhet kopplat med en helt otrolig basförmåga är absolut något som måste upplevas. Går att spela våldsamt högt..
Dock spelar mina Tukan "mer musik" något som gick att få verifierat av andra förut men nu är "locket på". Det blir ju en lite haltande jämförelse men i de register där Tukan är verksam producerar den bättre ljud.
Så min uppställning av högtalarna blir Keilidh, Kaber, Tukan, Katan, Ninka, Espek.
Espek är en otroligt välljudande skapelse. Om merpriset mot Ninka accepteras. Annars är nog Ninka mer "bang for the buck". Nästan all basåtergivning som behövs och väldigt bra ljud.
Keltik är inte med på listan.. Vet inte riktigt vart den bör placeras. Espek spelar mer musik än Keltik och även Ninka är bättre så också Katan(även om vi här måste acceptera mindre bas). Detta faktum var ju nogot som vissa handlare fick väldiga problem med när Ninka kom. En högtalare för 14000 som var bättre än allt före den inkluderat Keltik!! Många Keltikägare blev mindre glada.. Det är trots allt en dyr högtalare Keltik som dessutom måste köras aktiv, alltså måste ha tre stereosteg(vilket gör att den blir ännu dyrare).. Trots dess höga pris och aktiva drift är Ninka ändå bättre, passivt!
Hmm ja nu har jag babblat så jag vet inte var jag är längre.. Jo huruvida dagens Linnskapelser är bra eller inte, så var det ja..
Jag vet inte men jag upplever att Linn tappat sin glans lite. Iomed Katan var det som att dom gick över till "vanlig" HiFi. Liksom att man sa att "vi är trötta på att vara speciella nu vill vi locka mer kunder". Man kom med "designriktiga" konstruktioner. Stativ som till utseende och konstruktion påminde om nåt som Sony skulle kunna producera. Stabiliteten i stativaren var skrattretande (nu har man ju dock lagt till ett stag på det så det är lite mer robust. dock inte i närheten av ett kan-stativ). Elektronik antog en putsad aluminium-look som också är mer "passande" för en större marknad. Sen har man nu också drivit på rätt hårt med en "vi kan minsann göra studiomonitorer också" för att försöka öka försäljningen.
Allt detta kanske är förståeligt, utgifter kräver ju trots allt inkomster. Men jag vet inte känns som att dom övergett det som gjorde dom speciella. Denna bristande övertygelse verkar sprida sig till handlare också. Se bara hur Linn-försäljaren här i Luleå är. Helt otroligt vilken dekadens av "Linn-moral".
Lite känns det också som att man blivit förblindade av sin egen vision. Om man anser sig ha rätt så är det en stor risk att man nånstans på vägen gör ett felaktigt beslut men inte ser detta eftersom man "vet" att man har rätt. Jag anar nog en mörk horisont på Linn-himlen.
Ja jag vet inte.. Kanske bara är mina egna ögon som öppnats. Linn kanske alltid varit vad dom är idag. Dock är jag inte så speciellt orolig. Det var enda aldrig tänkt som ett självändamål. Jag har alltid varit på det klara med att Linn bara var ett verktyg för att nå dit jag ville. Precis som när man bygger hus så byter man verktyg när man hittar något bättre.
Nu säger jag inte att jag kommit dit än. Dock har jag börjat fundera på om inte "hammaren" är lite ansträngande för handleden..
Ska tillägga föresten som kuriosa att mannen som utvecklade Kan, Tukan, Keilidh, Kaber, Keltik- serien utryckt att han tyckte hans tid under Linn var en bra tid dock så tyckte han inte om att jobba med så begränsade resurser och billiga element. Han (Dr Rod Crawford) har ett eget företag i australien och producera högtalare förvånadsvärt lika Linn Kaber. Dock med bättre kabinett, Audax element och Scan-Speak diskant..
lite bakgrundshistoria
http://www.tip.net.au/~legend/info.htm
och startsidan
http://www.tip.net.au/~legend/index.htm
edit: lustigt att man kan ha så mycket att säga om detta.. kanske borde fixa ihop en krönika på mina upplevelser..