Badkarskurva...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-20 21:48

folk har i allmännhet inte bara dålig hörsel utan dålig syn oxå

jag köpte ny tv i julas, en panasonic widescreen, fick värsta ont i ögonen o huvudvärk när man kollade, skitjobbigt, läste sen i tidning att man skulle ändra kontrast o färg då tvn levereras by default med reglarna på max, nu är bilden lika tråkig som på min gamla tv

samma med högtalare, för att slippa öronvärk måste området runt 1k sänkas, med vanliga tonkontroller betyder det höja bas o diskant alt byta högtalare
Bikinitider

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-20 21:51

Området runt 4k är stark orsak till lyssningströtthet också. Och, har man en överrepresentation runt 250 Hz blir det mesta rätt otydligt, har jag erfarit.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-01-20 22:36

johan skrev
Linn HAR lyssningsrum. Hur det är utformat vet Ingvar Öhman, han har besökt Linn när LTS var där på resa

hmm johan kan det vara så att jag far med osanning?
jag har för mig att vi pratade mycket om linns högtalare och utväcklingsavdelning
jag har för mig att vi var inne i ett litet fyrkantigt rum som våran värd sa att här utväcklas våra högtalare(det fanns lite mätmickar därinne)men jag kan missat något(det händer att jag har fel men fy vad sällan :lol: )
och nu över till något helt annat
detta med folks användning av sina widescreentv:s är ju helt uppåt väggarna utdragna ansikten ingen justerar bilden efter testskiva men värst är komentarer som en sådan tv ska vi inte köpa folk ser ju tjocka ut
om sådant folk skulle halka in på forumet skulle väl de få dåndimpen när kabeldiskussionerna svallar :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-21 09:11

En DVE skiva skulle passa dom bra.

Vad är det för något? (Widescreen-älskare) :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-21 17:19

Området runt 4k är stark orsak till lyssningströtthet också. Och, har man en överrepresentation runt 250 Hz blir det mesta rätt otydligt, har jag erfarit.

bbc-dippen runt 3k är inte alls så dum, alltså bra att placera delningsfrekvens just där! en boost runt 250hz vet jag inget om, men om oktaverna under oxå är boostade så tror jag att jag inte skulle ha några problem att leva med det, måste testas
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-21 17:57

profbd skrev:jepp jag har varit där.
johan du har avslöjat mig
jag har även lyssnat på linnprylar vid många tillfällen en del gillar jag fast en del undrar jag över tex det senaste högtalarslagskeppet :oops:

ja jag kan inte svara för det dom har gjort tidigare. numera känns det som att jag inte kan svara heller.
Komri har jag faktiskt inte hört, har lyssnat på Akurate monitorn men det var en minst sagt förbryllande upplevelse. Vet dock inte iaf det bar butikpersonalens inkompetens elelr högtalaren som var orsaken till den frånvarande basen(mellanregistret/diskant var nog det häftigaste jag hört men högtalaren var alldeles för ljus och utan attack i basen(väldigt icke-linn)).

Ninka är en helt suverän högtalare, så också Tukan, Katan, Keilidh, Kaber, Espek, Keltik. om man ska prata om de jag lyssnat på.
Keosa är de högtalare som jag kom i kontakt med först. Classik och ett par Keosa var vad som fick mig att "se ljuset". Lite ironiskt med tanke på att det förmodligen är bland de sämre högtalare som Linn producerat (då var de ju inte långlivade heller..).
Bara ett exempel till på elektronikens betydelse för ljudet.. :wink:

Keltik är nog det absolut häftigaste jag hört. Graden av detaljer och renhet kopplat med en helt otrolig basförmåga är absolut något som måste upplevas. Går att spela våldsamt högt.. :twisted:
Dock spelar mina Tukan "mer musik" något som gick att få verifierat av andra förut men nu är "locket på". Det blir ju en lite haltande jämförelse men i de register där Tukan är verksam producerar den bättre ljud.

Så min uppställning av högtalarna blir Keilidh, Kaber, Tukan, Katan, Ninka, Espek.
Espek är en otroligt välljudande skapelse. Om merpriset mot Ninka accepteras. Annars är nog Ninka mer "bang for the buck". Nästan all basåtergivning som behövs och väldigt bra ljud.
Keltik är inte med på listan.. Vet inte riktigt vart den bör placeras. Espek spelar mer musik än Keltik och även Ninka är bättre så också Katan(även om vi här måste acceptera mindre bas). Detta faktum var ju nogot som vissa handlare fick väldiga problem med när Ninka kom. En högtalare för 14000 som var bättre än allt före den inkluderat Keltik!! Många Keltikägare blev mindre glada.. Det är trots allt en dyr högtalare Keltik som dessutom måste köras aktiv, alltså måste ha tre stereosteg(vilket gör att den blir ännu dyrare).. Trots dess höga pris och aktiva drift är Ninka ändå bättre, passivt!

Hmm ja nu har jag babblat så jag vet inte var jag är längre.. Jo huruvida dagens Linnskapelser är bra eller inte, så var det ja..
Jag vet inte men jag upplever att Linn tappat sin glans lite. Iomed Katan var det som att dom gick över till "vanlig" HiFi. Liksom att man sa att "vi är trötta på att vara speciella nu vill vi locka mer kunder". Man kom med "designriktiga" konstruktioner. Stativ som till utseende och konstruktion påminde om nåt som Sony skulle kunna producera. Stabiliteten i stativaren var skrattretande (nu har man ju dock lagt till ett stag på det så det är lite mer robust. dock inte i närheten av ett kan-stativ). Elektronik antog en putsad aluminium-look som också är mer "passande" för en större marknad. Sen har man nu också drivit på rätt hårt med en "vi kan minsann göra studiomonitorer också" för att försöka öka försäljningen.
Allt detta kanske är förståeligt, utgifter kräver ju trots allt inkomster. Men jag vet inte känns som att dom övergett det som gjorde dom speciella. Denna bristande övertygelse verkar sprida sig till handlare också. Se bara hur Linn-försäljaren här i Luleå är. Helt otroligt vilken dekadens av "Linn-moral".
Lite känns det också som att man blivit förblindade av sin egen vision. Om man anser sig ha rätt så är det en stor risk att man nånstans på vägen gör ett felaktigt beslut men inte ser detta eftersom man "vet" att man har rätt. Jag anar nog en mörk horisont på Linn-himlen.

Ja jag vet inte.. Kanske bara är mina egna ögon som öppnats. Linn kanske alltid varit vad dom är idag. Dock är jag inte så speciellt orolig. Det var enda aldrig tänkt som ett självändamål. Jag har alltid varit på det klara med att Linn bara var ett verktyg för att nå dit jag ville. Precis som när man bygger hus så byter man verktyg när man hittar något bättre.
Nu säger jag inte att jag kommit dit än. Dock har jag börjat fundera på om inte "hammaren" är lite ansträngande för handleden..

Ska tillägga föresten som kuriosa att mannen som utvecklade Kan, Tukan, Keilidh, Kaber, Keltik- serien utryckt att han tyckte hans tid under Linn var en bra tid dock så tyckte han inte om att jobba med så begränsade resurser och billiga element. Han (Dr Rod Crawford) har ett eget företag i australien och producera högtalare förvånadsvärt lika Linn Kaber. Dock med bättre kabinett, Audax element och Scan-Speak diskant..

lite bakgrundshistoria
http://www.tip.net.au/~legend/info.htm
och startsidan
http://www.tip.net.au/~legend/index.htm

edit: lustigt att man kan ha så mycket att säga om detta.. kanske borde fixa ihop en krönika på mina upplevelser.. :roll: 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-01-21 18:29

tack för länken Kraniet.
Intressant att Rod C. anställdes som högtalarkonstruktör hos Linn utan tidigare erfarenhet av högtalrkonstruktioner.
Det frammanar 2 reflektioner:
1: Det går att kompensera rätt mycket med solida teoretiska kunskaper. Eller tom kan det vara en fördel för en kreativ person att inte förblindas av vedertagen (mossbelupen?) kunskap.
2: Linns (eller Ivors) lite hemsnickrade eller anarkistiska eller intuitiva rekryteringspolicy var framgångsrik och vittnar om fingertoppskänsla.
Dimitri

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-21 18:45

Linn har ju en väl definierad policy vad gäller utvecklandet av deras produkter. Alla jobbar mot samma mål och har samma "öra" för hur det ska låta. Dom lär ju upp de egna folket att lyssna efter det som är viktigt. Att kunna acceptera detta är väl en viktig faktor för att kunna ingå i koncernen.
Dom som genast börjar skrika indoktrinering och likriktning bör hålla i måtanke att kritik är nogåt väldigt viktigt inom Linn. Alla medelemmar förväntas vara självständiga tänkande individer som alla har rätt att ifrågasätta och kritisera. Dock ska detta (självklart) vara på konstruktiv nivå och således genomtänkt.

Mycket sund inställning om du frågar mig. Ett företags vision, elelr mål är väldigt viktigt för det slutliga resultatet. Om man ser till att hålla blicken stadigt mot detta mål så kommer man till slut nå fram. Då sker all utveckling mot förverkligande av målet och inte till förverkligande av andra "enklare" mål (tex ekonomisk vinning etc).

Rod anställdes antagligen för att han insåg den objektiva målsättningen och således kunde förmå sig själv till att jobba mot det. Utöver detta är han antagligen rätt kvalificerad och lyhörd och kritiskt tänkande.
Dock verkar han ju ha fått jobba under mindre optimala förhållanden pga av den ekonomiska ramen som företaget ändå var tvungen hålla sig inom.

Ser man på resultatet så skulle jag säga att han gjorde ett väldigt bra jobb. Skulle vara intressant och lyssna på hans skapelser..

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-21 18:47

Apropå badkarskurva så står alltid bilarna på jobbet på +5 i bas, +5 i diskant. Även fast stereon låter bättre med tonkontrollerna på 0.

Handlar det i såna sammanhang om vanan vid ljudideal, eller vad är det?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-21 18:54

tror det handlar om en slags "ljudsnikenhet". om man drar upp allt på max så får man ju mer! Nån slags övertygelse om att ljudet blir bättre för det måste ju spela mer om man drar upp eq:n..

I vissa fall är det nog också så att människor tycker det låter bättre.. Min egen far är ett exempel. Dom har sterons eq i "loudness-läge" alltså eqn är uppdragen i bas och diskant. En intressant iaktagelse är att det är området runt 100-200 som dom drar upp mest i basen men det över av diskant är det som ökas mest.
På låg volym kan man ju fundera över vad som låter bäst. Loudness är ju avsett för låg volym för att det upplevda ljudet ska vara mer korrekt. Hörselns känslighet för bas och diskant minskar ju vid lägre volym.
Lite roligt dock att min far ställer in sin eq precis på det sätt som en loudness fungerar. Undra om det är en slags omedveten kunskap om hur det "ska" låta eller om det bara är en "loudness-skada" som man kan anta att många människor har.
Själv kan jag nog uppskatta loudness på låg volym men på högre volymer blir det genast konstigt. Då får man ju helt plötsligt för mycket bas istället för en kompensation för örats okänslighet.
För människor som spelar på låg volym kan loudness nog vara en idé. Själv vill jag känna baspukan om det ska va.. :twisted:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-01-21 18:55

Badkarskurvan borde kompensera dels för vägljudet (basen) och dels för graden av off axis lyssning (diskanten) som är det vanliga i en bil.

Hemma är nog svaret kompensation för sopiga högtalare. Och visst kan det låta roligare ibland, inget fel i det, men det blir ofta för mycket av det :lol: .

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-21 18:59

Diskanten är placerad i a-stolpen, och vägljudet är faktiskt inte så påtagligt. Jag hör direkt, även på låg volym, att någon pillat på tonkontrollerna.

Då tror jag mer på loudnesskadade människor! :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-21 19:14

nja fast man ska nog inte avfärda loudness bara hur som helst.. jag är absolut ingen loudness människa. Men lyssnar man på låga nivå så är det ingen tokig idé.
Illusionen av att man får "korrekt" ljud med loudnessknappen av är lite vacklande på låg ljudstyrka.
Men ni har nog rätt oftast så är det mera loudness-skada som är orsaken. Men jag tror nog att många hifinötter (såsom vi här) är lite väl anti-eq-skadade..

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-01-21 19:59

Sen är det väl få som lyssnar på lika hög ("realistisk") nivå som vi nötter gör.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-21 20:16

jag tycker det låter bättre med boostade ytterändar, dock inte loudness som ger lite för tjockt ljud

att avfärda alla former av yttre påverkan på musiksignalen är bara blaha och snobberi
Bikinitider

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-21 21:00

Det är inget fel i att rota runt med tonkontroller och EQ om man vill eller behöver. Det handlar ju som vanligt om vad man gillar. Fast det är ju inte alltid som de man gillar är det korrekta om man har för avsikt att det skall låta som en korekt kopia av originalet.

Givetvis måste det ju vara en fördel om man är så lyckligt lottad att man inte behöver pilla med tonkontroller mm, då man kanske har fått till det på rätt sätt ljudmässigt ändå.

Loudness förresten, är ju just till för att kompensera för vår bristande förmåga att uppfatta de lägre och högre frekvesområdena vid låga lyssningsnivåer, och just därför är den knappen till för att höja dessa områden vid låga nivåer. Den skall alltså egentligen bara användas just vid lyssning på lägre nivåer.

Många apparater har faktiskt det så klurigt att Loudness'en bara fungerar upp till en viss nivå och dess effekt avtar upp till den nivån.

Loudness är alltså en funktion som uppkommit genom ett klart fysiskt behov, hos oss, och funkar rätt bra bara man använder det med förstånd. Ja ungefär som hembränt....... :lol:

Dr Tinnius

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-21 22:55

vad är korrekt

så som många inspelningar låter utan hjälp av tonkontroller kan omöjligt vara korrekt

men annars har doktorn helt rätt
Bikinitider

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-21 23:15

Ja vad som är absolut korrekt i alla lägen, är ju inte alltid så lätt att veta....

Jag skrev lite i en anna tråd, tror jag, att användandet av EQ inte skall dramatiseras och förkastas så hårt. Av den enkla anledningen att 99% av all den musik de flesta av oss normalt lyssnar till, redan har justerats hit och dit i EQ och andra manicker, så vad skulle det göra om vi själva puttar på en smula bas till eller så, för att få det som vi vill i just får koja.....

Men om man inte behöver så borde det ju vara det bästa.

Vad som är korrekt?? Tja, för egen del så känns det som om t ex Telarc's och andras inspelningar, där man förberett i månader och sen hängt upp 2-4 mickar i lokalen, varvid man sen tar upp ljudet rätt in på master utan dynamikbegränsning ller annat tjafs, sen rätt ned på skiva typ. Det känns rätt korrekt för mig, och det känns lite som helgerån att mixtra med tonkontroller på det om man inte är absolut tvungen. Man har ju försökt redan från första spadtag att vara ren och ärlig, så varför sabba det med eget mickel med EQ och annat? Om man kan låta bli?? Fast ibland kan man ju inte....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-21 23:36

ang TV

Ha rman haft 16:0 TV ett tag så vänjer man sig vid lite konstiga geometrier. Formaten växlar mellan varje program och auto funkar mer eller mindre bra (min TV har dock riktigt bra autodetektering och cinerama processing, B&O - prisvärd hävdar jag (B&O är bäst när det gäller TV, mer tveksamma när det gäller ljud) ). Ska i alla fall bli riktigt skönt när all TV är 16:9. Håller dock med fullständigt om färger, kontrast etc, de flesta jag känner har helt absurda inställningar där.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-22 11:53

Med en 16:0-TV blir bilden onekligen mycket platt och bred! :wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-01-22 16:19

hihi johan kan man visa linus på linjen på en sådan apparat?
KRANIET DU HAR BRÄDAT MIG MED DIN OTROLIGA KUNSKAP
men vi har kanske samma smak vad gäller högtalare
men linns kromade prylar tycker jag är skitfräna :P

Användarvisningsbild
Frux

Inläggav Frux » 2004-01-22 18:19

Märkligt det där med folk som är allergiska mot EQ... Använder de inte salt eller kryddor i matlagningen heller, då maten ska ha en så opåverkad väg som möjligt på vägen till matbordet? Att t.ex. marinera kött borde väl i så fall vara som satansdyrkan ungefär. ;)

Själv gillar jag mycket peppar i maten, och EQn sätter jag på ibland när jag känner för det. Fast det blir på datorn i så fall, så jag kan justera lite mer specifikt. Bara tonkontrollerna på förstärkaren tröttnar jag snabbt på.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-22 18:51

profbd skrev:hihi johan kan man visa linus på linjen på en sådan apparat?
KRANIET DU HAR BRÄDAT MIG MED DIN OTROLIGA KUNSKAP
men vi har kanske samma smak vad gäller högtalare
men linns kromade prylar tycker jag är skitfräna :P

det där måste väl vara en överdrift? kan inte riktigt avgöra om det är ironiskt eller inte. Skulle dock inte vilja se mig själv som nån kunskapsbärare av magnitud.. :roll:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-22 19:14

Hmmmm.......

Undrar om man kan marinera kablarna med Basilika kanske, och få bättre ljud?? Det kanske vore nåt...?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-01-23 16:01

Kraniet jag var ej sarkastisk :)

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-05-28 00:42

På flickvännens lilla mini-stereo är reglagen alltid på max. Jag kan däremot inte förstå varför hon ska anklagas för att tycka att "mer ljud är bättre" eller nåt i den stilen, eftersom det, i hennes fall, är j*ävligt bas- och diskantfattigt om reglagen står på noll. Jag har provat ett flertal gånger med att dra ner, men faktum är att apparaten återger så dåligt med bas och diskant att det inte är lyssningsbart annars. "X-BASS" funktionen är iaf. oftast urkopplad, eftersom det går till överdrift, men vad gör man? Hur mycket kan man begära från en "komplett stereo" för 2000kr? Diskanten är luddig, basen fladdrar och pustar. Man får väl göra det bästa av vad man har?

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-28 09:13

Jag kan iaf glädja er att det inte finns någon som helst tonkontroll i min anläggning, det finns inte ens någon tonkontroll annat än den för lurjacket på cd enheten. Tonkontroller och loudness = BLÄÄÄÄ hata!!!

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2005-05-28 09:15

Frux skrev:Märkligt det där med folk som är allergiska mot EQ... Använder de inte salt eller kryddor i matlagningen heller, då maten ska ha en så opåverkad väg som möjligt på vägen till matbordet? Att t.ex. marinera kött borde väl i så fall vara som satansdyrkan ungefär. ;)

Själv gillar jag mycket peppar i maten, och EQn sätter jag på ibland när jag känner för det. Fast det blir på datorn i så fall, så jag kan justera lite mer specifikt. Bara tonkontrollerna på förstärkaren tröttnar jag snabbt på.

Din liknelse är lite sned, salt har förmågan att lyfta fram och förstärka andra smaker och inte tala mycket för sig själv, precis som socker i kombination med tomat, som alltså förstärker tomatens egen smak. Peppar finns också för att tillföra ytterligare ett spektrum. Däremot kan man jämföra det du säger med att använda kopiösa mängder grillkrydda på allt, vissa gillar det, andra är chockade över att se vad vissa hittar på.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-05-28 11:12

Jag tror att det finns flera samverkande orsaker till att folk maxar sina tonkontroller.

Ljudnivån: De flesta lyssnar vid relativt låga nivåer och då kan det finnas ett "behov" av loudness eller uppskruvade tonkontroller.

Sunkiga anläggningar: Högtalarna tappar helt enkelt orken i diskant och bas, lösning; mosa på med mer från förstärkaren.

Ointresse: Folk skiter högaktningsfullt i "korrekt" återgivning! Dom kan inte för sitt liv begripa ur någon kan lägga en enda sekund på att tweaka och än mindre att diskutera eländet på internet! Å andra sidan finns det ju gott om intresserade som oxå skiter i korrekt återgivning, bara det låter "bra".

Ovanstående gäller principiellt för TV oxå. Hur ofta kommer man inte hem till folk som har Brightness så högt uppskruvat så att det ser ut som att titta på TV genom ett glas spökmjölk (barnens beteckning på vatten man hällt i ett glas man just druckit mjölk i). Gärna i fin kombination med en märklig viktökning hos alla på TV (det är inte längre kameran som lägger på 5 kilo, det är TVn som lägger på 10).
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
photeu

Inläggav photeu » 2005-05-28 20:05

De jag känner som gillar att effektkrydda sin lyssning brukar förstärka basen, men sedan tycka att de balanserar detta med en liten diskanthöjning. Detta sker alltså med tonkontroller och inte någon avancerad eq. Jag tror att det beror mycket på de flestas fascination över hur man kan känna ljudvågor. Extrem-hardcore-kryddarna vill nog maximera SPL vid de frekvenser som ger mest bröstkorgskompression. Det kanske inte låter bra, men det känns bra, och därmed är den totala upplevelsen enligt dessa bra.
Även jag blir trollbunden av ett rejält åskväder, ett fyrverkeri på nära håll eller ljudet av en inspelad explosion som råkar slå an en resonans i rummet. För mig är dock inte tjusningen så pass stor att jag, när det kommer till musik, hellre sitter och känner basgången än lyssnar till musiken.

_________

fred - ut.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi