Nytt filter till mina Magnepan 1,6qr

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Nytt filter till mina Magnepan 1,6qr

Inläggav adagio » 2011-07-09 12:10

Det har ju stötts o blötts hurvida ett moddat filter kan låta bättre eller sämre? Olika komponenter och hur de låter?mm
Jag tänkte iaf gå till botten med frågeställningen och bygga ett nygammalt filter dvs samma värden men med andra komponenter valda efter mina subjektiva preferenser och andra människors samlade upplevda skillnader mellan dessa.

Om vi börjar från början: För ca två månader sedan.

Upp på slaktbänken!!!
Bild
Med nödvändiga redskap.
Man måste häfta fast tyget annars förlorar det sin spänst.

Bild
Första snittet...ågren!!

Bild
Inälvorna blottade. Men numera sitter det rätt fina Erse pulse-X på alla ställen i filtret. Enligt mina efterforkningar, mycket fina värden och toleranser. Används av Theil samt Martin Logan på kritiska ställen. Av mina efterforskningar framkom att dessa är bra men har sina svagheter i 3D och förmåga att separera ut komplicerade partier.
Bra för pop/rock men inte rätt för violin och körer..typ.

Planen i stort är att ersätta den lilla bypasskondingen på 0.1µf, som till min förvåning rationaliserats bort från den ursprungliga 1.6qr, med en Jensen silverfolie PIO, men jag var för feg så det blev en kopparfolie pga kostnadsskillnaden. Jag visste ju inte vad som väntade.

Bild
Kondensatorn som är paralellkopplad med elementet, den ska jag nog inte byta på länge.

Bild
Flter, spolen ska bytas mot en kopparfolie/papper/wax/mineralolja med samma värde som denna. 3,5 mH 4 ohm.

Men först, i väntan på kondingarna, bort med skrotet.
Bild
Allt detta är mer eller mindre magnetiskt och skilnaden i klarhet var uppenbar. Klychan "slöjor var lyfta" passade bra in.
Om man inte vill göra nåt så bör man åtminstånde byta ut kontakterna och förbi-koppla säkringen (om man törs)

Bild
Mycket skrot, muttrarna och stopp-skruvarna är jättemagnetiska, likaså säkringshållaren. Bort!!!

Bild
Hardwirat, nåja tillvidare-kopplat.

Bild
Kopparfolie papper i olja från Jensen.

Ojoj vilken skilnad. Direkt lät det lite grynigt och trångt men efter bara en kvart hörde man att en hel portion spretighet var borta. Röster kändes mer naturliga och med mer närvaro och glöd.
Efter två dygn lät det fantastiskt musikaliskt, om dessa maggisar låtit bra innan (det gjorde dom ) så spelar dom nu med en klarhet kombinerat med musikaliskt glöd och en nyansrikedom som man tidigare inte visste fanns.

detta var alltså första steget som fick mig att gå vidare på den väg som nu följer....................

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-09 12:14

Snyggt jobbat! Ska bli kul det här! Jag är beredd på att ha "fel". :D

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 15:55

Vi går vidare,
Sen dök ett paket upp innehåll?

5,5 kilo koppar och mineralvax.[:0]
Bild
Kolla storleken!!!
3.5 mH 4,75ohm.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 16:01

Och sen kom fortsättningen........
matchade par från fabriken. 21.9µF exakt!
Anledningen till valet att köra 0.1µF mindre än orginalfiltret är möjligheten att sätta dit en silverfolie i toppen om det skulle saknas lite detaljer och "sting"
Bild
20µF alufolie samt två mindre kopparfoliekondensatorer typ PIO.

Upp på bänken...
Bild

Sen ordna layouten, för att minimera interference.
Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-09 16:13

Svårt att inte ryckas med och låta sig påverkas av de där bestarna. :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-07-09 16:19

Flint skrev:Svårt att inte ryckas med och låta sig påverkas av de där bestarna. :D

Ryckas med? Jag blir sjuk! Jag är inte i närheten att själv kunna göra något sådant med mina ML.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 17:35

Jaha här är själva resultatet, två meter Furutech silverlod senare.
Bild
Notera det gamla filtret i nedkant, en viss storleksskilnad :lol:

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 17:40

jag ber om ursäkt för de kassa bilderna (Iphone)

Bild

Detta är vad jag kallar HARDWIRE. Inga kontakter som hindrar väljudet.

Kabeln är AQ type 4.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-09 17:48

:D Hur låter det?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 18:00

Bild

Hur låter det nu då? Bättre, ja absolut.
Största skillnaden är renheten, förmågan att på ett absolut avslappnat sätt mejsla ut enskilda instrument och röster utan att tappa helheten.
Artefakter i ljudet som jag tidigare trott varit dåligt studio eller producentarbete var på en del plattor borta. Basnoder som tidigare stuckit ut och jag härlett till rumsproblem visade sig vara spolens mikrofoni, tror jag iaf.
Om man håller den gamla spolen i stålkärnan som består av ett stort antal tunna stålplattor och sprätter till på en "tamp" sjunger den som en stämgaffel.
Stereobilden ligger mycket mer exakt och fast, rösterna står klarare och med mer närvaro, djupare i stereobilden. Något jag vill häröra till de exakt uppmätta komponenterna, det finns givetvis variationer kvar i elementen men man kan ju inte gå hur långt som helst.
På det hela taget är det roligare och skönare att lyssna , lägre distortion samt mindre mikrofoni skulle jag tro att detta beror på.

Kan jag rekomendera detta till någon annan? Absolut! Det kostar en rätt rejäl slant men det är defenitivt värt det.

Jag skulle säga att högtalaren presterar 25-35% bättre nu det är inte småpotatis, ett kabelbyte ger enl mig i normalfall +-5% rent upplevelsemässigt.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 18:11

Sen ang kabelbyte är det sällan alla parametrar blir bättre, det brukar finnas det som blir bättre och det som blir sämre, det man vinner i luft brukar man förlora i värme tex. Så då varierar de +- 5% mycket i olika register.
Denna modd har jag hittils inte hittat något som blivit sämre i allafall, vissa saker har blivit mycket bättre medans andra kvaliteter förbättrats en del.

Nu återstår lådbygge samt fixiering av filtret, tror att själva filtret ska ligga på styrofoam som har en dielektrisk konstant på endast 1,03 (jämför med luft 1,0) nu ligger de i äggkartongerna med bommulssammet ligger nånstans mellan 3-5, inget vidare mao.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 18:19

Bild
en liten bild till, måste skaffa en riktig kamera.....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-09 19:45

adagio
Bra att allt hamnade på plussidan. Annars brukar det ju kunna bli både ris och ros när den första glädjeyran har lagt sig. Vad kostade det hela? Är resultatet värt kostnaden?

Subjektiv kommentar i största allmänhet.
Bra att du följde din egen linje. Det respekterar jag fullt ut. Själv hade jag valt en annan väg som den vi pratade om tidigare. Att köpa en näve standardkomponenter och labba mig fram varvat med mätande. Men... vi vet inte om din eller min väg hade varit bättre än den andres. Det vet man inte förrän man har jämfört båda mot varandra. Risken finns också med att jämföra alla tänkbara alternativ att man aldrig blir färdig för hur vet man att man har jämfört allt? Man måste nån gång sätta en begränsning och den väljer man lämpligen själv.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 21:25

Absolut, jag tror nog att man med matchning kommer långt, men jag tror att de olika komponenterna låter väldigt olika beroende på matrial/konstruktion även om de mäter olika.
Om det var värt pengarna, för min del, absolut. Det är ju en del av min hobby det får kosta lite, det handlar inte för min del om att få bästa prestanda till lägsta pris, det handlar om att det ska låta som jag vill oavsett pris.
Ser man till andra uppgraderingar så tycker jag defenitivt att man får väldigt mycket /krona sen är det ju kul att göra nåt själv.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-09 23:12

Så vad kostade komponenterna?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-09 23:44

Ok, kondensatorerna kostade 3700 kr, puh. Ändå billigt mot om man skulle kört med kopparfolie på hela värdet.
Spolen kostade 1700kr st (Jensen) 1600kr st (Jantzen) hos den svenska återförsäljaren, men jag hittade dom på europe audio dom ville "bara" ha ca 800-900kr st.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-10 00:08

Jag som misstänkte att spolarna skulle vara de kostsamma 8O

Kan man svänga förbi imorgon på en fika?

Slå en signal isåfall på 073-5228708 :)
Jag saknar dig.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-10 00:18

Absolut, jag slår en pling i morgon.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-10 21:20

Tack för titten och kaffet :)

Som alltid mycket trevligt att besöka dig, även om det sker med 5-6 års mellanrum :D
Jag saknar dig.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-10 22:37

Ha ha ja åren går snabbt men det är ju kul att det hinner hända lite i mellan också. Kul att få lite respons så snart efter uppgraderingen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-10 22:37

MagnusÖstberg skrev:Tack för titten och kaffet :)

Som alltid mycket trevligt att besöka dig, även om det sker med 5-6 års mellanrum :D

Lyssningsintryck?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-11 00:19

Mycket trevligt, det är en fröjd med minimalistiska anläggningar och de kan nog spela starkt nog för mig, men jag skulle nog komplettera dem med basmoduler. De faller av lite tidigare än jag är van vid.

Väldigt trevligt att lyssna på jazz på dessa. Väldigt dynamiskt och bra bett i te x Lisa Ekdahls lite nasala röst.

Rent visuellt är de "rätt små", och inte så dominerande i rummet som man lätt kan tro, men det är kanske det som gör att de faller av lite tidigt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-11 15:42

Har ju nyligen varit och lyssnat på Magnepan i Tyskland. Är lite skeptisk till fixering vid absoluta värden på komponenterna i delnignsfiltret. Redan resistansen hos talspoletråden i t.ex. MG 1.6 har en tolerans om 2.5% (något mindre för diskanterna). Tillkommer sedan inte bara spridningen mellan de färdiga exemplaren utan även spridningen i fråga om frekvensgång mellan dem. Vad man lyssnar på är ju den akustiska frekvensgången, dvs. summan av elemeten och delningsfiltren. Dessvärre leverar Magnepan inga inkörda högtalare utan det är upp till användaren att sköta den biten. Även om nu Magnepan skulle sälja matchade par (vilket jag inte är helt säker på) kan det efter tillspelning vara så att paret inte matchar. Hur stor betydelse det har om paren är matchade vet jag inte. Redan små förändringar av uppställningen av dessa dipoler ger i varje fall större ändringar i frekvensgång och perspektiv än vad t.ex. en liten avvikelse av komponentvärden i delningsfiltret ger.

På andra forum har folk förundrats över hur dyra Magnepan är i Europa, jag också! Räknar man bort kostnader för frakt, tullhantering och moms är de fortfrande rejält mycket dyrare än i USA, åtminstone 40% när det gäller 3.7. Med tanke på att det är rätt dyra prylar kunde man vänta sig en bättre kvalitetskontroll från Magnepan's sida. Fortfarande ser talspoletrådarnas placering/fastsättning ut att vara långt ifrån i nivå med prislappen. Ofta prisas de långa serierna, att de inte visas upp nya modeller i tid och otid, men det tycks införas ändringar som inte syns på utsidan, inte minst komponenterna i delningsfiltren. Har ingen uppfattning om hur mycket delningsfilterförändringarna tillför men det kan säkert göra en hel del. Framförallt ger väl en reducerad serieresistans hos spolarna en del effekter som inte nödvändigtvis behöver vara odelat positiva.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-11 16:06

Nu tror jag ju att de där synpunkterna kan översättas på de flesta tillverkarna om man skall vara ärlig.

Skillnader i element kan vara nog så stora, och skillnader i komponenter kan antingen jämna ut eller förstärka.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-11 16:09

RogerGustavsson skrev:Har ju nyligen varit och lyssnat på Magnepan i Tyskland.

Trevligt! Berätta mer! Hur lät det?

RogerGustavsson skrev:Är lite skeptisk till fixering vid absoluta värden på komponenterna i delnignsfiltret.

Baserat på lyssningen? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-11 16:32

Det är sant, nästan hutlöst påslag, vad det beror på vet jag ej. Hursomhelst är de faktisk väldigt underprisatta om man ser till ljudmässig prestanda.
Min kusin är sambo med en distributör för flera stora märken. På Valborg var de på besök efter middagen ville han lyssna lite, han hade aldrig ägnat magnepan någon uppmärksamhet, han var häpen och tyckte det lät oförskämt bra ( han har tillgång till högtalare på över 200 000 kr) hanfrågade vad de kostade, vad tror du svarade jag. -60 000-70 000 kr om man lyssnar här, sa han. Ne,j 25 tusen sa jag. -Du skojjar!!!! Nej.
Så vist är de lowtech men de låter sjukt bra och då kan man ta bra betalt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-11 19:22

KarlXII skrev:
RogerGustavsson skrev:Har ju nyligen varit och lyssnat på Magnepan i Tyskland.

Trevligt! Berätta mer! Hur lät det?

Egentligen ska man inte sabba trådens innehåll men det ligger inte alltför långt ifrån ämnet...

Jag är ju själv ägare av ett Magneplanar-system sedan 1980 och har hört några andras genom åren. Jag passade på när jag och sonen for igenom Tyskland på väg mot rivieran. Kollade först upp med distributören var jag kunde lyssna på MG 3.7 och de fanns inte på många ställen... Nyligen kom en ny containerlast med Magnepan till Europa och jag visste att det skulle bli omöjligt att få lyssna på några väl inspelade exemplar. I fallet med Magnepan är detta av väldigt stor betydelse, inte riktigt jämförbart med inspelning av konventionella dynamiska system. Själva plastfolien behöver "motioneras" och få lite mera elasticitet. Det gäller till viss del även om högtalarna har stått ospelade under lite längre perioder, typ en månads semester. I normalfallet sjunker den undre gränsfrekvensen med ungefär 5 Hz och ljudet blir överlag mera balanserat. I början kan det vara lite anemiskt och strävt.

Avtalade en demo hos Magnepancenter i Ratingen som ligger mitt i Ruhr-området. De har sysslat med Magnepan i över 30 år och är ett av få ställen där man kan lyssna på toppmodellen MG 20.1. Lyssningen skedde hemma hos Herr Bleyer eftersom han övergivit butikkonceptet. Där fann två rum i souterrainplanet, ett stort för MG 20.1 och ett mindre på 22 kvm för 1.7 och 3.7. All akustikreglering var bortplockad sedan något år då alltför många damer undrade om man måste köpa både högtalare och akustikprodukterna... Därför demades med ett sparsamt möblerat rum men där fanns en tjock matta på golvet. En bild från rummet, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/mg.jpg.7

Dagen till ära hade jag sammanställt en CD med blandat innehåll, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Test%20CD/ (fast låtordningen var en annan) och dessutom försett den med ett referensspår för inställning av ljudnivån med hjälp av en ljudnivåmätare. Var till en början lite försiktig med nivån och la mig 3-4 dB under den nivå jag lyssnat med hemma. När vi anlände gick en CD med jazz och akustisk bas. Lät inte fy skam men jag ville lyssna på eget material och det tilläts utan tvekan. Herr Bleyer ursäktade sig för att 3.7:orna endast gått 4-5 timmar och att de inte var representativa för ett inspelat par. Elektroniken var till största delen från Jeff Rowland, klass D-moduler från BeO, PS Audio CD-spelare och kablaget något högt prissatt från Cardas. Jag brydde mig inte så mycket om de prylarna helt enkelt då skillnaderna ofta är försvinnande små i förhållande till högtalare och akustik.

Första spåret efter nivåjusteringen var Shenandoah med Wärmlands Nations Kör. Hjälp vad det lät tunnt! Höjde volymen något men det hjälpte inte. Vidare med Freedom och Give me that oldtime religion. Fortfarande tunnt men ljudbilden var bra, bättre än jag hört från Magnepan tidigare. Carmina Burana, Däfos, Stravinsky m.fl passerade revy. Däfos Psychopomp drog igång någon resonans runt 300-350 Hz (i varje fall under normal A, säger jag som nästan är tondöv). Visst fanns det lågbas men det kändes som om nivån skulle upp med 5-6 dB! Det gick också att kräma på rätt bra men hårdrockaren bör köpa något annat. Diskanten var lysande och verkade inte kräva inspelning. Den vanligtvis flott ljudande Billie Jean med Herr Jackson fick heller inte rätt tonala balans. Efter en knapp timmes lyssning bytte vi till MG 1.7 med åtminstone 50 timmar spelning bakom sig. Nu blev den tonala balansen betydligt bättre. Dock försvann den fina upplösningen och ljudbilden från 3.7. Ljudbilden fick en märklig utsmetning vänster-höger och Herr Bleyer for upp och justerade högtalarnas position i rummet. Det hjälpte inte..... Antagligen kommer MG 3.7 att få en tonal balans liknande de mera inspelade 1.7 med tiden. Dock hade man önskat de lämnade fabriken inspelade så att man inte behöver lyssna på dem råa i något hundratal timmar! Personligen tycker jag man får mera kompetenta högtalare med t.ex. Ino pi60 och liknande. Det gäller såväl utsträckning i basen som ljudtrycksförmåga och den optimala lyssningspositionen (sweet spot) är större. Magnepan imponerar många genom sitt utseende kombinerat med ljudprestationen, min 14-årige son blev lite tagen och vågade sig på att fråga om vi fick lyssna på de stora MG 20.1! Nja, det fick vi inte då de inte var inkopplade och dessutom demades de aldrig utan någon timmes varmkörning. Kan nämna att Cardas-högtalarkablaget till 20.1 kostade 20000€.... Sedan var hyllorna fulla med superdyra Jeff Rowland-burkar. Såväl Leif Häggmark som Jeff Rowland hade avlagt besök hos Herr Bleyer, antar att det fanns potential i de där rummen även om det mindre rummet hade rätt mycket egenklang, tydligt när vi taldes vid.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2011-07-11 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-11 19:34

Kanske redan nämnts, men om man studerar ett par Magneplanar så ser man tre små "duttar" innanför tyget.

Såvitt jag vet så sitter alltid de två översta på samma höjd på båda högtalarna. Men den understas läge kan emellanåt skilja mellan höger och vänster.
Tydligen handlar det om att likställa membranresonanserna inom paret.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-11 19:42

Strmbrg skrev:Kanske redan nämnts, men om man studerar ett par Magneplanar så ser man tre små "duttar" innanför tyget.

Såvitt jag vet så sitter alltid de två översta på samma höjd på båda högtalarna. Men den understas läge kan emellanåt skilja mellan höger och vänster.
Tydligen handlar det om att likställa membranresonanserna inom paret.

Nja, så är det inte på de större modellerna. Det har sagts att man velat stämma olika inom de mindre paren. Möjligen för att undvika alltför få resonansfrekvenser. De riktig stora har ju många membraninfästningar och delar heller inte membran mellan bas- och mellanregister.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-11 19:47

Hade du inte kunnat undvika att klippa sönder tyget?

Lossa klamrarna i underkant, dra upp strumpan för att fixa med filtret och sedan dra kablaget genom terminalplåten?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi