Jag tänkte iaf gå till botten med frågeställningen och bygga ett nygammalt filter dvs samma värden men med andra komponenter valda efter mina subjektiva preferenser och andra människors samlade upplevda skillnader mellan dessa.
Om vi börjar från början: För ca två månader sedan.
Upp på slaktbänken!!!
Med nödvändiga redskap.
Man måste häfta fast tyget annars förlorar det sin spänst.
Första snittet...ågren!!
Inälvorna blottade. Men numera sitter det rätt fina Erse pulse-X på alla ställen i filtret. Enligt mina efterforkningar, mycket fina värden och toleranser. Används av Theil samt Martin Logan på kritiska ställen. Av mina efterforskningar framkom att dessa är bra men har sina svagheter i 3D och förmåga att separera ut komplicerade partier.
Bra för pop/rock men inte rätt för violin och körer..typ.
Planen i stort är att ersätta den lilla bypasskondingen på 0.1µf, som till min förvåning rationaliserats bort från den ursprungliga 1.6qr, med en Jensen silverfolie PIO, men jag var för feg så det blev en kopparfolie pga kostnadsskillnaden. Jag visste ju inte vad som väntade.
Kondensatorn som är paralellkopplad med elementet, den ska jag nog inte byta på länge.
Flter, spolen ska bytas mot en kopparfolie/papper/wax/mineralolja med samma värde som denna. 3,5 mH 4 ohm.
Men först, i väntan på kondingarna, bort med skrotet.
Allt detta är mer eller mindre magnetiskt och skilnaden i klarhet var uppenbar. Klychan "slöjor var lyfta" passade bra in.
Om man inte vill göra nåt så bör man åtminstånde byta ut kontakterna och förbi-koppla säkringen (om man törs)
Mycket skrot, muttrarna och stopp-skruvarna är jättemagnetiska, likaså säkringshållaren. Bort!!!
Hardwirat, nåja tillvidare-kopplat.
Kopparfolie papper i olja från Jensen.
Ojoj vilken skilnad. Direkt lät det lite grynigt och trångt men efter bara en kvart hörde man att en hel portion spretighet var borta. Röster kändes mer naturliga och med mer närvaro och glöd.
Efter två dygn lät det fantastiskt musikaliskt, om dessa maggisar låtit bra innan (det gjorde dom ) så spelar dom nu med en klarhet kombinerat med musikaliskt glöd och en nyansrikedom som man tidigare inte visste fanns.
detta var alltså första steget som fick mig att gå vidare på den väg som nu följer....................