subjektivisten skrev:Det är ett stort problem när folk inte talar samma "språk". När något tycker man har starkt ljudtryck, så kanske en annan tycker det är svagt.
Helt korrekt. Samma sak gäller nog alla andra parametrar. Alltså att det är svårt att göra jämförelser eftersom jag inte hört exempelvis just din anläggning.
Men vi får väl försöka ändå.
Just mitt senaste inlägg handlade inte om att spela extremt högt utan möjligheten att spela bas på ett kompetent sätt på en "normal" lyssningsnivå. Normal lyssningsnivå är för oss en relativt hög nivå för att bo i lägenhet. Vi köpte vår lägenhet bl a med tanke på att den bara har en granne som visade sig vara relativt lomhörda pensionärer med sommarhus i Bohuslän.
Kan på mycket kort tid koppla på mina 200 w klass D som finns inbyggda i mina ML. Men det behovet finns subjektivt inte.
Utan tycker själv att ljudbilden hemma numera är homogen. Lyssnat på Kraftwerk nu på morgonen. Liksom gillar det jag hör. Inga direkta hyss i basen som jag kan höra. Lätt att definiera basen i ljudbilden både vad gäller läge och de enskilda "instrumentens" karaktär.
Till Michael! MAn får inte blanda ihop förmågan att spela lågbas med förmågan att spela högt. Rena panelhögtalare har ju begränsad förmåga att spela djupbas. Panelhögtalare som skall spela bas blir ju stora och dyra och klarar ändå inte den allra lägsta basen. Därför kan man välja att ha sub eller köpa kombomodeller som exempelvis ML. Vid något tillfälle för många år sedan hört Magnepan med sub. Det lät bra vill jag minnas.
Sedan får man hänga på tillräckligt med watt och strömkapacitet för att klara den ljudnivå som man vill ha. Själv har jag alltid haft relativt lättdrivna högtalare. Men aldrig sub. Finns inte i min tankevärld. Numera finns det heller inte plats.