Nyfiken på elektrostathögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-07-12 09:30

subjektivisten skrev:Det är ett stort problem när folk inte talar samma "språk". När något tycker man har starkt ljudtryck, så kanske en annan tycker det är svagt.

Helt korrekt. Samma sak gäller nog alla andra parametrar. Alltså att det är svårt att göra jämförelser eftersom jag inte hört exempelvis just din anläggning.

Men vi får väl försöka ändå.

Just mitt senaste inlägg handlade inte om att spela extremt högt utan möjligheten att spela bas på ett kompetent sätt på en "normal" lyssningsnivå. Normal lyssningsnivå är för oss en relativt hög nivå för att bo i lägenhet. Vi köpte vår lägenhet bl a med tanke på att den bara har en granne som visade sig vara relativt lomhörda pensionärer med sommarhus i Bohuslän.

Kan på mycket kort tid koppla på mina 200 w klass D som finns inbyggda i mina ML. Men det behovet finns subjektivt inte.

Utan tycker själv att ljudbilden hemma numera är homogen. Lyssnat på Kraftwerk nu på morgonen. Liksom gillar det jag hör. Inga direkta hyss i basen som jag kan höra. Lätt att definiera basen i ljudbilden både vad gäller läge och de enskilda "instrumentens" karaktär.

Till Michael! MAn får inte blanda ihop förmågan att spela lågbas med förmågan att spela högt. Rena panelhögtalare har ju begränsad förmåga att spela djupbas. Panelhögtalare som skall spela bas blir ju stora och dyra och klarar ändå inte den allra lägsta basen. Därför kan man välja att ha sub eller köpa kombomodeller som exempelvis ML. Vid något tillfälle för många år sedan hört Magnepan med sub. Det lät bra vill jag minnas.

Sedan får man hänga på tillräckligt med watt och strömkapacitet för att klara den ljudnivå som man vill ha. Själv har jag alltid haft relativt lättdrivna högtalare. Men aldrig sub. Finns inte i min tankevärld. Numera finns det heller inte plats.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-12 10:38

Mycket bra inlägg MichaelG, håller med. Tror många blir förvånad hur "krävande" viss hårdrock kan vara mot högtalarna. Få system kan jag spela Rage against the machine så starkt att jag är nöjd/öronen säger stopp.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-12 11:14

Kronkan skrev:Till Michael! MAn får inte blanda ihop förmågan att spela lågbas med förmågan att spela högt.

Helt riktigt! Jag har gärna både och men tvingas jag välja offrar jag hellre några Hz än några dB. Högtalare som är specade nedåt 40Hz brukar i allmänhet räcka för att jag ska bli nöjd. Nästa oktav är mest bonus. (Bortsett från de ganska få inspelningar där det faktiskt finns substansiell musikalisk information i lågbasområdet - typ vissa synth- och orgelskivor.) Då är det värre om jag tvingas skruva ner volymen på en stråkkvartett för att transienterna låter illa.

Mina nuvarande huvudhögtalare (QLN Artec) går ungefär en oktav lägre än mina gamla (QLN Signature - numera min sons), men det är den 6 dB högre känsligheten och den avsevärt mycket större effekttåligheten som är den huvudsakliga vinsten.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-07-12 11:23

subjektivisten skrev:Mycket bra inlägg MichaelG, håller med. Tror många blir förvånad hur "krävande" viss hårdrock kan vara mot högtalarna. Få system kan jag spela Rage against the machine så starkt att jag är nöjd/öronen säger stopp.

Jag kan spela så öronen sätter stopp iaf. Ingen större konst. Dock kommer det låta förjävligt om högtalarna och det är distorsionen som gör att det sätter stopp :wink:

Mitt problem är nog effekt där. Men samtidigt så förväntar jag mig inte att en ensam 5tums midbas/mellanregister ska kunna låta bra på väldigt höga volymer. Då krävs nog bättre doningar :)
Senast redigerad av Beakungen 2011-07-12 11:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-07-12 11:24

RogerGustavsson skrev:
Nefilim skrev:
Hulbar skrev:Man måste vara beredd på att elektrostater inte spelar särskilt högt.

8O What???

Mina drygt 25 år gamla elektrostater -Audiostatic - kan jag spela
smärtsamt högt med. Har dragit på rejält utan att jag upplevt
någon dist eller andra hörbara problem vid mycket höga volymer.
Så denna generalisering köper jag inte. :)

Det är synd att du bor så långt bort. Annars hade jag varit nyfiken på hur du kan spela så starkt på dina gamla Audiostatic som inte alls har ett sådant rykte på andra håll. De fick inga bra recensioner när de var nya och att de senare modellerna nästan alltid behöver byta membran efter några år är ett välkänt faktum på nästan varje audiofourm. Grattis att du har ett par som avviker så pass!

Jag har också haft ett par ES240 och av någon anledning gick det att spela oerhört högt....om förstärkaren orkade förståss, då de var ordentligt trögdrivna. De fick en mycket fin recension i Audiogram (reklamfri hifi-tidning där de kom efter Fulton´s gasfyllda elektrostat men före Quad 63) men själv var jag dock aldrig riktigt nöjd med ljudet som jag tyckte saknade luftighet (alltför avrullad diskant). En kompis som köpte samtidigt tycker jag gjorde ett riktigt nedköp som bytte ut sina Tympani.
Som jag minns hade de två efterföljarna till 240MD - Monolith och Megalith - inte samma kapacitet när det gällde höga ljudnivåer.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-12 11:37

Panelguy skrev:Jag har också haft ett par ES240 och av någon anledning gick det att spela oerhört högt....om förstärkaren orkade förståss, då de var ordentligt trögdrivna. De fick en mycket fin recension i Audiogram (reklamfri hifi-tidning där de kom efter Fulton´s gasfyllda elektrostat men före Quad 63) men själv var jag dock aldrig riktigt nöjd med ljudet som jag tyckte saknade luftighet (alltför avrullad diskant). En kompis som köpte samtidigt tycker jag gjorde ett riktigt nedköp som bytte ut sina Tympani.
Som jag minns hade de två efterföljarna till 240MD - Monolith och Megalith - inte samma kapacitet när det gällde höga ljudnivåer.

Jag har ett tyskt test av 240MD och där får de stryk av några mindre Magnepan. Finns även mätningar gjorda, ca 35 W verkar behövas för 90 dB. Har dessa system perforerade statorer? De senare har ju trådstatorer. De allra största Audiostatic, ES900R med tre paneler, verkade klara upp till 100 dB neråt 30-40 Hz.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-12 11:40

Kronkan skrev:
subjektivisten skrev:Det är ett stort problem när folk inte talar samma "språk". När något tycker man har starkt ljudtryck, så kanske en annan tycker det är svagt.

Helt korrekt. Samma sak gäller nog alla andra parametrar. Alltså att det är svårt att göra jämförelser eftersom jag inte hört exempelvis just din anläggning.

Men vi får väl försöka ändå.

Just mitt senaste inlägg handlade inte om att spela extremt högt utan möjligheten att spela bas på ett kompetent sätt på en "normal" lyssningsnivå. Normal lyssningsnivå är för oss en relativt hög nivå för att bo i lägenhet. Vi köpte vår lägenhet bl a med tanke på att den bara har en granne som visade sig vara relativt lomhörda pensionärer med sommarhus i Bohuslän.

Kan på mycket kort tid koppla på mina 200 w klass D som finns inbyggda i mina ML. Men det behovet finns subjektivt inte.

Utan tycker själv att ljudbilden hemma numera är homogen. Lyssnat på Kraftwerk nu på morgonen. Liksom gillar det jag hör. Inga direkta hyss i basen som jag kan höra. Lätt att definiera basen i ljudbilden både vad gäller läge och de enskilda "instrumentens" karaktär.

Till Michael! MAn får inte blanda ihop förmågan att spela lågbas med förmågan att spela högt. Rena panelhögtalare har ju begränsad förmåga att spela djupbas. Panelhögtalare som skall spela bas blir ju stora och dyra och klarar ändå inte den allra lägsta basen. Därför kan man välja att ha sub eller köpa kombomodeller som exempelvis ML. Vid något tillfälle för många år sedan hört Magnepan med sub. Det lät bra vill jag minnas.

Sedan får man hänga på tillräckligt med watt och strömkapacitet för att klara den ljudnivå som man vill ha. Själv har jag alltid haft relativt lättdrivna högtalare. Men aldrig sub. Finns inte i min tankevärld. Numera finns det heller inte plats.

När jag pratar om hur högt en högtalare kan spela menar jag all musik. T.ex orgelmusik med realistiska ljudtryck som får rutorna att skaka. Djupbasförmågan påverkar hur högt man kan spela om musiken innehåller mycket djupbas. Dynamiken har också betydelse. Dvs om musiken är kraftigt komprimerad behövs ofta mindre ljudtrycksförmåga hos högtalarsystemet.

För min del kompletterade jag både ML CLS och Quad ESL 63 med dubbla subs när jag hade dessa. För mycket av min favoritmusik fungerade inte så bra att spela i mitt stora rum på 40 kvadratmeter. Men provade först utan subs.

Men det är klart om man bara lyssnar på musik utan kraftigt basinnehåll så kan naturligtvis elektrostater ofta spela tillräckligt högt. Och kan säkert räcka för många.

Mvh

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-07-12 12:43

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Jag har också haft ett par ES240 och av någon anledning gick det att spela oerhört högt....om förstärkaren orkade förståss, då de var ordentligt trögdrivna. De fick en mycket fin recension i Audiogram (reklamfri hifi-tidning där de kom efter Fulton´s gasfyllda elektrostat men före Quad 63) men själv var jag dock aldrig riktigt nöjd med ljudet som jag tyckte saknade luftighet (alltför avrullad diskant). En kompis som köpte samtidigt tycker jag gjorde ett riktigt nedköp som bytte ut sina Tympani.

Jag har ett tyskt test av 240MD och där får de stryk av några mindre Magnepan. Finns även mätningar gjorda, ca 35 W verkar behövas för 90 dB. Har dessa system perforerade statorer? De senare har ju trådstatorer. De allra största Audiostatic, ES900R med tre paneler, verkade klara upp till 100 dB neråt 30-40 Hz.

Trots att min kompis plockade isär sina kommer jag inte ihåg hur de såg ut under tyget men jag har för mig att de var perforerade med ett tunnt lager skummgummiliknande material under tyget som enligt kompisen bidrog till det beslöjade ljudet. Minns att det fanns en större modell där mittpanelen var en ren baspanel (om jag nu kommer ihåg rätt)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-07-12 13:32

Jag har ett superenkelt tips.
Skaffa en SPL-mätare på eBay för ett par hundringar och mät upp vilket ljudtryck du gillar och vilka peak-nivåer du får. (För mig räcker 105dBc peak utan problem )

Nu vet du hur starkt dina högtalare måste kunna spela och baserat på specarna kan du också göra en vettig gissning ang. hur mkt förstärkare du behöver.

Elektrostater kan spela starkt men man kan inte generalisera och säga att alla klarar av det. Som allt annat inom hifi, lyssna och avgör sedan själv vad du tycker.

För att komplicera saker och ting ytterligare... Rena paneler behöver inte nödvändigtvis vara vägen till Nirvana. Hybrider och hjälp från extra basar kan vara helt ok. Lyssna och experimentera...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi