En nätverksspelartest.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-12 08:38

Spontant var det skillnad utan att jag jämförde A/B eftersom man inte får det. :-)
Lät klart trevligt, tror Majik och kanelbullar funkar utmärkt. Vi får testa imorgon.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-12 09:45

MagnusÖstberg skrev:Hörre - inga egna test nu :D

+1 :x Du får f-n inte lyssna på apparaten. Det skall ju vi andra göra åt dig. :evil:

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-12 11:02

crion skrev:Det stämmer att det är en 2,5" hårddisk i MC200. Dock lägger den ihop all sammanlagd storage i alla enheter i huset. Så skulle man t.ex. ha två MC200 så lägger den ihop dessa och visar det som ett 1TB bibliotek.

Tidigare fanns en twinstore för 2*3,5" Diskar i raid1.

De accepterar dock backup till PC/NAS men inte som primärstorage i nuläget.

Man vill ha en solid state hd om möjligt. Vanliga mekaniska hd är lite stenålder idag. Åtminstone i en HTPC/nätverksspelare/apparat som ska stå i lyssningsrummet. En solid state är helt tyst, snabbare och är mer tillförlitlig.

Sedan kan man ha en server i ett annat rum som är fullpackad med vanliga stora hårddiskar.

Mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-12 11:51

Harryup skrev:Spontant var det skillnad utan att jag jämförde A/B eftersom man inte får det. :-)
Lät klart trevligt, tror Majik och kanelbullar funkar utmärkt. Vi får testa imorgon.

mvh/Harryup

Ser fram emot detta !

Kan ni jämföra:

Majik- touch
Majik- SB 3
Majik - duet med receiver

...både analogt och digitalt ut. Majik som drivverk till DAC 1, hur låter det jämfört med SB 3 ? Blir det skillnad i den digitala domänen också ?

Det vore mycket intressant. Är det Karl XII som är medtestare ?

Hoppas kanelbullarna smakar bra . :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 11:56

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:Hörre - inga egna test nu :D

+1 :x Du får f-n inte lyssna på apparaten. Det skall ju vi andra göra åt dig. :evil:

MvH
Peter
Precis - komma där sedan med massa förutfattade meningar och sitta i ett hörn och smaska kanelbullar - det går minsann inte för sig! 8O

Han får vänta med att lyssna och ägna dagen åt kanelbullebakaistället!! :twisted: :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-12 13:07

Bara några tips (glöm inte) -

Koppla nätsladded med rätt fas (lyssnas fram, men det står nog även på kabelhonan vad som är rätt fas - mät!). Jordat uttag förståss. Även SB3 skall kopplas rätt. Låter stort och rörigt när den är felkopplad. Även rätt fas till switchen gör skillnad. MDS nätsladd kopplas med fördel före förstärkare/receiver på samma fördelare (som helst inte skall ha strömbrytare).

Cat6 kablage är bättre än Cat5. Har hört att det kan vara kritiskt med kablage med jord ansluten till olika ställen i installation (nätverkssida och DS sida). Värt att undersöka kanske.

Placering av MDS påverkar också. Ensam på stabil hylla är bäst. Varken SB3:an eller MDS mår bra av att stå nära störaned konventionella nätdelar. Vibrationer och 50hz magnetfält... Nätdelen i MDS är switchad och stör väldigt lite internt (i audiobandet).

Om ni får koll på dessa förutsättningar innan ni börjar blir det lättare att jämföra och respektive apparat.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-12 15:30

prolinn skrev:Bara några tips (glöm inte) -

1.Koppla nätsladded med rätt fas (lyssnas fram, men det står nog även på kabelhonan vad som är rätt fas - mät!). 2.Jordat uttag förståss. 3.Även SB3 skall kopplas rätt. Låter stort och rörigt när den är felkopplad. 4.Även rätt fas till switchen gör skillnad. 5.MDS nätsladd kopplas med fördel före förstärkare/receiver på samma fördelare (som helst inte skall ha strömbrytare).

6.Cat6 kablage är bättre än Cat5. Har hört att det kan vara kritiskt med kablage med jord ansluten till olika ställen i installation (nätverkssida och DS sida). Värt att undersöka kanske.

7. Placering av MDS påverkar också. Ensam på stabil hylla är bäst. 8.Varken SB3:an eller MDS mår bra av att stå nära störaned konventionella nätdelar. Vibrationer och 50hz magnetfält... Nätdelen i MDS är switchad och stör väldigt lite internt (i audiobandet).

Om ni får koll på dessa förutsättningar innan ni börjar blir det lättare att jämföra och respektive apparat.

Lycka till!

edit:mina siffror.

1. Inte framlyssnat men väl frammätt.
2. Jordat uttag
3. Är kopplad rätt men inte märkt någon skillnad. SB3 fungerar nog bäst urkopplad.
4. Tror jag ifs inte på men den är rätt kopplad.
5. Väggfasta kontakter, inga fördelare till MDS, Squeezeboxarna får dela på en "bättre fördelare"
6. Inga problem med några jordar alls, men kablaget är jordad CAT6
7. Går väl att ordna.
8. Tror inget mår bra i närheten av störande saker.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-12 17:13

prolinn skrev:Bara några tips (glöm inte) - . . . .

MDS nätsladd kopplas med fördel före förstärkare/receiver på samma fördelare
. . . .

Den va go . . . ! :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-12 17:13

prolinn skrev:Bara några tips (glöm inte) -

Koppla nätsladded med rätt fas (lyssnas fram, men det står nog även på kabelhonan vad som är rätt fas - mät!). Jordat uttag förståss. Även SB3 skall kopplas rätt. Låter stort och rörigt när den är felkopplad. Även rätt fas till switchen gör skillnad. MDS nätsladd kopplas med fördel före förstärkare/receiver på samma fördelare (som helst inte skall ha strömbrytare).

Cat6 kablage är bättre än Cat5. Har hört att det kan vara kritiskt med kablage med jord ansluten till olika ställen i installation (nätverkssida och DS sida). Värt att undersöka kanske.

Placering av MDS påverkar också. Ensam på stabil hylla är bäst. Varken SB3:an eller MDS mår bra av att stå nära störaned konventionella nätdelar. Vibrationer och 50hz magnetfält... Nätdelen i MDS är switchad och stör väldigt lite internt (i audiobandet).

Lycka till!

Tack för tipsen, prolinn .

Men....

Flera av de saker du nämner kan verkligen diskuteras om de har betydelse eller inte. Detta med att vända kontakten " rätt" är dessutom omöjligt att fixa genom lyssning. Det kan likagärna vara så att allting är felkopplat och detta läge låter bäst. Kanske gillar man störningar ?

Är det skillnad på hur fasen är vänd beror det uteslutande på om nätdelen är undermåligt konstruerad eller inte. Är allting bra gjort från början så är skillnaden försumbar, enligt min erfarenhet.

Jag hoppas att Harryup och Karl XII är helt ärliga i sina utlåtanden om jämförelserna. Låter det bättre så är det bättre- åtminstone subjektivt. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-12 17:18

Laila skrev:

. . . .

Klassisk linn- lära. :)

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-12 17:32

Richard skrev:
Laila skrev:

. . . .

Är det fullmåne och blåser från väster blir det mer luft i diskant registret. Målar man dessutom undersidan på förstärkaren i en basfärg får man det rätta drivet i pedalregistret. :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-12 17:41

Richard skrev:
Laila skrev:

. . . .

Referens tack . . .(låter mera som påhitt av någon "Linn-hangaround"). :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-12 17:56

Richard skrev:Jag hoppas att Harryup och Karl XII är helt ärliga i sina utlåtanden om jämförelserna. Låter det bättre så är det bättre- åtminstone subjektivt. :)

Ja, jag har ingen prestige i detta. Tycker det skulle vara märkligt om en tangentbordsleverantör bygger lika bra HiFi-grejor som en "riktigt" leverantör. Undrar om Logitech har några högtalare som kan konkurrera med pIP. :-) Eller kanske någon liten förstärkare som lätt matchar en Bryston. Så jag tycker det skulle vara trevligt och rimligt att en Majik DS låter bättre. Sen får vi se om det är bättre på allt. I vart fall är original gränsnitt något Linn kan fila på. Eller om kanske dess fördelar inte uppmärksammas eller uppskattas av oss. Smaken är ju delad minst sagt.
Jag har i vart fall för säkerhets skull köpt ett par nya Timberland skor med en sula som inte lämnar märken ifall det skulle bli en massa stampande. :-)

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-12 18:20

Laila skrev:
Richard skrev:
Laila skrev:

. . . .

Ivor Tiefenbrun.

Lärs ut vid utbildningen av handlare.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-12 18:41

Richard skrev:
Laila skrev:
Richard skrev:
Laila skrev:

. . . .

Ivor Tiefenbrun.

Lärs ut vid utbildningen av handlare.

Märkligt, . . . det står inte ett ord om saken i användarmanualen . . . :wink:
Så en referens som går att kolla upp vore önskvärt . . . :)

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-12 19:21

Harryup skrev:
Richard skrev:Jag hoppas att Harryup och Karl XII är helt ärliga i sina utlåtanden om jämförelserna. Låter det bättre så är det bättre- åtminstone subjektivt. :)

Ja, jag har ingen prestige i detta. Tycker det skulle vara märkligt om en tangentbordsleverantör bygger lika bra HiFi-grejor som en "riktigt" leverantör. Undrar om Logitech har några högtalare som kan konkurrera med pIP. :-) Eller kanske någon liten förstärkare som lätt matchar en Bryston. Så jag tycker det skulle vara trevligt och rimligt att en Majik DS låter bättre. Sen får vi se om det är bättre på allt. I vart fall är original gränsnitt något Linn kan fila på. Eller om kanske dess fördelar inte uppmärksammas eller uppskattas av oss. Smaken är ju delad minst sagt.
Jag har i vart fall för säkerhets skull köpt ett par nya Timberland skor med en sula som inte lämnar märken ifall det skulle bli en massa stampande. :-)

mvh/Harryup

Det är sannolikt och jag är ganska övertygad om att Majik DS är en bättre apparat om man ser till komponentval, konstruktion och byggkvalite.
Men frågan är egentligen om man behöver en bättre apparat om man enbart tänker använda digitalutgången.

Det är precis som om man testar en Dvd spelare med digital utgång köpt på Rusta för 795Kr och jämfört med en annan spelare som kostar 43000Kr och väger 27 Kg. Används enbart digitalutgången kopplad till DA-omvandlare skall ljudet bli identiskt. Teorin säger oss att det skall fungera så. Och en objektiv jämförelse och test förväntas leda till den slutsatsen.

Så egentligen bör man kanske leta efter bättre orsaker att välja den bättre apparaten. Och inte ljud via digitalutgång. T.ex hur apparaten låter med inbyggd DA och analogdel. Generell kvalite. Utseende osv..

Mvh

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-12 19:37

Harryup skrev:

mvh/Harryup

Harryup, vad använder du för att styra DS'en? Jag fick i butik demonstrerat
några olika program för kontroll, Linns egna var utan tvekan dom sämsta
och minst sexiga av dom. Jag trivdes bra med ett program från PS Audio
som hette något med lyric, minns inte exakt men det hittar du säkert på appstore.
Detta var för iPad kanske jag borde tillägga. Ser fram emot lyssningsrapporter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-12 20:11

Majik DS skall med fördel spelas med den inbyggda DAC'en.
Så det är främst som så vi kommer testa den. Sen beror det ju på vad vi hinner mer och vad vi finner som kan påverka takten och exakt hur vi kopplar. Vad som skall förväntas teoretiskt är ju lite trist att begränsa sig av innan en test. Nej, vi testar praktiskt precis som kanelbullarna kommer vi smaka på och inte konstatera att det inte är någon skillnad på redan innan eftersom dom består av samma ingredienser.
Peter Steindel har ju tillverkat erkända Dac'ar och han har mig veterligen hört skillnad på drivverk. Det kanske han kan verifiera eller dementera om han har tid och ser detta.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-12 20:13

Aerob skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

som hette något med lyric, minns inte exakt men det hittar du säkert på appstore.

Kinsky desktop eftersom det är gratis. Kanske finns något väldigt billigt och bra för en padda. Är inte sugen på att lägga 700:- kr på en programvara för en test.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-07-12 20:26

Harryup skrev: Kinsky desktop eftersom det är gratis. Kanske finns något väldigt billigt och bra för en padda. Är inte sugen på att lägga 700:- kr på en programvara för en test.

mvh/Harryup
Dom flesta (dock inte alla) anser nog att Chorus DSHD är bästa iPad-appen, drygt 300 kr. Sen finns ju Plugplayer för iPad för 38 kr, jag tycker personligen inte den är lika bra som Chorus men det finns dom som föredrar den. Kanske kan vara ett alternativ för ert testande?

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-12 20:37

Harryup skrev:Majik DS skall med fördel spelas med den inbyggda DAC'en.
Så det är främst som så vi kommer testa den. Sen beror det ju på vad vi hinner mer och vad vi finner som kan påverka takten och exakt hur vi kopplar. Vad som skall förväntas teoretiskt är ju lite trist att begränsa sig av innan en test. Nej, vi testar praktiskt precis som kanelbullarna kommer vi smaka på och inte konstatera att det inte är någon skillnad på redan innan eftersom dom består av samma ingredienser.
Peter Steindel har ju tillverkat erkända Dac'ar och han har mig veterligen hört skillnad på drivverk. Det kanske han kan verifiera eller dementera om han har tid och ser detta.

mvh/Harryup

Jag håller självklart med om att man bör använda den inbyggda DA:n om man vill jämföra en bra spelare med en ordinär.

Olika DA-omvandlare är olika känsliga när det gäller mindre bra digitalsignaler. Det kan t.ex finnas problem med jitter. Men om konstruktören ansträngt sig för att göra DA-omvandlare så okänslig som möjligt bör alla normala spelare som man kopplar till den låta lika.

Mvh

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-12 20:46

Harryup skrev:
Aerob skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Kinsky desktop eftersom det är gratis. Kanske finns något väldigt billigt och bra för en padda. Är inte sugen på att lägga 700:- kr på en programvara för en test.

mvh/Harryup

Det där är Linns egna va? Inte särskilt kul att använda, fast å andra sidan så
handlar ju inte detta test om handhavande så det spelar ju mindre roll egentligen.

Hittade programmet som jag syftade på, eLyric heter det och kostar 55 NOK
på Appstore. Tror även jag testade Plugplayer vilket också fungerade bra.

När börjar förresten testandet?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-12 21:32

Aerob skrev:
Harryup skrev:
Aerob skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

mvh/Harryup

Det där är Linns egna va? Inte särskilt kul att använda, fast å andra sidan så
handlar ju inte detta test om handhavande så det spelar ju mindre roll egentligen.

Hittade programmet som jag syftade på, eLyric heter det och kostar 55 NOK
på Appstore. Tror även jag testade Plugplayer vilket också fungerade bra.

När börjar förresten testandet?

Runt kl 19 ungefär imorgon. Först skall vi offra en haggis för att blidka guden.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 21:53

Harryup skrev:

mvh/Harryup

Det verkar ju bli en himskans massa press på det här testet, antingen blir det till att stå till svars för det ena eller det andra, eller så har man gjort fel eftersom det blir fel resultat :D

Jag kommer personligen använda ett par tygdojjor med vit gummisula av den tunnare sorten - så blir det fel resultat så kanske anledningen finns där ;)

Jag kommer inte ha några magnetiska eller elektriska saker på mig, och såväl klocka som mobiltelefon kommer lämnas på behörigt avstånd. Jag kommer också ställa krev på att samtliga boende i området har sina TV-apparater avstängda, särskillt under semifinalen i damfotbolls-WM. Det kommer jag gå runt och informera om i samma veva som jag drar ut strömsladdarna till deras kyl- och frysskåp.

Och jo, jag har inget intresse i vilken pryl jag föredrar och kommer vara brutalt ärlig i mina bedömningar.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-12 22:13

Det blir alltså Harryup, KarlXII samt du Magnus som medverkar vid lyssningen ?

Det är bra att ni är flera personer som testar, det ger litet mera trovärdighet i testutlåtandet då.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-12 22:38

MagnusÖstberg skrev:Och jo, jag har inget intresse i vilken pryl jag föredrar och kommer vara brutalt ärlig i mina bedömningar.

Gött! Så ska det låta. Topsa inte för mycket bara. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-12 22:58

Richard skrev:Det blir alltså Harryup, KarlXII samt du Magnus som medverkar vid lyssningen ?

Det är bra att ni är flera personer som testar, det ger litet mera trovärdighet i testutlåtandet då.

Blir nog ganska säkert Peter Steindel också.
Vi kommer göra vårt bästa förstås. Lite orolig för att Magnus kanske somnar och om det då skall tolkas som att han njuter eller blev uttråkad av testen måste vi ju bestämma innan.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 23:03

Somnar jag är det definitivt ett plus!

Bra med flera deltagare, det kommer bli en sjuk dag innan med mycket nya intryck. Jag kommer vara rätt fullmatad med intryck.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-12 23:45

Kör hårt pöjkar . . . . :D

ps. Glöm bara inte att använda en "fördelare" där MDS:en
kopplas först i "kedjan"(nu är fördelare visserligen parallell-
kopplade . . men ändå . .) Att använda olika vägguttag
för apparajter som skola avlyssnas tillsammans kan bara bli
fel, fel, fel. Betänk tex. tidskonstanterna som kan skilja
högst avsevärt beroende på avståndet till proppskåpet.
Själv så har jag kört två mono-slutsteg kopplade till olika
vägguttag . . . ca 4.5m emellan . . . blev genast bättre
med en grendosa så att båda stegen fick strömming från
samma uttag . . . . 8O . . .tror/tyckte jag . . . :oops: :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-13 00:07

Vi kommer köra allt från mitt bilbatteri!
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi