Blindtest- SB touch versus SB Duet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tror du att SB touch låter bättre än SB Duet, digitalt ?

1. Ja
9
18%
2. Nej, de låter likadant.
20
39%
3. Duet låter bättre
2
4%
4. Ingen aning
20
39%

Antal röster : 51

Richard
Inaktiverad

Blindtest- SB touch versus SB Duet

Inläggav Richard » 2011-07-13 14:49

Min bror har idag köpt en SB touch som han och jag blindtestar ikväll kl. 18 mot SB Duet.

Vi ska speciellt kolla om det blir skillnad via de digitala utgångarna på spelarna.
Vi kommer att använda den inbyggda dacen i denonreceivern avr 2308.

Touchen har fått bra kritik i bl.a. England bland entusiaster, och vi ska nu kolla om det hela bara är hype eller om det verkligen är någon skillnad på riktigt. :)

Dags för litet spekulation först- vad tror du ?

Rösta gärna på det du tror låter bättre via digitalutgångarna, cd- material.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-13 15:05

De flesta här skulle nog säga att de ska låta likvärdiga som drivverk annars är det fel på testen...
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-13 15:05

Kör så det nästan ryker.
Nu blev det svårt att gissa vad ni kommer höra för skillnad för det tippar jag att ni kommer göra.
Är det sämre med displaykretsarna? På en Denon receiver går dom ju att stänga av.

Eller är Touchen lite nyare och "friskare"

Jag tror Touchen vinner knappt.
Annars får ni göra om tills ni får en serie om 9 rätta svar tills Touchen's förmån.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-13 15:07

Lust skrev:De flesta här skulle nog säga att de ska låta likvärdiga som drivverk annars är det fel på testen...

Javisst är det en tråkig förutfattad mening 8)
Inför en test bör man ju vara helt öppen för olika möjligheter men som betraktare så kan man ju absolut vara medfödd negativ. :-)

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-13 15:27

Harryup skrev:
Lust skrev:De flesta här skulle nog säga att de ska låta likvärdiga som drivverk annars är det fel på testen...

Inför en test bör man ju vara helt öppen för olika möjligheter men som betraktare så kan man ju absolut vara medfödd negativ. :-)

mvh/Harryup

Både jag och brorsan har inga förutfattade meningar om detta- tror vi . :)

Vi testar dessutom blint, där en person kan slå om mellan de digitala ingångarna på denonreceivern med fjärrkontroll. 8)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-13 15:45

Harryup skrev:

Handlar kanske om att inte rubba cirklar.

Harryup skrev:Inför en test bör man ju vara helt öppen för olika möjligheter men som betraktare så kan man ju absolut vara medfödd negativ. :-)

Vi får väl se hur responsen blir...

Jag tänker skylla på kanelbullarna oavsett utfall.
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-13 16:06

Har inte Stereophile testat sb3 och funnit att den har lägre jitter ändet mesta? Det har jag hört av en kompis. Vem vet?

Vad gäller blindtest :x så bör man inte veta vad som testas och inte heller att det testas och inte ens att det kommer ljud 8) Skareva så skareva. :evil:

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-13 16:19

Checklista:

- Kolla att nivåerna blir lika när ni växlar. De borde bli det, men det är inte givet och framförallt: har man inte testat det och ni hittar en skillnad kan jag påstå att det beror på nivåerna. Ni kan kolla det genom att spela en testton (finns att ladda ner på LTS hemsida www.lts.a.se) och mäta med en voltmeter inställd på AC~ över högtalarna. För högst 0,05 dB nivåskillnad ska kvoten mellan de två spänningarna ligga mellan 0,994 och 1,006. Testa båda kanalerna.

-Se till att eventuell volymnormalisering ("replay gain") är avslagen.

-Lyssna öppet först och prata med varandra om vad ni upplever för skillnader. Labba med olika musik. Spekulera vilt och var inte rädda för att ha fel. När ni tror att ni hör en skillnad tar allvaret vid.

- Växla fram och tillbaka många gånger för varje svar. Man kan tycka olika, men jag gillar att få växla själv. Om utrustningen hindrar en från att slumpa lägena bör den som växlar göra det regelbundet, så att man som lyssnare vet när nästa växling kommer. Växla A-B-A-B-A-B-A-B tills lyssnaren vill ge ett svar.

- Bestäm en försöksdesign innan ni börjar lyssna "på allvar". Tex ger designan "9 13 16 20 24 28" 99 % konfidens dubbelsidigt. Det innebär att ni kan bryta efter nio rätt i rad, efter 12 rätt av 13, efter 14 av 16, efter 17 av 20, efter 20 av 24 eller efter 23 av 28. Designen är dubbelsidig, så det går lika bra att svara 9 fel i rad, 12 fel av 13 etc.

- Om ni vill delge oss andra resultatet, tala om vilken utrustning som användes, vilka svarsserierna blev (dvs anteckna!), och hur många serier ni försökte som misslyckades.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-13 16:22

petersteindl skrev:Vad gäller blindtest :x så bör man inte veta vad som testas och inte heller att det testas och inte ens att det kommer ljud 8) Skareva så skareva. :evil:

Varför det?

Enda skälet jag kan se är att man avsiktligen (medvetet eller undermedvetet) misslyckas med detektionen. Men en misslyckad detektion är ändå bara en misslyckad detektion och inget bevis på att skillnad saknas.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-13 16:23

Prognos: Vi kommer att höra massor av skillnad mellan pizzatuggorna men Richard och brorsan tycker allt låter lika emedan de försöker hålla ordning på protokoll och formalia. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-13 16:32

Svante skrev:
petersteindl skrev:Vad gäller blindtest :x så bör man inte veta vad som testas och inte heller att det testas och inte ens att det kommer ljud 8) Skareva så skareva. :evil:

Varför det?

Enda skälet jag kan se är att man avsiktligen (medvetet eller undermedvetet) misslyckas med detektionen. Men en misslyckad detektion är ändå bara en misslyckad detektion och inget bevis på att skillnad saknas.

:lol: Moahahohah :twisted: Jag driver ju med herrskapet :) Att inte veta att det ens kommer ljud blir ju lite svårt 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-13 16:39

KarlXII skrev:Prognos: Vi kommer att höra massor av skillnad mellan pizzatuggorna men Richard och brorsan tycker allt låter lika emedan de försöker hålla ordning på protokoll och formalia. :D

...vi kanske kommer att höra massvis med skillnader mellan hamburgertuggorna. 8O

:)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-13 16:41

KarlXII skrev:Prognos: Vi kommer att höra massor av skillnad mellan pizzatuggorna men Richard och brorsan tycker allt låter lika emedan de försöker hålla ordning på protokoll och formalia. :D

Då får du äta med händerna - allt vad gäller metall kommer jag plocka ut ur huset, det gäller även högtalare och elektronik.

Jag tycker Svantes inlägg var bra!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-13 16:45

Richard, du behöver inte vara orolig. Du kan sluta bita på naglarna. Jag har redan lagt upp testen och förberett noga. Allt är redan klart :) Linn har förlorat :P som vanligt 8) Med hot, mutor, manipulation och ond bråd död så har det goda vunnit jordskredseger 8) Linn låter klart sämst :twisted: Det tycker alla, fast jag har ännu inte sagt det till dem som skall lyssna.

MvH
Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-13 16:47

petersteindl skrev:Richard, du behöver inte vara orolig. Du kan sluta bita på naglarna. Jag har redan lagt upp testen och förberett noga. Allt är redan klart :) Linn har förlorat :P som vanligt 8) Med hot, mutor, manipulation och ond bråd död så har det goda vunnit jordskredseger 8) Linn låter klart sämst :twisted: Det tycker alla, fast jag har ännu inte sagt det till dem som skall lyssna.

MvH
Peter

Detdär tror jag inte en sekund på. :wink:

Är det någon skillnad, så borde linnen spela bäst. För att motivera sitt högre pris, om inte annat.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-13 17:07

Richard skrev:
petersteindl skrev:Richard, du behöver inte vara orolig. Du kan sluta bita på naglarna. Jag har redan lagt upp testen och förberett noga. Allt är redan klart :) Linn har förlorat :P som vanligt 8) Med hot, mutor, manipulation och ond bråd död så har det goda vunnit jordskredseger 8) Linn låter klart sämst :twisted: Det tycker alla, fast jag har ännu inte sagt det till dem som skall lyssna.

MvH
Peter

Är det någon skillnad, så borde linnen spela bäst. För att motivera sitt högre pris, om inte annat.

Bäst och bäst...den kanske får precis all musik som vi spelar på den att låta bättre och naturtrognare - men skulle det göra den bäst i meningen mest transparent? :twisted:

torig

Inläggav torig » 2011-07-13 17:14

Nähä, jag tror allt kommer låta likadant.

Du vet, teorin om "sameness"och färgade komponenter :wink:

/mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-13 17:18

Det intressanta är inte hur de låter. Det intressanta är att eftervärlden får veta att Linn lät sämst :P Protokollen är redan färdigskrivna. Det saknas bara lite formalia, såsom underskrifter :mrgreen:

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-13 17:24

Åk nu, annars blir det KALL PIZZA! :twisted:

torig

Inläggav torig » 2011-07-13 17:32

petersteindl skrev:Det intressanta är inte hur de låter. Det intressanta är att eftervärlden får veta att Linn lät sämst :P Protokollen är redan färdigskrivna. Det saknas bara lite formalia, såsom underskrifter :mrgreen:

MvH
Peter

+1 :)

/mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-13 18:01

torig skrev:
petersteindl skrev:Det intressanta är inte hur de låter. Det intressanta är att eftervärlden får veta att Linn lät sämst :P Protokollen är redan färdigskrivna. Det saknas bara lite formalia, såsom underskrifter :mrgreen:

MvH
Peter

+1 :)

/mvh

-1 :?

Nu är ni liiite orättvisa ändå. :?

Låter linnen bättre, eller upplevs som bättre i erat test så är det ju bra. Då går det att förbättra ljudet från de flesta anläggningar, med andra ord.

Nu påbörjar vi testen av SB touch och Duet. Hur linnspelarna låter har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2011-07-13 18:17

Kör inte Spotify! Touch och Duet hanterar volymnormaliseringen olika enligt vad jag förstått.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-13 18:27

David_A skrev:Kör inte Spotify! Touch och Duet hanterar volymnormaliseringen olika enligt vad jag förstått.

Lugn bara, vi kör enbart FLAC . 8)

Vi använder denon audio technical cd: n för att kolla så att de låter exakt lika högt då digitalutgångarna används. Vi mäter med voltmeter vid högtalarens terminaler, majik 140.

Nätverkspelarna har fått nätuttaget närmast väggen i förgreningsdosan, dessutom. Vi bär ut alla andra högtalare ur rummet, även mobiltelefonerna.

Återkommer om några timmar.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-13 18:51

KarlXII skrev:
Richard skrev:

MvH
Peter

Bäst och bäst...den kanske får precis all musik som vi spelar på den att låta bättre och naturtrognare - men skulle det göra den bäst i meningen mest transparent? :twisted:

Det bör innebära att den låter bäst även i meningen transparent. Om så inte är fallet krävs en medryckande och passionerad beskrivning av hur dåliga dagens inspelningar egentligen är.

Och det krävs även moraliska funderingar kring problemet med att människor köper vackert färgande apparater som får mindre bra inspelningar att låta bättre.
Och om den situationen uppstår är det klokast att även komplettera med mätningar som bevisar att den "välljudande" apparaten har fel.

:lol:

Mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-13 21:44

Resultatet av kvällens lyssning blev så intressant så att vi beslutat att fortsätta testandet imorgon.

...apparaterna verkar ha något olika utnivå, även då endast de digitala utgångarna används och allting är ställt på maxvolym i spelarna.

Varför är det så ?

Utförlig testrapport kommer imorgon.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-13 22:21

Korrekt, vi upplevde att samtliga apparater vi testade hade olika utnivå.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-13 22:29

MagnusÖstberg skrev:Korrekt, vi upplevde att samtliga apparater vi testade hade olika utnivå.

Detta är egentligen en smula märkligt. :?

Varför ändra på cd- standarden av digital utnivå vid användandet av spdif överföring ?

Det sker troligen trunkering av den digitala data- signalen på de enheter som ger en lägre output. Hur ska man annars förklara det hela ?

Vi fortsätter därför vårat testande imorgon kl. 11.
Alldeles oavsett de olika ljud- volymerna med digital ut, så upplevdes också ljudbilden som en aning annorlunda mellan de två spelarna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-07-13 22:37

Richard skrev:Är det någon skillnad, så borde linnen spela bäst. För att motivera sitt högre pris, om inte annat.

Linn? Är det inte en test mellan Logitech Duet och Touch?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-13 22:41

Bill50x skrev:
Richard skrev:Är det någon skillnad, så borde linnen spela bäst. För att motivera sitt högre pris, om inte annat.

Linn? Är det inte en test mellan Logitech Duet och Touch?

/ B

Jo, denna tråds test handlar om SB touch och SB Duet, inte Linn.
Kommentaren från min sida var ett svar på ett påstående från peterstendl.

Resultatet från deras test kommer väl snart, antar jag i Harryups tråd.

Touch och Duet ger en smula olika nivå ut på digitalutgången, så en blind eller öppen test blir missvisande om man inte kompenserar för den skillnad som finns, vilket vi gjort vid våran test.

Detta innebär också högst troligt att en av apparaterna trunkerar den digitala signalen och alltså av någon anledning inte ger den standardiserade utnivån för cd- mediet av digital signal ut. Kanske därför de upplevs som en aning oliklåtande.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-07-13 23:42

Richard skrev:Kanske därför de upplevs som en aning oliklåtande.

Usch, vad hemskt. :(
Pålitlig, Flexibel, Robust

Nästa

Återgå till Generellt om hifi