Checklista:
- Kolla att nivåerna blir lika när ni växlar. De borde bli det, men det är inte givet och framförallt: har man inte testat det och ni hittar en skillnad kan jag påstå att det beror på nivåerna. Ni kan kolla det genom att spela en testton (finns att ladda ner på LTS hemsida
www.lts.a.se) och mäta med en voltmeter inställd på AC~ över högtalarna. För högst 0,05 dB nivåskillnad ska kvoten mellan de två spänningarna ligga mellan 0,994 och 1,006. Testa båda kanalerna.
-Se till att eventuell volymnormalisering ("replay gain") är avslagen.
-Lyssna öppet först och prata med varandra om vad ni upplever för skillnader. Labba med olika musik. Spekulera vilt och var inte rädda för att ha fel. När ni tror att ni hör en skillnad tar allvaret vid.
- Växla fram och tillbaka många gånger för varje svar. Man kan tycka olika, men jag gillar att få växla själv. Om utrustningen hindrar en från att slumpa lägena bör den som växlar göra det regelbundet, så att man som lyssnare vet när nästa växling kommer. Växla A-B-A-B-A-B-A-B tills lyssnaren vill ge ett svar.
- Bestäm en försöksdesign innan ni börjar lyssna "på allvar". Tex ger designan "9 13 16 20 24 28" 99 % konfidens dubbelsidigt. Det innebär att ni kan bryta efter nio rätt i rad, efter 12 rätt av 13, efter 14 av 16, efter 17 av 20, efter 20 av 24 eller efter 23 av 28. Designen är dubbelsidig, så det går lika bra att svara 9 fel i rad, 12 fel av 13 etc.
- Om ni vill delge oss andra resultatet, tala om vilken utrustning som användes, vilka svarsserierna blev (dvs anteckna!), och hur många serier ni försökte som misslyckades.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.