IngOehman skrev:Komorok skrev:Nej, jag skämtar inte

. Jag har inte lyckats hitta den där knappen ännu
bara. Jag säger att jag ska rota rätt på den där funktionen var och varannan
dag, men jag fastnar alltid med någon skiva som nyss kommit, så det blir aldrig
av. Istället justerar jag volymen på filmen efter dialogen. Är dialogen någorlunda
rätt volym på så brukar det bli hyggligt. Fast jag blev lite orolig i söndags när
jag kollade på Ironman 2 med vippan på +6dB. Rutorna fladdrade lite för mycket
för att det skulle kännas helt bra. Kändes som en given film att ta med till
David_A nästa gång

.
Säg till då, jag hänger definitivt med! Gillar filmen, och ljudläggningen är
dessutom prima. Kunde vara kul att se en film där från början till slut på
säg gain = +15 dB rel referensnivå...
Då får jag väl ringa honom och se om vi får komma upp igen. Kanske kan vi få
plats med ACOn åt honom istället för klossiga slutsteg.
IngOehman skrev:Komorok skrev:PS. Synd om alla receivers påstår sig kunna göra den här justeringen, men inte
klarar det i verkligheten. Så svårt kan det inte vara att få en sådan funktion att
fungera. Eller?
Njae... för registret över sisådär 100 Hz är det inte så svårt, men vid de lite
lägre frekvenserna är det faktiskt rätt så svårt, och jag skulle inte ta ansvar
för att göra det ens manuellt, med mindre än att jag fick börja med att först
kartlägga rummet mekaniskt (kontroller alla mått och banka på alla väggar).
Först efter att ha gjort det vågar jag ta ställning till hur det skall mäta. En
apparat som bara får info från en mätmikrofon har inga möjligheter att göra
rätt val. Den information som behövs finns helt enkelt inte för den.
Jag skulle inte vilja att receivern gjorde något annat än att justerade det där
+-0-läget. Jag har inte full koll på hur bas fungerar i rum, men att det kan
vara lokala skillnader på tiotals dB från ena sittplatsen till den andra gör det ju
inte lättare för receivern. Någon sorts EQ av basen ska den hålla sig väldigt
borta ifrån. Iaf hos mig.
IngOehman skrev:Komorok skrev:Borde väl räcka att mäta ett antal frekvenser och ta ett vägt
medelvärde kan jag tycka. Och göra om mätningen i tre olika punkter för att
komma undan eventuella ståendevågor.
Det hade kanske dugit, om svaret på vad som är "rätt" hade varit något så
enkelt som toleranser för en svart linjes vindlingar på ett papper. Men saken
är den att just dessa toleranser är i sig variabler som är villkorade förutsätt-
ningarna. Utom möjligen i den bästa av alla världar, som dock aldrig erbjuds
cineasten, i några vanliga rum.
Vh, iö
Jag känner mig som en degklump i huvudet. Sitter och läser det sista om och
om igen

. Men efter några minuters fundering efter ett par klunkar kaffe
så tänker jag: Kalibrera med brus kring det frekvensområde där den
mänskliga rösten rör sig. Det gör man säkert redan. Bara jag som har hållit
på med detta intresse för kort tid. Någon tekniker på receiverutvecklings-
avdelningen måste väl ändå kunna tänka ut ett bättre sätt att göra detta på
än jag kan göra? Annars kunde man lika gärna göra en instruktion som sade:
"När du trycker på denna knapp kommer en ton höras. Tonen kommer öka i
styrka. När du anser att den nått obehaglig styrka; tryck stop." Och vips så
har man sin kalibrering.
Edit. Ser att jag fått några svar av Steveo1234 på lite funderingar... Tack:)
Komorok Specialist Projects.