Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-27 22:19

Vee-Eight skrev:I slutändan är det ju moderatorerna som drar i bromsen. Liksom idén med modratorer.

Håller inte med!

(Eller egentligen gör jag ju det men vi kan väl inte sluta bråka i den här tråden nu när alla andra inte tillåts att göra det? ;) )
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-27 22:20

Jax skrev:Jo om du kan lyssna på dem hos IÖ så rekommenderar jag det.

Jag har iofs redan bestämmt mig men jag kommer naturligtvis ta chansen och förstöra mitt liv genom att lyssna på högtalarna hos Öhman så jag vet vad jag har att sträva efter resten av min tid här i HIFI träsket. :lol:

//Ignorance is blizz !!
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-27 22:21

IngOehman skrev:
rhenriks skrev:Jag reagerar således inte på min egen ordalydelse, som du citerat korrekt, utan på din felaktiga omformulering av vad jag sagt!

Jag har inte omformulerat någon fråga du ställt.

Jag har skrivit en alldeles egen mening där jag dragit slutsatsen att du inte känner till hur ett rum påverkar tonkurvan från en högtalar som man ställer i den. Det framgår rätt tydligt av det jag skrev. Det var dessutom lämpligt att skriva detta, eftersom det var grunden till den förklaring som kom därefter.

Ge dig!

Eller ännu hellre - kommentera gärna sakfrågan (istället för att tjafsa): Har du förstått någonting av det jag skrev om hur rummet påverkar ljudet från högtalaren?

Om du inte kommenterar sakfrågan alls är det ju omöjligt att veta om du fattat, eller om du fortfarande inte förstår.

Vh, iö

Få se om jag förstått dig rätt nu: du har alltså skrivit en mening som du menar sammanfattar en redogörelse gjord av mig och beskriver min åsikt i frågan? Sedan ställer du mig till svars för denna redogörelse/åsikt, trots att det är uppenbart att din mening gravt förvanskat innebörden av vad jag skrivit?

IngOehman skrev:kommentera gärna sakfrågan (istället för att tjafsa): Har du förstått någonting av det jag skrev om hur rummet påverkar ljudet från högtalaren?

Vilken var sakfrågan? Min fråga om basförstärkningars ursprung, eller ditt påstående om min redogörelse av dito?

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-05-27 22:24

IngOehman skrev:Nagref!
Jag håller med till 100%. Har absolut ingenting emot att bli ifrågasatt. Få saker bereder mig större glädje än att förklara.
Vh, iö

Härligt. Vad sägs om att gå till avdelningen "Teknikforum" och berätta lite om hur F/E-lyssningen går till i tråden "F/E lyssning för nära klippning?"?

Vi är nog många som ser fram emot att lära oss mer hur de går till i detalj. :)

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-27 22:26

rhenrics skrev:Vilken var sakfrågan? Min fråga om basförstärkningars ursprung, eller ditt påstående om min redogörelse av dito?

Phu det va skönt att se att du inte heller har en aning om vad ni diskuterar för jag har tappat tråden om det någonsin fanns nån och jag trodde det va jag som hade svårt att förstå, men ni får nog upprepa sakfrågan och börja om helt enkelt.
Senast redigerad av mike34 2005-05-27 22:29, redigerad totalt 1 gång.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-27 22:37

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:
rhenriks skrev:Jag reagerar således inte på min egen ordalydelse, som du citerat korrekt, utan på din felaktiga omformulering av vad jag sagt!

Jag har inte omformulerat någon fråga du ställt.

Jag har skrivit en alldeles egen mening där jag dragit slutsatsen att du inte känner till hur ett rum påverkar tonkurvan från en högtalar som man ställer i den. Det framgår rätt tydligt av det jag skrev. Det var dessutom lämpligt att skriva detta, eftersom det var grunden till den förklaring som kom därefter.

Ge dig!

Eller ännu hellre - kommentera gärna sakfrågan (istället för att tjafsa): Har du förstått någonting av det jag skrev om hur rummet påverkar ljudet från högtalaren?

Om du inte kommenterar sakfrågan alls är det ju omöjligt att veta om du fattat, eller om du fortfarande inte förstår.

Vh, iö

Få se om jag förstått dig rätt nu: du har alltså skrivit en mening som du menar sammanfattar en redogörelse gjord av mig och beskriver min åsikt i frågan? Sedan ställer du mig till svars för denna redogörelse/åsikt, trots att det är uppenbart att din mening gravt förvanskat innebörden av vad jag skrivit?

Nej. Du frågade om inte bashöjningen beror på rumsresonanser, och jag redogjorde för att det INTE är dessa man kompenserar för någonsin, utan det finns två andra (aperiodiska) rumsassocierade bashöjningseffekter som man bör kompensera för.

Det gör idag ALLA seriösa högtalarkonstruktörer (i varje fall för högtalare med frekvensåtergivning under 100 Hz). För 15 - 30 år sedan var det inte lika vanligt dock. Det finns säkert många på detta forum som minns flertalet engelska högtalare som hade ohjälpligt bumlig bas och nästan obefintlig verkningsgrad.

Tillverkare som Snell, Carlsson och några till har dock rumskorrigerat sina högtalare i alla tider. B & W började göra det i mitten av 80-talet.

Sakfrågan var definitivt inte Norah Jones. Men söt är hon fortfarande, och duktig musiker också. Tycker i varje fall jag.

rhenriks skrev:
IngOehman skrev:kommentera gärna sakfrågan (istället för att tjafsa): Har du förstått någonting av det jag skrev om hur rummet påverkar ljudet från högtalaren?

Vilken var sakfrågan? Min fråga om basförstärkningars ursprung, eller ditt påstående om min redogörelse av dito?

Nej, ordet "sakfråga" är inte en fråga, det är ungefär en synonym till "ämnet".

Din fråga är inte sakfrågan, och det är inte heller min redogörelse. Den senare hanterar dock sakfrågan, vilket många av dina inlägg inte gjort.

Som resultat därav har även vissa av mina inlägg varit alltför fattiga på sakfrågeinnehåll. :oops: Ber om ursäkt för detta, men det blir ju lätt så när man blir utsatt för spekulationer som inte är sanna. Det blir liksom prioritet att klargöra förhållandena i dessa spekulationer.

Skall försöka bättre mig därledes, vilket nog blir lätt om sådana spekulationer blir CIA-raderade framdeles. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-05-27 22:58

IngOehman skrev:
Plattan är jag sugen på att få veta vilken det var 8)

'Rythm divine' tror jag det var. Yello.

Lustigt, när du nämnde"bas" och att Morello nog varit med så började jag av någon outgrundlig anledning omedelbart nynna på "Rythm Divine"... 8)

kirneH
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-27 23:00

hevi skrev:
IngOehman skrev:

Lustigt, när du nämnde"bas" och att Morello nog varit med så började jag av någon outgrundlig anledning omedelbart nynna på "Rythm Divine"... 8)

kirneH

Hihi, det var ju en trevlig mätafton med gott vin. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-05-27 23:56

Morello skrev:
hevi skrev:
IngOehman skrev:

kirneH

Hihi, det var ju en trevlig mätafton med gott vin. 8)

Det är en av mina favoritlåtar... Blåser ur själen en aning...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-05-28 12:36

Enrique Iglesias - Rythm Divine däremot :evil: 8)
Common sense is not that common.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-28 15:53

On topic, någon?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-28 17:04

Jag har hört dem! :o

Gillar dem mycket. 8)

Har funderat mycket på deras beryktade fulhet dessutom, och kan konkludera att jag nog inte har någon vidare utvecklad smak. Jag tycker inte bara att de är rätt snygga, :o dessutom tycker jag att de flesta "designade" högtalare är rätt fula. :?

Jag brukar tycka att saker ser ut på det vis som alla andra tycker att de ser ut 10 år senare. Jag saknar antagligen det kontemporära smaksinnet. Kan även konstatera att vissa verkar tycka att pi60s är fulare på bild än i verkligheten.

Ännu lustigare är att de har i snitt bedömts vara något snyggare i två tidsåldrar, i övergången mellan 70-och 80-talets, och nu! Går sådana här saker i 25-årsperioder? :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-05-28 20:42

Jag lyssnat på dem, både hos Öhman, och hemma hos en kompis (med bas stöd, rumskompensation ).

Dom är helt otroligt bra. :D

Om man är nyfiken på dessa fantastiska högtalare så ta kontakt med Öhman, och boka in en tid för demonstration, du kommer garanterat inte att bli besviken.

Jag tycker att dom är fantastiskt vackra, föredrar fanérade.
Skulle kunna tänka mig dom i Zebrano eller kanske Jakaranda :roll:

Jag förstår mig inte på de som tycker att dom är fula (men smaken är som baken), har man väl lyssnat på dem så är man såld både på utseendet och det dom presterar.

Undrar bara hur jag skall få råd, och hur man skall kunna övertyga frugan till ett köp. :?:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-05-29 08:10

IngOehman skrev:...
Ännu lustigare är att de har i snitt bedömts vara något snyggare i två tidsåldrar, i övergången mellan 70-och 80-talets, och nu! Går sådana här saker i 25-årsperioder? :o

Vh, iö

Ja.

Se där, du har gått och blivit trendig! :wink:

Edit: Se där, hur jag inte kunde skilja på don och person...Fast jag tror det funkar ändå, så jag ändrar inget...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 08:43

Hetsporren skrev:On topic, någon?

Med tanke på hur många det är på detta forum som så kraftfullt försvarar dessa konstruktioner och deras prisvärdhet, och använder beskrivningar som världens mest högpresterande fullregisterhögtalare, tycker man kanske att det borde vara fler än konstruktören och en handfull till som faktiskt lyssnat till dem. Vore trevligt att t ex få referenser till test/kommentarer o dyl från internationellt håll också kanske, typ diskussionsforum eller liknande? Högtalaren har väl trots allt funnits i 30 år nu? Eftersom den är så bra (världens bästa högtalare) borde det fått åtminstone något gensvar från övriga Hi-Fi världen, kan tyckas. Jag menar, även Einstein var ju en rätt modest och ödmjuk person, men hans banbrytande resultat har väl knappast undgått någon för det?

Eller, är det bara jag som tänker alltför korrumperat och kapitalistiskt nu. Mer ädelt att sitta och ruva på 30 år gammal cutting-edge teknik i en källare i Täby och sälja över postorder via ett hobbyforum :roll:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-05-29 10:19

Men rhenrics för f-n sluta pladdra, tro, tycka m.m. å tänk lite mer (på riktigt) och ta en tur ut å lyssna på burkarna i fråga... blir ju en helt löjlig diskussion annars. Helt obegripligt hur du orkar tjafsa som du gör.

Kan tillägga att jag lyssnat på mycket och Ino´s större burkar är på nivå med det bästa som finns.

/Peter

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 10:38

Piotr skrev:Men rhenrics för f-n sluta pladdra, tro, tycka m.m. å tänk lite mer (på riktigt) och ta en tur ut å lyssna på burkarna i fråga... blir ju en helt löjlig diskussion annars. Helt obegripligt hur du orkar tjafsa som du gör.

Kan tillägga att jag lyssnat på mycket och Ino´s större burkar är på nivå med det bästa som finns.

/Peter

Är du läskunnig? Jag efterfrågade lyssningsreferenser utöver den handfull av tyckare (varav konstruktören är den som tagit mest plats) som presenterats här. En så pass bra högtalare borde vunnit större genomslag än vad som framkommit i denna tråd. Var i min förfrågan tycker, tror och pladdrar jag? Ska jag behöva åka och provlyssna varenda garagetillverkade högtalare i världen för att någon påstått att just den är världens mest högpresterande fullregisterhögtalare? Är det det du menar? 8O

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-05-29 10:44

Kom ihåg att ibland är tystnad det bästa svaret.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-29 10:46

Piotr skrev:Men rhenrics för f-n sluta pladdra, tro, tycka m.m. å tänk lite mer (på riktigt) och ta en tur ut å lyssna på burkarna i fråga... blir ju en helt löjlig diskussion annars. Helt obegripligt hur du orkar tjafsa som du gör.

Piotr - rhenrics efterlyser lyssningtester i undermåliga hifitidningar av subjektivisttyckare som inte har tio procents kompetens av medelchattaren på denna sajten. Tro inte att ditt tyckande skulle ha någon som helst påverkan... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 10:52

Nattlorden skrev:
Piotr - rhenrics efterlyser lyssningtester i undermåliga hifitidningar av subjektivisttyckare som inte har tio procents kompetens av medelchattaren på denna sajten. Tro inte att ditt tyckande skulle ha någon som helst påverkan... :wink:

Nej, läser du noga så ser du att jag skrev "t ex diskussionsforum". Men du kanske är av uppfattningen att alla andra Hi-Fi forum i hela övriga världen inte har mer än "tio procents kompetens av medelchattaren på denna sajten" ? 8O

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 10:55

AnotherDrinkPlease skrev:Kom ihåg att ibland är tystnad det bästa svaret.

Ja, speciellt om man inte har något annat än ett par välskapta rattar att visa upp 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-05-29 10:56

Rådet är som tidigare: lyssna och döm själv.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 10:59

rhenrics skrev:Vore trevligt att t ex få referenser till test/kommentarer o dyl från internationellt håll också kanske, typ diskussionsforum eller liknande?

Hmm, egentligen rhenrics så kan man fundera på hur stor sannolikhet det är att någon skulle diskutera en högtalare internationellt som bara går att köpa på ett ställe i hela världen och om man väljer att köpa bara kan göra det om man själv hämtar den på plats? Vad gissar du att den sannolikheten är?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 11:02

För tydlihetens skull så bör jag nämna att cia-agenten har inte lämnat oss helt ;)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 11:06

Naqref™ skrev:
rhenrics skrev:Vore trevligt att t ex få referenser till test/kommentarer o dyl från internationellt håll också kanske, typ diskussionsforum eller liknande?

Hmm, egentligen rhenrics så kan man fundera på hur stor sannolikhet det är att någon skulle diskutera en högtalare internationellt som bara går att köpa på ett ställe i hela världen och om man väljer att köpa bara kan göra det om man själv hämtar den på plats? Vad gissar du att den sannolikheten är?

Tja, man kanske inte ska underskatta effekterna av word-of-mouth o dyl, speciellt inte med internetteknikens möjligheter av idag. Tekniska specer, mätdata, revolutionerande högtalarbyggarteknik både vad gäller element och lådor, och inte minst alla dessa lyriska utsagor från lyssnare här på forumet som vittnar om världens mest högpresterande fullregisterhögtalare, borde väl vara tillräckligt för att få upp intresset även utomlands. Tycker jag då.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-05-29 11:13

Rhenrics:

Det är sant... man kommer ju långt med att det de facto är bra högtalare, men mkt sällan hela vägen. Trender, hypar, rätta försäljningsställena etc etc spelar ju in också mycket. Rätt fascinerande att Ino-burkarna har nått ut öht trots att de inte funnits på mässor i så värst stor utsträckning, ens i Sverige.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 11:15

Vee-Eight skrev:Rådet är som tidigare: lyssna och döm själv.

En handfull tyckare, inräknat konstruktören själv, som påstår det ena eller det andra om en högtalare, bl a att det är världens mest högpresterande fullregisterhögtalare, är tyvärr inte tillräckligt incitament för att jag ska orka dra iväg på en provlyssning. Tyvärr. Jag tror syftet med tråden också var att i skriftlig form samla intryck av denna högtalare, varmed man med viss förvåning kan konstatera att de för en högtalare av denna påstådda kaliber, är synnerligen bristfälliga. I det sammanhanget känns det en aning kontraproduktivt att uppmana mig, och då troligen även trådskaparen, att istället åka iväg och provlyssna högtalaren. Brukar du åka iväg och provlyssna allt som alla rekommenderar? Hur sållar du? Eller gör du inte det?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 11:23

Vee-Eight skrev:Rhenrics:

Det är sant... man kommer ju långt med att det de facto är bra högtalare, men mkt sällan hela vägen. Trender, hypar, rätta försäljningsställena etc etc spelar ju in också mycket. Rätt fascinerande att Ino-burkarna har nått ut öht trots att de inte funnits på mässor i så värst stor utsträckning, ens i Sverige.

Själv tycker jag inte att det är så konstigt att de nått ut bland svenska Hi-Fi intresserade i den omfattning de gjort. Det sker ju trots allt en hel del aktiv "marknadsföring" på de svenska Hi-Fi diskussionsforumen. Vad som tvärtom förvånar mig är att, om de är så bra som det sägs, ryktet om deras förträfflighet inte kommit så mycket längre än till denna lilla plätt av svenska entusiaster. Eller har det? Det är det jag undrar: omtalas dessa konstrktioner ö h t någonannanstans än på Hi-Fi forum i Sverige? Det var min ursprungliga fråga i ett nötskal.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-05-29 11:27

rhenrics:

Tja, jag försöker att passa på att provlyssna det jag är intresserad av. Det kanske vore en sjysst weekend att fara till Stockholm och beta av lite hifi som man länge undrat hur de låter, eller ngn annan stans också för den delen. Men råd och diskussioner på forum tar jag egentligen bara som tips för framtida provlyssningar för att skapa ev tyckanden om. Vissa prisar ju tex piP, men det är ingen högtalare för mig under de omständigheter den provlyssnades. I alla fall var det en trevlig upplevelse att få testa.

edit: stavfel
Senast redigerad av Vee-Eight 2005-05-29 11:35, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-29 11:29

Om en person rekommenderar något - så provlyssnar jag bara om det finns nära till hands... annars får det vänta tills man springer på det...

Är det något som många rekommenderar så ökar självklart viljan att anstränga sig för att få lyssna på det. Får det riktigt jäkla kanonrecensioner av folk jag litar på kan jag köpa i blindo dessutom.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi