Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-05-29 11:33

Rhenrics:

Nja, så konstigt är det kanske inte. Öhman är ju mkt aktiv inom LTS, och LTS har många aktiva medlemmar, också aktiva på forum. En naturlig förklaring är väl att Öhman bollat vissa av sina idéer med just LTS och således har dessa högtalare hamnat i centrum i den grupperingen. Ta den förra hypen Carlsson, som exempel, den var också mkt av det som LTS står för under 70 och 80-talen, kanske var grunden till just denna typen av hifikonsumentförening? Vem vet... Den såldes iof ruskigt många av under 60-talet och 70-talet, men inte så mkt utanför landets gränser. Det förekommer några ex i Australien, Storbritannien och ett fåtal i USA.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-05-29 11:35

rhenrics skrev:En handfull tyckare, inräknat konstruktören själv, som påstår det ena eller det andra om en högtalare, bl a att det är världens mest högpresterande fullregisterhögtalare, är tyvärr inte tillräckligt incitament för att jag ska orka dra iväg på en provlyssning. Tyvärr.

Du orkar tjafsa i 14 sidor om en högtalare du inte ens hört men sen när du rekommenderas att provlyssna för att själv få en uppfattning orkar du inte..?... hmm undrar vad syftet är egentligen.... :roll:

Om hur kända en högtalare är är viktigare än vad de presterar är nog inte ino rätt val....

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-29 11:42

rhenrics skrev:Jag efterfrågade lyssningsreferenser utöver den handfull av tyckare (varav konstruktören är den som tagit mest plats) som presenterats här. En så pass bra högtalare borde vunnit större genomslag än vad som framkommit i denna tråd. Var i min förfrågan tycker, tror och pladdrar jag? Ska jag behöva åka och provlyssna varenda garagetillverkade högtalare i världen för att någon påstått att just den är världens mest högpresterande fullregisterhögtalare? Är det det du menar? 8O

rhenrics> Jag får väl sälla mig till den skaran som inte kommit från LTS-hållet och lyssnat på dessa högtalare med en stor gnutta skepsism. Var allt annat än pro-lts/ino för nått år sedan, min polare köpte ett par Ino Audio piP i rå MDF bara för att det hade varit så mycket snack om dem. Efter de var inspelade lyssnade jag på dem via ML39 och Pass X350 (inte helt dåliga grejor) och jag blev paff för att uttrycka det milt, det var väldigt mycket bättre än de Dynaudio 1.3 mkII som han hade sedan tidigare. Betydligt djupare bas, högre upplösning genom hela registret och framförallt var det så mycket roliagre att lyssna. Efter detta var jag jag tvungen till att höra de större pi60s och fick även chansen till det hemma hos en annan Linköpingsbo. Själv satt jag med B&W 804N, Gryphon Callisto 2100 och Meridian 588, dvs det lät inte helt illa hemma hos mig, dock var pi60s nått helt annat, de spelade på ett helt annat plan än 804:orna. Bättre basfundament, renare genom hela registret och så väldigt verkligt på nått sätt. Hela tiden "visste" jag att jag skulle uppgradera till ett par B&W 802N, men efter lyssningen på pi60s började jag tänka. I mina öron lät faktiskt pi60s bättre än 802:orna även om jag hade svårt att smälta det, efter många om och men så sitter jag nu här och väntar på min pi60s som förhoppningsvis kommer nästa........vår 8O :D

Mitt enda råd till dig rhenrics är att lyssna på dem, kan ju säga att jag själv aldrig skulle kunna bli övertygad genom att läsa här, det krävs en lyssning.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-05-29 11:44

norman:

Perhaps: Han, som så många andra har något emot Öhmans konstruktioner helt enkelt.. det går inte in i skallen att ett par högtalare för ~10 papp rokkar skiten ur många 100k-högtalare. Det blir lite syntax error om man inte är insatt i fysiken och förstår vad som gör en högtalare grym.

På HF.nu blir ju folk helgalna när man rekommenderar INO hit & dit, INO har ju t.o.m. fått en egen forum-del.. kanske för att slippa tjatet? Det är ju bara Linn & INO som har "märkes-forum".. och det är väl bråk-märkena no.1? :wink:

Det går inte att övertyga någon som inte VILL bli övertygad.. denna tråden är ett bra bevis på detta. Det spelar ingen roll om ens argument är 100 år gammal fysik bevisar ens argument. Det går inte. Det är som att försöka förklara evolution för djupt kristna. 8O :wink:
Senast redigerad av m_persson79 2005-05-29 11:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 11:45

norman skrev:
Du orkar tjafsa i 14 sidor om en högtalare du inte ens hört men sen när du rekommenderas att provlyssna för att själv få en uppfattning orkar du inte..?... hmm undrar vad syftet är egentligen.... :roll:

Om hur kända en högtalare är är viktigare än vad de presterar är nog inte ino rätt val....

Nej, det där verkar du ha fått rejält om bakfoten. För det första har jag inte tjafsat i 14 sidor. För det andra är trådens syfte att samla information om en högtalare, inte ett upprop i vilka som vill hänga med på en provlyssning. För det tredje, om jag och några av mina bästa polare skulle säga till dig att jag har konstruerat världens bästa högtalare, är det då tillräckligt för att du ska slänga dig på ett tåg och åka 10 mil för att provlyssna den? Eller, snarare, vad skulle få dig att vilja provlyssna den?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-05-29 11:48

Rydberg inlägg är en bra start. 8)

EDIT
Och man behöver i många fall inte åka till konstuktören.. bor man i en hyfsat stor stad, eller nära en så är chansen stor att någon har ett par som man kan få lyssna på.. om man är lite ödmjuk & trevlig.
Senast redigerad av m_persson79 2005-05-29 11:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-05-29 11:49

Jag skulle slänga mig på tåget om det samtidigt utlovats nybakta bullar och kaffe! Man kan ju mot all förmodan träffa trevligt folk.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 11:50

m_persson79 skrev:Det blir lite syntax error om man inte är insatt i fysiken och förstår vad som gör en högtalare grym.

Är du insatt i hur denna fysik fungerar och gör dessa högtalare grymma (10 kkr som rokkar skiten ur 100 kkr)? Har du skrivit på ett sekretessavtal , eller varför tjänar du inte storkovan på denna kunskap? Eller gör du det?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-05-29 11:51

rhenrics skrev:För det tredje, om jag och några av mina bästa polare skulle säga till dig att jag har konstruerat världens bästa högtalare, är det då tillräckligt för att du ska slänga dig på ett tåg och åka 10 mil för att provlyssna den? Eller, snarare, vad skulle få dig att vilja provlyssna den?

Om jag var så intresserad att jag lägger ner en massa tid på ett forum för att "prata" om eran högtalare vore jag förvånad över mig själv om jag inte orkade provlyssna den.

Trådens syfte var att samla information inte vilda gissningar om hur man tror saker borde vara.....

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 11:55

Vee-Eight skrev:Jag skulle slänga mig på tåget om det samtidigt utlovats nybakta bullar och kaffe! Man kan ju mot all förmodan träffa trevligt folk.

Placebo? Typ: varsågod och slå dig ner i sköna fåtöljen, låt dig väl smaka av de nybakta bullarna och nybryggda kaffet, tillåt mig även massera dina axlar och nacke...eh, visst låter de bra !!? 8)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-05-29 11:56

rhenrics:

Det är så solklart att du vinklar alla inlägg så jag tänker inte ödsla tid på att diskutera med dig. Tycker det är fantastiskt att så många orkar.

Nu kommer du givetvis se detta som ett svaghetstäcken.. att jag inte har kompetens nog för att bemöta dina så konstruktiva inlägg.

Du får tro vad du vill... 99% av alla som läst denhära tråden vet nog bättre. 8)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-05-29 11:56

Hmmm konstigt egentligen att man kan bli lite småsur på nån som bara pratar strunt hela tiden..... Kan ju hoppas att Öhman inte tar sig tid att dema för såna folk!

edit: Skall försöka lova mig själv att aldrig mer svara på såna här idiotinlägg som vissa (börjar på r) skriver i denna tråd. Är ju ingen vits eftersom inget verkar går in...
Senast redigerad av norman 2005-05-29 11:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-05-29 11:57

Rhenrics:

Jag är öppen för sådana tweaks! :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-29 12:00

rhenrics skrev:Placebo? Typ: varsågod och slå dig ner i sköna fåtöljen, låt dig väl smaka av de nybakta bullarna och nybryggda kaffet, tillåt mig även massera dina axlar och nacke...eh, visst låter de bra !!? 8)

*skrattar gott* Lättpåverkad, är vi?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 12:05

norman skrev:
Om jag var så intresserad att jag lägger ner en massa tid på ett forum för att "prata" om eran högtalare vore jag förvånad över mig själv om jag inte orkade provlyssna den.

Trådens syfte var att samla information inte vilda gissningar om hur man tror saker borde vara.....

Du pratar alltså inte om en högtalare förrän du är tillräckligt intresserad av den för att både vilja prata om den och lyssna på den? Hur blir du då tillräckligt intresserad? Uppenbarligen inte genom att prata om den.

Mitt prat här är i syfte att få mer objektiv info om den, hade jag fått det kanske jag hade tyckt att den var tillräckligt intressant för att vilja provlyssna den. Men just nu är den bara en i raden av alla världens bästa blaha blaha.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-29 12:07

rhenrics> Du efterlyser lyssningar från annat håll, jag bidrar med ett tämligen långt inlägg, du bryr dig inte ens åt att kommentera utan tjaffsar istället vidare, trisst :(

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 12:09

rhenrics skrev:Mitt prat här är i syfte att få mer objektiv info om den...

Eh, lite konstigt då att fråga i en tråd om subjektiva lyssningsintryck kanske? ;)

Vi du ha den mesta objektivitet jag vet (finns nog inga oberoende objektiva tester avpi60s vad jag vet) rekommenderar jag produktbladet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 12:20

Rydberg skrev:rhenrics> Du efterlyser lyssningar från annat håll, jag bidrar med ett tämligen långt inlägg, du bryr dig inte ens åt att kommentera utan tjaffsar istället vidare, trisst :(

Rydberg, jag läste ditt inlägg men fann inget att kommentera. Jag respekterar givetvis dina lyssningsintryck och ser alltså ingen grund att argumentera kring eller mot dem. Jag betvivlar inte att det finns fler som, liksom du, lyssnat och häpnat över dem. Men jag kan inte kommentera sådana enskilda fall utan att veta vad de har för lyssningsbakgrund (t ex kanske inte jämförelsen mellan B&W 804 och pi60s är helt rättvis prismässigt ens?). Uttalanden om världens mest högpresterande fullregisterhögtalare blir inte mer trovärdiga (för mig) bara för att tio, eller 20 eller 30 vittnen säger: vi ramlade av stolarna och hakorna slog i golvet när vi lyssnade på dessa bla bla...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 12:23

Naqref™ skrev:
rhenrics skrev:Mitt prat här är i syfte att få mer objektiv info om den...

Eh, lite konstigt då att fråga i en tråd om subjektiva lyssningsintryck kanske? ;)

Vi du ha den mesta objektivitet jag vet (finns nog inga oberoende objektiva tester avpi60s vad jag vet) rekommenderar jag produktbladet.

Rent statistiskt så blir det ju trovärdigare att få ta del av en stor mängd subjektiva utfall än bara av en begränsad sådan. Någonstans i gränslandet där subjektivitet övergår i objektivitet alltså.

edit: med stor mängd avses alltså ett brett och allmänt erkännande, förslagsvis även internationellt, dvs utanför detta forum.
Senast redigerad av rhenrics 2005-05-29 12:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-29 12:27

rhenrics skrev:
Rydberg skrev:rhenrics> Du efterlyser lyssningar från annat håll, jag bidrar med ett tämligen långt inlägg, du bryr dig inte ens åt att kommentera utan tjaffsar istället vidare, trisst :(

Rydberg, jag läste ditt inlägg men fann inget att kommentera. Jag respekterar givetvis dina lyssningsintryck och ser alltså ingen grund att argumentera kring eller mot dem. Jag betvivlar inte att det finns fler som, liksom du, lyssnat och häpnat över dem. Men jag kan inte kommentera sådana enskilda fall utan att veta vad de har för lyssningsbakgrund (t ex kanske inte jämförelsen mellan B&W 804 och pi60s är helt rättvis prismässigt ens?). Uttalanden om världens mest högpresterande fullregisterhögtalare blir inte mer trovärdiga (för mig) bara för att tio, eller 20 eller 30 vittnen säger: vi ramlade av stolarna och hakorna slog i golvet när vi lyssnade på dessa bla bla...
Nej det klart, det var ju även lite av poängen med min avslutning på förra inlägget, det är liksom tämligen omöjligt att bli övertygad om att pi60s är så bra som den är utan att själv lyssna. Jag var precis lika skeptisk själv som du är nu.

Nej B&W 804N är ju en billigare högtalare och ska ju inte vara lika bra som pi60s. Har dock lyssnat på ganska mycket högtalare nu i prisklassen mellan 80000-800000 så min referensram är tämligen stor. pi60s är något alldeles extra, jag kan inte minnas att jag hört något som jag tyckt låtit bättre. Ett par B&W 801N uppställd på ett optimalt sätt låter onekligen bra men frågan är om de låter bättre än pi60s. Blir ju onekligen lite svårt att jämföra eftersom jag inte hört dem sida vid sida.

Lilla piP har jag jämfört sida vid sida men en del högalare dock, t.ec. Dynaudio 1.3 mkII, Revel M20 och JmLab Mini Utopia, jag tyker piP är den bästa av dessa högtalare vilket säger en del om Ino-högtalares prestanda.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 12:30

rhenrics skrev:Rent statistiskt så blir det ju trovärdigare att få ta del av en stor mängd subjektiva utfall än bara av en begränsad sådan. Någonstans i gränslandet där subjektivitet övergår i objektivitet alltså.

Problemet i det här fallet är att du knappast får ett så bra statistiskt underlag om du bara får subjektiva åsikter från de som redan är sålda på dem så att det bli ens ett litet uns objektivt ;)

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-05-29 12:31

Bild
fig 18.16 Ljudfrekvens Hz

10kB Bild säger mer än 1kB Ord om behov av fullregister & dynamik...

Citat: Det ljusröda (knappt synliga) området återger Ljudfrekvenser och ljudstyrkor som förekommer i vanligt tal; det mörkröda
(väl synliga) området räcker till för att vanligt tal skall kunna förstås.
Med känseltröskeln avser man den gräns ovanför vilken ljudvågorna uppfattas som "klåda i örat" Citat och Diagram från Esselte´s lärobok ISBN 91-24-29293-1 "Människans Fysiologi och Anatomi"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-29 12:31

rhenrics skrev:Rent statistiskt så blir det ju trovärdigare att få ta del av en stor mängd subjektiva utfall än bara av en begränsad sådan. Någonstans i gränslandet där subjektivitet övergår i objektivitet alltså.

edit: med stor mängd avses alltså ett brett och allmänt erkännande, förslagsvis även internationellt, dvs utanför detta forum.

Centrala gränsvärdessatsen? Den förutsätter ju iof oberoende observationer har jag för mig :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 12:36

Kan ju återigen påpeka för de av er som får inlägg raderade att cia-agenten fortfarande finns här men är något lite mindre paranoid men likväl aningen nojjig ;)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-29 12:37

rhenrics skrev:
Vee-Eight skrev:Jag skulle slänga mig på tåget om det samtidigt utlovats nybakta bullar och kaffe! Man kan ju mot all förmodan träffa trevligt folk.

Placebo? Typ: varsågod och slå dig ner i sköna fåtöljen, låt dig väl smaka av de nybakta bullarna och nybryggda kaffet, tillåt mig även massera dina axlar och nacke...eh, visst låter de bra !!? 8)

Händer väl i många hifiutiker, ju dyrare saker de säljer desto vanligare. Inget fel med det om man bara genomskådar det.

Själv är jag livrädd för att köpa högtalare. De jag har nu är byggsatser från 1988 med ett pris inte högre än att jag kunde promenera bort från det. Genom åren har jag hört diverse högtalare hos folk eller i affärer/mässor men aldrig riktigt kunnat bestämma mig om jag skulle våga köpa av rädsla för att inte vara nöjd 6 månader senare. Jag är inte nöjd med de här gamla lådorna heller men inte mer onöjd än att jag hellre behållt dessa. Tills nu.

När det är fråga om en så pass liten småskalig tillverkare som Ino så är jag än mer misstänksam än mot större kända märken. Prat om Ino i diverse forum väckte min nyfikenhet förra året så jag började forska i det hela. Någon gång i mars fick jag av en ren slump träffa IÖ självt vilket ledde till ett trevligt samtal om audio i allmänhet. Det var detta som fick mig att åka de 20 milen och provlyssna strax efteråt. Jag åkte hem och smälte intrycken och åkte tillbaka några veckor senare och lyssnade en gång till. Det är nog enda gången i mitt liv jag beställt något strax efter midnatt. Det blev pi60. Inte bara för att de låter rätt för musik utan dessutom deras förmåga att spela filmljud utan hjälp av subbas.

Det är inte enda faktorn till mitt beslut. Det faktum att Inoprodukter sällan finns på begagnatmarknaden antyder att folk är nöjda med dem. Dessutom är det påfallande ofta som begagnade Inoprodukter säljs för uppgradering till andra Inoprodukter.

Det finns säkert andra högtalare som jag skulle kunna bli nöjd med men antingen har jag på grund av dålig information inte blivit varse om dem eller så ligger de i en absurd prisklass. (Det är bland annat därför jag inte är intresserad av t.ex. Mårten Design).
- Militant slacker

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 12:37

Mini Utopia ligger väl kring ca 50 lök? Och dessa pip-byggsatser kan alltså köpas för ca 4? Varför varför varför har då ingen uppmärksammat dessa högtalares prestanda utanför Sverige?

Ingen direkt kritik bara ett önskemål om att alla citerar lite sparsammare. Vi har 30 inlägg per sida och det kan bli mycket scrollande.

/naqref

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Inläggav basnarkomanen » 2005-05-29 12:43

rhenrics skrev:Uttalanden om världens mest högpresterande fullregisterhögtalare blir inte mer trovärdiga (för mig) bara för att tio, eller 20 eller 30 vittnen säger: vi ramlade av stolarna och hakorna slog i golvet när vi lyssnade på dessa bla bla...

Men herregud, hur mkt mer objektivt kan det bli? Vad är det du vill veta, specifikationer? De räcker gott o väl för att häpna. Sen kommer vi till lyssningsintryck, som många har delat med sig av.

Skulle du kunna i dina egna ord beskriva vad som kvalificerar i ditt universum att övertygas för att åka och provlyssna på en högtalare?

Vilka andra högtalare har du tagit dig ork och tid att lyssna på? Din grannar? Dina vänner? Och vad räckte det för dem att säga? "Öhh, "ditt riktiga namn", jag har köpt ett par nya högtalare, kom över o lyssna". Räcker det eller?

Bara att ngn jämfört dem med ett par Nautilus och tycker att de är bättre tycker jag är anledning nog att åka iväg 10 mil som kostar några hundralappar och lyssna.

Och egentligen, ärligt talat, hur många högtalare har folk sagt att de är en av världens mest högpresterande högtalare i ett diskussionsforum eller i nån recension? Jag skulle kunna tänka tillbaka och iaf dra nån synonym till det påståendet och upp ploppar kanske en 4-5 högtalare, som ligger i 6 och 7 siffriga prisklasser.

Jag tror det är gemensamt för en "normal, resonerlig och hyfsat intelligent" människa, att ta till sig allt folk säger om högtalaren som man är intresserad av, och sedan om man får tillfälle att lyssna pausa sin vardag och åka iväg och lyssna.

Så nu vill jag faktiskt att du motiverar dina ursäkter och ger oss ett svar på vad DU själv vill höra för att du ska orka resa på ändan och åka iväg och lyssna. Annars är det precis som alla andra säger, helt idiotiskt och meningslöst att diskutera och i ditt fall, suspekt spekulera, kring högtalaren hela tiden. Så nu vill jag höra, vad är det du vill läsa i ord för att du ska resa på arslet och åka och lyssna?

Om inte en jämförelse med Nautilus och många håller med om "en av världens mest högpresterande högtalare" räcker för att ens lyssna OBS, LYSSNA, EJ KÖPA, då vet jag fan...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-29 12:44

rhenrics skrev:Mini Utopia ligger väl kring ca 50 lök? Och dessa pip-byggsatser kan alltså köpas för ca 4? Varför varför varför har då ingen uppmärksammat dessa högtalares prestanda utanför Sverige?

Därför att det är svårt att få tag i dem utanför landets gränser. Det är till och med svårt att få tag i dem i mer avlägsna delar av Sverige.

Men om du kräver internationella referenser för att fatta beslut om ett högtalarköp är det nog lika bra att du ger upp Ino som alternativ.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 12:45

Naqref™ skrev:
Problemet i det här fallet är att du knappast får ett så bra statistiskt underlag om du bara får subjektiva åsikter från de som redan är sålda på dem så att det bli ens ett litet uns objektivt ;)

Exakt! Det är ju därför "subjektiva åsikter från de som redan är sålda på dem" inte är särskilt intressanta (för mig). Det är ju därför jag frågar: finns det inga utanför denna grupp, t ex internationella diskussionsforum, som har samma uppfattning?

Det verkar onekligen finnas något slags opåverkbart motstånd mot att ryktet om dessa högtalares prestanda sprider sig nämnvärt och i samma omfattning som rykten om fantastiska ting brukar sprida sig. Antingen måste det innebära att de vittnesmål folk försöker sprida är så osannolika att folk inte tar dem på allvar, varför ryktesspridningen bromsas upp, eller för att vittnesmålen helt enkelt inte avspeglar hela sanningen. Någon annan förklaring kan jag inte se.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 12:50

rhenrics skrev: Antingen måste det innebära att de vittnesmål folk försöker sprida är så osannolika att folk inte tar dem på allvar...

Mmmm, och var kan vi se det tydligaste exemplet på just detta? ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi