Moderator: Redaktörer
rhenrics skrev:En handfull tyckare, inräknat konstruktören själv, som påstår det ena eller det andra om en högtalare, bl a att det är världens mest högpresterande fullregisterhögtalare, är tyvärr inte tillräckligt incitament för att jag ska orka dra iväg på en provlyssning. Tyvärr.
rhenrics skrev:Jag efterfrågade lyssningsreferenser utöver den handfull av tyckare (varav konstruktören är den som tagit mest plats) som presenterats här. En så pass bra högtalare borde vunnit större genomslag än vad som framkommit i denna tråd. Var i min förfrågan tycker, tror och pladdrar jag? Ska jag behöva åka och provlyssna varenda garagetillverkade högtalare i världen för att någon påstått att just den är världens mest högpresterande fullregisterhögtalare? Är det det du menar?
norman skrev:
Du orkar tjafsa i 14 sidor om en högtalare du inte ens hört men sen när du rekommenderas att provlyssna för att själv få en uppfattning orkar du inte..?... hmm undrar vad syftet är egentligen....![]()
Om hur kända en högtalare är är viktigare än vad de presterar är nog inte ino rätt val....
m_persson79 skrev:Det blir lite syntax error om man inte är insatt i fysiken och förstår vad som gör en högtalare grym.
rhenrics skrev:För det tredje, om jag och några av mina bästa polare skulle säga till dig att jag har konstruerat världens bästa högtalare, är det då tillräckligt för att du ska slänga dig på ett tåg och åka 10 mil för att provlyssna den? Eller, snarare, vad skulle få dig att vilja provlyssna den?
Vee-Eight skrev:Jag skulle slänga mig på tåget om det samtidigt utlovats nybakta bullar och kaffe! Man kan ju mot all förmodan träffa trevligt folk.
rhenrics skrev:Placebo? Typ: varsågod och slå dig ner i sköna fåtöljen, låt dig väl smaka av de nybakta bullarna och nybryggda kaffet, tillåt mig även massera dina axlar och nacke...eh, visst låter de bra !!?
norman skrev:
Om jag var så intresserad att jag lägger ner en massa tid på ett forum för att "prata" om eran högtalare vore jag förvånad över mig själv om jag inte orkade provlyssna den.
Trådens syfte var att samla information inte vilda gissningar om hur man tror saker borde vara.....
rhenrics skrev:Mitt prat här är i syfte att få mer objektiv info om den...
Rydberg skrev:rhenrics> Du efterlyser lyssningar från annat håll, jag bidrar med ett tämligen långt inlägg, du bryr dig inte ens åt att kommentera utan tjaffsar istället vidare, trisst
Naqref™ skrev:rhenrics skrev:Mitt prat här är i syfte att få mer objektiv info om den...
Eh, lite konstigt då att fråga i en tråd om subjektiva lyssningsintryck kanske?
Vi du ha den mesta objektivitet jag vet (finns nog inga oberoende objektiva tester avpi60s vad jag vet) rekommenderar jag produktbladet.
Nej det klart, det var ju även lite av poängen med min avslutning på förra inlägget, det är liksom tämligen omöjligt att bli övertygad om att pi60s är så bra som den är utan att själv lyssna. Jag var precis lika skeptisk själv som du är nu.rhenrics skrev:Rydberg skrev:rhenrics> Du efterlyser lyssningar från annat håll, jag bidrar med ett tämligen långt inlägg, du bryr dig inte ens åt att kommentera utan tjaffsar istället vidare, trisst
Rydberg, jag läste ditt inlägg men fann inget att kommentera. Jag respekterar givetvis dina lyssningsintryck och ser alltså ingen grund att argumentera kring eller mot dem. Jag betvivlar inte att det finns fler som, liksom du, lyssnat och häpnat över dem. Men jag kan inte kommentera sådana enskilda fall utan att veta vad de har för lyssningsbakgrund (t ex kanske inte jämförelsen mellan B&W 804 och pi60s är helt rättvis prismässigt ens?). Uttalanden om världens mest högpresterande fullregisterhögtalare blir inte mer trovärdiga (för mig) bara för att tio, eller 20 eller 30 vittnen säger: vi ramlade av stolarna och hakorna slog i golvet när vi lyssnade på dessa bla bla...
rhenrics skrev:Rent statistiskt så blir det ju trovärdigare att få ta del av en stor mängd subjektiva utfall än bara av en begränsad sådan. Någonstans i gränslandet där subjektivitet övergår i objektivitet alltså.
rhenrics skrev:Rent statistiskt så blir det ju trovärdigare att få ta del av en stor mängd subjektiva utfall än bara av en begränsad sådan. Någonstans i gränslandet där subjektivitet övergår i objektivitet alltså.
edit: med stor mängd avses alltså ett brett och allmänt erkännande, förslagsvis även internationellt, dvs utanför detta forum.
rhenrics skrev:Vee-Eight skrev:Jag skulle slänga mig på tåget om det samtidigt utlovats nybakta bullar och kaffe! Man kan ju mot all förmodan träffa trevligt folk.
Placebo? Typ: varsågod och slå dig ner i sköna fåtöljen, låt dig väl smaka av de nybakta bullarna och nybryggda kaffet, tillåt mig även massera dina axlar och nacke...eh, visst låter de bra !!?
Rydberg skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 031#119031
rhenrics skrev:Uttalanden om världens mest högpresterande fullregisterhögtalare blir inte mer trovärdiga (för mig) bara för att tio, eller 20 eller 30 vittnen säger: vi ramlade av stolarna och hakorna slog i golvet när vi lyssnade på dessa bla bla...
rhenrics skrev:Mini Utopia ligger väl kring ca 50 lök? Och dessa pip-byggsatser kan alltså köpas för ca 4? Varför varför varför har då ingen uppmärksammat dessa högtalares prestanda utanför Sverige?
Naqref™ skrev:
Problemet i det här fallet är att du knappast får ett så bra statistiskt underlag om du bara får subjektiva åsikter från de som redan är sålda på dem så att det bli ens ett litet uns objektivt
rhenrics skrev: Antingen måste det innebära att de vittnesmål folk försöker sprida är så osannolika att folk inte tar dem på allvar...
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 30 gäster