Bästa ljudupplevelserna.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Bästa ljudupplevelserna.

Inläggav meanmachine » 2011-07-16 23:36

Detta med upplevelser är så svårt att ta med som ämne när man snackar här eftersom allt skall passera märgrafen och eftersom den är svårare att bära med sig än öronen och eftersom det är så förbannat svårt att säga nått utan att bli ifrågasatt av arketyper som är som ilande tandvärk så skapar jag denna tråd.

Sålede är de i denna tråd förbjudet att picka med mätkurvor!!!!!!!

Jag har fyra häftiga upplevelse som varit på sitt sätt magiska.

Väl medveten om alla gropar av faror så var dessa i varje slag speciella.

1. Oskulden. Krell på Martin Logan modell svindyr. Perfekt uppställt och att komma dit, lyssna och njuta endast tidigare van Audio Pro och Prosonliknande maskiner var haksläpp. Hur mycket mumbojumo det än kan tyckas gav det ett print i livet som aldrig kommer att lämna mig. Än när jag tänker tillbaka och känner blir jag lite varm. Martin Logan och Krell har därför en speciell plats i hjärtat. Ingen av dem har jag tilltrotts än ägt. Vet inte heller om jag vill eftersom det skulle kunna skada magin i det hela. :)

2. Linn komplett rigg med Ikemi i toppen och Keltik i slutet. Chockande. Än i dag möjligen bästa basen jag hört. kanske i okunskap, kanske i naivitet. Måhända påverkad etc etc men flera gånger och lätt en högtalare jag skulle kunna haft livet ut. Rent och snyggt. Detaljerat och storslaget alla sätt. Men basen mmmm än idag trotts allt man hört är det referensen i ryggmärgen som allt mäts emot.

3. Wilson Audio wp8 med stora Mscintosh pryttlar. Perfekt rum och allt magiskt runt skapade en session som inte lämnar en någonsin. Fortfarande känner jag mig öm i hjärtat av Wilson och det oavsett vad någon säger. Men det kan vara just den stunden som var perfekt vilketsom var det precis så som jag skulle vara rätt nöjd med.

4. Dynaudio C2 med Burmesterelektronik. Så rent och snyggt att jag bara ryste rakt igenom. Detta test gav även upphop till direkt jämförelse mot några andra ansedda högtalare såsom Quad 989, Magnepan ?? 80kkr samt ML a 100kkr.. dessutom Peak Consult nån modell dyr. Min syn var att C2 var klart bäst. Ren som en fjällbäck och grandios ljudet. Då kännde jag att ja detta är precis så som jag vill ha det :)

Många andra tillfällen har givits och många andra bra sessioner har avnjutits. Jag känner dock att dessa högtalare drabbat mig speciellt.

Dina är?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-16 23:42

Utan inbördes ordning så blir det här nog mina topp tre:

Fullsmetad Linn-rigg, Klimax DS, Klimax Kontrol, Klimax 350A.

Fabrorn jag köpte mitt Bryston-steg av, dator som källa, någon Onkyo-processor och Usher Dancer BE20.

Öhmans källare med pi60, önskar jag hade haft egen musik med mig dock...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-16 23:46

Håller med dig på punkt två- bättre bas än keltik har aldrig hörts, varken förr eller senare. Övriga register inte lika imponerande, kanske.

I övrigt- Martin logans sequel med dubbla aktiva 10- or lät väldigt rent och högupplöst.

Har hört mycket som låtit väldigt bra efter detta, är numera litet störd om det fattas riktig botten i ljudet i andras anläggningar med det är ju förklarligt eftersom jag själv kör med dubbla xxls 12:or i basen numera.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-07-17 00:48

Några ljudminnen

1. Hör som drygt 20-åring elektrostater och rör (Quad) och berörs. Gör värnplikten i Stockholm. Detta är kanske orsaken till att jag idag har ett par Martin Logan med kinesiska rörförstärkare.

2. Operamusik på 78-varvare uppspelad av en riktigt gammal rördriven gammal radiogrammofon nattetid utomhus under äppelträden. Fantastisk ljud och musik. Han som spelade begravdes i veckan. Min uppgift var att läsa dikt.

3. Sonen och jag spelar Kraftwerk, svampar och annan elektronika på min egen anläggning. Spelar högt och det låter bra och vi möts i samma musik.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-17 01:39

Hos Tengil, i ett Ingvar ritat rum med i28, y-4, nad mm. Sanslöst bra ljud, klart överlägsen av allt jag hört (förutom Ingvars demorum).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-07-17 02:36

subjektivisten skrev:Hos Tengil, i ett Ingvar ritat rum med i28, y-4, nad mm. Sanslöst bra ljud, klart överlägsen av allt jag hört (förutom Ingvars demorum).

Lät Pi60 bättre i källaren?

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-17 06:47

Jag kan tolka tråden på två sätt:
1) Vilka är de största ljudupplevelserna
2) Vilka är de bästa ljudupplevelserna

Jag väljer här dra mig till minnes några av de största ljudupplevelserna.

Första gången jag hörde riktig hifi var i mitten av -70-talet på en stereomässa i Kungsbacka. Jag lyssnade då på ett par Magnepaner (elektroniken har jag ingen aning om) och upplevelsen var helt magisk. Kunde det verkligen låta så här bra!?

Några år senare - när jag själv satt med en stor, tung anläggning som kostat mig flera månadslöner - hörde jag hos en bekant en kombination av QLN 1 (högtalare) NAD 3020 (förstärkare) och en Thorensskivspelare för tillsammans några tusenlappar. Det var första gången jag på allvar ifrågasatte myten om att "man får vad man betalar för".

Under årens lopp har jag sedan hört många goda (och en hel del mindre goda) anläggningar, men de stora haksläppen har nog uteblivit. Möjligen har jag några gånger blivit litet förvånad över att man kan komponera anläggningar för flera hundra tusen (och mer!) som inte låter bättre än vad de gör.

När jag inte lyssnat på min egen anläggning under några dagar, fylls jag ofta av eufori när jag går ner i min källare och lyssnar på musik. Typ "ja just det - så här j...a bra var det". :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-17 06:59

Richard skrev:Håller med dig på punkt två- bättre bas än keltik har aldrig hörts, varken förr eller senare. Övriga register inte lika imponerande, kanske.

I övrigt- Martin logans sequel med dubbla aktiva 10- or lät väldigt rent och högupplöst.

Har hört mycket som låtit väldigt bra efter detta, är numera litet störd om det fattas riktig botten i ljudet i andras anläggningar med det är ju förklarligt eftersom jag själv kör med dubbla xxls 12:or i basen numera.

Jag har ju även Wrs neprunus som är sjuka i basen.. :) De är långt kraftigare och även djupare än Pi60 men jag har aldrig kunna få till dem optimal vilket gör att det ännu inte kan anses som referens. Men ett är säkert det är en brutal högtalare :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-17 09:38

Bästa egna upplevelsen ägda saker i hemmet. Revel Performa f30 med Accuphaseelektronik p300v c11 samt Theta pearl och Wadia 12. Kombon var så bra att jag skulle kunna njutit den livet ut. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-17 10:13

Schull skrev:
subjektivisten skrev:Hos Tengil, i ett Ingvar ritat rum med i28, y-4, nad mm. Sanslöst bra ljud, klart överlägsen av allt jag hört (förutom Ingvars demorum).

Lät Pi60 bättre i källaren?

/L

Nej, men Tengils var inte "klart överlägsen" källaren, bara bättre. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-17 11:56

Jag tror att den bästa ljudupplevelsen jag haft var med ett par Linn Akurate
242 för flera år sedan. Bästa återgivningen var nog hemma hos hassesolo.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2011-07-17 12:12

Pröva största MBL Reference riggen hos Audio Concept med okomprimerad akustisk musik. Det är skoj! :twisted:

Annars tänker jag ofta på konserter runtom för större upplevelser. Hemma i rätt sinnesstämning kan vara underbart ibland också. :)
100% Digital

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-17 12:15

När jag körde 2st stackade 18" Martinhorn, 2st stackade 15" middtoppar, och nått jättelikt horn för frekvenser över 1500härtsZ i mammas vardagsrum, allt JBL och allt drivet av LAB-steg.

Huset var inte byggt för att hantera det.

Jag lärde mig hur mycket den fysiska upplevelsen betydde.

Edit: ordnade stavningen på härtsZ
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-07-17 12:33, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-17 12:31

Trist svar kanske, men de bästa ljudupplevelserna har jag haft hemma hos mig själv.

:)

Tror dock inte alls att min anläggning är "bäst".

:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-17 12:32

Strmbrg skrev:Tror dock inte alls att min anläggning är "bäst".

Men du är inte säker? ;)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-17 12:42

mx skrev:
Strmbrg skrev:Tror dock inte alls att min anläggning är "bäst".

Men du är inte säker? ;)

Min (kvasi?)vetenskapliga inställning till livet, hindrar (räddar?) mig mycket effektivt från att uppleva mig som säker på något överhufvudtaget.
:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-17 12:49

Min bästa ljudupplevelse har helt klart varit i öhmans källare.
Inte så ovanligt kan jag gissa, men så är det.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-17 12:50

adzer skrev:Min bästa ljudupplevelse har helt klart varit i öhmans källare.

Måste vara världens mest hajpade källare det där. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-17 12:52

mx skrev:
adzer skrev:Min bästa ljudupplevelse har helt klart varit i öhmans källare.

Måste vara världens mest hajpade källare det där. :)

Haha utan tvekan ^^

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-07-17 13:31

Fullmatad Linn-anläggning med CD 12 och Keltik. Jag tycker nog att Keltik har vissa brister (lite onaturlig klang i mellanregistret och ofta överdriven bas, men det är nog mest en inställningsfråga) men på det hela taget är de nog det bästa jag hört. Nu har jag inte hört så många riktigt feta högtalare/anläggningar, men Dynaudios fetaste, Audio Artistrys dito, några stora ML och lite annat har det väl blivit. Av dessa skulle jag nog välja Keltik alla gånger. Tyvärr verkar det vara svårt att få tag på ett par. :(

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-17 13:35

Magnuz skrev:Fullmatad Linn-anläggning med CD 12 och Keltik. Jag tycker nog att Keltik har vissa brister (lite onaturlig klang i mellanregistret och ofta överdriven bas, men det är nog mest en inställningsfråga) men på det hela taget är de nog det bästa jag hört. Nu har jag inte hört så många riktigt feta högtalare/anläggningar, men Dynaudios fetaste, Audio Artistrys dito, några stora ML och lite annat har det väl blivit. Av dessa skulle jag nog välja Keltik alla gånger. Tyvärr verkar det vara svårt att få tag på ett par. :(

Såldes nog knappast många av dem.. Sen har väl de som äger dem svårt att finna nå bättre kan en tro.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-07-17 13:38

Roligast har jag haft hos Johan Lindroos när vi satt och lyssnade på Aphex
Twins Druqs-album en gång. Jag var helt... hänförd. Ljudet var inte perfekt
hos honom, men lyckan att få verkligen höra det albumet har satt sina
spår.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-07-17 14:21

MichaelG skrev:
Första gången jag hörde riktig hifi var i mitten av -70-talet på en stereomässa i Kungsbacka. Jag lyssnade då på ett par Magnepaner (elektroniken har jag ingen aning om) och upplevelsen var helt magisk. Kunde det verkligen låta så här bra!?

Fick samma upplevelse hemma hos en kompis som tidigt 80-tal hade de stora Tympani - en förstagångs upplevelse av riktig high-end som aldrig har överträffats av vare sig 20.1, Maxx 3, eller andra top-of-the-line högtalare. Jag kan fortfarande komma ihåg att vi spelade Pink Floyd´s "The Wall" och Steely Dan´s "Gaucho" 8O .
Som så många andra som fastnat för panelljudet har jag, trots en del försök, svårt att gå över till lådor. Tillbaka till BO......
Senast redigerad av Panelguy 2011-07-17 14:25, redigerad totalt 1 gång.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-07-17 14:23

Den absolut bästa ljudupplevelse jag haft är Pink floyd på Valle Hovin 30 agusti 1994.
Alla andra upplevelser bleknar i jämförelse, det var så nära perfektion man kan komma, har aldrig hört en livekonsert eller en återgivning som varit i närheten av det.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-07-17 14:44

meanmachine skrev:
Såldes nog knappast många av dem.. Sen har väl de som äger dem svårt att finna nå bättre kan en tro.

Nä, de gick väl på 86 lök eller så när det begav sig. Det fanns dock ett antal ute härom året till vettiga priser. De kräver ju en hel del kringutrustning och är kanske inte helt fru-vänliga så jag kan tycka att det borde vara lite omsättning på dem ändå.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-07-17 14:58

Magnuz skrev:.. Audio Artistrys dito..

Lyssnade du på dessa i Umeå?
Hos en kille som heter Mats?
I så fall har jag lyssnat på samma.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-17 15:07

Jag blandar friskt.

Astral projection live i köpenhamn på PA.
Thiel 3,7 på mässa i malmö
Magneplan 3,6 på SAS radisson malmö
Son Kite hemma hos mig.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-07-17 15:28

steveo1234 skrev:Magneplan 3,6 på SAS radisson malmö

Vad drev man 3.6:orna med där?

Goldfinger skrev:
Magnuz skrev:.. Audio Artistrys dito..

Lyssnade du på dessa i Umeå?
Hos en kille som heter Mats?
I så fall har jag lyssnat på samma.

Tror jag också har hört samma, är det inte samma par som valsat runt i Sverige? Hörde Beethoven när de fanns i Uppsala för recension i High Fidelity.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-17 15:42

Panelguy skrev:
steveo1234 skrev:Magneplan 3,6 på SAS radisson malmö

Vad drev man 3.6:orna med där?

Vet inte.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-17 15:52

Bosse Hanssons horn med Lowther PM4 som sidosystem.

mvh/Harryup

Nästa

Återgå till Generellt om hifi