Sugen på att testa ett nytt rör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Sugen på att testa ett nytt rör

Inläggav bredin_MKII » 2011-07-19 22:24

Jag har ingen koll alls på rör och vad alla egenskaper de har betyder. Det jag vet är att jag vill ha ett med lågt brus och "riktigt" ljud, inget mumbo-jumbo (jag vet att det är lite ironiskt att jag har rör till att börja med).

Det jag vet är att jag kan ha rör av följande slag:
"6922 / E88CC, 6DJ8 / ECC88, 7308 / E188CC, 7DJ8 / PCC88, 6N23, 6H23, 6N11 and 6GM8"

Och att det är ett sånt rör som sitter i rörsteget just nu.

Såg detta rör, och det var väldigt dyrt. Jag förstår inget utav papprena alls, kan man se om det är bättre på något sätt?
Flac -> Foobar2000 + wasapi -> Weiss DAC-202 -> Sennheiser HD800

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-07-19 22:41

Jag gillar jugoslaviska Ei.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-07-20 22:26

Går det att se om de presterar olika i produktbladen?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-20 23:13

dem 'låter' olika bredin :cry: de e liksom vitsen (tror jag)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-20 23:34

Glöm PCC88.

E88CC är ett bra rör. Det kan finnas bättre, men det var så länge sedan jag trixade med rör.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2011-07-20 23:38

"You can fine tune the sound, via tube rolling, to match your system needs and musical taste" står det att läsa på Red Wine Audio's hemsida.

Kanske kan Vintage Tube Services vara ett alternativ för dig?

Andy Bowman levererar vad jag förstår "riktiga" rör.

/Suomela

Användarvisningsbild
lennartj

Ökad förvirring?

Inläggav lennartj » 2011-07-20 23:43

Jag är ingen expert, utan vill bara nämna att den långa raden med rör-beteckningar "6922 / E88CC, 6DJ8 / ECC88, 7308 / E188CC, 7DJ8 / PCC88, 6N23, 6H23, 6N11 and 6GM8" är de som är skilda med kommatecken inte helt ekvivalenta utan vissa tål högre spänningar, andra kan leverera mer ström.
Om din förstärkare utnyttjar E88CC-röret, eller vad du nu har, så "snällt" att man är inom ramen för både rör-varianten med den lägsta spänningstålighten och den med lägsta strömkapaciteten behöver det inte innebära någon ljudåtergivningsmässig fördel att välja en rörvariant med extra stor marginal på någon parameter. Det kan vara tvärt om, att den rörvarianten tagits fram för någon specifik användning där man behövt öka på spänningståligheten, t.ex. men att man kanske medvetet tvingats kompromissa med andra parametrar i gengäld.

Hörsägner som att 6N23 låter mycket bättre än 6922 skulle jag ta med en stor nypa salt, det kan säkert vara sant för någon specifik förstärkarkonstruktion men vara fel i en annan.
Sedan är inte alla olika tillverkares rör med samma beteckning lika och de har dessutom varierat över tid, vilket gör NOS-marknaden till ett riktigt träsk.

Träsk kan vara både spännande och roliga, men även frustrerande att botanisera i. Man bör vara beredd på att gå på några minor (misslyckade köp som inte låter något vidare) förhoppningsvis utan att något brinner upp på kuppen.

En persons åsikter:
http://www.audiotubes.com/6dj8.htm

För ökad förvirring rekommenderar jag en titt i
http://www.audioasylum.com/cgi/etv.mpl?forum=tubes

En massa NOS-rör:
http://www.jacmusic.com/html/order/jacmusic-pricelist.PDF
http://www.askjanfirst.de/dindex.htm
http://www.tubedepot.com/69226dj8.html
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Sugen på att testa ett nytt rör

Inläggav phon » 2011-07-21 00:10

bredin_MKII skrev: Det jag vet är att jag vill ha ett med lågt brus och "riktigt" ljud, inget mumbo-jumbo (jag vet att det är lite ironiskt att jag har rör till att börja med).

Det enklaste är väl att mäta?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-21 00:18

ja jezus du sa ju inget 'mumbo-jumbo' ju 8)
my fault :cry:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-21 00:19

Jo precis. Även rör i samma modellutförande, sk ekvivalenta, kan skilja en hel del i sina krav vad gäller arbetscentrum och strömgenomgång, för att prestera optimalt i klassA.
Hamnar arbetspunkten tokigt, vilket den gör om man inte ändrar kretsen den ska jobba i, blir det ju i värsta fall som klassB, men med bara en halvperiod. Troligtvis denna missmatch, många lyssnar på och uttrycker en massa superlativ goja

Alltså, byt gärna rör, men glöm inte att se till att varje rör får rätt arbetsbetingelser, anpassa, bygg om kretsen röret ska sitta i.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-21 01:05

petersteindl skrev:Glöm PCC88.

E88CC är ett bra rör. Det kan finnas bättre, men det var så länge sedan jag trixade med rör.

MvH
Peter

PCC rören har 7 volts glöd och har en helt annan överföringskarakteristik. De bör inte användas i förstärkarkretsar i LF-sammanhang. Det är vad jag läst och hört. De är gjorda för radiokretsar. Jag minns inte vad det heter men deras överföringskarakteristik är olinjär.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-07-21 01:46

Jag gillar jugoslaviska Ei.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-07-21 06:50

petersteindl skrev:

MvH
Peter

PCC rören har 7 volts glöd och har en helt annan överföringskarakteristik. De bör inte användas i förstärkarkretsar i LF-sammanhang. Det är vad jag läst och hört. De är gjorda för radiokretsar. Jag minns inte vad det heter men deras överföringskarakteristik är olinjär.

MvH
Peter

Du tänker nog på PCC189. PCC88 är en ECC88 med lite högre gködspänning för att passa 300mA seriekopplad glöd. Det funkar i allmänhet bra med 6,3V.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-21 07:25

Jax skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

MvH
Peter

Du tänker nog på PCC189. PCC88 är en ECC88 med lite högre gködspänning för att passa 300mA seriekopplad glöd. Det funkar i allmänhet bra med 6,3V.

Ja, det kanske jag gör. PCC88 är kanske inte samma familj som PCC189? Det var något med variabel transkonduktans. Jag minns inte riktigt. Det var så pass länge sedan jag höll på med rör. Jag vet att det var många som trodde att man kunde byta ut ECC88 mot detta rör, men distorsionen ökade ganska mycket. Vad jag minns så hade dessa rör för radio/tv även pip och mikrofoniproblem i lågfrekvenskretsar.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-07-21 09:49

Hej Bredin!!'
Åtminstone jag kan inte utifrån de länkade databladen uttala mig jämförande om de två rören som du frågar om.

Själv använder jag mig av JJ rör om sådana finns i den modell som jag behöver. Dock använder jag mig av deras gold pins variant. De uppges ha lägre toleranser. Så att byta till sådana kan vara ett sätt att försöka uppgradera utan att insatsen blir speciellt hög.

Rördämparen som levereras med EAT-röret går att köpa separat. Detta vet du redan men har faktiskt själv en sådan. Men mera inköpt för skojs skull. Mina smårör upplever jag inte som mikrofoniska. Men har rör som är mikrofoniska också.

EAT ECC88 röret verkar vara ett dyrt köp. Men på nätet går det att finna goda omdömen om detta rör. Vilket du säkert redan vet.
http://www.tnt-audio.com/accessories/eat_ecc88_e.html

Men provar du detta rör så rapportera gärna om det blev någon skillnad.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-07-21 11:39

petersteindl skrev:Ja, det kanske jag gör. PCC88 är kanske inte samma familj som PCC189? Det var något med variabel transkonduktans. Jag minns inte riktigt. Det var så pass länge sedan jag höll på med rör. Jag vet att det var många som trodde att man kunde byta ut ECC88 mot detta rör, men distorsionen ökade ganska mycket. Vad jag minns så hade dessa rör för radio/tv även pip och mikrofoniproblem i lågfrekvenskretsar.

MvH
Peter

Det är samma familj så till vida att grundkonstruktionen är densamma men i 189 har gallret variabel delning för AGC vilket gör att de distar i en LF-applikation.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-07-21 16:32

Om vi säger att jag endast håller mig till 6922 / E88CC rör, då jag vet att de fungerar bra. Vet inte vad själva rörsteget gör riktigt i min Isabellina HPA, den sitter mellan dac-cippet och försteget.

http://redwineaudio.com/components#tube_stage

Hittade en sida som hette thetubeshop.com där de hade massor av rör.
http://thetubestore.com/6dj86922types.html

http://thetubestore.com/goldlione88cc.html
Detta rör såg intressant ut.

Användarvisningsbild
lennartj

Gold Lion - nja

Inläggav lennartj » 2011-07-21 17:41

bredin_MKII skrev:http://thetubestore.com/goldlione88cc.html
Detta rör såg intressant ut.

Ja, det kan man tro, men om inte småsignalrören är bättre än slutrören kommer du sannolikt att dela min besvikelse.
Härom året köpte jag både en uppsättning vardera av Gold Lion KT88 och Svetlana winged-C KT88 till mina slutsteg.
Svetlana-rören ger mig den tighta, precisa återgivningen som jag uppfattar att du efterlyser, medan GoldLion-rören ger en luddigare "rosafärgad" karaktär, enligt min subjektiva uppfattning.
Småsignalrören var samma JJ E88CCC och ECC82 i båda fallen.

Jag spelade med original GEC Gold Lion KT88 för 15-25 år sedan, minnet är opålitligt, men kommer jag åt en rörprovare ska jag mäta igenom de 10 gamla jag har liggande för att se om jag kan vaska fram två hyggligt matchade spelbara par att jämföra med de nya.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-07-21 17:47

Tubestore är snabba, senast jag beställde rör från dem en onsdagskväll ringde ett bud från UPS på min dörr på måndagsförmiddagen och ville ha exakt belopp kontant för expeditionsavgift + tulll + moms, vilket jag lyckligtvis hade, så jag fick mina rör på två arbetsdagar från USA utan att ha beställt expressfrakt. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-21 18:09

bredin_MKII skrev:Går det att se om de presterar olika i produktbladen?

I princip ska alla rör av en viss typ säg ECC88 hålla samma värden inom viss tolerans som inte verkar så lätt att få reda på om man inte själv mäter upp dom förstås och man kan omöjligt se av reklam och infoblad hur olika rör och märken låter. Köp en näve rör och lyssna dig fram. Det kan skilja men det kan också vara inbillning.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-07-21 18:15

Jo, enligt dina erfarenheter så låter det som om svetlana är mer i min smak. Kan ju också köpa flera rör och testa om jag äns märker någon skilnad, annars så har man rör i backup :)

http://thetubestore.com/rus696h.html
Detta om man ska tro beskrivningen verkar väldigt lovande och är inte dyrt alls.
"They are incredibly durable and can handle the punishment of modern pre-amps, including those made by Audible Illusions. They excel in detail, speed, and soundstage. The highs have air and sound natural. "
Att sakerna håller länge gör mig verkligen inget då utrustningen används till datorn vilket gör att röret kommer att användas mycket mer än om det var endast till finlyssning.

Ska köpa en EAT cool damper också, bara för att pröva.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-21 18:17

Jax skrev:Det är samma familj så till vida att grundkonstruktionen är densamma men i 189 har gallret variabel delning för AGC vilket gör att de distar i en LF-applikation.

Beskriv det där lite mer ingående. Själva funktionen och hur den är tänkt att både fugera och att användas. Det är nytt för mig och då blir jag både misstänksam och nyfiken. Menar du att rörets överföringsfunktion har gjorts medvetet olinjär som om det inte räckte med den olijaritet som redan finns? Länkar?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-21 18:40

Tex. här din förbenade latmask :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2011-07-21 23:31

I mina rörmonblock sitter det Philips i förrören och Östtyska Telefunken EL34 i Slurören.
betydligt bätre än de ryssrör som satt in från början.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-07-22 15:12

Många inlägg i denna tråd förstår jag inget utav.

Men har kollat på 3rör jag troligtvis kommer att köpa + en EAT tube damper bara för att testa.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-22 18:24

Funderar på att byta trissor i ett slutsteg. Kanske kan låta bättre. :wink:

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-07-22 19:16

Ragnwald skrev:Funderar på att byta trissor i ett slutsteg. Kanske kan låta bättre. :wink:

Kan det väl mycket väl göra om de nya trissorna har lägre toleransnivåer?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-22 20:12

Toleransnivån, är nog redan satt i konceptet i sin helhet. Det var dit jag ville komma, att valet är redan gjort.
Om man inte själv konstruerar hela förstärkaren och själv bygger den, finns ju ingen anledning att frångå ett koncept genom byte av enskilda komponenter med andra egenskaper.

Jag retar mig lite på mångas synsätt vad gäller rörapparater, att bara för att det är lätt att dra ur ett rör och stoppa i ett annat, så är det helt ok att göra så. Det är det inte, om man inte är mätkunnig och har ett oscilloskop till hands.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-22 20:17

Ragnwald skrev:Toleransnivån, är nog redan satt i konceptet i sin helhet. Det var dit jag ville komma, att valet är redan gjort.
Om man inte själv konstruerar hela förstärkaren och själv bygger den, finns ju ingen anledning att frångå ett koncept genom byte av enskilda komponenter med andra egenskaper.

Jag retar mig lite på mångas synsätt vad gäller rörapparater, att bara för att det är lätt att dra ur ett rör och stoppa i ett annat, så är det helt ok att göra så. Det är det inte, om man inte är mätkunnig och har ett oscilloskop till hands.

Bäste Herr Ragnwald. Jag delar er uppfattning.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-07-22 20:27

Flint skrev:
Jax skrev:Det är samma familj så till vida att grundkonstruktionen är densamma men i 189 har gallret variabel delning för AGC vilket gör att de distar i en LF-applikation.

Beskriv det där lite mer ingående. Själva funktionen och hur den är tänkt att både fugera och att användas. Det är nytt för mig och då blir jag både misstänksam och nyfiken. Menar du att rörets överföringsfunktion har gjorts medvetet olinjär som om det inte räckte med den olijaritet som redan finns? Länkar?

Normalt har styrgallrets trådar konstant delning. När man ökar den negativa förspänningen når man en punkt där hela elektronstrålen stryps på en gång, kallas "sharp cutoff". Varierar man delningen utefter gallrets längd kommer delar av strömmen att strypas så man sträcker ut transkonduktansen som funktion av gallerförspänningen. Röret blir då mer användbart för att variera förstärkningen i ett steg genom att variera förspänningen. Sådana rör kallas "remote cutoff". I stort sett alla radioapparater för amplitudmodulation har en sådan funktion sedan decennier tillbaka. Man likriktar audiosignalen och använder som förspänning på HF-stegen innan detektorn. På så vis får man automatisk förstärkningsreglering (automatic gain control, AGC).

Sådana rör distar mer om man försöker använda dem för LF. Man kan ju alltid labba med dem i en guraförstärkare för att fixa ett sound.
- Militant slacker

Nästa

Återgå till Generellt om hifi