Moderator: Redaktörer
bredin_MKII skrev: Det jag vet är att jag vill ha ett med lågt brus och "riktigt" ljud, inget mumbo-jumbo (jag vet att det är lite ironiskt att jag har rör till att börja med).
petersteindl skrev:Glöm PCC88.
E88CC är ett bra rör. Det kan finnas bättre, men det var så länge sedan jag trixade med rör.
MvH
Peter
petersteindl skrev:petersteindl skrev:Glöm PCC88.
E88CC är ett bra rör. Det kan finnas bättre, men det var så länge sedan jag trixade med rör.
MvH
Peter
PCC rören har 7 volts glöd och har en helt annan överföringskarakteristik. De bör inte användas i förstärkarkretsar i LF-sammanhang. Det är vad jag läst och hört. De är gjorda för radiokretsar. Jag minns inte vad det heter men deras överföringskarakteristik är olinjär.
MvH
Peter
Jax skrev:petersteindl skrev:petersteindl skrev:Glöm PCC88.
MvH
Peter
PCC rören har 7 volts glöd och har en helt annan överföringskarakteristik. De bör inte användas i förstärkarkretsar i LF-sammanhang. Det är vad jag läst och hört. De är gjorda för radiokretsar. Jag minns inte vad det heter men deras överföringskarakteristik är olinjär.
MvH
Peter
Du tänker nog på PCC189. PCC88 är en ECC88 med lite högre gködspänning för att passa 300mA seriekopplad glöd. Det funkar i allmänhet bra med 6,3V.
petersteindl skrev:Ja, det kanske jag gör. PCC88 är kanske inte samma familj som PCC189? Det var något med variabel transkonduktans. Jag minns inte riktigt. Det var så pass länge sedan jag höll på med rör. Jag vet att det var många som trodde att man kunde byta ut ECC88 mot detta rör, men distorsionen ökade ganska mycket. Vad jag minns så hade dessa rör för radio/tv även pip och mikrofoniproblem i lågfrekvenskretsar.
MvH
Peter
bredin_MKII skrev:http://thetubestore.com/goldlione88cc.html
Detta rör såg intressant ut.
bredin_MKII skrev:Går det att se om de presterar olika i produktbladen?
Jax skrev:Det är samma familj så till vida att grundkonstruktionen är densamma men i 189 har gallret variabel delning för AGC vilket gör att de distar i en LF-applikation.
Ragnwald skrev:Funderar på att byta trissor i ett slutsteg. Kanske kan låta bättre.
Ragnwald skrev:Toleransnivån, är nog redan satt i konceptet i sin helhet. Det var dit jag ville komma, att valet är redan gjort.
Om man inte själv konstruerar hela förstärkaren och själv bygger den, finns ju ingen anledning att frångå ett koncept genom byte av enskilda komponenter med andra egenskaper.
Jag retar mig lite på mångas synsätt vad gäller rörapparater, att bara för att det är lätt att dra ur ett rör och stoppa i ett annat, så är det helt ok att göra så. Det är det inte, om man inte är mätkunnig och har ett oscilloskop till hands.
Flint skrev:Jax skrev:Det är samma familj så till vida att grundkonstruktionen är densamma men i 189 har gallret variabel delning för AGC vilket gör att de distar i en LF-applikation.
Beskriv det där lite mer ingående. Själva funktionen och hur den är tänkt att både fugera och att användas. Det är nytt för mig och då blir jag både misstänksam och nyfiken. Menar du att rörets överföringsfunktion har gjorts medvetet olinjär som om det inte räckte med den olijaritet som redan finns? Länkar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster