Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Inläggav basnarkomanen » 2005-05-29 16:11

Om du likställer objektivitet med "ofrälst subjektivitet", så letar du efter nåt som inte finns, eftersom den postitiva subjektiviteten som du vill åt av massa människor globalt, innehas av bara redan frälsta (ej nödvändigtvis ägare av högtalaren, men det kvittar, de är frälsta vilket som).

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-05-29 18:00

basnarkomanen:

Huvet på spiken, håller med dig fullständigt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 21:48

Tyvärr kan man inte äta morsdagsmiddag innan det brakar loss här igen. :evil: Jag gillar verkligen inte att modera så här hårt men men kan inte vuxna människor inte sluta slå varandra i huvudet med låga argument så har vi inget val. Då går vi benhårt fram som i denna tråd. Det gäller båda sidor. Och ni har blivit varnade. Vad folk har för dolda agendor och vad som sägs via PM det kan vi inte fästa något avseende med. Vi betraktar pm-funktionen som vilken informationskanal som helst som sker privat och då har vi ingen rätt att förhindra några pm eller att granska vad som skrivs där. Och det som skrivs där är privat så vi kan inte basera några beslut om vilka som är lämpliga att skriva här på vad NI skriver sinemellan. PM till och från admin är en helt annan sak.

Vi kan däremot beklaga att det finns dolda agendor och att människor förolämpar varandra det grövsta via PM. Vi vet att det förkommer men kommer inte att fästa något avseende vid det i vårt modererande. Då granskar vi varje inlägg enskilt och bedömer det likaså. I vissa fall så bryr vi dock oss om hur man har betett sig under hela mängden av alla sina inlägg och en individ har fått lämna oss just p g a det.

Som ett förtydligande (återigen) så får man komma med kritiska kommentarer om tillverkare, distributörer och försäljare men man får inte förolämpa personerna bakom företagen. Det är en balansgång ibland om vad som är vad men efter att jag har gjort den grövre markeringen att allt som kan vara kränkande mot individer ska tas bort så har det bara (vad jag anser) funnits mer eller mindre legitima frågeställningar mot en tillverkare (d v s Ino och inte IÖ). Vad som har sagts innan min starkare markering fäster jag inget avseende vid ur det striktare modereringsperspektivet. Vi ogillar nämligen också retroaktiv regeltillämpning. Det är något som bara tillämpas av förtryckare av högsta rang och så moraliskt lågt vill vi aldrig sjunka.

Hur vi än gör här lär vi få kritik (vilket ju inte är kul). Aningen så följer vi majoritetens åsikter och bannar någon som ställer obekväma frågor eller så kommer vi få stämpeln att vara LTS/Ino-forumet där dessa inte får ifrågasättas. Det senare får folk ha åsikter om bäst de vill men vi har inte någon öppen eller dold policy att favorisera någon och detta kommer att förbli ett öppet forum där alla som håller sig inom policyns regler ska få komma till tals. Det kompromissar vi inte en milimeter om.

Normalt sett så tar vi (jag åtminstone) debatten om moderering i trådarna men eftersom detta är en inflammerad tråd och där allt som kan tolkas personkritiskt kommer att tas bort och det lätt kommer med personkritik när det gäller modereringsdiskussioner så är den givna kanalen för dessa diskussioner PM.

Det var nog det hele innan jag öppnar tråden igen.... Mjo så är det ju detta.... Vissa trådar som spårar ut Nukar(låser) vi men en del trådar är för väsentliga för att låsas så då tar vi fram *denne gubbe istället och det enda som är säkert är att då kommer vi tolka allting mycket hårdare. Det gäller dock bara enskillda trådar. Det annars så öppna diskussionsklimatet här får naturligtvis frodas i alla andra trådar. Ta tillvara på det hänsynsfullt. Motsättningar är ok. Alla kan inte ha rätt. Debatt är frihet. Men kasta inte skit på varandra.

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-05-29 21:57

väl talat Anders.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-29 22:01

Lås tråden för gott! :evil:

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-29 22:03

Matrix ? :?:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-29 22:14

Vilket föredöme faktiskt.se är! Istället för att sopa allt under mattan genom att låsa tråden och slänga ut folk så gör man något åt problemet. Fantastiskt! Tänk om fler vore så klarsynta.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-05-29 22:16

Vad hände med mitt inlägg :?:

// Jonas

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-05-29 22:17

Nej och åter nej! Inte låsa!

Jag har svårt att tänka mig att det finns några bättre högtalere än mina nuvarande.
Men. om nu uppgraderingsdjävulen skulle slå till så skulle jag i första hand lyssna på pi60s. Jag har tagit starkt intryck av Rydbergs metamorfos bl.a..
Rhenrics "effekten" är en annan möjlig orsak.
Fast jag är inte säker om ino vill ha ngn reklam.
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 22:21

Sanoj skrev:Vad hände med mitt inlägg :?:

Det och 15 andra har gått till de sälla jaktmarkerna via den paranoida Mr Smiths försorg.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-29 22:22

"Vilket föredöme faktiskt.se är! Istället för att sopa allt under mattan genom att låsa tråden och slänga ut folk så gör man något åt problemet. Fantastiskt! Tänk om fler vore så klarsynta."

Instämmer till 100%.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-29 22:28

Jag också!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-05-29 22:36

Normalt får man skriva rätt fritt men inte här i denna tråd efter min synnerligen starka markering. Har du inte följt tråden så är det inte mitt problem men nu tolereras inget som antyder NÅGOT negativt om någon (varken om rhenrics eller IÖ eller sanoj för den delen) Tyvärr nämnde du ett ord som kunde tolkas personkritiskt i ditt inlägg då och i detta så då åker det på tippen.

/naqref

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-29 22:50

Vee-Eight skrev:Rhenrics:

Nja, så konstigt är det kanske inte. Öhman är ju mkt aktiv inom LTS, och LTS har många aktiva medlemmar, också aktiva på forum. En naturlig förklaring är väl att Öhman bollat vissa av sina idéer med just LTS och således har dessa högtalare hamnat i centrum i den grupperingen.

Och ändå är LTS-medlemmarna sällsynta köpare...

Det händer i och för sig rätt ofta att någon av dem fått nys om att jag gör egna högtalare och ringer upp och är förbannad på mig(!) för att jag inte berättat om detta ordentligt i MoLt.

Jag tror faktiskt att motsatsen är vanligare, att Ino-ägare blir LTS-medlemmar. :wink:

Det tycker jag förresten är mycket trevligt. Jag tror att LTS mår bra av att vara många medlemmar, eftersom LTS är sina medlemmar. Ju fler dom/vi är, desto större chans har vi att påverka Audio-samhället och bekämpa live-ljudproblemen, söndermastringar av vår favoritmusik, Legato Linkanden, destruktiva rivaliteter mellan konkurrerande ljudsystem, och mycket, mycket annat.

Kan nämna att det aldrigt har skrivits någon artikel i MoLt specifikt om Ino Audio, eller om Ino Audios högtalare. Det närmaste är väl att jag varit intervjuvad faktiskt två gånger. Den ena oavsiktligt! Det berodde på att Ken Kantor (NHTs ursprunglige tekniske direktör) krävda att få göra en interju med mig, för att sedan ställa upp på motsatsen. Den senare publicerades i MoLt, medan den förre publicerades även den flera år senare på grund av återkommande önskemål från medlemmarna.

Ta den förra hypen Carlsson, som exempel, den var också mkt av det som LTS står för under 70 och 80-talen, kanske var grunden till just denna typen av hifikonsumentförening? Vem vet... Den såldes iof ruskigt många av under 60-talet och 70-talet, men inte så mkt utanför landets gränser. Det förekommer några ex i Australien, Storbritannien och ett fåtal i USA.

Under denna tid var situationen en helt annan. Carlsson-högtalare förekom ymnigt i tidskriften och var dåvarande LTS-styrelses officiella rekommendation och referenshögtalare. Något sådant har aldrig förekommit under min tid i LTS.

Tvärtom.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-05-29 22:58

Vem behöver tidningsreklam när det finns internet... :roll: :roll:

...men för guds skull ta inte åt er någon :!: Jag vill ju inte göra Nagref orolig.

// Jonas

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-05-29 23:00

Aj..jag kanske inte får nämna dig heller N..

// Jonas..som tycker moderering är kul.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-05-29 23:02

IngOehman:

Det var rent spånande från min sida. :)

Det skulle iof vara skoj att läsa/höra mer om Carlsson och LTS, meeeen det är en annan historia antar jag.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 23:04

Sanoj skrev:Aj..jag kanske inte får nämna dig heller N..

// Jonas..som tycker moderering är kul.

Jag (och resten av admin) är de enda som man får snacka skit om i den här tråden. ;)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-05-29 23:07

Utan att veta vilka tarvligheter som skrevs; Naqref & Co: ni driver detta forum föredömligt!
11010000

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 23:08

IngOehman skrev:Under denna tid var situationen en helt annan. Carlsson-högtalare förekom ymnigt i tidskriften och var dåvarande LTS-styrelses officiella rekommendation och referenshögtalare. Något sådant har aldrig förekommit under min tid i LTS.

Kan ju verka lite skumt att jag ställer den här frågan då jag har sammanställt LTS-rekommenderatlista. Avser du att LTS styrelse inte har rekommenderat någon Carlssonhögtalare under din tid eller har de inte haft någon Carlssonhögtalare som referens och (och endast och) rekommenderad högtalare? Då med tanke på OA50.2 som finns med på listan.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-05-29 23:15

Hoppas jag inte får på moppo för att jag frågar denna fråga igen :-)
IngOehman om du ids/har tid :
Hur skulle pi60 element och filter låta i ett par pi60s lådor?
(om man vill uppgradera efter ett tag och byta element och filter om man kan göra så?)

mvh
/Pinnick

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-05-30 00:16

Pinnick:
Frågan har ställts tidigare och om jag inte missminner mig så är det såpass mycket som skiljer sig mellan pi60 och pi60s (så när som på ett par skruvar helt andra komponenter) att man INTE kan uppgradera. Bäst om Öhmannen själv svarar på det i och för sig men jag tror inte man kan använda lådan heller.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-05-30 00:34

pvlakrits: tack! aha ja det kan hända. FAst som tanken var så skulle det bli ett par kompletta pi60s till slut. Tänkte om lådorna har samma innervolym och i övrigt samma mått och om möjligt samma utformning av dämpmaterial att det kanske inte skulle låta helt illa med pi-60 element bara (tills vidare i några år :) ). Men det är väl säkert en massa andra saker som spelar in också.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-05-30 00:48

Vilket föredöme faktiskt.se är! Istället för att sopa allt under mattan genom att låsa tråden och slänga ut folk så gör man något åt problemet. Fantastiskt! Tänk om fler vore så klarsynta.

:!: :!: :!: :!:

EDIT
Har besökt MÅNGA forum världen över, få lika som faktiskt.se

GRYMT..!! :P :P :P :P

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-05-30 09:50

Pinnick: enligt produktbladet så är det en liten skillnad i volym mellan pi60 (90,2 / 60,7) och pi60s (91,6 / 60,4)

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-30 10:53

Får jag kalla Naqref för mupp :?:

MickeN

Inläggav MickeN » 2005-05-30 11:21

Pinnick

Det funkar inge bra... jag var inne på lite samma tankegångar när jag köpte mina pi60. Dimensionerna på elementen är inte exakt samma, så pi60-elementen passar inte i pi60s lådan. :(

Helt riktigt är volymen inte exakt samma heller. De laminerade väggarna i pi60s är tjockare så den blir större utvändigt och mindre invändigt.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-05-30 11:37

Henrik_H, MickeN: aha sedär. Jag misstänkte nästan kanske att lådornas väggar var tjockare. Tänkte inte så långt att elementens dimensioner var aningen olika också. tack , precis vad jag ville få reda på ! :-)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-30 11:48

Tekko_Tubeamp skrev:Får jag kalla Naqref för mupp :?:

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-05-30 12:23

Naqref™ skrev:
Tekko_Tubeamp skrev:Får jag kalla Naqref för mupp :?:

:mrgreen:

En sån där som man stoppar upp handen där bak och sprattlar när man rör på fingrarna?

8O :? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi