Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Håller med Ingvar faktiskt, även om jag inte alls känner att jag köper tillräckligt.
Det känns lite trist att folk tycker man köpt sig fri från vidare inköp, för att
man dels betalar skatt och i vissas fall betalar 99 kr/månaden till Spotify.
Sådana kulturgärningar som en skiva kan vara, tycker jag ska uppmuntras
så mycket det bara går med en pengainsats.
Flint skrev:shifts skrev:Håller med Ingvar faktiskt, även om jag inte alls känner att jag köper tillräckligt.
Det känns lite trist att folk tycker man köpt sig fri från vidare inköp, för att
Om man nu ska prata moral så kan man ju plocka in fler saker. Hur är det med alla som t.ex. svartjobbar i ljudbranschen då och skiter i f-skattsedel med allt vad det innebär av skattefiffel?
Flint skrev:Aerob
Det finns ju ett regelverk för allt och om ska det följas på vissa plan så borde det rimligen också följas på de andra. Annars kan man kalla "valet" för dubbelmoral.
Aerob skrev:Flint skrev:Aerob
Det finns ju ett regelverk för allt och om ska det följas på vissa plan så borde det rimligen också följas på de andra. Annars kan man kalla "valet" för dubbelmoral.
Ok, så det är inte så att man betalar en moms som man egentligen inte borde alltså?
IngOehman skrev:shifts skrev:Håller med Ingvar faktiskt, även om jag inte alls känner att jag köper tillräckligt.
En sak jag fascinerat har noterat, är att väldigt många tycker det är helt
okej att tillskansa sig kopior på musik utan att se till så att den som skapat
musiken får betalt för det - men att massor av hårdrockare jag känner är
av en helt annan uppfattning! De köper varenda specialutgåva av favorit-
gruppen - JUST för att de vill hjälpa dem ekonomiskt!
Kanske är det därför som det är så vanligt att just hårdrocksgrupper lägger
ut sin musik på hemsidan, att ladda hem gratis för alla som vill?
De vet ju att deras fans bara ser det som en service aftt få musiken på en
gång, men att de kommer att köpa skivan ändå.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Hur fan kan ni blanda in personstrider, moral och etik i mediainköpsfrågor, eventuellt skattefusk och uppgraderingar av operativsystem i en sådan här tråd?
Strmbrg skrev:Jag saknar fullständigt humor.
I synnerhet sådan som stavas med ö.
Sanny_X skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur fan kan ni blanda in personstrider, moral och etik i mediainköpsfrågor, eventuellt skattefusk och uppgraderingar av operativsystem i en sådan här tråd?
Är du ny här?
Sanny_X skrev:Strmbrg skrev:Jag saknar fullständigt humor.
I synnerhet sådan som stavas med ö.
hömor?
Flint skrev:Det där med viljan till uppgradering, är inte den egentligen som mycket annat en version av instinkt i överlevnadsprincipen. Som att bygga ett bättre bo eller skaffa bättre verktyg för att bättre kunna bygga samma bo. Att skaffa bättre vapen för att lättare skaffa föda och för att bättre kunna försvara sig mot fienden. Nu blir vi ju inte mättare av en förstärkaruppgradering men det skiter nog instinkten i som det verkar för kul är det ju med ny knappar och många nya friska watt och visst ger det väl en viss känsla av makt och tillfredsställelse.
phloam skrev:Det jag tycker är lite lustigt är att man ibland kallar de som byter apparater och uppgraderar för prylfixerade, när de uppenbarligen inte alls har nåt apparatintresse - det är ju de enbart ljudintresserade som håller på så!
De byter ju för det första bara för ljudet skulloch för det andra så behåller de ju inte det som köpts. Byter och säljer och skaffar nytt som ersätter.
Vi vintageentusiaster inser att ett genuint prylintresse innebär att man behåller så mycket som möjligt, och skaffar nya pjäser som kompletterar samlingen. Sälja gör man enbart av utrymmesbrist eller pengabehov eller WAF. Att de går att spela musik på är en fantastisk bonus (om de funkar).![]()
Harryup skrev:Finns 2 olika sätt att uppgradera på som är olika fina att göra.
Fel sätt;
Man sitter med vad som helst utom INO/LTS-grejor och byter för att bli nöjdare, eller kanske mindre missnöjd eller för att man vill testa något annat.
Eller att man byter ifrån INO/LTS-grejor.
Dom: Man måste hjälpas ur bytarträsket och räddas över till den "goda" sidan för då sitter man bara absolut nöjd och spelar sina skivor och njuter.
Annars torskar man bara giganstiska summor till de utsugande och okunniga HiFi-krämarna.
Rätt sätt: Man sitter med Ino/LTS-grejor och är skitnöjd.
Bifall: Kul att du skall köpa större INO och kul att du skall köpa större HA och kul att du skall köpa/köpa större Bryston. Det kommer låta otroligt bra hos dig.
Mina egna åsikter som jag inte rubbar en mm på.
mvh/Harryup
FBK skrev:Harryup skrev:Finns 2 olika sätt att uppgradera på som är olika fina att göra.
Fel sätt;
Man sitter med vad som helst utom INO/LTS-grejor och byter för att bli nöjdare, eller kanske mindre missnöjd eller för att man vill testa något annat.
Eller att man byter ifrån INO/LTS-grejor.
Dom: Man måste hjälpas ur bytarträsket och räddas över till den "goda" sidan för då sitter man bara absolut nöjd och spelar sina skivor och njuter.
Annars torskar man bara giganstiska summor till de utsugande och okunniga HiFi-krämarna.
Rätt sätt: Man sitter med Ino/LTS-grejor och är skitnöjd.
Bifall: Kul att du skall köpa större INO och kul att du skall köpa större HA och kul att du skall köpa/köpa större Bryston. Det kommer låta otroligt bra hos dig.
Mina egna åsikter som jag inte rubbar en mm på.
mvh/Harryup
Det var länge sedan man läste något som är så sant som detta
Ps. Sedan så finns det mååånga där ute som har samma åsikt
IngOehman skrev:shifts skrev:Håller med Ingvar faktiskt, även om jag inte alls känner att jag köper tillräckligt.
En sak jag fascinerat har noterat, är att väldigt många tycker det är helt
okej att tillskansa sig kopior på musik utan att se till så att den som skapat
musiken får betalt för det - men att massor av hårdrockare jag känner är
av en helt annan uppfattning! De köper varenda specialutgåva av favorit-
gruppen - JUST för att de vill hjälpa dem ekonomiskt!
Kanske är det därför som det är så vanligt att just hårdrocksgrupper lägger
ut sin musik på hemsidan, att ladda hem gratis för alla som vill?
De vet ju att deras fans bara ser det som en service att få musiken på en
gång, men att de kommer att köpa skivan ändå.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster