Varför uppgraderar man ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-07-22 13:30

Måste jag ta upp alla fel folk som gillar musik begår? Kan det inte räcka med
det som redan varit på språng i tråden, att stödja de som ger mig skivor
genom att betala för så många jag bara kan?

Du kan få ta upp de som inte har F-skattsedel.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-07-22 13:52

shifts skrev:Håller med Ingvar faktiskt, även om jag inte alls känner att jag köper tillräckligt.
Det känns lite trist att folk tycker man köpt sig fri från vidare inköp, för att
man dels betalar skatt och i vissas fall betalar 99 kr/månaden till Spotify.

Sådana kulturgärningar som en skiva kan vara, tycker jag ska uppmuntras
så mycket det bara går med en pengainsats.

En sak jag fascinerat har noterat, är att väldigt många tycker det är helt
okej att tillskansa sig kopior på musik utan att se till så att den som skapat
musiken får betalt för det - men att massor av hårdrockare jag känner är
av en helt annan uppfattning! De köper varenda specialutgåva av favorit-
gruppen - JUST för att de vill hjälpa dem ekonomiskt!

Kanske är det därför som det är så vanligt att just hårdrocksgrupper lägger
ut sin musik på hemsidan, att ladda hem gratis för alla som vill?

De vet ju att deras fans bara ser det som en service att få musiken på en
gång, men att de kommer att köpa skivan ändå.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-22 14:11

Att upp- eller nedgradera prylar genom att byta och få något nytt är ju kul men att uppgradera skivinköp genom att behöva leta efter de minst sönderremastrade och söndertrasade versionerna känns inte motiverat. Det är liksom underförstått att CD-skivor ska hålla en hög lägstanivå vad gäller ljudkvalitet för att vara värda sitt pris. Annars kan man lika gärna låna dom på nätet på obestämd tid som protest.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-22 14:20

Flint skrev:
shifts skrev:Håller med Ingvar faktiskt, även om jag inte alls känner att jag köper tillräckligt.
Det känns lite trist att folk tycker man köpt sig fri från vidare inköp, för att

Om man nu ska prata moral så kan man ju plocka in fler saker. Hur är det med alla som t.ex. svartjobbar i ljudbranschen då och skiter i f-skattsedel med allt vad det innebär av skattefiffel?

Lite nyfiken, om man handlar från någon som inte innehar F-skattesedel, men
ändå på kvittot blir debiterad för moms, vad innebär det då, och vilka eventuella
effekter kan ett sådant eventuellt scenario ge?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-22 14:27

Aerob
Det finns ju ett regelverk för allt och om ska det följas på vissa plan så borde det rimligen också följas på de andra. Annars kan man kalla "valet" för dubbelmoral.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-22 14:29

Flint skrev:Aerob
Det finns ju ett regelverk för allt och om ska det följas på vissa plan så borde det rimligen också följas på de andra. Annars kan man kalla "valet" för dubbelmoral.

Ok, så det är inte så att man betalar en moms som man egentligen inte borde alltså?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-07-22 16:44

Det jag tycker är lite lustigt är att man ibland kallar de som byter apparater och uppgraderar för prylfixerade, när de uppenbarligen inte alls har nåt apparatintresse - det är ju de enbart ljudintresserade som håller på så!

De byter ju för det första bara för ljudet skull :!: och för det andra så behåller de ju inte det som köpts. Byter och säljer och skaffar nytt som ersätter.

Vi vintageentusiaster inser att ett genuint prylintresse innebär att man behåller så mycket som möjligt, och skaffar nya pjäser som kompletterar samlingen. Sälja gör man enbart av utrymmesbrist eller pengabehov eller WAF. Att de går att spela musik på är en fantastisk bonus (om de funkar).

:) :mrgreen:
Senast redigerad av phloam 2011-07-22 16:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-22 16:46

Aerob skrev:
Flint skrev:Aerob

Ok, så det är inte så att man betalar en moms som man egentligen inte borde alltså?

Det borde det väl? Om ett företag inte har f-skattesedel så betalar de ju inte vidare momsen till staten?

Eller har jag fattat fel hur det där funkar?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-07-22 17:35

IngOehman skrev:

De vet ju att deras fans bara ser det som en service aftt få musiken på en

Vh, iö

+ på den :)

Nästan all musik jag tycker är riktigt bra har jag köpt skivorna, jag är först "olaglig" för att se om musiken är något för mig. Sedan så kan det bli ett köp om jag värdesätter musiken nog och vill stödja musikerna :)

Oftast köper jag skivorna direkt av artisterna på plats på en spelning och/eller från derat chopp på nätet eller liknande för att dom ska få så mycket pengar som möjligt för skivan.

Många av dom artister jag lyssnar på släpper dock inga skivar på det sättet och kommer dessutom ut med specialversioner av låtar och remixade versioner m.m. som ENBART finns att ladda ner.
Dom artisterna stödjer jag genom att gå på spelningar och Event där artisterna uppträder :)

Jag hävdar att jag gör rätt för mig där jag anser mog själv ha någon glädje av musiken.
Sådan musik som jag inte hr någon glädje av känner jag inte att jag behöver betala för, skulle ju vara som att betala för mat som smakar illa...
Vilket jag inte gärna gör... Då provsmakar kag heldre och väljer att betala för den maten som jag tycker är god och vill äta av :)

Så ser jag det, Jag har inte köpt en enda skiva "på måfå" utan har alltod haft "olagliga" versionen hemma först.
Men jag har över 70skivor och alla är köpta av artisterna direkt! (ingen affär som ska ha pangar i mellan) dessutom går jag regelbundet på många
spelningar och events för att stödja artisterna.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-22 20:30

Hur fan kan ni blanda in personstrider, moral och etik i mediainköpsfrågor, eventuellt skattefusk och uppgraderingar av operativsystem i en sådan här tråd?

Saknar ni helt läsförståelse?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-22 20:47

MagnusÖstberg skrev:Saknar ni helt läsförståelse?

Nej då, bara distans och humor. 8O

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-22 21:08

Jag saknar fullständigt humor.
I synnerhet sådan som stavas med ö.

Var inne på bibblot idag också.
Men hittade inget mer av Weather Report.
Blev akut kissnödig under letandet, och iddes inte pynta fem spänn för att avhjälpa det på bibblot.
Vek därför av innan jag hunnit söka klart.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-22 21:59

Det där med viljan till uppgradering, är inte den egentligen som mycket annat en version av instinkt i överlevnadsprincipen. Som att bygga ett bättre bo eller skaffa bättre verktyg för att bättre kunna bygga samma bo. Att skaffa bättre vapen för att lättare skaffa föda och för att bättre kunna försvara sig mot fienden. Nu blir vi ju inte mättare av en förstärkaruppgradering men det skiter nog instinkten i som det verkar för kul är det ju med ny knappar och många nya friska watt och visst ger det väl en viss känsla av makt och tillfredsställelse.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-07-22 22:28

MagnusÖstberg skrev:Hur fan kan ni blanda in personstrider, moral och etik i mediainköpsfrågor, eventuellt skattefusk och uppgraderingar av operativsystem i en sådan här tråd?

Är du ny här?

:wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-07-22 22:28

Strmbrg skrev:Jag saknar fullständigt humor.

hömor? :?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-22 22:29

Sanny_X skrev:
MagnusÖstberg skrev:Hur fan kan ni blanda in personstrider, moral och etik i mediainköpsfrågor, eventuellt skattefusk och uppgraderingar av operativsystem i en sådan här tråd?

Är du ny här?

:wink:

:mrgreen:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-22 22:37

Sanny_X skrev:
Strmbrg skrev:Jag saknar fullständigt humor.

hömor? :?

Yess!

Saknar det sannolikt mest pga att det inte betyder något.

Fast det kan naturligtvis betyda sto...
Eller att morsan bidde med en i höet...
:roll:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-07-22 22:44

Flint skrev:Det där med viljan till uppgradering, är inte den egentligen som mycket annat en version av instinkt i överlevnadsprincipen. Som att bygga ett bättre bo eller skaffa bättre verktyg för att bättre kunna bygga samma bo. Att skaffa bättre vapen för att lättare skaffa föda och för att bättre kunna försvara sig mot fienden. Nu blir vi ju inte mättare av en förstärkaruppgradering men det skiter nog instinkten i som det verkar för kul är det ju med ny knappar och många nya friska watt och visst ger det väl en viss känsla av makt och tillfredsställelse.

Det är jag övertygad om ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-22 22:49

phloam skrev:Det jag tycker är lite lustigt är att man ibland kallar de som byter apparater och uppgraderar för prylfixerade, när de uppenbarligen inte alls har nåt apparatintresse - det är ju de enbart ljudintresserade som håller på så!

De byter ju för det första bara för ljudet skull :!: och för det andra så behåller de ju inte det som köpts. Byter och säljer och skaffar nytt som ersätter.

Vi vintageentusiaster inser att ett genuint prylintresse innebär att man behåller så mycket som möjligt, och skaffar nya pjäser som kompletterar samlingen. Sälja gör man enbart av utrymmesbrist eller pengabehov eller WAF. Att de går att spela musik på är en fantastisk bonus (om de funkar).

:) :mrgreen:

Vintage är en helt annan sak. Det är klassiska konstruktioner som man kan tycka ska få leva vidare. Och som kan vara kul att äga av många skäl. Och lite nostalgi kan det ju också handla om när man kanske ägde en likadan för många år sedan när den var ny. Har man hittat några vintage apparater som man har letat efter länge behöver man kanske ändå inte byta och köpa fler och andra hela tiden. Utan man kan vara mer inriktad på att renovera dem till nyskick och sedan använda dem och behålla dem. Man har åtminstone inte plats till hur många som helst. Det begränsar alltid.

Nya grejor tycker jag åtminstone inte är särskilt spännande att ständigt hålla på och byta om det man har redan är bra...och om det inte finns skäl att tro att apparaten man byter till är bättre.

Om man har en vintage anläggning som är kul och en ny som är tänkt att ge bästa möjliga återgivning kan man tänka så. :D

Mvh

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-07-23 02:15

Harryup skrev:Finns 2 olika sätt att uppgradera på som är olika fina att göra.

Fel sätt;
Man sitter med vad som helst utom INO/LTS-grejor och byter för att bli nöjdare, eller kanske mindre missnöjd eller för att man vill testa något annat.
Eller att man byter ifrån INO/LTS-grejor.

Dom: Man måste hjälpas ur bytarträsket och räddas över till den "goda" sidan för då sitter man bara absolut nöjd och spelar sina skivor och njuter.
Annars torskar man bara giganstiska summor till de utsugande och okunniga HiFi-krämarna.

Rätt sätt: Man sitter med Ino/LTS-grejor och är skitnöjd.

Bifall: Kul att du skall köpa större INO och kul att du skall köpa större HA och kul att du skall köpa/köpa större Bryston. Det kommer låta otroligt bra hos dig.

Mina egna åsikter som jag inte rubbar en mm på.

mvh/Harryup

Det var länge sedan man läste något som är så sant som detta :!:

Ps. Sedan så finns det mååånga där ute som har samma åsikt
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-23 03:11

FBK skrev:
Harryup skrev:Finns 2 olika sätt att uppgradera på som är olika fina att göra.

Fel sätt;
Man sitter med vad som helst utom INO/LTS-grejor och byter för att bli nöjdare, eller kanske mindre missnöjd eller för att man vill testa något annat.
Eller att man byter ifrån INO/LTS-grejor.

Dom: Man måste hjälpas ur bytarträsket och räddas över till den "goda" sidan för då sitter man bara absolut nöjd och spelar sina skivor och njuter.
Annars torskar man bara giganstiska summor till de utsugande och okunniga HiFi-krämarna.

Rätt sätt: Man sitter med Ino/LTS-grejor och är skitnöjd.

Bifall: Kul att du skall köpa större INO och kul att du skall köpa större HA och kul att du skall köpa/köpa större Bryston. Det kommer låta otroligt bra hos dig.

Mina egna åsikter som jag inte rubbar en mm på.

mvh/Harryup

Det var länge sedan man läste något som är så sant som detta :!:

Ps. Sedan så finns det mååånga där ute som har samma åsikt

Oavsett vilken hifi-filosofi man tror på så är det onödigt att slösa bort pengar som inte leder till förbättringar.

Att hamna i byta för bytandets skull träsket är knappast till glädje för någon. Tar man det lite lugnt och är skeptisk så slutar det ofta med att fler uppnår sina mål...

Sådana som vill sälja så många och så dyra apparater som möjligt bryr sig knappast om hur det går för dig. Oavsett om du vill ha klassiskt rör-sound eller transparent återgivning.

Jag tycker alla borde undvika det extrema bytandet. Oavsett vad man är ute efter.

Mvh

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-07-23 13:46

IngOehman skrev:

De vet ju att deras fans bara ser det som en service att få musiken på en

Vh, iö

Ta en skopa generation-gratis och en skopa http://www.idg.se/2.1085/1.361898/galen-straffskatt-ger-prischock-pa-harddiskar så tycker jag det är ganska logiskt. Det kan t.o.m. öka pirat-beteendet för de som köper lagringsmedia anser sig få lov att ladda/kopiera då dom ändå ändå 'betalt' för det.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-23 23:43

En del poster gällande trådlåsningar och moderering har blivit flyttade till ny tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 84#1192284

Här forsätter vi diskutera uppgraderingar!

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-24 00:32

Utmärkt, tråden är uppgraderad. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-24 00:37

Påminner om en rolig historia jag snappade upp..

När Götabanken nämnändrade till Gotabanken så hördes följande på ett kontot.

No. we are the same bank as before we have just lost the pricks... 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-07-26 19:59

Min enkla syn på uppgradering är att det är motiverat om man kan få fram en förbättring. Denna förbättring bör man specificera, den behöver dock inte vara ljudmässig utan handhavande, ny teknik och estetik är också viktiga faktorer.

Vad som är onödigt är snarare sidgradering p.g.a att man har en oklar bild av hur systemet skall vara uppbyggt och hur det bör prestera.

Som jag ser på saken bör man göra en detaljerad analys av behovet och sedan utvärdera produkter som faller inom ramarna för det behov som föreligger. Gör man det får man ett bra system som inte kräver omedelbar uppgradering.

Bygger man upp ett noga genomtänkt system kommer man helt säkert att vara nöjd och det eliminerar uppgraderandet. Dock finns det ju situationer då man kan vara intresserad av att testa olika apparater för att få en bild av marknaden - eller så har man någon form av referensproblem som gör att man inte hittar det man egentligen vill ha, ofta relaterat till en otydlig kravspecifikation. Man vill ha "soundet" men kan inte sätta fingrarna på vad det innebär vilket gör att man famlar i blindo.

Däremot ser jag ingen anledning att tro att särskilda apparater eliminerar uppgraderingar. Det är enbart högt ställda krav och genomtänkta beslut som "elimerar uppgradering" i så mening att man är nöjd och därmed inte ser något behov att uppgradera.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-27 01:24

För att man tror att man får det bättre.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-27 01:25

Nu ser jag att Headfi är right on spot :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-07-27 01:26

petersteindl skrev:För att man tror att man får det bättre.

Exakt.

Nu kan ni låsa tråden.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-27 02:11

Eller mår bättre, ett tag i vart fall.

När har folk köpt sin sista bil?
"Kul att du köpt en ny fin bil" eller säger folk "varför köpte du en ny, den gamla dög åt dig för den tog ju dig också ifrån A till B".

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi