Det är den första högtalaren jag bygger om man bortser från ett par subbar jag byggt för länge sen och eftersom jag är så intresserad av högtalarbygge så var det på tiden att testa mina kunskaper och säkerligen lära mig en massa också!
En 2-vägare hade jag bestämt mig för iaf, och målsättningen var att jag skulle använda hyfsat billiga element och helst skulle de låta bättre än mina Dynaudio audience 70 golvare så att jag kan sälja dem och tjäna en slant på affären!
Här är det första elementet jag valde:
Ett Peerless HDS 164.
Diskanten fick bli en Seas H534. Båda elementen har väldigt rak frekvensgång så man slipper krånga för mycket med filtret.
Här ser vi baffeln som är under fräsning:
Det är inte det lättaste att fräsa hål för en HDS bas kan jag säga, den är ju inte rund!
Till alla runda fräsningar använde jag den metod som Naqref har beskrivit med en platta somman skruvar på under fräsen, funkar perfa!
Jag får även ge credits till Naqref för avfasningen av baffeln, där följde jag också hans råd.
Bashålet:
Och så här ser det ut inifrån:
Först tänkte jag stavlimma björkplankor på högtalarna, men sen råkade jag snubbla över en 3mm tjock plywoodskiva i björk som bara kostade 170 kronor så jag valde den istället. Den inhandlades på Interwood på hisingen här i Göteborg, kan varmt rekommendera det stället! Billigt och trevlig personal.
Som ytbehandling valde jag en vaxolja. Så här såg det ut under oljningen:
Oljan gav en helt annan lyster åt trät.
Baffeln och baksidan på högtalaren lackade jag sedan med en tvåkomponents sidenmatt spraylack och såhär ser högtalaren ut monterad och klar!
På bilerna skymtar man även mitt 5-minuters hemmekkade micställ och min Panasonic mic som är monterad i ett antennrör.
Jag kan ta bättre bilder på förfrågan...
Några reflektioner innan jag postar delningsfiltret och en massa mätningar + lyssningsintryck?