Byggtråd 2-vägare + mätningar - 56k be warned :)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

Byggtråd 2-vägare + mätningar - 56k be warned :)

Inläggav luminous » 2005-05-30 12:58

Det här är ett projekt som från början var tänkt att bli ett par små datorhögtalare som skulle bli färdiga vid jul ungefär, men det drog ut rätt mycket på tiden och inte förräns nu har jag fått ihop dom. Dom blev lite för stora för att ha till datorn också. :)

Det är den första högtalaren jag bygger om man bortser från ett par subbar jag byggt för länge sen och eftersom jag är så intresserad av högtalarbygge så var det på tiden att testa mina kunskaper och säkerligen lära mig en massa också!

En 2-vägare hade jag bestämt mig för iaf, och målsättningen var att jag skulle använda hyfsat billiga element och helst skulle de låta bättre än mina Dynaudio audience 70 golvare så att jag kan sälja dem och tjäna en slant på affären!

Här är det första elementet jag valde:
Bild
Ett Peerless HDS 164.

Diskanten fick bli en Seas H534. Båda elementen har väldigt rak frekvensgång så man slipper krånga för mycket med filtret.

Här ser vi baffeln som är under fräsning:
Bild

Det är inte det lättaste att fräsa hål för en HDS bas kan jag säga, den är ju inte rund!
Till alla runda fräsningar använde jag den metod som Naqref har beskrivit med en platta somman skruvar på under fräsen, funkar perfa!

Jag får även ge credits till Naqref för avfasningen av baffeln, där följde jag också hans råd.

Bashålet:
Bild

Och så här ser det ut inifrån:
Bild

Först tänkte jag stavlimma björkplankor på högtalarna, men sen råkade jag snubbla över en 3mm tjock plywoodskiva i björk som bara kostade 170 kronor så jag valde den istället. Den inhandlades på Interwood på hisingen här i Göteborg, kan varmt rekommendera det stället! Billigt och trevlig personal.

Som ytbehandling valde jag en vaxolja. Så här såg det ut under oljningen:
Bild

Oljan gav en helt annan lyster åt trät. :P

Baffeln och baksidan på högtalaren lackade jag sedan med en tvåkomponents sidenmatt spraylack och såhär ser högtalaren ut monterad och klar!
Bild
Bild

På bilerna skymtar man även mitt 5-minuters hemmekkade micställ och min Panasonic mic som är monterad i ett antennrör. :)

Jag kan ta bättre bilder på förfrågan...

Några reflektioner innan jag postar delningsfiltret och en massa mätningar + lyssningsintryck?
Senast redigerad av luminous 2005-05-30 15:28, redigerad totalt 2 gånger.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-30 13:23

Va kul med lite egna upptåg här på Faktiskt.se!

Jag noterar ett långt CC-mått mellan elementen. Förklaring? Motivering?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-30 13:39

EngelholmAudio skrev:Jag noterar ett långt CC-mått mellan elementen. Förklaring? Motivering?

Ska vi gissa på låg delningsfrekvens och en önskan att takreflexen blir rimligt homogen tonkurvemässigt?

Tycker det är kul med fler projekt här oxå.

Seriös utformning av inre basreflexporten måste jag säga. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-05-30 13:53

Riktigt stiligt! Det enda jag önskar är ännu fler bilder och information om "hur du har tänkt", vad det är för filter osv.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-05-30 15:21

EngelholmAudio Skrev:
Jag noterar ett långt CC-mått mellan elementen. Förklaring? Motivering?

Som Naqref skriver så är det för att ge den här vertikalutstrålningen vid delningsfrekvensen:
Bild

Dock så hade jag egentligen tänkt att dela vid 2200Hz, nu ligger delningen vid 2300Hz. Så i mitt rum som jag spelar med dom i nu, så blir inte takreflexen speciellt bra eftersom jag sitter nära högtalarna med låg takhöjd. I mitt rum så blir takreflexen lite drygt 50 grader så lite lägre delningsfrekvens hade inte skadat.

Om man har ett så litet CC-avstånd mellan elementen så blir den uppåtriktade loben inte i närheten av taket vid såhär låg delning dock... :)

Jag var lite ivrig att få högtalarskrällena att spela när jag väl hade lagt flera veckors dagligt arbete på dom, så filtret konstruerades lite snabbt på en dag. Blev väl sådär. Nu behövs det rätt stora förändringar i det. :?

Såhär ser det ut iaf!
Bild

Ett fjärde ordningens elektriskt filter till diskanten, och ett andra ordningens till basen. Detta ger nästan en sjätte ordningens avrullning av diskanten under 2KHz, men det blir lagom för att lyfta front-loben till en bra höjd.

Såhär ser den simulerade frekvensgången ut vid lyssningsplatsen:
Bild

Elementen är uppmätta 40cm från baffeln.
Baffelstegseffekten är kompenserad med ungefär 4dB. Notera perfekt summering vid delningsfrekvensen.

Såhär mäter elementen och filtret:
Bild
Lite mycket information på en bild men här ser man elementen för sig och filtret för sig.

Naqref skrev:
Seriös utformning av inre basreflexporten måste jag säga.

Japp, jag hade som mål att man ska kunna spela ordentligt starkt innan man får någon komression, blåsljud och otrevligheter. En 3" port är det. Mycket riktigt så låter högtalaren väldigt oansträngd och okomprimerad i basen.

Men jag är ändå inte riktigt nöjd med den, kör man en sinus på högtalaren är det ganska lätt att få fram blåsljud. Lättare än på min MDS 10" subwoofer som också har en 3" port. :? Det är inte så starkt, men det är ett blåsljud som låter ovanligt störande!

Om någon har en ide om vad som kan vara problemet så berätta gärna...

Såhär mätte porten utan dämpmaterial i lådan... 8O
Bild

...och såhär blev det när jag hade slängt i en del gullfiber, och lite sånt där vitt fluff närmast elementet:
Bild

Kunde ju sett bättre ut även om det inte finns några riktigt hemska resonanser. Vid 700Hz syns den lägsta portresonansen.

...och förresten! Den som använder flest verktyg när man bygger sina högtalare vinner!
Bild

Återkommer med lite mer mätningar och lyssningsintryck...

Edit: fixade 4 bilder som hade ä/å/ö i namnet och inte funkade för alla.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-30 15:35

luminous skrev:...och förresten! Den som använder flest verktyg när man bygger sina högtalare vinner!

Noterar att det saknas minst planslip, kantfräs och skruvdragare ;)

Tycker bygget ser mycket bra och genomtänkt fast jag misstänker att en del stör sig på cc-avståndet utseendemässigt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-05-30 15:37

Tycker bygget ser mycket bra och genomtänkt fast jag misstänker att en del stör sig på cc-avståndet utseendemässigt.

Mjo, kanske inte det snyggaste alternativet, men funktionen bestämmer! :wink:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-30 15:38

Jag misstänkte så var fallet, luminous!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-05-30 22:21

Ser väldigt fint ut! :P

Hur fräste du de raka sidorna för basen?

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-05-30 22:23

Lyssningsintryck då; det första jag noterade med dem är att de går ordentligt djupt i basen jämfört med mina Dynaudio golvare. De låter betydligt "maffigare" än mina dynaudio, kanske beroende på att de nog är mer baffelkorrigerade. Vad jag gillar väldigt mycket med mina Dynaudio är den stora och luftiga ljudbilden med skön "detaljeringsgrad" så att säga, instrumenten tycks sväva i luften på ett trevligt sätt.

Lite av det saknade jag hos mina nybyggda högtalare, även fast de på flera sätt låter lite mer "balanserat" än Dynaudiorna. Annars är jag nöjd med högtalarna för att vara första försöket och första filtret.

Men jag tycker att det borde gå att få det bästa av båda högtalarna, och slippa det lite slanka ljudet hos dynaudion.

Dynaudio golvarna är en tvåvägs-konstruktion med två bas/mellan så frekvensgången är väldigt riktningsberoende. De mäter inte speciellt imponerande tonkurvemässigt i någon riktning! Konstigt att de kan låta så trevligt ändå. :P Såhär mäter de iaf i lyssningsplatsen med en 7ms gate-time:
Bild

Att jämföra med mina byggen:
Bild

Nivån runt 3-4KHz behöver säkerligen sänkas på mina högtalare, speciellt eftersom det ser ut såhär i bara 30 graders horisontell vinkel till dom:
Bild

Sen ska jag nog sänka hela diskantregistret en liten aning, iaf den översta toppen som är lite essig.

En annan ganska stor brist hos högtalaren är att i den loben som pekar mot taket så är frekvensgången inte alls speciellt rak, eftersom avståndet mellan elementen är så stort så ändrar sig fasen väldigt snabbt uppåt och nedåt i frekvens även om den stämmer just i delningsfrekvensen. Och baselementet rullar av relativt flackt uppåt så det blir en hel del interferenser där.

En bra effekt av de interferenserna är att jag fick till en liknande dipp i frekvensgången runt 3KHz som LTS-högtalarna är designade att ha om man ställer sig upp, även om den hamnade i lite för låg vertikal vinkel.

Men en bättre metod för att få upp frontloben i rätt höjd än att göra som jag har gjort nu (öka diskantens avrullning i förhållande till basens för att på så sätt öka dess akustiska fördröjning, för att den ska bli samma som basens pga att basens akustiska centrum är längre bak än diskantens) borde vara att sätta ett allpassfilter på diskanten som fördröjer lika mycket som den extra avrullningen som diskanten har nu. Då skulle det inte bli så mycket interferenser där basen överlappar diskanten (förutsatt en hyfsat brant delning). Tror jag! Ska testa att simulera hur det blir sen när jag orkar.

Ett annat problem med högtalaren tycker jag är att den inte riktigt ger samma anslag i t.ex. en bastrumma som dynaudiorna gör, det känns liksom som att det fattas lite nivå i 70-200Hz eller nåt i den stilen. Jag tror att det delvis beror på att basen sitter högre över golvet än de gör på Dynaudiorna, där det dessutom är två basar, så att golvreflexen släcker ut de här frekvenserna en del. Det är kanske inte så dumt att ha två punkter som ger ljud i basområdet med tanke på golvreflexen.
Senast redigerad av luminous 2005-05-30 22:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-05-30 22:26

niklas skrev:Ser väldigt fint ut! :P

Hur fräste du de raka sidorna för basen?

Edit: Tog bort det gamla inlägget eftersom jag missuppfattade frågan...

De raka sidorna fräste jag genom att använda det "parallell-anslag" som följer med fräsen, som följer baffelns yttersida, sedan ställer man bara in avståndet den ska fräsa in på baffeln.
Senast redigerad av luminous 2005-05-31 12:59, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-05-31 09:06

Porten har en del resonanser, eller responsen faller inte av så snabbt uppåt. För stor port kanske eller placering?

Mvh Mårten
Senast redigerad av Maarten 2005-05-31 14:13, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-05-31 13:17

markih,
Menar du att porten är för lång när du skriver stor? Några pipresonanser har inte röret förräns vid 700Hz så frågan är väl egentligen varför det kommer ut en del skräp mellan avstämningen och denna frekvensen.

Längsta dimension i lådan är ungefär 44cm vilket borde ge stående vågor vid en lägsta frekvens av lite under 400Hz, men det förklarar inte de resonanser som syns vid lite drygt 200Hz.

Jag vet förresten överhuvudtaget inte vad det är som hindrar allt mellanregister från att läcka ut från en basport eller varför en basport inte utgör en läcka i lådan över sin avstämningsfrekvens... så det är svårt att spekulera i frågan.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-31 15:49

luminous skrev:
Längsta dimension i lådan är ungefär 44cm vilket borde ge stående vågor vid en lägsta frekvens av lite under 400Hz, men det förklarar inte de resonanser som syns vid lite drygt 200Hz.

Det finns kanske tangentialmoder ?
Senast redigerad av mike34 2005-05-31 16:13, redigerad totalt 1 gång.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-05-31 16:09

luminous skrev:Jag vet förresten överhuvudtaget inte vad det är som hindrar allt mellanregister från att läcka ut från en basport

Smart placering av port och dämpmaterial kan ju hindra rätt mycket tror jag. Du kanske kan testa att placera om dämpmaterialet om det inte är för krångligt?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-31 16:18

Luminous: När jag mätte min port så ser trenden ungefär liknande ut. Såhär ser det ut:
Bild
Nu är jag ingen expert på portmätningar. :) Men skulle jag gissa så beror mycket utav det man mäter upp av reflexer från golv och direktljud från baselementet. Porten sitter 25cm över golvet vilket kan vara en bidragande faktor till att responsen inte sjunker som den borde vid 50-100Hz tex.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-05-31 18:40

Martin, med tanke på skalan så verkar ju din port väldigt ren från resonanser och skräp!

Norman, har exprimenterat en del med dämpmaterialet men det verkar vara svårt att få det bättre om man inte vill få alldeles för stora förluster. :? Jag skulle gissa på att jag helt enkelt har otur med placeringen av porten.

Tangentialmoder finns det säkert, och ljudhastigheten lär ju vara reducerad i lådan men de lägsta resonanserna verkar ändå låga tycker jag.

Frågan är hur mycket det egentligen hörs att det kommer lite skräp ur porten. Det kan ju hända att det vid drygt 200 hz som ligger på -6dB ungefär släcker ut basens bidrag litegrann men det är svårt att mäta upp om man inte gör det utomhus utan stående vågor, och det har jag inte haft möjlighet till.

Återgå till DIY-forum