Nytt filter till mina Magnepan 1,6qr

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-11 20:10

RogerGustavsson skrev:Egentligen ska man inte sabba trådens innehåll men det ligger inte alltför långt ifrån ämnet...

Härligt att du delar med dig! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-07-11 20:30

RogerGustavsson skrev:
KarlXII skrev:
RogerGustavsson skrev:Har ju nyligen varit och lyssnat på Magnepan i Tyskland.

Trevligt! Berätta mer! Hur lät det?

Egentligen ska man inte sabba trådens innehåll men det ligger inte alltför långt ifrån ämnet...

Jag är ju själv ägare av ett Magneplanar-system sedan 1980 och har hört några andras genom åren. Jag passade på när jag och sonen for igenom Tyskland på väg mot rivieran. Kollade först upp med distributören var jag kunde lyssna på MG 3.7 och de fanns inte på många ställen... Nyligen kom en ny containerlast med Magnepan till Europa och jag visste att det skulle bli omöjligt att få lyssna på några väl inspelade exemplar. I fallet med Magnepan är detta av väldigt stor betydelse, inte riktigt jämförbart med inspelning av konventionella dynamiska system. Själva plastfolien behöver "motioneras" och få lite mera elasticitet. Det gäller till viss del även om högtalarna har stått ospelade under lite längre perioder, typ en månads semester. I normalfallet sjunker den undre gränsfrekvensen med ungefär 5 Hz och ljudet blir överlag mera balanserat. I början kan det vara lite anemiskt och strävt.

Avtalade en demo hos Magnepancenter i Ratingen som ligger mitt i Ruhr-området. De har sysslat med Magnepan i över 30 år och är ett av få ställen där man kan lyssna på toppmodellen MG 20.1. Lyssningen skedde hemma hos Herr Bleyer eftersom han övergivit butikkonceptet. Där fann två rum i souterrainplanet, ett stort för MG 20.1 och ett mindre på 22 kvm för 1.7 och 3.7. All akustikreglering var bortplockad sedan något år då alltför många damer undrade om man måste köpa både högtalare och akustikprodukterna... Därför demades med ett sparsamt möblerat rum men där fanns en tjock matta på golvet. En bild från rummet, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/mg.jpg.7

Dagen till ära hade jag sammanställt en CD med blandat innehåll, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Test%20CD/ (fast låtordningen var en annan) och dessutom försett den med ett referensspår för inställning av ljudnivån med hjälp av en ljudnivåmätare. Var till en början lite försiktig med nivån och la mig 3-4 dB under den nivå jag lyssnat med hemma. När vi anlände gick en CD med jazz och akustisk bas. Lät inte fy skam men jag ville lyssna på eget material och det tilläts utan tvekan. Herr Bleyer ursäktade sig för att 3.7:orna endast gått 4-5 timmar och att de inte var representativa för ett inspelat par. Elektroniken var till största delen från Jeff Rowland, klass D-moduler från BeO, PS Audio CD-spelare och kablaget något högt prissatt från Cardas. Jag brydde mig inte så mycket om de prylarna helt enkelt då skillnaderna ofta är försvinnande små i förhållande till högtalare och akustik.

Första spåret efter nivåjusteringen var Shenandoah med Wärmlands Nations Kör. Hjälp vad det lät tunnt! Höjde volymen något men det hjälpte inte. Vidare med Freedom och Give me that oldtime religion. Fortfarande tunnt men ljudbilden var bra, bättre än jag hört från Magnepan tidigare. Carmina Burana, Däfos, Stravinsky m.fl passerade revy. Däfos Psychopomp drog igång någon resonans runt 300-350 Hz (i varje fall under normal A, säger jag som nästan är tondöv). Visst fanns det lågbas men det kändes som om nivån skulle upp med 5-6 dB! Det gick också att kräma på rätt bra men hårdrockaren bör köpa något annat. Diskanten var lysande och verkade inte kräva inspelning. Den vanligtvis flott ljudande Billie Jean med Herr Jackson fick heller inte rätt tonala balans. Efter en knapp timmes lyssning bytte vi till MG 1.7 med åtminstone 50 timmar spelning bakom sig. Nu blev den tonala balansen betydligt bättre. Dock försvann den fina upplösningen och ljudbilden från 3.7. Ljudbilden fick en märklig utsmetning vänster-höger och Herr Bleyer for upp och justerade högtalarnas position i rummet. Det hjälpte inte..... Antagligen kommer MG 3.7 att få en tonal balans liknande de mera inspelade 1.7 med tiden. Dock hade man önskat de lämnade fabriken inspelade så att man inte behöver lyssna på dem råa i något hundratal timmar! Personligen tycker jag man får mera kompetenta högtalare med t.ex. Ino pi60 och liknande. Det gäller såväl utsträckning i basen som ljudtrycksförmåga och den optimala lyssningspositionen (sweet spot) är större. Magnepan imponerar många genom sitt utseende kombinerat med ljudprestationen, min 14-årige son blev lite tagen och vågade sig på att fråga om vi fick lyssna på de stora MG 20.1! Nja, det fick vi inte då de inte var inkopplade och dessutom demades de aldrig utan någon timmes varmkörning. Kan nämna att Cardas-högtalarkablaget till 20.1 kostade 20000€.... Sedan var hyllorna fulla med superdyra Jeff Rowland-burkar. Såväl Leif Häggmark som Jeff Rowland hade avlagt besök hos Herr Bleyer, antar att det fanns potential i de där rummen även om det mindre rummet hade rätt mycket egenklang, tydligt när vi taldes vid.

Hade hemma ett par Pi60 i helgen och satte upp dom i samma anläggning som mina 1.6or. Det enda dom var bättre på var högre känslighet samt något mer tryck i basen. Däremot föredrar jag även basen som helhet.

Tycker man basen rullar av för tidigt kan man göra som mig och höja dom lägsta oktaverna några dB.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-11 20:50

Vinylcalle!

Då delar vi inte tycke eller smak. Har du någon speciell musikriktning du drar åt? Jag är allätare med förkärlek för akustiskt genererad musik. Vill att det ska vara dynamiskt och det är just där de mindre Magnepan får stryk. Men det klart att man placerar inte vanliga framåtriktade system rakt av i samma rum där man har haft dipoler. De gamla Tympani kan trots allt dra igång rätt bra om det vill sig...

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-07-11 20:58

RogerGustavsson skrev:Vinylcalle!

Då delar vi inte tycke eller smak. Har du någon speciell musikriktning du drar åt? Jag är allätare med förkärlek för akustiskt genererad musik. Vill att det ska vara dynamiskt och det är just där de mindre Magnepan får stryk. Men det klart att man placerar inte vanliga framåtriktade system rakt av i samma rum där man har haft dipoler. De gamla Tympani kan trots allt dra igång rätt bra om det vill sig...

Är allätare. Spelar allt från visor till Black Sabbath/Trentemöller.

Vad har du drivit Magnepan med när du lyssnat senaste åren?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-11 21:35

Mina egna Tympani har inte varit i spelbart skick på väldigt länge. Audio Reasearch D-100 (den första ickerör från dem) var riktigt bra som bassteg och var antagligen använt vid högtalarnas tillkomst. Var Audio Reaearsch som skötte distributionen i början och det står faktisk Audio Research och inte Magnepan på anslutningsterminalerna (fast jag vet inte var jag har dem numera). Quad 405-2 har fungerat fint för de övre registren, aktiv delning vid 100 Hz gör att det krävs fyra förstärkande kanaler. På slutet körde jag Quad 405-2 för alla registren, saknades en del drag i lågbasen då. Var ju sugen på att renovera hela klabbet men det är varken ekonomiskt försvarbart eller tekniskt genomförbart enligt Magnepan (basarna). Magnepan är tjuriga och gör heller inga uppdateringar även om det är möjligt rent tekniskt. Har även kombinerat mina Tympani Bass Speakers med kompisens hembygda elektrostater. Blev inte alls dumt! Då blev jag sugen på en kombination av Tympani och Martin Logan Sequel men ML var inte så roliga.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 01:26

Alla synpunkter och erfarenheter är kul även om vi inte kan tycka lika om allt, då skulle Hifi vara riktigt tråkigt för övrigt. Det skulle vara kul att snickra ihop det gamla filtret i en extern låda samt sätta kontakter på högtalaren så man kunde koppla in det filtret och jämföra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-12 10:36

Ja, det skulle vara en kul och närmast obligatorisk jämförelse!

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 11:31

Ett problem dock, dag använder ju shuntkondensatorn i basen dvs orginalet. Vilken funktion har den, jag förstår att den höjer ordningen på filtret och att det då filtrerar med 12db / oktav eller?
Sen undrar jag vad som händer om man höjer eller sänker värdet på den?
Nu har jag paralellkoplat orginalet med en 0,1uF som liksom blev över.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 11:43

Nu skall vi förenkla så långt det går - det är bra mycket mer komplext 8)

En spole släpper inte gärna igenom HÖGA frekvenser
En kondensator släpper inte gärna igenom LÅGA frekvenser

Ligger spolen i serie med signalen så skär den ELEKTRISKT av högre frekvenser med 6db/oktav.

Ligger en kondensator i serie med signalen sker den av ELEKTRISKT lägre frekvenser med 6db/oktav.

Ligger det en kondensator efter spolen som går mellan signal och jord ökas den ELEKTRISKA avrullningen med 6db/oktav - man får ett 2:a ordningens elektriskt filter.

Lägger man till en spole till efter i serie med signalen får man ytterliggare 6db/oktavs avrullning - ett 3:e ordningens elektriskt filter.

Lägger man efter den spolen till en kondensator mellan signal och jord - så får man ett 4:e ordningens filter.

Kontenta: Din shuntkondensator samverkar med spolen för att vid en given frekvens och för en given impedans SAMVERKA med det aktiva elementets akustiska egenskaper för att forma avrullningen uppåt. Att förändra det värdet är detsamma som att ändra dessa egenskaper.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-12 11:56

Om inte elementen är rent resistiva kan högre ordningens filter ge lite knepiga effekter och resonanser. Det räcker inte att räkna på dom utifrån ett antagande om säg åtta ohm. I det fallet är 6dB-filter säkrare.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 12:10

Ok, anledningen till min undran, efter att ha kört lite frekvenssvep och test-toner är att jag upplever basområdet som mycket jämnare, renare och subjektivt något lägre. Vidare tycker jag att högtalarna rullar av tidigare och behöver stöd från subwoofern på ett lite tidigare stadium, ca 50-60 Hz. Det är iofs lättare att integrera subben nu, men förut klarade sig högtalaren på egen hand på ett mer övertygande vis. Förvisso mer men otydligare bas sas. Jag tänkte bara om jag på nåt sätt åstakommit en "suckout" i nedre delen av basområdet? Tycker faktiskt att det låter bättre för varje dag som går. Nu är det ytterligare klarare, obeslöjjat men samtidigt lättflytande.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 12:15

Flint skrev:Om inte elementen är rent resistiva kan högre ordningens filter ge lite knepiga effekter och resonanser. Det räcker inte att räkna på dom utifrån ett antagande om säg åtta ohm. I det fallet är 6dB-filter säkrare.
Som sagt, det är mer komplext.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 12:18

adagio skrev:Ok, anledningen till min undran, efter att ha kört lite frekvenssvep och test-toner är att jag upplever basområdet som mycket jämnare, renare och subjektivt något lägre. Vidare tycker jag att högtalarna rullar av tidigare och behöver stöd från subwoofern på ett lite tidigare stadium, ca 50-60 Hz. Det är iofs lättare att integrera subben nu, men förut klarade sig högtalaren på egen hand på ett mer övertygande vis. Förvisso mer men otydligare bas sas. Jag tänkte bara om jag på nåt sätt åstakommit en "suckout" i nedre delen av basområdet? Tycker faktiskt att det låter bättre för varje dag som går. Nu är det ytterligare klarare, obeslöjjat men samtidigt lättflytande.

Det låter bara bra, och din upplevelse kan väl sägas vara i linje med min.

Någon suckout har du definitivt inte, men du kan ha fått lite högre känslighet uppåt i registren och uppfattar därför att du tappat lite. Det fixar du med basstöd. Det viktigare är ju att det på det hela taget blivit subjektivt bättre för dig :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-07-12 12:30

Till MG3.6 finns det nya delningsfilter att köpa färdigt genom Parts Connexion, dock till ett aningen högt pris :wink: (standardfiltret till vänster)

Bild
Connectors: Cardas CCGR-S and Cardas MAGGIE Pins

Wire: 14 awg NEOTECH OCC Copper for the bass; and DH LABS 18 awg pure silver (doubled up run) for the tweeters.

Inductors: 14 awg Alpha-Core copper foil

Caps: SOLEN 400V PB series for the bass; Mundorf M-Cap and Silver & Oil for tweeter.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 12:47

Är ingående kablar tweakat med extra hög resistans i det exemplet?

För att få lite högre q på systemet och lite discobas? :D
Jag saknar dig.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 14:58

Mundorf silverolja har fått goda omdömmen, jag var nästan på väg att välja dom, tyvärr har jag fått en del indikationer som pekar på att de är lite väl ljusa i toppen. Jag ville har klarhet och musikalitet, så jag var lite rädd för mundorfarna. Kan lätt säga att jag gjorde rätt val för mig. Spolarna är på 14 AWG, mina är på 12 annars fick jag inte till rätt resistans, det blev mycket dyrare men jag tror att bör lägga sig så nära orginalvärdena som det går.
Själv blev jag inspirerad av skiing ninja som också säljer färdiga filter, bla till 1.6 qr. Men de körde med sonic cap som ifs är väldigt snabba och dynamiska men som enl utsago saknar lite värme och fyllighet.
Ang de där filtren till 3.6 så är det bara den första delen av filtret, det är ju det interna filtret till mid och diskant också, ingår det?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-12 15:06

adagio skrev:Mundorf silverolja har fått goda omdömmen, jag var nästan på väg att välja dom, tyvärr har jag fått en del indikationer som pekar på att de är lite väl ljusa i toppen.

Jo, silver är ju nästan vitt, så det är självklart att silverolja placeboverkar åt det ljusare hållet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 15:16

Nu råkar det ju vara så att de inte är riktiga silverfoliekondensatorer utan plast med silverhaltig sprayfärg...; ) vilket ger lite typisk plastljud tyvärr, väldigt snäva toleranser i tillverkningen dock.
Tyckte väl att den här tråden varit väl förskonad från tråk, väldigt possitivt so far. Kan det inte få fortsätta så?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-12 15:21

adagio skrev:Jag tänkte bara om jag på nåt sätt åstakommit en "suckout" i nedre delen av basområdet? Tycker faktiskt att det låter bättre för varje dag som går. Nu är det ytterligare klarare, obeslöjjat men samtidigt lättflytande.

Det är möjligt att du sänkt distorsionen och på så vis blir basen mindre markant. Du har inte gjort några mätningar före/efter? Det hade i varje fall gett besked om frekvensgångsändringar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-12 15:33

adagio skrev:Tyckte väl att den här tråden varit väl förskonad från tråk, väldigt possitivt so far. Kan det inte få fortsätta så?

8O
Jag tråkade inte, bara lyfte redan konstaterade fakta, så var här något tråk i så var det du själv.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 15:35

Nej men om jag kör frekvenssvep så tycker jag att återgivningen är markant jämnare men basen rullar av subjektivt tidigare, men som sagt det gör inget att jag möter ut med subben tidigare, tvärtom.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 15:42

Nattlorden skrev:
adagio skrev:Tyckte väl att den här tråden varit väl förskonad från tråk, väldigt possitivt so far. Kan det inte få fortsätta så?

8O
Jag tråkade inte, bara lyfte redan konstaterade fakta, så var här något tråk i så var det du själv.

Ok, uppfattat. Såklart att att det är så enkelt att färgen avgör hur det låter, skulle kanske satsat på de svarta för få mer svärta i ljudet, smtidigt är det fint med silvervita högtalare, dom kanske får ljudet att skimra lite....
Vi droppar den diskussionen tycker jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-12 15:56

Droppat (du har PM om det istället eftersom du inte förstått vad jag menade)

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-12 22:19

Japp jag missförstod, sorry. Men i min värld tycker jag att man måste lita på alla som provat till viss del och försöka läsa mellan raderna. Om en person beskriver ljudet som ljus i toppen så beskriver nästa det som att det finns massor med info i toppen, nästa säger att det finns ett otroligt djup i soundstage, nästa att detaljerna kastas i ansiktet osv o sammanlagt kan man faktiskt komma fram till om det passar en eller inte.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-24 10:07

Hej igen, kan säga att ljudet nu ligger i en helt annan nivå. Jag är mycket nöjd. Det finns dock lite att testa, bla höja resistansen ibasfiltret med 0,25 ohm om jag förstår det riktigt så ska det ändra avrullningen och "dra ut"på baselementets arbetsområde en smula. Orginalspolen ligger ju på 4ohm men denna endast på 3,75 ohm. Värt att prova.

Lådorna är nästan klara, samt "plinten"

Bild
Oljning samt slipning i all evighet amen.

Bild
Dämpmatiral, så filterplattan inte har kontakt med ytterhöljet.

Bild
Köksgolv, frigolit samt spänd sammet utgör filterplattan.

Bild
Så där, klart för provkörning.

Bild
Dämpkuddar ala´SD under filtret, fattas bara ett akryl-lock.

Bild
Ganska fin finnish blir det efter några oljningar och slipningar, det återstår dock många, många.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-24 10:59

adagio skrev:Det finns dock lite att testa, bla höja resistansen ibasfiltret med 0,25 ohm om jag förstår det riktigt så ska det ändra avrullningen och "dra ut"på baselementets arbetsområde en smula. Orginalspolen ligger ju på 4ohm men denna endast på 3,75 ohm. Värt att prova.

Är verkligen originalspolens resistans 4 ohm och den nya 3.75? Det låter som minst 10 ggr för mycket/högt.

adagio

Inläggav adagio » 2011-07-24 11:58

:oops: sant 0,4 samt 0,375 är det ju....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-24 12:03

Sånt händer.

adagio

Inläggav adagio » 2011-10-28 18:58

long time no seen.
Tänkte bara visa mina klara filter, bättre obsent än aldrig.

Bild
Lådan.

Bild
En liten översikt.

Bild
Färdigt filter med så få lödpunkter som möjligt, högtalarkabeln går hela vägen utan kontakter. Crimpat med förgyld koppar samt lött med silverlod.
Nästan obrutet från förstärkare till element.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-10-28 20:59

Snyggt och prydligt adagio! :)

Mina externa DIY-filter har genomgått förändringar i flera år nu och det lär dröja ett tag till innan de får flytta in i snygga hus..

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi