här kommer den första
Måste säga att man blir lite impad av dom.
Moderator: Redaktörer
boom skrev:I dag har jag och rangwald gjort en liten mätning
här kommer den första
Fackamato skrev:boom skrev:I dag har jag och rangwald gjort en liten mätning
här kommer den första
Det låter säkert jättebra, men av "mätningen" man man ju inte utläsa något. Vad för mikrofon är linjär ned till ~0Hz egentligen?![]()
Sedan måste man ju mäta rummet / stället man mäter på, först, så man får en uppfattning om bakgrundsbruset...
Vad har ni mätt med?
petersteindl skrev:Boom, 50 dB över hela pappret ger en hyfsat korrekt bild som ligger i linje med örats känslighet. Du har 240 dB. Minska till 50 dB.
MvH
Peter
Nattlorden skrev:Peter S gav en utmärkt anledning. En annan är att vi är vana att se kurvor i den skalan och därför bedömmer resultatet lättare.
boom skrev:petersteindl skrev:Boom, 50 dB över hela pappret ger en hyfsat korrekt bild som ligger i linje med örats känslighet. Du har 240 dB. Minska till 50 dB.
MvH
Peter
Nu hänger jag inte med är det att skalan skall minskas för att se dipparna bättre????
Glebster skrev:boom skrev:petersteindl skrev:Boom, 50 dB över hela pappret ger en hyfsat korrekt bild som ligger i linje med örats känslighet. Du har 240 dB. Minska till 50 dB.
MvH
Peter
Nu hänger jag inte med är det att skalan skall minskas för att se dipparna bättre????
Ja, det är skalan på Y-axeln som Peter syftar på, den sträcker ju sig från -60 till +180 dB = 240dB.
PetterPersson skrev:Nu är du en B-skådis boom![]()
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofe ... rhorn.html
Åtminståne över ~15 Hz
http://i828.photobucket.com/albums/zz20 ... s/pic5.jpg
Men du kan väl jämföra lika dana byggen
PetterPersson skrev::D Tänkte det skulle komma någon sådan harang. Ett mer givande svar
hade varit i stil med att "Hornet kan inte spela under 10 Hz, men det vill
jag kunna" Så hade du avväpnat mig utan att agera omoget. Över de
frekvenserna får du se dig rejält akterseglad SPL-mässigt iallafall.
Det kvittar vad jag är. Jag har andra prioriteringar än dig,så sett i en
annans ögon kanske det inte är så...Tänkt på det?Men du kan väl jämföra lika dana byggen
Eller byggen med lika element...
MagnusÖstberg skrev:boom - du tar dig nog på lite för stort allvar nu
boom skrev:Fackamato skrev:Seriöst? Hur gammal är du?
Varför postar du överhuvud taget i min tråd om du inte har något konstruktivt att komma med.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 244 gäster