Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:Som Roger antyder, så behöver du inte använda dubbla kablar alls, utan kan glatt fortsätta använda bara en kabel fram till högtalaren, som du alltså har "kortslutningslblecken" kvar på.
Varför vill du använda dubbla kablar? Vad hoppas du uppnå?
Maccis skrev:Att de högtalare jag har har haft en hörbar skillnad av det positiva slaget i tester jämförelse enkel mot biwiring. Och att dessa bleck försämrar ljudet.
Varför skulle filtret hantera signalen sämre med 4 sladdar in än 2?
Chopha skrev:Hade ett par dm683 för till ett par veckor sedan och då använde jag en längd fyrkardelig EKK till varje högtalare. Detta eftersom min förstärkare (en Onkyo 608) har möjlighet till Bi-Amp, så bläcken togs bort och en förstärkare förstärkte diskant/mellanregister, och en annan förstärkte basarna. Många hembioreceivers tillåter en att göra på detta viset och det jag upplevde att jag vann på att göra detta var att basen hade mer pondus och att jag kunde spela starkare.
Om du inte har en receiver med denna funktion (bi-amp) så vinner inget på att ha mer kabel kopplad. Du förlorar istället på det i och med att mer pengar har gått åt.
Vilken kabel du sedan använder är ytterst oviktigt.
/Christopher
Jax skrev:Chopha skrev:Hade ett par dm683 för till ett par veckor sedan och då använde jag en längd fyrkardelig EKK till varje högtalare. Detta eftersom min förstärkare (en Onkyo 608) har möjlighet till Bi-Amp, så bläcken togs bort och en förstärkare förstärkte diskant/mellanregister, och en annan förstärkte basarna. Många hembioreceivers tillåter en att göra på detta viset och det jag upplevde att jag vann på att göra detta var att basen hade mer pondus och att jag kunde spela starkare.
Om du inte har en receiver med denna funktion (bi-amp) så vinner inget på att ha mer kabel kopplad. Du förlorar istället på det i och med att mer pengar har gått åt.
/Christopher
Det är biamping vilket är en helt annan sak.
Maccis skrev:perstromgren skrev:Som Roger antyder, så behöver du inte använda dubbla kablar alls, utan kan glatt fortsätta använda bara en kabel fram till högtalaren, som du alltså har "kortslutningslblecken" kvar på.
Varför vill du använda dubbla kablar? Vad hoppas du uppnå?
Att de högtalare jag har har haft en hörbar skillnad av det positiva slaget i tester jämförelse enkel mot biwiring. Och att dessa bleck försämrar ljudet.
Varför skulle filtret hantera signalen sämre med 4 sladdar in än 2?
Maccis skrev:Jax skrev:Chopha skrev:Hade ett par dm683 för till ett par veckor sedan och då använde jag en längd fyrkardelig EKK till varje högtalare. Detta eftersom min förstärkare (en Onkyo 608) har möjlighet till Bi-Amp, så bläcken togs bort och en förstärkare förstärkte diskant/mellanregister, och en annan förstärkte basarna. Många hembioreceivers tillåter en att göra på detta viset och det jag upplevde att jag vann på att göra detta var att basen hade mer pondus och att jag kunde spela starkare.
/Christopher
Kan även biampa.....
RogerGustavsson skrev:Möjligen ska du undvika att blanda in fysikens lagar.... I området för audiofrekvenser är det nästan utan betydelse. I en artikel Musik- och Ljudteknik, undersöktes vad som sker vid biwiring. Köp hellre lite nya CD/DVD.
RogerGustavsson skrev:Men att biampa utan dela på lågnivå ger väldigt lite. Dessutom bör delningsfrekvensen ligga rätt lågt, i varje fall under 500 Hz, om det ska ge något.
nadifierad skrev:RogerGustavsson skrev:Möjligen ska du undvika att blanda in fysikens lagar.... I området för audiofrekvenser är det nästan utan betydelse. I en artikel Musik- och Ljudteknik, undersöktes vad som sker vid biwiring. Köp hellre lite nya CD/DVD.
Inte för att jag läst artikeln, men +1 hur som helst.
Kabelövertro är mer skrämmande än Jehovas
Flint skrev:nadifierad skrev:RogerGustavsson skrev:Möjligen ska du undvika att blanda in fysikens lagar.... I området för audiofrekvenser är det nästan utan betydelse. I en artikel Musik- och Ljudteknik, undersöktes vad som sker vid biwiring. Köp hellre lite nya CD/DVD.
Inte för att jag läst artikeln, men +1 hur som helst.
Kabelövertro är mer skrämmande än Jehovas
Japp. Därför har jag kastat ut mina EKK nu. Blev trött på att baxa och bända och slåss med dom så fort något skulle flyttas eller testas. Nästa steg blir att sanera bort RG62-kablarna av samma anledning mot något praktiskt hanterbart.
Hulbar skrev:Därför att konstruktören inte kan veta eller ta hänsyn till vilka kablar som kommer att användas när han/hon konstruerar delnigsfiltret.
Jax skrev:Chopha skrev:Hade ett par dm683 för till ett par veckor sedan och då använde jag en längd fyrkardelig EKK till varje högtalare. Detta eftersom min förstärkare (en Onkyo 608) har möjlighet till Bi-Amp, så bläcken togs bort och en förstärkare förstärkte diskant/mellanregister, och en annan förstärkte basarna. Många hembioreceivers tillåter en att göra på detta viset och det jag upplevde att jag vann på att göra detta var att basen hade mer pondus och att jag kunde spela starkare.
/Christopher
/Christopher
Jocke skrev:Ofattbart att sådana här diskussioner fortfarande krävs...
Jag har lampa som ger ett behagligt sken med en traditionell glödlampa. Provade Biltemas lågenergilampor och nu lyser den obehagligt grönaktigt. Vilken lampsladd ska jag använda för att få den att lysa lika behagligt som glödlampan?
Jocke skrev:Nä, så klart. Blir bara lite besviken på att det fortfarande förespeglas ge fantastiska vinster med dubbla snordyra kablar...
Ragnwald skrev:Silverkabel till diskantelementen, koppar till mellanregistret och tjock kolhybridkabel för svärtan i lågbasen.
Jocke skrev:Det var inte meningen att vara taskig - sorry! Är nog lite upprörd för andra saker i kväll...
Kan försöka kompensera med en anekdot om när jag kring 1990 skulle möblera om och mina van der huul-kablar inte var långa nog... åkte inom förbi min kamrat elektrikern för att hämta "vad som helst" som nådde fram till mina OA51. Kom hem med televerkets kopplingstråd och blev rejält förvånad över att det faktiskt lät bättre!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster