Kabel till Bi-Wiring

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Maccis

Kabel till Bi-Wiring

Inläggav Maccis » 2011-07-25 18:46

Skall byta till bi-wiring på mina fina B&W 683. Vad säger teorins lagar om olika kablar till olika frekvensområden?

Skall man ha många tunna kardeler men ändå tjock kabel eller få tjockare kardeler eller kanske en solid kardel av en viss diameter, för diskant/mid?

Och för det lågfrekventa området, är det samma regel eller undantag som för mid/diskant....

eller vad gäller?

Denna disskution gäller fysikens lagar om frekvensområde, motstånd mm.

Luddiga frågor kanske men ni förstår nog vad jag menar.
Verkar som varje kabeltillverkare har sin egen uppfattning vilken som är bäst.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-25 18:55

Möjligen ska du undvika att blanda in fysikens lagar.... I området för audiofrekvenser är det nästan utan betydelse. I en artikel Musik- och Ljudteknik, undersöktes vad som sker vid biwiring. Köp hellre lite nya CD/DVD.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2011-07-25 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-07-25 18:58

Så Kabeln mellan mid/disk skall var identisk med bas?

För det finns en kabel som har 2sqrmm till basen och 1,2 sqrmm till mid/disk.
Och det är solida ledare i den.

Vilka vinster / förluster finns det med många tunna ledare resp 1 solid ledare?

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-25 19:07

Det kan låta sämre med bi-wiring. Det kan inverka negativt på delnigsfiltret så det inte fungerar som tänkt.
Så det är bättre att spara pengarna.

Mvh

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-25 19:09

Som Roger antyder, så behöver du inte använda dubbla kablar alls, utan kan glatt fortsätta använda bara en kabel fram till högtalaren, som du alltså har "kortslutningslblecken" kvar på.

Varför vill du använda dubbla kablar? Vad hoppas du uppnå?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-25 19:13

Med flera ledare som ligger oisolerade mot varandra (flerkardelig ledare), finns risk för tvärdistorsion pga. att en halvledarliknande effekt kan uppstå, om inte så med tiden. Effekten kan minskas genom förtenning eller genom att isolera varje ledare (Litzkabel). För högfrekvensöverföring (antennkabel, data) används nästan alltid enkardeliga ledare. För audioområdet är det inte lika känsligt.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-07-25 19:16

perstromgren skrev:Som Roger antyder, så behöver du inte använda dubbla kablar alls, utan kan glatt fortsätta använda bara en kabel fram till högtalaren, som du alltså har "kortslutningslblecken" kvar på.

Att de högtalare jag har har haft en hörbar skillnad av det positiva slaget i tester jämförelse enkel mot biwiring. Och att dessa bleck försämrar ljudet.

Varför skulle filtret hantera signalen sämre med 4 sladdar in än 2?

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-07-25 19:22

Hade ett par dm683 för till ett par veckor sedan och då använde jag en längd fyrkardelig EKK till varje högtalare. Detta eftersom min förstärkare (en Onkyo 608) har möjlighet till Bi-Amp, så bläcken togs bort och en förstärkare förstärkte diskant/mellanregister, och en annan förstärkte basarna. Många hembioreceivers tillåter en att göra på detta viset och det jag upplevde att jag vann på att göra detta var att basen hade mer pondus och att jag kunde spela starkare.

Om du inte har en receiver med denna funktion (bi-amp) så vinner inget på att ha mer kabel kopplad. Du förlorar istället på det i och med att mer pengar har gått åt.

Vilken kabel du sedan använder är ytterst oviktigt.

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-25 19:25

Testa att köra utan biwire men sätt samma högtalarkabel mellan polerna istället för blecken. Och jämför sedan mot biwire.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-07-25 19:26

Maccis skrev:Att de högtalare jag har har haft en hörbar skillnad av det positiva slaget i tester jämförelse enkel mot biwiring. Och att dessa bleck försämrar ljudet.

Prova byta ut blecken mot en liten kabelstump istället. Gärna samma sort som kabeln från förstärkaren.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-07-25 19:27

Chopha skrev:Hade ett par dm683 för till ett par veckor sedan och då använde jag en längd fyrkardelig EKK till varje högtalare. Detta eftersom min förstärkare (en Onkyo 608) har möjlighet till Bi-Amp, så bläcken togs bort och en förstärkare förstärkte diskant/mellanregister, och en annan förstärkte basarna. Många hembioreceivers tillåter en att göra på detta viset och det jag upplevde att jag vann på att göra detta var att basen hade mer pondus och att jag kunde spela starkare.

Om du inte har en receiver med denna funktion (bi-amp) så vinner inget på att ha mer kabel kopplad. Du förlorar istället på det i och med att mer pengar har gått åt.

/Christopher

Det är biamping vilket är en helt annan sak.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-07-25 19:37

Jax skrev:
Chopha skrev:Hade ett par dm683 för till ett par veckor sedan och då använde jag en längd fyrkardelig EKK till varje högtalare. Detta eftersom min förstärkare (en Onkyo 608) har möjlighet till Bi-Amp, så bläcken togs bort och en förstärkare förstärkte diskant/mellanregister, och en annan förstärkte basarna. Många hembioreceivers tillåter en att göra på detta viset och det jag upplevde att jag vann på att göra detta var att basen hade mer pondus och att jag kunde spela starkare.

/Christopher

Kan även biampa.....

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-25 19:59

Maccis skrev:
perstromgren skrev:Som Roger antyder, så behöver du inte använda dubbla kablar alls, utan kan glatt fortsätta använda bara en kabel fram till högtalaren, som du alltså har "kortslutningslblecken" kvar på.

Att de högtalare jag har har haft en hörbar skillnad av det positiva slaget i tester jämförelse enkel mot biwiring. Och att dessa bleck försämrar ljudet.

Därför att konstruktören inte kan veta eller ta hänsyn till vilka kablar som kommer att användas när han/hon konstruerar delnigsfiltret.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-07-25 20:30

Maccis skrev:
Jax skrev:

/Christopher

Kan även biampa.....

Om du kan Biampa, så skall du prova att biampa ! Det kan bli ett lyft för nästan inga pengar alls... :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-25 21:18

Men att biampa utan dela på lågnivå ger väldigt lite. Dessutom bör delningsfrekvensen ligga rätt lågt, i varje fall under 500 Hz, om det ska ge något.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-25 22:29

RogerGustavsson skrev:Möjligen ska du undvika att blanda in fysikens lagar.... I området för audiofrekvenser är det nästan utan betydelse. I en artikel Musik- och Ljudteknik, undersöktes vad som sker vid biwiring. Köp hellre lite nya CD/DVD.

Inte för att jag läst artikeln, men +1 hur som helst :) .
Kabelövertro är mer skrämmande än Jehovas :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-07-25 22:39

RogerGustavsson skrev:Men att biampa utan dela på lågnivå ger väldigt lite. Dessutom bör delningsfrekvensen ligga rätt lågt, i varje fall under 500 Hz, om det ska ge något.

Men var och en kan väl få testa ? Alltså vi som inte är troende...

;)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-25 22:44

nadifierad skrev:
RogerGustavsson skrev:Möjligen ska du undvika att blanda in fysikens lagar.... I området för audiofrekvenser är det nästan utan betydelse. I en artikel Musik- och Ljudteknik, undersöktes vad som sker vid biwiring. Köp hellre lite nya CD/DVD.

Japp. Därför har jag kastat ut mina EKK nu. Blev trött på att baxa och bända och slåss med dom så fort något skulle flyttas eller testas. Nästa steg blir att sanera bort RG62 av samma anledning mot något praktiskt hanterbart.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-25 22:47

Flint skrev:
nadifierad skrev:

Japp. Därför har jag kastat ut mina EKK nu. Blev trött på att baxa och bända och slåss med dom så fort något skulle flyttas eller testas. Nästa steg blir att sanera bort RG62-kablarna av samma anledning mot något praktiskt hanterbart.

Men EKK är ju iallafall praktiskt, då de gör både SD kuddar och stativ överflödiga!?
Det är ju bara att hänga högtalarna i kabeln! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-25 22:47

Hulbar skrev:Därför att konstruktören inte kan veta eller ta hänsyn till vilka kablar som kommer att användas när han/hon konstruerar delnigsfiltret.

Precis!

Till trådskaparen:

De där blecken är ett aber, helt onödiga och ger bara massa extra kontaktpunkter som kan ställa till det med kontaktdistrotion.

En sak du kan prova om du vill ha det så enkelt och funktionellt och ta bort onödiga felkällor: skruva bort terminalen, löd om de kablarna som går till den övre bleckanslutningen till resektive kontakt på den undre. Du får bara två kontaktpunkter på högtalarna och behöver inte bekymmra dig.

Det är värt att prova, det är lätt att återställa och det kostar dig inte en krona.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-25 23:35

Ofattbart att sådana här diskussioner fortfarande krävs...

Jag har lampa som ger ett behagligt sken med en traditionell glödlampa. Provade Biltemas lågenergilampor och nu lyser den obehagligt grönaktigt. Vilken lampsladd ska jag använda för att få den att lysa lika behagligt som glödlampan? :wink:

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-07-25 23:42

Jax skrev:

/Christopher

Ja det vet jag.
Hade trådskaparen blandat ihop benämningarna eller kanske trott att de betydde samma sak så hade vi löst problemet vid det här laget.

Antydde inte detta att jag förstod frågan, samt även besvarade den?

/Christopher

/Christopher
Senast redigerad av Chopha 2011-07-25 23:44, redigerad totalt 1 gång.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-25 23:44

Jocke skrev:Ofattbart att sådana här diskussioner fortfarande krävs...

Jag har lampa som ger ett behagligt sken med en traditionell glödlampa. Provade Biltemas lågenergilampor och nu lyser den obehagligt grönaktigt. Vilken lampsladd ska jag använda för att få den att lysa lika behagligt som glödlampan? :wink:

Bara för att du har nått en som du troligen anser själv hög hajfinivå betyder det inte att alla andra har gått samma väg och i samma takt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-25 23:47

Nä, så klart. Blir bara lite besviken på att det fortfarande förespeglas ge fantastiska vinster med dubbla snordyra kablar... :(

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-25 23:50

Jocke skrev:Nä, så klart. Blir bara lite besviken på att det fortfarande förespeglas ge fantastiska vinster med dubbla snordyra kablar... :(

Berätta då din uppfattning i frågan på ett neutralt och sansat sätt utan att göra ner trådskaparen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-25 23:56

Det var inte meningen att vara taskig - sorry! Är nog lite upprörd för andra saker i kväll...

Kan försöka kompensera med en anekdot om när jag kring 1990 skulle möblera om och mina van der huul-kablar inte var långa nog... åkte inom förbi min kamrat elektrikern för att hämta "vad som helst" som nådde fram till mina OA51. Kom hem med televerkets kopplingstråd och blev rejält förvånad över att det faktiskt lät bättre!

:)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-25 23:56

Vad gäller kablar så anser jag att det absolut kan finnas en liten skillnad, men det har inget med priset att göra. Därför ekk är trevlig för den är billig och bra. Sen finns det ju massa andra billiga alternativ.

Så jag skulle säga att du behöver inte lägga några större summor på kablarna, men att ta vilken sladd som helst kanske inte nödvändigtvis fungerar helt optimalt beroende på sladd och högtalare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-25 23:56

Silverkabel till diskantelementen, koppar till mellanregistret och tjock kolhybridkabel för svärtan i lågbasen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-25 23:58

Ragnwald skrev:Silverkabel till diskantelementen, koppar till mellanregistret och tjock kolhybridkabel för svärtan i lågbasen.

Fast svärtan vill jag ha i de övre registren... :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-26 00:03

Jocke skrev:Det var inte meningen att vara taskig - sorry! Är nog lite upprörd för andra saker i kväll...

Kan försöka kompensera med en anekdot om när jag kring 1990 skulle möblera om och mina van der huul-kablar inte var långa nog... åkte inom förbi min kamrat elektrikern för att hämta "vad som helst" som nådde fram till mina OA51. Kom hem med televerkets kopplingstråd och blev rejält förvånad över att det faktiskt lät bättre!

:)

Såna där missar är nyttiga. Dom bör man göra ofta. :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi