Richard skrev:Toriq: pioneer 668 och cd- 12 mäter verkligt lika. De tillhör båda bland det bästa som finns i cd- ljud, och den skillnad som kanske är hörbar är den lilla diskantavrullningen på strax under en dB i topp- diskanten på cd12.
Båda har extremt lågt jitter, extremt lågt brus och iövrigt såbra som ljudet kan bli från cd.
Pioneer 668 har OPA - kretsar i analogdelen som färgar minimalt, OPA 2132 är inte precis känt för att förvränga hörbart.
Både pioneeren och cd12 använder branta, digitala filter som är korrekt utförda, så någon risk för " legatolink" eller annan " wadia" färgning är inte aktuell.
Skillnaden är väl mest i priset, och i det mekaniska utförandet där cd12 vinner överlägset på båda håll.
Jag tror det var TCM på forumet som hade tillgång till de goda mätdata:na för pioneer 668.
Cd- 12 har testats av stereophile. Linn Ikemi är istort samma spelare som cd-12 kretstekniskt, och denna spelare har dissekerats av både min bror och jag. Han hade den senaste versionen, den som anses låta bättre än 1:à gen. Cd12.
Den låter fint, kanske en aning diffust ( beror på gödslingen av OPA 602 överallt) , har samma diskantavrullning som cd- 12 vilket inte är konstigt
eftersom det är i princip samma spelare ( kretstekniskt ) .
Vid blindtest så lät min brors SB Duet likadant som ikemin , och detta fick min bror att sälja Linnspelaren. Detta resultat var likadant med den inbyggda dacen från 5103 och SB Duet använd som digital drive,
Som Ikemi helt ensam.
Tillräckligt bra alltså. Så bra att " mycket bättre " nog är omöjligt.
Därför är jag en aning skeptisk till utrop som " de nya nätverkspelarna låter mycket bättre än de gamla cd- spelarna. De gamla cd- spelarna både från Linn och andra märken lät i slutet så bra som cd- mediat kan låta.
Om de nya apparaterna låter mycket bättre, och det kan höras direkt genom vilken anläggning som helst, hur kan det då komma sig att peterstendl, karlXII och Magnusöstberg samt harryup inte tyckte att det lät
speciellt bra ? ( med brasklappen att den första apparaten var defekt ) .
Richard du tycks läsa många av de "förhatliga" HiFi-tidningarna, efter detta gör du dina analyser och drar dina slutsatser.
Du lyssnar på en helt annan apparat än CD12 och drar ännu mer slutsatser och spekulerar.
Vore det inte mer lämpligt om du också lyssnade på apparaterna du spekulerar om (i detta fallet Sondek CD12), innan du dra dina slutsatser ("låter lika bra som Pioneer 668")? Du blir liksom lite mer trovärdigare då...
/mvh