Väl grundat eller grundlöst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

torig

Inläggav torig » 2011-07-25 19:49

Richard skrev:Toriq: pioneer 668 och cd- 12 mäter verkligt lika. De tillhör båda bland det bästa som finns i cd- ljud, och den skillnad som kanske är hörbar är den lilla diskantavrullningen på strax under en dB i topp- diskanten på cd12.

Båda har extremt lågt jitter, extremt lågt brus och iövrigt såbra som ljudet kan bli från cd.

Pioneer 668 har OPA - kretsar i analogdelen som färgar minimalt, OPA 2132 är inte precis känt för att förvränga hörbart.
Både pioneeren och cd12 använder branta, digitala filter som är korrekt utförda, så någon risk för " legatolink" eller annan " wadia" färgning är inte aktuell.

Skillnaden är väl mest i priset, och i det mekaniska utförandet där cd12 vinner överlägset på båda håll.

Jag tror det var TCM på forumet som hade tillgång till de goda mätdata:na för pioneer 668.

Cd- 12 har testats av stereophile. Linn Ikemi är istort samma spelare som cd-12 kretstekniskt, och denna spelare har dissekerats av både min bror och jag. Han hade den senaste versionen, den som anses låta bättre än 1:à gen. Cd12.
Den låter fint, kanske en aning diffust ( beror på gödslingen av OPA 602 överallt) , har samma diskantavrullning som cd- 12 vilket inte är konstigt
eftersom det är i princip samma spelare ( kretstekniskt ) .

Vid blindtest så lät min brors SB Duet likadant som ikemin , och detta fick min bror att sälja Linnspelaren. Detta resultat var likadant med den inbyggda dacen från 5103 och SB Duet använd som digital drive,
Som Ikemi helt ensam.

Tillräckligt bra alltså. Så bra att " mycket bättre " nog är omöjligt.

Därför är jag en aning skeptisk till utrop som " de nya nätverkspelarna låter mycket bättre än de gamla cd- spelarna. De gamla cd- spelarna både från Linn och andra märken lät i slutet så bra som cd- mediat kan låta.

Om de nya apparaterna låter mycket bättre, och det kan höras direkt genom vilken anläggning som helst, hur kan det då komma sig att peterstendl, karlXII och Magnusöstberg samt harryup inte tyckte att det lät
speciellt bra ? ( med brasklappen att den första apparaten var defekt ) .

Richard du tycks läsa många av de "förhatliga" HiFi-tidningarna, efter detta gör du dina analyser och drar dina slutsatser.

Du lyssnar på en helt annan apparat än CD12 och drar ännu mer slutsatser och spekulerar.

Vore det inte mer lämpligt om du också lyssnade på apparaterna du spekulerar om (i detta fallet Sondek CD12), innan du dra dina slutsatser ("låter lika bra som Pioneer 668")? Du blir liksom lite mer trovärdigare då...

/mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-25 20:21

Jag läser inte många hifitidningar sedan flera år sedan- vad har du fått detta ifrån ?

Toriq: jag skulle däremot tro att jag lyssnat till betydligt fler apparater än du, även i andra system än de gängse, så varför i hela friden haka upp dig på en sådan trivial detalj att pioneer 668 låter väldigt fint, faktiskt istort lika bra som cd- 12 ?

( dvs ungefär så transparent det kan bli från cd- mediet.)

Det är väl inga konstigheter med det ?

Eller hur ?

Prislappen eller märket har ju ingen som helst betydelse med avseende på transparens i audioapparatur- speciellt inte då det gäller rena cd- spelare eller streamers.
Att få ut en transparent musiksignal är ju numera rena barnleken, och det många väldigt dyra cd- spelare gör är att försämra signalen/ musiken, inte släppa igenom den oförstörd.

Dvs. Genom att få musiken att låta " annorlunda" än allt annat i apparaturväg, så lanseras detta ofta som en " förbättring" med avseende på verklig transparens vilket ju är felaktigt som hifibegrepp.

Däremot kan ju, precis som Magnusöstberg skriver ovan, begreppet " transparens" betyda olika för olika firmor. " ökad upplevelse av musiken" genom en färgad apparat kanske i reklamen kan anges som en ökad upplevd transparens, fastän apparaten ofrånkommligt försämrar utsignalen och i egentlig mening inte kan kallas för verkligt transparent.

Därmed menar jag ju inte att cd12 är en färgande apparat, utan tvärtom.
Den är lika transparent som pioneer 668 ( förutom toppdiskanten, då...)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-25 20:28

Finns mig veterligen ingen som bevisat att 668 är transparent?
Den är ju inte ens F/E-testlyssnad utan genomgått andra tester och då finns det väl ingen som helst möjlighet att kalla något för transparent. Eller?
Personligen är jag tveksam till att man kan kalla något för transparent annat än i testuppställningen vid testtillfället eftersom man sen kopplar på högtalare och så testar man ju inte.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-07-25 20:34

Popcorn och öl? :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-25 20:47

prolinn skrev:
IngOehman skrev:... att den som vill ha en seriös diskussion kanske kan starta dialogen på ett
bättre sätt än att skriva:

"Jag undrar vem som fattat vad? Var var det du kom från... Retoriklandet?"

Kan tänka mig att richard alldeles avsiktigt avstår från att svara den som
beter sig så.

Flyttade citat i sinhelhet från annan tråd, därav blev även den spydiga kommentaren kvar. Som jag såg det var den påkallad av likalydande annan kommentar.

För övrigt, tack för din input gällande CD12 och 668:an. Får man även passa på att påpeka att den senaste varianten av Linns Klimax DS både mäter och låter betydligt bättre än CD12. Min åsikt är för övrigt att även Majik DS (med senaste nätdelen) låter väl i paritet eller musikaliskt sett till och med bättre än CD12 (som dock fortfarande har en del karaktärsmässiga företräden jämfört med MDS). Den senaste varianten av Akurat DS ligger någonstans mellan MDS och KDS.

....mäter betydligt bättre än cd- 12 ? Hur då ?
Har man rätat ut toppdiskanten, och därigenom vunnit tillbaka den halva dB i toppdiskanten som cd- 12 tonade ned ?

Har du mätningar som visar att nya KDS mäter mycket bättre än cd- 12 ?
De mätningar jag sett av cd-12 och KDS MK 1 visade ju på bättre testresultat från cd- 12 , med bla. tio gånger lägre dist. i basområdet.

Du kan läsa om det i stereophile på nätet.

Jag antar ( och tar för givet ) att man korrigerat detta i KDS MK 2 denna
gång och tagit bort denna onödiga förvrängning som inte bör finnas där- inte om apparaten kan betecknas som transparent i vartfall.

..." karaktärsmässiga företräden" skriver du on cd-12 versus majik DS. Samtidigt skriver du att Majik DS spelar musiken bättre än Cd-12.

Jag får inte ihop detta. Det låter som att du menar att en av apparaterna kan ha mera karaktär samtidigt som den andra apparaten är mera musikalisk.

Som om det vore intelligenta apparater, med musikalitet.
Eller hur menar du ?
Senast redigerad av Richard 2011-07-25 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-07-25 20:50

Morello skrev:Popcorn och öl? :P

Du menar att det skulle vara underhållning att läsa harryup för 589 gången säga att 668 minsann inte är fe/lyssnad :? och att han inte tycker om att man använder ordet transparent :?
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-25 20:51

Harryup skrev:Finns mig veterligen ingen som bevisat att 668 är transparent?
Den är ju inte ens F/E-testlyssnad utan genomgått andra tester och då finns det väl ingen som helst möjlighet att kalla något för transparent. Eller?
Personligen är jag tveksam till att man kan kalla något för transparent annat än i testuppställningen vid testtillfället eftersom man sen kopplar på högtalare och så testar man ju inte.

mvh/Harryup

Tog väl IÖ på gehör om jag minns historien rätt men det kanske räcker ;)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-25 20:54

Tengil skrev:

Du menar att det skulle vara underhållning att läsa harryup för 589 gången säga att 668 minsann inte är fe/lyssnad :? och att han inte tycker om att man använder ordet transparent :?

Motsatsen har väl i så fall sagts 589 ggr och inom sin tid kommer väl 590onde gången 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-25 20:57

petersteindl skrev:
Tengil skrev:

Motsatsen har väl i så fall sagts 589 ggr och inom sin tid kommer väl 590onde gången 8)

Det kanske behövs 668 gånger för att skapa lite numerologi..

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-25 21:22

Tengil skrev:

Menar du att det är rimligt att kalla den transparent eftersom du inte reagerar på det? Eller menar du att man bara behöver korrigera vissa personers inlägg?

mvh/Harryup

PS: bara öl än så länge men möjligen popcorn senare. ds.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-07-25 21:27

Harryup skrev:
Tengil skrev:

Menar du att det är rimligt att kalla den transparent eftersom du inte reagerar på det? Eller menar du att man bara behöver korrigera vissa personers inlägg?

mvh/Harryup

PS: bara öl än så länge men möjligen popcorn senare. ds.

Jag menar nog att det givetvis är fel att kalla den transparent, och att självklart skall man korrigera, om man tycker att man vill/orkar men Richard har nog hört detta tidigare, han väljer nog att kalla den transparent ändå :D
Själv skall jag nog ta ett glas rött, popcorn är inte min stil, ursäkta utbrottet förresten :oops:

Vh Christer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-25 21:30

Känns som det är dags att döpa om det gamla fanskapet till Pioneer 666. :twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-25 21:35

Inge fara, men rött till vad? Torrkött? :-)
Popcorn är inte helt fel, tyvärr har man slutat med Orville Redenbascher's popcorn i Sverige tror jag.

Men faktum kvarstår att väldigt många fler än bara vår lilla grupp "Lilla gruppen" tycker att nätverksspelare klarar sig väldigt bra i konkurrensen med CD-spelare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-25 21:42

Jag har fakiskt en Pioneer 747 som transport. Ljudet lyfter mycket mer med den. Men vågar knappt nämna det. :D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-25 21:44

Hulbar skrev:Jag har fakiskt en Pioneer 747 som transport. Ljudet lyfter mycket mer med den. Men vågar knappt nämna det. :D

Själv har jag en a880 som transport och den lyfter den med även om man inte tror det..

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-07-25 21:50

Harryup skrev:Inge fara, men rött till vad? Torrkött? :-)
Popcorn är inte helt fel, tyvärr har man slutat med Orville Redenbascher's popcorn i Sverige tror jag.

Men faktum kvarstår att väldigt många fler än bara vår lilla grupp "Lilla gruppen" tycker att nätverksspelare klarar sig väldigt bra i konkurrensen med CD-spelare.

mvh/Harryup

Det blir nog lite kex och ost, har precis avslutat ett niomila pass på cykeln, och frun och jag tänkte kolla färdigt på en film som vi försökt se ett par veckor, tour de france har kommit emellan.

När det gäller näverksspelare så tror jag nog som lilla gruppen, problemet är att jag är för lat och för oorganiserad för att rippa cd till hårddisk. Annars har jag hårdvaran(WD TVlive plus netgear nas) och mjukvaran(cd´s i drivor) men än så länge har jag bara bilder och filmer från kameran/videokameran på hårddiskarna.

Vh Christer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-25 22:48

Gärna!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-25 22:49

Tengil skrev:

Eller höra folk som inte har en jävla aning tjata om den ;)

Edit vin och kex hade varit trevligare än sågspån och golvläggning.
Jag saknar dig.

torig

Inläggav torig » 2011-07-25 23:56

Richard skrev:Jag läser inte många hifitidningar sedan flera år sedan- vad har du fått detta ifrån ?

Enkelt - I var och var annat inlägg från din sida hänvisar du till HiFi-tidningars mätningar och spekulerar vilt utifrån desamma

Richard skrev:Toriq: jag skulle däremot tro att jag lyssnat till betydligt fler apparater än du, även i andra system än de gängse, så varför i hela friden haka upp dig på en sådan trivial detalj att pioneer 668 låter väldigt fint, faktiskt istort lika bra som cd- 12 ?

Se, där nu låter Pioneer 668 helt plötsligt inte "lika bra längre". Hur var det nu igen, Har du lyssnat på Sondek CD12 och jämfört med Pioneer 668?

Det var ju det frågeställningen handlade om, ingenting annat. Svara på frågan istället för att svamla/spekulera om annat.

/mvh

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-25 23:57

meanmachine skrev:
Hulbar skrev:Jag har fakiskt en Pioneer 747 som transport. Ljudet lyfter mycket mer med den. Men vågar knappt nämna det. :D

Själv har jag en a880 som transport och den lyfter den med även om man inte tror det..

Säkert! Men 747:an är enligt min mening en av Pioneers mest lyckade produkter. Är väldigt nöjd i alla fall.

http://www.gramophone.net/Issue/Page/May%202002/125/819851/Pioneer+DV747A

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-26 08:49

Hulbar skrev:
meanmachine skrev:

Säkert! Men 747:an är enligt min mening en av Pioneers mest lyckade produkter. Är väldigt nöjd i alla fall.

Optiskt, eller elektriskt kopplad till separat dac?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-26 11:03

MagnusÖstberg skrev:
Edit vin och kex hade varit trevligare än sågspån och golvläggning.

Herregud är de inte klart, lägger du mosaik eller?
Finns väl massor arbetslösa greker som verkligen kan lägga mosaik, redan dom gamla kunde ju.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-26 12:57

torig skrev:
Richard skrev:Jag läser inte många hifitidningar sedan flera år sedan- vad har du fått detta ifrån ?

Enkelt - I var och var annat inlägg från din sida hänvisar du till HiFi-tidningars mätningar och spekulerar vilt utifrån desamma

Richard skrev:Toriq: jag skulle däremot tro att jag lyssnat till betydligt fler apparater än du, även i andra system än de gängse, så varför i hela friden haka upp dig på en sådan trivial detalj att pioneer 668 låter väldigt fint, faktiskt istort lika bra som cd- 12 ?

Se, där nu låter Pioneer 668 helt plötsligt inte "lika bra längre". Hur var det nu igen, Har du lyssnat på Sondek CD12 och jämfört med Pioneer 668?

Det var ju det frågeställningen handlade om, ingenting annat. Svara på frågan istället för att svamla/spekulera om annat.

/mvh

Vi får nog inse att Richard inte behagar svara på frågan utan fortsätter spekulera.

Nog om detta. Lås tråden!

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-26 13:38

sprudel skrev:
Hulbar skrev:
meanmachine skrev:

Optiskt, eller elektriskt kopplad till separat dac?

Elektriskt för tillfället.

Mvh

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-07-26 19:51

Jag känner att det är dags att lägga Pioneer DV-668 till handlingarna och satsa på bitperfekt rippning till disk istället och använda en extern DAC. Inte minst handhavandet talar för detta och transparent blir det också, i.a.f det man skickar från transporten. I DACen sker sedan en konvertering så signalen blir totalförändrad, den går ju från digital till analog.

Som jag ser på saken är EAC och bitperfekt rippning den överlägsna vägen till den optimala transporten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-26 23:39

Headfi skrev:Jag känner att det är dags att lägga Pioneer DV-668 till handlingarna och satsa på bitperfekt rippning till disk istället och använda en extern DAC. Inte minst handhavandet talar för detta och transparent blir det också, i.a.f det man skickar från transporten. I DACen sker sedan en konvertering så signalen blir totalförändrad, den går ju från digital till analog.

Som jag ser på saken är EAC och bitperfekt rippning den överlägsna vägen till den optimala transporten.

Säger inte emot.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-27 07:54

Harryup skrev:
Headfi skrev:Jag känner att det är dags att lägga Pioneer DV-668 till handlingarna och satsa på bitperfekt rippning till disk istället och använda en extern DAC. Inte minst handhavandet talar för detta och transparent blir det också, i.a.f det man skickar från transporten. I DACen sker sedan en konvertering så signalen blir totalförändrad, den går ju från digital till analog.

Säger inte emot.

mvh/Harryup

Nja, om det är " överlägset" kan vi ju verkligen diskutera.
Det har väl knappast varit något problem förr heller, möjligen var det ett problem att stoppa in cd- driven i samma låda som dacen och analogdelen.
Det blev ju lätt störningar från analoga servon och motorerna som styrde lasern som i sin tur kunde störa analogdelen i spelaren.

Det har väl aldrig varit andra problem än dessa ? ( om man med " andra" menar att all data inte kan läsas korrekt av en helt vanlig cd- spelare.)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-27 08:05

Richard skrev:
Harryup skrev:

Säger inte emot.

mvh/Harryup

Nja, om det är " överlägset" kan vi ju verkligen diskutera.
Det har väl knappast varit något problem förr heller, möjligen var det ett problem att stoppa in cd- driven i samma låda som dacen och analogdelen.
Det blev ju lätt störningar från analoga servon och motorerna som styrde lasern som i sin tur kunde störa analogdelen i spelaren.

Det har väl aldrig varit andra problem än dessa ? ( om man med " andra" menar att all data inte kan läsas korrekt av en helt vanlig cd- spelare.)

Richard - det handlar om hantering av media. Att stoppa en skiva i en apparat varje gång man vill avlyssna ett stycke anses gammalmodigt, absolete, 1800-tal om du så vill.

Det står inte att det är/var ett problem. Det står inte ens att återgivningen blir bättre - bara att den inte blir sämre.

Ordet överlägset avspeglar en subjektiv syn på hantering. Ta det för vad det är, inget att diskutera direkt. Jag delar den synen med. Men så är musiken det centrala för mig, inte på vilket sätt jag får tillgång till den.

Det där nostalgiska med att bläddra med skivkonvolut försvann nog för mig när LP-skivorna försvann ur mitt liv.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-27 09:00

Håller ned dig helt, Magnusöstberg.

Men av inlägget ovan så trodde jag att Headfi menade att det skulle kunna bli en hörbar skillnad till det bättre, om man skulle använda EAC och bit- perfekt vilket ju inte är sant alls.

Kanske missupfattade jag honom.

Det är ju handhavandet som är förbättringen- inte att streamers låter bättre av naturen. :wink:

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-07-27 17:46

Jag vill påstå att en EAC-ripp kan låta bättre än en CD som spelats av via en CD-spelare av det enkla skälet att man helt eliminerat den traditionella avläsningen och spelar upp en felfri ripp från hårddisk. Detta gäller då om skivan är i sämre skick. Andra fördelar är att samtliga ev störningar från drivverket är eliminerat.

Hur man än vrider och vänder på det är avläsningen av en skiva i en CD-spelare en extra störningskänslig del jämfört med att läsa av en bitperfekt ripp från en hårddisk. Det innebär dock inte att ljudet nödvändigtvis skiljer men rippen är i.a.f kvalitetssäkrad via EAC.

Det är inte omöjligt att en extern DAC presterar bättre vid analog anslutning ut jämfört med en Pioneer DV-668.

D.v.s att ljudkvaliteten när man går via en dator och extern DAC blir högre vid analog anslutning jämfört med en DV-668.

Jag har i.o.f inte förstått varför just den spelaren anses som något alldeles speciellt, framförallt inte i det enorma utbud som finns. Den har ju minst sagt många konkurrenter och ser inte att den sticker ut jämfört med dessa. Det är också lite svårt för min del att se att just en DV-668 har en ljudkvalitet som är exceptionell jämfört med konkurrenterna.

Nu är det dock 2011 och trots skepsis har jag övertygats om konceptet med hårddisklagring av musik och fjärrkontroll via iPad snarare än att pilla med skivor. Transportmässigt är det också en utmärkt lösning.

Det finns ingen anledning att klamra sig fast vid en Pioneer DV-668. Det är dags att gå vidare i utvecklingen och lagra musiken på disk och använda en extern DAC.

Jag ser enbart fördelar med hårddisklagrad musik på alla plan.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi