Är lyssnaren en hifi-länk?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vore det bra?

Äh, ointressant eftersom det inte kan funka så.
1
3%
Det vore ju jättebra! Fast jag tror inte det går.
9
23%
Tekniska förbättringar är intressanta i sig.
10
25%
Det vore ju jättebra! Jag tror det går också.
15
38%
Annat svar nedan.
5
13%

Antal röster : 40

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-24 21:20

Strmbrg skrev:Om det gick att åstadkomma en "totalupplevelse" av tex ett konserthusframförande, genom att koppla "ett par elektroder" till skallen, så skulle jag definitivt vara intresserad av att ersätta min stereoanläggning med denna metod.

Ser inget självändamål i att försöka få just lådor med elektronik och membran att åstadkomma resultatet.
Ty, funnes det andra - icke lika materialistiska - metoder att nå syftet "god musikupplevelse hemma" så vore det jättebra!

Jag hade saknat de fläskiga upphängningarna,pumpande membranen och heta förstärkarna :roll: :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-07-26 13:57

meanmachine skrev:Nä ni behöver facts straigt...

Vi har billiga saker nu !!! och ni ser inte skogen för alla träd bröder. Hifi och dårskapen runt det perfekta ljudet går lååååångt tillbaka.

På kunskapskanalen går emellanåt en dokumentär som är klart sevärd om just detta som jag kommer att beröra och se jag ser att vi degraderar allt helatiden oh datan har sitt sista till detta med att skapa välljud billigt till pöbeln.

Backa till gamla grekerna som byggde stora teatrar där varje vinkel och sten var av vikt för utformningen av ljudet. Det var avancerat. Att kunna spela en komedi för bortmot 5000 utan en mic eller en högtalare.

Snabbt via detta till kyrkorna som i mycket är skapade för perfekt akustik. Det fanns speceillt skolade yrkesmän = dåtidens högtalarfabrikanter som visste i detalj kunskaper som idag går förlorade. Det finns en man i sverige idag som kan detta. Dessa skapade det magiska kyrkljudet. Lika med konserthus etc. Elektroniken är bara ett sätta degraderat just detta och skapa möjlighet att göra at billigare för att sätta elektronisk utrustning i ett normalt hus istället för ett specialbygge är tja smidigare. mm

Så stmbrg som svar på topic är vi redan degraderade och förbilligad så pass det går.

Men visst är det skillnad på Mahlers 6a i en katedral eller genom ett par maggisar.. :wink: Men vilken av det två skulle du helst köpa? :D

Håller med i vad du säger.

Dock kan man ju fundera på varför. På den tiden gick alla skatter och avgifter till antingen krig eller att bygga dessa kyrkor/teatrar, gärna med hjälp av slavar. Idag prioriterar vi annat. Billiga PA-högtalare fyller samma funktion utan direkta nackdelar.

Tekniken utvecklas alltid och om vi inte känner behov av fler funktioner eller bättre kvalité så blir prylarna mindre och billigare. Detta kommer fortsätta. Grejjen med hifi är att ingen kommit på en ersättare till konventionella högtalare och dessa behöver sina förstärkare.

Vore det inte för att högtalare är stora och kräver rejäla förstärkare (alltsammans blir dyrt) skulle vi nog se företag som Apple och liknande utveckla simpla extremt användarvänliga hifianläggningar riktade till teknikointresserade, precis så som redan skett på mobilsidan för de som klarar sig med hörlurar.
Motstånd!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-07-26 15:59

Strmbrg skrev:Om det gick att åstadkomma en "totalupplevelse" av tex ett konserthusframförande, genom att koppla "ett par elektroder" till skallen, så skulle jag definitivt vara intresserad av att ersätta min stereoanläggning med denna metod.

Ser inget självändamål i att försöka få just lådor med elektronik och membran att åstadkomma resultatet.
Ty, funnes det andra - icke lika materialistiska - metoder att nå syftet "god musikupplevelse hemma" så vore det jättebra!

Jag är inte så säker på det :) Tekniken medierar upplevelsen, blir ofrånkomligen en del av upplevelsen - precis som vilka elektroder eller osynlig tankeöverföringsapparatur också skulle bli det.

Då föredrar jag nog alla dagar en fullt närvarande, vacker, väldesignad, användarvänlig stereo som symboliserar all den bra musik finns och det välljud som apparaten representerar.

För min del uppstår det en alldeles speciell magi när kattögat eller VU-mätaren får förmedla musiken. Av nån anledning inte lika mycket via spotify, men det funkar det med på sitt sätt. Tekniken måste formas för sitt ändamål, för den lär inte kunna ersättas med luft. Och luft är inte bra för magin :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-26 16:10

Jag var lite skeptisk till att spisa musik via hårddisk till en början.
Mest förvisso pga att jag inte såg vitsen med att föra över alla plattor på ett nytt lagringsmedium.
Men har insett vissa - i mitt tycke - fördelar med det.
Inga CD-fodral med bilder och texter utan bara ren åtkomst till musiken.
Visst är det trevligt i sig att titta på lite bilder eller läsa lite om musiken, men det finns - som jag ser det - en fördel att slippa så mycket materiell distraktion som möjligt.

Musik som verkligen klarar sig på egen hand, utan uppmärksamhet på vare sig apparat-imponans eller inblandning av andra sinnesintryck är sådan musik jag mer och mer kommit att lyssna på. Sådan musik gör sig - tycker jag - bäst helt isolerad.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-07-26 19:46

Min princip i frågan är att avspelningsutrustningen skall leverera hög prestanda samtidigt som den är smidig och behändig att handha. Är den diskret är det ett plus i detta läge.

För min del har jag svårt att se något bättre än dator, DAC och hörlursförstärkare med en iPad som fjärrkontroll. Mycket behändigt och lättskött, fjärren är mycket bra med sin stora skärm och enkel bläddring bland albumen.

Handhavandet överlag är smidigt, datorn är alltid igång så det är starta DAC och hörlursförstärkare och sedan lyssna.

Ett smidigt handhavande är bra men aldrig på bekostnad av ljudkvalitet. En kompaktanläggning kan mycket väl låta bra och vara enkel att sköta om tillverkaren satsar på det. Man behöver alltså inte gå "Svensson-kompaktstereo från Clas Ohlsson" utan kan med fördel ta någon av Denons mikrosystem istället.

Som väl är verkar det som att det börjar komma fler bra mikroanläggningar vilket gör att litet och lättskött fortfarande kan kombineras med HiFi. Dock anser jag att den bästa kompaktstereon ifråga om prestanda består av ett hörlurssystem. Detta gäller framförallt när man av olika skäl inte har möjlighet att vare sig placera högtalare på ett bra sätt eller fixa rummet. Då eliminerar man det istället. :D

Den mest minimalistiska vägen jag kan tänka mig och som låter bättre än Clas Ohslsson-stereosystemet är en smartphone som skickar signal till ett par aktiva högtalare. Det är riktigt minimalistiskt men kan låta riktigt bra och är enkelt att sköta. Tänkbar väg för denna minimalism är ett par B&W MM-1 (om man kan köra med närfältslyssning) eller andra aktiva högtalare.

Jag delar idéen om en diskret, lättanvänd anläggning men ser ingen plats för undermåliga plastsystem. Detta då man spelar skjortan av ett sådant redan med ganska enkla medel. Det räcker nämligen med att koppla in sin smartphone till ett par aktiva högtalare eller köpa ett par hyfsade hörlurar till den - för de 695 kronor som en Clas Ohlsson-stereo kostar kan man få riktigt bra lurar (musikmobil har man sannolikt redan, antalet mobiler som ej går att nyttja som musikspelare är väldigt litet).

Således: bra ljud går alltid först och kan kombineras med litet och lättanvänt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-26 20:12

Vet inte om jag behöver förtydliga mig...
Kanske det är bäst att jag gör det, eftersom jag förmodligen har ganska udda tankar:

Jag är liksom inte ute efter en anläggning med "enkelt handhavande, som är liten och hyfsat billig, men ändå jättebra".

Det jag far efter är om man kan öva upp sin acceptans.
Och om det i sin tur leder till att man då får ut mer av en given återgivningskvalitet. Det senare skulle då vara själva syftet med det hela.

Saggig kvalitet. Mycket dålig detaljeringsgrad.
Bild

Men i just detta exempel kan man få ut mer om man kisar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-26 21:12

Strmbrg skrev:Men i just detta exempel kan man få ut mer om man kisar.

Ja, det är märkligt vad man tillför (?) detaljer när man kisar! Bildt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-26 21:20

perstromgren skrev:

Yepp.

Kanske annan slags "mottagar-processning" kan tillämpas på undermåliga vax?
Njä, inte att pressa ihop öronen...
...möjligen plugga igen dem helt då.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-26 21:26

Strmbrg
Jag håller med du och tillägger att korrekt återgivning inte är något som helst krav för stor musikalisk upplevelse. Krav på korrekt åtegivning verkar mest komma från omusikaliska men ljudintresserade personer som behöver någon form av kompensation för sin omusikalitet.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-26 21:33

Flint skrev:Strmbrg
Jag håller med du och tillägger att korrekt återgivning inte är något som helst krav för stor musikalisk upplevelse. Krav på korrekt åtegivning verkar mest komma från omusikaliska men ljudintresserade personer som behöver någon form av kompensation för sin omusikalitet.

Det är nog mer fråga om att människor som inte kan eller vill uppskatta musiken sådan som den är blir apparatfixerade och föredrar att lyssna på apparater och deras mer eller mindre kraftiga färgningar och förvrängningar.
Om upplevelsen kommer från apparatens egenjlud snarare än musiken kan förmodligen inte musikaliteten vara särskilt stor...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-26 21:34

Strmbrg skrev:
perstromgren skrev:

Yepp.

Kanske annan slags "mottagar-processning" kan tillämpas på undermåliga vax?
Njä, inte att pressa ihop öronen...
...möjligen plugga igen dem helt då.

Något liknande sker väl när vi hör välkända inspelningar (respektive musik) återges lo-fi? Hade jag aldrig set Bildt, hade jag inte känt igen(!) honom.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-26 22:05

Kan vara så.
Kan även vara på annat sätt.
Kan även vara både så och på annat sätt, i kombination.

För mig är syftet med en stereoanläggning (numera) att få en trovärdig musikalisk upplevelse.

Eller, nä...
Syftet är nog snarare att få en emotionell tillfredsställelse.

Musik är (ju bara) ett av flera sätt/metoder att nå det syftet.

Om den emotionella tillfredsställelsen uppnås med hjälp av en jämfört med ursprunget ograverad återgivning, eller via något annat tillvägagångssätt är ju fullständigt ointressant.
Som jag ser det.
Mitt syfte är ju definierat här ovan i tydlig fetstil.
Och det var ju mitt syfte som skulle nås.

Det är enligt min mening alltför mycket fokus på metod och alltför lite uppmärksamhet på att definiera vad man vill uppnå.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-26 22:17

Strmbrg skrev:För mig är syftet med en stereoanläggning (numera) att få en trovärdig musikalisk upplevelse.

Eller, nä...

Om den emotionella tillfredsställelsen uppnås med hjälp av en jämfört med ursprunget ograverad återgivning, eller via något annat tillvägagångssätt är ju fullständigt ointressant.
Som jag ser det.

Det är enligt min mening alltför mycket fokus på metod och alltför lite uppmärksamhet på att definiera vad man vill uppnå.

Instämmer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-26 22:19

Problemet är lättlöst. Förbjud alla dagens enkla saker så bara de välljudande återstår. Då enbart de finns så kommer de således att vara de enklaste som finns.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-26 22:43

Strmbrg skrev:

Kan vara så.
Kan även vara på annat sätt.
Kan även vara både så och på annat sätt, i kombination.

För mig är syftet med en stereoanläggning (numera) att få en trovärdig musikalisk upplevelse.

Eller, nä...

Som jag ser det.

Musik handlar om att förmedla känslor och intryck. Det är det artisten vill när han/hon spelar. Därför bör anläggningen förmedla framförandet så naturtroget som möjligt. Om den som lyssnar är intresserad av musiken och det som artisten vill framföra.

Människor som är så intresserade av musiken att de kan låta bli att tänka på ljudkvalite är en sak. Andra som kräver ett särskilt apparatljud eller en färgning för att tycka om att lyssna är något helt annat. Människor som vill att återgivningen skall vara så ofärgad/tranparent som möjligt är en tredje kategori. Människor som älskar musik men som lätt blir störda och distraherande av färgningar och förvrängnigar av ljudet.

Jag tror nog att det är bra om alla är medvetna om de här olika typerna av människor som lyssnar. Några absoluta fel eller rätt finns naturligtvis inte. Och alla måste få göra det de tycker om och ger en bra upplevelse.

Mvh

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-26 22:57

Ett prima inlägg Hulbar. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-26 23:02

Jag håller också med. Själv blir jag t.ex. väldigt störd av den färgning transistorförstärkare ger. Den disten gör musiken onjutbar.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-26 23:09

Laila skrev:Ett prima inlägg Hulbar. :)

Tackar! :D Bra om det kan finnas en gemensam nämnare. Och respekt för allas försök att hitta ett bättre ljud och en bättre musikupplevelse.

Mvh

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-27 06:58

Hulbar skrev:
Laila skrev:Ett prima inlägg Hulbar. :)

Tackar! :D Bra om det kan finnas en gemensam nämnare. Och respekt för allas försök att hitta ett bättre ljud och en bättre musikupplevelse.

Mvh

Tycker också att det var bra.

Tror att det ger mer med inlägg som just handlar om respekt och analys av olika infallsvinklar.

Naturlagarna är lika för alla. Även för dem som (likt mig själv) inte förstår dem mer än delvis.

Men, man kan likafullt ha olika preferenser och sannolikt olika förmåga att mottaga och behandla musik-ljud i hjärnan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-27 09:42

Flint skrev:Jag håller också med. Själv blir jag t.ex. väldigt störd av den färgning transistorförstärkare ger. Den disten gör musiken onjutbar.

Vilket jag läser som betydande: Avsaknaden av rördist gör musiken onjutbar för dig. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-27 10:39

Ja, bra inlägg Hulbar. Det synen har det varit en brist på här men det kanska kan mjuka upp lite.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-27 10:46

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Jag håller också med. Själv blir jag t.ex. väldigt störd av den färgning transistorförstärkare ger. Den disten gör musiken onjutbar.

Vilket jag läser som betydande: Avsaknaden av rördist gör musiken onjutbar för dig. :wink:

Jag tror inte att man skall göra det så enkelt som att man delar in i AIK-Djurgården. Mina erfarenheter är att billiga rörförstärkare ofta kan låta bättre än billiga transistorförstärkare. Bland lite mer kostsamma apparater tycker jag inte att det är lika tydliga drag. Men hellre en lite avrundad rörapparat än en aggresiv transistorapparat. Men för att en apparat skall vara bra krävs det att den varken har transistorljud eller rörljud oavsett hur den är byggd. Själv kör jag med transistor i bas och mellan och rör i diskanten. Och digitalt i filtren, inte många rätt där inte.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-27 10:48

Nattlorden skrev:

Vissa behöver några extra år i varje klass för att förstå även det mest elementära. Du ska inte vara lässän för dä. :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-27 10:51

Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Vissa behöver några extra år i varje klass för att förstå även det mest elementära. Du ska inte vara lässän för dä. :lol:

Jämför en Bryston och en Jadis. Vad distar mest och värst?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-27 10:53

Harryup skrev:Men hellre en lite avrundad rörapparat än en aggresiv transistorapparat.

I båda fallen är problemet att de är underdimensionerade sitt användningsområde. Med tillräcklig effekt är inte rör avrundade eller transistorer aggresiva.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-27 10:57

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:

Jag tror inte att man skall göra det så enkelt som att man delar in i AIK-Djurgården. Mina erfarenheter är att billiga rörförstärkare ofta kan låta bättre än billiga transistorförstärkare. Bland lite mer kostsamma apparater tycker jag inte att det är lika tydliga drag. Men hellre en lite avrundad rörapparat än en aggresiv transistorapparat. Men för att en apparat skall vara bra krävs det att den varken har transistorljud eller rörljud oavsett hur den är byggd. Själv kör jag med transistor i bas och mellan och rör i diskanten. Och digitalt i filtren, inte många rätt där inte.

Mvh/Harryup

Min inställning grundar sig på min livslånga sk. forskning. Jag kan få ett rörslutsteg för säg tre tusen i materialkostnad att låta så musikalist som jag vill ha det på ett sätt som inget av de transistorsteg jag har provat genom åren kan. Det är vad min sk. forskning har kommit fram till. Givetvis pratar jag för min egen del och ingen annans. Jag klarar inte den dist trissesteg lägger på t.ex. cymbalanslag och andra diskanttransienter. I basen går trissorna dock ok.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-27 10:59

Flint skrev:Jag klarar inte den dist trissesteg lägger på t.ex. cymbalanslag och andra diskanttransienter.

Effektbrist eller att rörstegen maskerar inspelningsdefekter. Eller så gillar du inte diskant.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-07-27 11:01

Gillar avancerade tekniska prylar, däremot är det ju trevligt om sakerna inte är så komplicerade. :)Gillar avancerade tekniska prylar, däremot är det ju trevligt om sakerna inte är så komplicerade. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-27 11:05

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Men hellre en lite avrundad rörapparat än en aggresiv transistorapparat.

I båda fallen är problemet att de är underdimensionerade sitt användningsområde. Med tillräcklig effekt är inte rör avrundade eller transistorer aggresiva.

Nä, någon sådan koppling finns inte. Högre effekt låter inte alltid bättre. Och underdimensionering kan väl låta hur som helst. Finns väl knappast något forum som jag har läst där effektsökeri är så starkt som på faktiskt. Men det har ju sin orsak i vilka högtalare många har valt och inte i någon generell orsak.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-27 11:08

-Palle- skrev:Gillar avancerade tekniska prylar, däremot är det ju trevligt om sakerna inte är så komplicerade. :)Gillar avancerade tekniska prylar, däremot är det ju trevligt om sakerna inte är så komplicerade. :)

Jag har svårt att se hur man skall kunna få en stereo lika komplicerad som den minsta hembioreciever.

Mvh /Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi