Min princip i frågan är att avspelningsutrustningen skall leverera hög prestanda samtidigt som den är smidig och behändig att handha. Är den diskret är det ett plus i detta läge.
För min del har jag svårt att se något bättre än dator, DAC och hörlursförstärkare med en iPad som fjärrkontroll. Mycket behändigt och lättskött, fjärren är mycket bra med sin stora skärm och enkel bläddring bland albumen.
Handhavandet överlag är smidigt, datorn är alltid igång så det är starta DAC och hörlursförstärkare och sedan lyssna.
Ett smidigt handhavande är bra men aldrig på bekostnad av ljudkvalitet. En kompaktanläggning kan mycket väl låta bra och vara enkel att sköta om tillverkaren satsar på det. Man behöver alltså inte gå "Svensson-kompaktstereo från Clas Ohlsson" utan kan med fördel ta någon av Denons mikrosystem istället.
Som väl är verkar det som att det börjar komma fler bra mikroanläggningar vilket gör att litet och lättskött fortfarande kan kombineras med HiFi. Dock anser jag att den bästa kompaktstereon ifråga om prestanda består av ett hörlurssystem. Detta gäller framförallt när man av olika skäl inte har möjlighet att vare sig placera högtalare på ett bra sätt eller fixa rummet. Då eliminerar man det istället.
Den mest minimalistiska vägen jag kan tänka mig och som låter bättre än Clas Ohslsson-stereosystemet är en smartphone som skickar signal till ett par aktiva högtalare. Det är riktigt minimalistiskt men kan låta riktigt bra och är enkelt att sköta. Tänkbar väg för denna minimalism är ett par B&W MM-1 (om man kan köra med närfältslyssning) eller andra aktiva högtalare.
Jag delar idéen om en diskret, lättanvänd anläggning men ser ingen plats för undermåliga plastsystem. Detta då man spelar skjortan av ett sådant redan med ganska enkla medel. Det räcker nämligen med att koppla in sin smartphone till ett par aktiva högtalare eller köpa ett par hyfsade hörlurar till den - för de 695 kronor som en Clas Ohlsson-stereo kostar kan man få riktigt bra lurar (musikmobil har man sannolikt redan, antalet mobiler som ej går att nyttja som musikspelare är väldigt litet).
Således: bra ljud går alltid först och kan kombineras med litet och lättanvänt.