Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Jodå, det går. Men eftersom Twonkey tagit bort sin add-on, add-in eller plug-in eller vad det nu heter så är det lite jobbigare. Dessutom så kan man läsa om folk som installerat Twonkey och fått en ren NAS efter det så jag tänker inte försöka. Men visst hade det gått egentligen.
mvh/Harryup
KarlXII skrev:Igår fortsatte vi med lyssningarna. På plats var Harryup, Peter Steindl och jag. Magnus kunde tyvärr inte igår.
Denna gång körde vi Touch + Benchmark DAC-1 mot Linn Majik DSI (körde alltså dess egen DAC).
Sen fortsatte vi med Touch som transport och jämförde Benchmark DAC1 och Nuforce DAC-9.
Avslutningsvis fick Touch + Nuforce DAC-9 möta Linn Majik DSI.
Vi var dessutom väldigt duktiga och nivåjusterade alla enheter.
I övrigt drack vi cider från magnumflaska och drack gott kaffe med wienerbröd.
En och annan Toblerone gick ner också. En skön kväll.
KarlXII skrev:I övrigt drack vi cider från magnumflaska och drack gott kaffe med wienerbröd. En och annan Toblerone gick ner också. En skön kväll.
MagnusÖstberg skrev:KarlXII skrev:I övrigt drack vi cider från magnumflaska och drack gott kaffe med wienerbröd. En och annan Toblerone gick ner också. En skön kväll.
![]()
En annan blaskade lut på golv...
Harryup skrev: Då vi matade Touch med 24/192 sa det bara att den inte stödjer formatet. Ingen musik i halv hastighet eller halva upplösning. Inget ljud alls.
Richard skrev:Det var intressanta intryck Harryup och Karl XII !
Tror ni att ni hörde diskantsänkningen på 0, 5 dB vid 13500 Hz på Majik DSi ?
Harryup skrev:Hade en annan kompis som tittade förbi nyss.
Hans intryck som varandes trummis är att DSi'n gick lite längre ner med bibehållen ton, men han saknade lite detaljer ifrån högre toner typ vispar och lite marracasljud. Kanske dippen går att skylla på. Annars så ville han ha en kombination av apparat vilket kanske Majik DS är som ju skall låta lite bättre egentligen. Vi hade ingen Touch på plats då Kalle återigen envisades med att ta med sina grejor hem.
mvh/Harryup
adzer skrev:Varför vill man kunna spela en samplingsfrekvens på 192kHz egentligen?
Är inte redan 44.1kHz mer än vad örat kan höra? Eller finns det fler fördelar förutom frekvensomfånget?
Harryup skrev:adzer skrev:Varför vill man kunna spela en samplingsfrekvens på 192kHz egentligen?
Är inte redan 44.1kHz mer än vad örat kan höra? Eller finns det fler fördelar förutom frekvensomfånget?
För att man vill kunna spela alla typer av filer om man köper en lite bättre som normalt betyder kostsammmare apparat. Om 44.1 är mer än vad örat kan höra så betyder inte det att signalbehandligen i apparaterna är likvärdig.
Eftersom det går att höra skillnader så finns dom, i vart fall för mig. Och LTS har mig veterligen hört skillnad på de flesta kanske alla olika CD-spelare man testat.
Finns det verkligen skillnad på olika bilar med 200hkr ? Om jag får dra en parallell som möjligen haltar.
mvh/Harryup
Richard skrev:Egentligen ter det sig helt orimligt att man inte ska kunna tillverka en bra mediaspelare som kan återge 192 kHz med 24 bitar för under tusenlappen.
Varenda datorljudkort under denna prislapp klarar väl det ?
Flint skrev:Richard skrev:Egentligen ter det sig helt orimligt att man inte ska kunna tillverka en bra mediaspelare som kan återge 192 kHz med 24 bitar för under tusenlappen.
Varenda datorljudkort under denna prislapp klarar väl det ?
Menar du leksaker som mångkanal/surround-kort då? Riktiga kort dvs. tvåkanaliga (min värdering) får man gå upp lite i pris för att få 192/24.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster