En nätverksspelartest.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-25 02:47

Jodå, det går. Men eftersom Twonkey tagit bort sin add-on, add-in eller plug-in eller vad det nu heter så är det lite jobbigare. Dessutom så kan man läsa om folk som installerat Twonkey och fått en ren NAS efter det så jag tänker inte försöka. Men visst hade det gått egentligen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-25 17:07

Harryup skrev:Jodå, det går. Men eftersom Twonkey tagit bort sin add-on, add-in eller plug-in eller vad det nu heter så är det lite jobbigare. Dessutom så kan man läsa om folk som installerat Twonkey och fått en ren NAS efter det så jag tänker inte försöka. Men visst hade det gått egentligen.

mvh/Harryup

Nä då, Twonky finns fortfarande i senaste version till ReadyNas, den är bara
inte officiellt stödd av Twonky.... Super-poussin som han kallar sig är programmerare
åt Twonky, och han bygger stadigt om versionerna. Dom har alla fungerat klanderfritt.

http://www.readynas.com/forum/viewtopic ... 47&t=41150

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-25 21:13

Fast den var för Sparc jag har Intel.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-25 22:29

Aha! Det kanske har nämnt tidigare, men vilken modell är det du har?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-25 23:45

ReadyNas Pro Pioneer

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-26 17:56

Nu vet jag inte vad skillnaden mellan Pioneer och den som bara heter Pro,
men här finns i alla fall add-on för den vanliga Pro:

http://www.readynas.com/forum/viewtopic ... 48&t=24048

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-28 10:03

Igår fortsatte vi med lyssningarna. På plats var Harryup, Peter Steindl och jag. Magnus kunde tyvärr inte igår.

Denna gång körde vi Touch + Benchmark DAC-1 mot Linn Majik DSI (körde alltså dess egen DAC).
Sen fortsatte vi med Touch som transport och jämförde Benchmark DAC1 och Nuforce DAC-9.
Avslutningsvis fick Touch + Nuforce DAC-9 möta Linn Majik DSI.

Vi var dessutom väldigt duktiga och nivåjusterade alla enheter. :D

I övrigt drack vi cider från magnumflaska och drack gott kaffe med wienerbröd.
En och annan Toblerone gick ner också. En skön kväll. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-28 10:53

KarlXII skrev:Igår fortsatte vi med lyssningarna. På plats var Harryup, Peter Steindl och jag. Magnus kunde tyvärr inte igår.

Denna gång körde vi Touch + Benchmark DAC-1 mot Linn Majik DSI (körde alltså dess egen DAC).
Sen fortsatte vi med Touch som transport och jämförde Benchmark DAC1 och Nuforce DAC-9.
Avslutningsvis fick Touch + Nuforce DAC-9 möta Linn Majik DSI.

Vi var dessutom väldigt duktiga och nivåjusterade alla enheter. :D

I övrigt drack vi cider från magnumflaska och drack gott kaffe med wienerbröd.
En och annan Toblerone gick ner också. En skön kväll. :)

Trevligt !

Håll inte för länge nu på testresultatet. :)

Var det hemma hos Harryup ?
Intressant att läsa om hur nuforce- dacen klarade sig.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-28 13:20

KarlXII skrev:I övrigt drack vi cider från magnumflaska och drack gott kaffe med wienerbröd. En och annan Toblerone gick ner också. En skön kväll. :)

8O

En annan blaskade lut på golv...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-28 13:34

Japp, var hemma hos mig igen.
Nu blev det mycket att hålla reda på men DAC-1 mot Nuforce var ingen stor skillnad. De gånger jag tyckte något var bättre så var det Nuforce men aningen mer klarhet, och som jag uppfattade det lite tightare bas.
Touch med DAC-1 eller Nuforce mot Majik DSI som nätverksspelare line out var högst olika. Kölnkonserten med hårda transienter är inte Majikens styrka. Lät lite distat och spruket.
En skillnad Majik DS som vi testade förra gången mot Majik DSi nu var/är tydlig. Denna lät mycket bättre och kom upp i Kinsky iPad varje gång. Med den andra spelaren så hände det att man var tvungen att starta om program och nån gång spelare också för att Kinksy skulle hitta rätt rum/spelare. Om och hur det påverkar ljudet vet vi inget om men det tidigare exet hade lite hyss för sig förutom dom hörbara.
På många låtar så lät spelarna snarlikt, eller aningen olika men vad man generellt skulle föredra är kanske osäkert. Fanns också stycken då vi föredrog Majiken när det gällde akustisk musik. De signaturer som vi tyckte vi hörde på Majiken var att den kanske var liten aning basfattigare men ända många gånger lät mörkare än Touch. Stampatakten var den inte bättre än Touch på men inte heller direkt sämre.
En sak som jag /(vi) tyckt är att det är verkligen skillnader på nätverksspelare. SB3 är trött men också gammal. Touch är synnerligen prisvärd. Majiken kan spela 24/192 vilket jag skulle vilja att min nästa spelare skall kunna för att kunna spela all musik. Då vi matade Touch med 24/192 sa det bara att den inte stödjer formatet. Ingen musik i halv hastighet eller halva upplösning. Inget ljud alls.
Vad skulle kunna vara kvar att testa, ja massor.
Jag har en MacMini med HDMI som kan spela musik över SP/Dif, USB eller HDMI och genom MAC OSX eller Windows 7. Jag har en Dune HD Max som kan spela musik över analogt, SP/Dif och HDMI båda de senare alternativen med 24/192. Macminin känner jag lite aversion mot att jag kan med lite trolleri få ett för familjen någorlunda gränssnitt annars måste TV'n vara på. Dunen har inget gränssnitt alls för musik ännu så där måste TV'n vara på.
Vill tacka inblandade medlyssnare samt High Fidelity som ställde upp och lånade ut en apparat och övrig exemplarisk service de bjöd på.

Mina erfarenheter är; spelar man inte ifrån nätverk så börja. Touch är en bra instegsspelare som räcker oerhört långt. Vill man ha något bättre så kostar det minst 5-10 ggr mer, men ljudmässiga skillnader finns så hur man värderar dom är väl individuellt. Och även Bryston kommer med nätverksspelare så konkurrensen kommer att hårdna med flera aktörer.
Peter och Kungen kanske motsäger eller verifierar delar eller sammanfattningen som är min egen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-28 13:35

MagnusÖstberg skrev:
KarlXII skrev:I övrigt drack vi cider från magnumflaska och drack gott kaffe med wienerbröd. En och annan Toblerone gick ner också. En skön kväll. :)

8O

En annan blaskade lut på golv...

Är väl bra att alla inte gillar samma saker. *duckar*

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-28 13:36

:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-28 13:53

Den nya Linn Majik DSI som vi lyssnade på igår var ett helt annat djur än DS, och stärker åtminstone mig i tron att det faktiskt var något fel på DS.
Så pass skrälligt och sprucket ljud kan det bara inte vara.

DSI däremot lät riktigt fint, och den nya programvaran Kinsky verkade också riktigt duglig. Påminde mycket om iPeng och Squeeze Commander.
DSI tappade aldrig kontakten heller utan var ständigt online.
Klar skillnad på den biten.

Som sagt, vi började med att jämföra med Touch+DAC-1.
Skillnaden var inte speciellt stor. Linn är lite ljusare i karaktären och lite mer detaljerad, dessvärre gör det att den låter riktigt mysig på vissa låter och slår igenom en aning på andra. Den låter dock mer analog, dvs det känns som om musiken flödar lättare ur högtalarna på något sätt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-28 13:57

Det var intressanta intryck Harryup och Karl XII !

Tror ni att ni hörde diskantsänkningen på 0, 5 dB vid 13500 Hz på Majik DSi ?

................

Först Majik DSi: ( login: avtech Password: 3chip )

http://www.milleraudioresearch.com/down ... i_dig.html

Här kan man se att apparaten mäter mycket bra, men har en nedbländad diskant med en hel dB i toppregistret. Vid 13500 Hz är diskanten nere med en halv dB vilket ju i cd- sammanhang är väldigt mycket. Detta sker vid användandet av Majik DSi som ren nätverkspelare via line out, utan inverkan från förstärkardelen.

Bara Peterstendls intryck kvar nu....

Harryup: kommer du att köpa en Touch, en Linn eller ha kvar det du har ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-28 14:27

Richard - sluta stressa så förbannat - det gör det så skittråkigt att berätta något.

Det blir helt enkelt inte kul - utan ett j-a krav!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-28 14:39

DAC-1 vs DAC-9 - med Touch som transport.

Här var det bra lika alltså. Men kanske inte lika bra. :D

Själv föredrog jag Touch plus DAC-9. Jag upplevde ljudet som mer beslöjat och tråkigare med Benchmark. Vi körde en gammal inspelning från Decca(?) - vad hette den, Harryup, inte spanjoren, den andra? - där orkesterlandskapet målades upp bra mycket härligare med DAC-9, klarare, gladare och detaljrikare.

Lika neutrala, men den ena lite bättre. Fördel DAC-9 där.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-28 14:41

Harryup skrev: Då vi matade Touch med 24/192 sa det bara att den inte stödjer formatet. Ingen musik i halv hastighet eller halva upplösning. Inget ljud alls.

Jag tror jag kom på vad det beror på - den kan bero på att du gör dekodingen i servern. Hade vi skickat filerna direkt det nog funkat.
Ska prova när jag får fart på min Squeezeserver igen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-28 14:43

Richard skrev:Det var intressanta intryck Harryup och Karl XII !

Tror ni att ni hörde diskantsänkningen på 0, 5 dB vid 13500 Hz på Majik DSi ?

Tack. :)

Inte en chans.

Eller så var det det som utgjorde en del av skillnaden. Men att pinpointa det ser jag som omöjligt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-28 15:08

Var det kanske La Folia med rejäla transienter?
Spanjoren var Ataulfo Argenta, Espana.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-28 15:12

Hade en annan kompis som tittade förbi nyss.
Hans intryck som varandes trummis är att DSi'n gick lite längre ner med bibehållen ton, men han saknade lite detaljer ifrån högre toner typ vispar och lite marracasljud. Kanske dippen går att skylla på. Annars så ville han ha en kombination av apparat vilket kanske Majik DS är som ju skall låta lite bättre egentligen. Vi hade ingen Touch på plats då Kalle återigen envisades med att ta med sina grejor hem.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-28 15:34

Harryup skrev:Hade en annan kompis som tittade förbi nyss.
Hans intryck som varandes trummis är att DSi'n gick lite längre ner med bibehållen ton, men han saknade lite detaljer ifrån högre toner typ vispar och lite marracasljud. Kanske dippen går att skylla på. Annars så ville han ha en kombination av apparat vilket kanske Majik DS är som ju skall låta lite bättre egentligen. Vi hade ingen Touch på plats då Kalle återigen envisades med att ta med sina grejor hem.

mvh/Harryup

Blir det någe' byte nudå av nätverkspelare för din del ? Har ju hört att Marantz har en spelare nu också... ( som dock bara klarar 44,1, 48 kHz. )

Kanske en Touch ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-28 15:47

För framtiden är allt som inte kan spela 24/192 ointressant. Men för nutiden är en Touch intressant. En MegaTouch för 5-8000 skulle kunna vara intressant om den spelade som sagt 24/192. Touchen har ju lite fördelar med inbyggd server, USB, eSATA osv också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-28 15:57

Varför vill man kunna spela en samplingsfrekvens på 192kHz egentligen?
Är inte redan 44.1kHz mer än vad örat kan höra? Eller finns det fler fördelar förutom frekvensomfånget?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-28 16:13

adzer skrev:Varför vill man kunna spela en samplingsfrekvens på 192kHz egentligen?
Är inte redan 44.1kHz mer än vad örat kan höra? Eller finns det fler fördelar förutom frekvensomfånget?

För att man vill kunna spela alla typer av filer om man köper en lite bättre som normalt betyder kostsammmare apparat. Om 44.1 är mer än vad örat kan höra så betyder inte det att signalbehandligen i apparaterna är likvärdig.
Eftersom det går att höra skillnader så finns dom, i vart fall för mig. Och LTS har mig veterligen hört skillnad på de flesta kanske alla olika CD-spelare man testat.
Finns det verkligen skillnad på olika bilar med 200hkr ? Om jag får dra en parallell som möjligen haltar.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-28 16:32

Harryup skrev:
adzer skrev:Varför vill man kunna spela en samplingsfrekvens på 192kHz egentligen?

För att man vill kunna spela alla typer av filer om man köper en lite bättre som normalt betyder kostsammmare apparat. Om 44.1 är mer än vad örat kan höra så betyder inte det att signalbehandligen i apparaterna är likvärdig.
Eftersom det går att höra skillnader så finns dom, i vart fall för mig. Och LTS har mig veterligen hört skillnad på de flesta kanske alla olika CD-spelare man testat.
Finns det verkligen skillnad på olika bilar med 200hkr ? Om jag får dra en parallell som möjligen haltar.

mvh/Harryup

Egentligen ter det sig helt orimligt att man inte ska kunna tillverka en bra mediaspelare som kan återge 192 kHz med 24 bitar för under tusenlappen.
Varenda datorljudkort under denna prislapp klarar väl det ?

Jag antar att efterfrågan är för liten. De flesta vill kanske istället ha en bildmediaspelare som klarar 1080p högupplöst bild via nätverk istället- pris under 2000:-. Det finns många sådana.

Fastän dessa spelare är datamässigt betydligt vassare än vilken slö musikstreamer som helst under 10000:-.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-28 17:41

Harryup skrev:

"Touch med DAC-1 eller Nuforce mot Majik DSI som nätverksspelare line out var högst olika. Kölnkonserten med hårda transienter är inte Majikens styrka. Lät lite distat och spruket.
En skillnad Majik DS som vi testade förra gången mot Majik DSi nu var/är tydlig. Denna lät mycket bättre och kom upp i Kinsky iPad varje gång. Med den andra spelaren så hände det att man var tvungen att starta om program och nån gång spelare också för att Kinksy skulle hitta rätt rum/spelare. Om och hur det påverkar ljudet vet vi inget om men det tidigare exet hade lite hyss för sig förutom dom hörbara.
På många låtar så lät spelarna snarlikt, eller aningen olika men vad man generellt skulle föredra är kanske osäkert. Fanns också stycken då vi föredrog Majiken när det gällde akustisk musik. De signaturer som vi tyckte vi hörde på Majiken var att den kanske var liten aning basfattigare men ända många gånger lät mörkare än Touch. Stampatakten var den inte bättre än Touch på men inte heller direkt sämre. "
....................................................................

Lät det distat och sprucket med kölnkonserten, även med den nyare spelaren ? Eller hur ska jag tolka det du skriver ?

Majiken en aning basfattigare men ändå mörkare än Touch,- låter som en motsägelse men detta var väl er upplevelse.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-28 17:47

Richard skrev:Egentligen ter det sig helt orimligt att man inte ska kunna tillverka en bra mediaspelare som kan återge 192 kHz med 24 bitar för under tusenlappen.

Menar du leksaker som mångkanal/surround-kort då? Riktiga kort dvs. tvåkanaliga (min värdering) får man gå upp lite i pris för att få 192/24.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-28 17:54

Flint skrev:
Richard skrev:Egentligen ter det sig helt orimligt att man inte ska kunna tillverka en bra mediaspelare som kan återge 192 kHz med 24 bitar för under tusenlappen.

Menar du leksaker som mångkanal/surround-kort då? Riktiga kort dvs. tvåkanaliga (min värdering) får man gå upp lite i pris för att få 192/24.

Nja, tex denna, endast 2 kanaler.

http://www.proshop.se/Ljudkort/Creative ... f=prisjakt

Det finns billigare ljudkort med 7.1 ljud också...

SB Touch verkar dock ruggigt prisvärd.
Senast redigerad av Richard 2011-07-28 18:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-28 18:01

Richard
OK då. Men lite gränsfall på priset, va. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-28 18:05

Flint skrev:Richard
OK då. Men lite gränsfall på priset, va. :)

Javisst. :oops:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi