Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Hulbar hur vet du ur alla rörförstärkare låter?
Egna erfarenheter eller någon kurs, förening eller nån annans kunskap?
Skulle vara bra med en källa till din kunskap.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Om monitorerna verkligen är referensen varför har man inte sådana hemma då?
Hulbar skrev:
Inspelningen/skivan låter inte exakt som verkligheten. Därför kan det inte låta exakt som verkligheten oavsett vilken anläggning man köper.
IngOehman skrev:Harryup skrev:Om monitorerna verkligen är referensen varför har man inte sådana hemma då?
Vem är "man", som inte har det? Talar du om dig själv? Om så tror jag
du svarar bäst på frågan.
Och vem (om någon) är det som säger att man inte skall ha det? Det är
väl upp till var och en att välja vad man vill ha ut av sin anläggning? Om
det är du själv som säger att man inte (ingen?) har det, eller att man
inte skall ha det, så undrar jag varför?
- - -
Jag gör idag i stort sett ingen skillnad på monitorer och hifi-högtalare
(pratar om de egna då alltså) bortsett ifrån att monitorer kan behöva
vissa skyddskretsar på grund av att det finns mikrofoner i studior och
därför också risk för rundgång.
- - -
Men jag ser å andra sidan inget egenvärde med likriktning eller att en
musiklyssnare skall fråntas valet att välja själv hur de skall avlyssna
fonogrammen.
Världen är stor, och det finns gott om plats för många filosofier, och det
är väl utmärkt att det finns en massa tillverkare som gör högtalare för
hemmet av en massa olika slag, som inte har monitor-kvaliteter, efter-
som det finns människor som inte vill ha det!
Kan inte se något dåligt överhuvudtaget med att vem som helst har full
frihet hitta lösningar för att avspela sina fonogram precis som de vill ha
dem, även då det betyder att det råder stora skillnader mellan vad som
finns på fonogrammet och det som hörs.
So what, så länge som den som äger anläggningen är nöjd och glad!
I studion däremot, är det bra med en rimligt krävande standard för att
säkerställa att fonogrammet inte får brister som beror på en lyssning
av otillräcklig kvalitet.
Och som monitorer så är det inte heller så enkelt som "what you hear
is what you get", uten en lyssning som upplevs ha en trevlig färgning
använd som monitorlyssningsutrustning i en studio, riskerar ju att illa
drabba fonogrammet på det motsatta sättet (eftersom de fula fel som
är monitorsystemets motsats, döljs).
Vh, iö
KarlXII skrev:Hulbar skrev:
Inspelningen/skivan låter inte exakt som verkligheten. Därför kan det inte låta exakt som verkligheten oavsett vilken anläggning man köper.
Förstås.
Kan du få anläggningen att låta exakt som signalen då?
Anläggningen är ju inte bara elektroniken.
Det är ju en sak att få signalen genom elektroniken - men sen att få den till örat via högtalare (och rum), det är något annat.
Bara en sån sak som systemanpassning, dvs att högtalarna bör trivs med effektförstärkaren och vice versa.
Har du hört rörförstärkaren The Dream, tillsammans med Hesselwalls stora högtalare? IÖ står för den förträffliga konstruktionen av högtalarna med sina konjugatlänkar vilket gör att just systemanpassningen blir optimal.
Jag skulle tro att de flesta med fördomar om rörförstärkare tappar hakan efter en sån lyssning.
I min värld räcker det inte med att anläggningen teoretiskt ska kunna återge en signal. Låter den inte realistiskt, dvs att jag upplever att den har potential att transportera mig till den musikaliska händelsen, så duger den inte iallafall.
Strmbrg skrev:Ber att få erinra om/förtydliga syftet med min tråd:
Tanken med tråden är att diskutera i vilken grad lyssnaren kan påverka ljudet.
Alltså inte påverka genom att skaffa prylar, mixtra med rummet, trixa med högtalarplacering, eller för den delen välja rör- eller transistorbaserade saker.
Med ljudet menar jag i detta sammanhang det upplevda ljudet. Inte det fysikaliska ute i rummet.
Min utgångspunkt för tanken med tråden:
Det bör krävas en process i hjärnan för att tolka den inspelade och återgivna symfoniorkestern, Trabantmotorn eller vad man nu valt att lyssna på.
Alltså en process som leder till en association av en symfoniorkester eller en Trabantmotor.
Det räcker liksom inte med ljudvågorna i luften.
Om det nu finns någon relevans i min utgångspunkt här ovan, så innebär just tolkningsmomentet att det alltid finns en diskrepans mellan insignal (Trabantmotorn) och utsignal (ljudvågorna i hörat).
Funderingen jag vill resonera kring är alltså om det går att förbättra tolkningsmomentet.
Att "öva upp" tolkningsförmågan så att lite mer fel kan upplevas som lite mer rätt.
Detta skulle då kunna ge möjlighet att få en betydligt bättre upplevelse via en betydligt sämre anläggning, vilket alltså skulle vara syftet med det hela.
![]()
Har alla förstått?
Jaa, föh faan! Solklart!
Ååkej, berätta vad du har förstått då?..
Hulbar skrev:Du måste skilja på sådant som är objektiva fakta och sådant som är subjektivt tyckande.
KarlXII skrev:Har du hört rörförstärkaren The Dream, tillsammans med Hesselwalls stora högtalare? IÖ står för den förträffliga konstruktionen av högtalarna med sina konjugatlänkar vilket gör att just systemanpassningen blir optimal.
Jag skulle tro att de flesta med fördomar om rörförstärkare tappar hakan efter en sån lyssning.
KarlXII skrev:Hulbar skrev:Inspelningen/skivan låter inte exakt som verkligheten. Därför kan det inte låta exakt som verkligheten oavsett vilken anläggning man köper.
Förstås.
Kan du få anläggningen att låta exakt som signalen då?
Anläggningen är ju inte bara elektroniken.
Det är ju en sak att få signalen genom elektroniken - men sen att få den till örat via högtalare (och rum), det är något annat.
KarlXII skrev:Bara en sån sak som systemanpassning, dvs att högtalarna bör trivs med effektförstärkaren och vice versa.
Har du hört rörförstärkaren The Dream, tillsammans med Hesselwalls stora högtalare? IÖ står för den förträffliga konstruktionen av högtalarna med sina konjugatlänkar vilket gör att just systemanpassningen blir optimal.
KarlXII skrev:I min värld räcker det inte med att anläggningen teoretiskt ska kunna återge en signal. Låter den inte realistiskt, dvs att jag upplever att den har potential att transportera mig till den musikaliska händelsen, så duger den inte iallafall.
subjektivisten skrev:Hulbar skrev:Du måste skilja på sådant som är objektiva fakta och sådant som är subjektivt tyckande.
Det gör jag också men bara för någon hävdar en sak rent subjektivt så står inte det oemotsagt bara därför. Om jag hävdar, rent subjektivt, att jag kan flyga, så tror jag inte alla kommer säga "visst, det är din subjektiva upplevelse av verkligheten". Jag tror dom flesta kommer undra och ifrågasätta det lite.
På samma sätt som jag ifrågasätter tramset att rör skulle "återskapa" något som gick förlorad vid alla inspelningar som gjorts. Exakt vad skulle det vara? Skulle inte våra mickar klara av högre dist utan på något sätt "tvättar" rent ljudet när man spelar in? Eller exakt vad är det som rören skulle återskapa som försvann vid inspelningen?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Men jag skulle tippa att ingen ljudtekniker mixar in medveten ljudtrötthetsfaktor på CD-skivorna . Tror du det?
Igen - det som hörs i monitorlyssningen är verket. Gillar du inte verket, så behöver du inte lyssna på det. Hade man velat ha verket annorlunda, så hade man skruvat vidare på det.
Du vill ha något annat - därför inför du en färgning du gillar vid uppspelningen.
Flint skrev:IngOehman
Vilken stigtid fick du till i "The Big Bang"?
Kronkan skrev:Men jag själv anser att det är lättare som Flint påpekat att åstadkomma ett bättre mera realistiskt och trevlig diskant med rör.
Flint skrev:Ni som tycker att vi som efter säg 40 år av hifi-testande och diverse lyssnande och letande och i mitt fall konstruerande och byggande fördrar rörljudet är lättlurade idioter fulla av inbillning - kan inte ni starta en egen tråd om det.
Flint skrev:Strömberg ville inte ha nåt mer rörsnack här.
Kronkan skrev:Detta är sagt med en sådan självsäkerhet så Nattlorden kan inte ens tänka sig att det går att ha en annan utgångspunkt. Jag har musiken som utgångspunkt och att den skall spela på ett sätt som levandegör den hemma. Och alltså hemma. Det torde vara stor skillnad på vad jag upplever som behagligt live och hemma. Jag är också upptagen av klanger. Det kan egentligen var vilken klang som helst. Men klanger är viktiga för mig i finanläggningen.
IngOehman skrev:Flint skrev:Ni som tycker att vi som efter säg 40 år av hifi-testande och diverse lyssnande och letande och i mitt fall konstruerande och byggande fördrar rörljudet är lättlurade idioter fulla av inbillning - kan inte ni starta en egen tråd om det.
Fast det är ju inte säkert att någon menar något illa med det.
Det kan till och med vara tvärtom, att det ligger i mäniskans natur att
vilja hjälpa dem som inte sett något som man själv sett, att också få
se det.
Lurade har vi nog blivit alla, livet igenom. Det är ju bara bra, så vi har
kvar några aha-upplevelser och uppvaknande till pensionen.
Flint skrev:Det kan lika gärna vara jag som är korköppnaren som hjälper till att avslöja egenlureriet och tar fram denna aha-upplevelse med mina teorier. Vilken sida är mest låst i sina tankebanor?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Det kan lika gärna vara jag som är korköppnaren som hjälper till att avslöja egenlureriet och tar fram denna aha-upplevelse med mina teorier. Vilken sida är mest låst i sina tankebanor?
Då kan du ju börja med att erkänna och med egna ord beskriva alla kända problem med rör, så vi har det som utgångspunkt när vi sedan skall välja vilka rör som skulle gå att använda i en vettig applikation.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 36 gäster