Utom en sak, nämligen att det " skulle låta bättre" med rippade cd- skivor
än direktavspelade cd- skivor.
Det finns INGENTING tekniskt alls, som skulle verifiera att det skulle vara bättre med rippade skivor.
Från SAMMA läger som numera promoterar nätverkspelare, sades det på 90- talet att " rippade cd- skivor, oavsett om de var brända eller spelades av, av någon mediaspelare " alltid resulterade i ett något försämrat resultat än direktavspelning via cd.
Jag har själv medverkat i lyssningar i butik som alla visade att rippad musik ALLTID lät sämre än direktavspelad cd.
Nu har man svängt till 100% och påstår motsatsen. Detsamma har man gjort genom tiderna med olika saker, tex biwiring ( som ibörjan ansågs dåligt) , luftlindade spolar i delningsfilter ( järnkärna ansågs bättre ) cd ( som lät bra då man själv lanserat en egen sådan ) mm, mm.
Jag påstår istället att direktavspelning från cd är svårslaget.
Man får vara glad om streamad musik låter lika bra.
Min fråga till dig, headfi, är:
Vilka är det egentligen som påstår att nätverkspelare låter bättre än vanliga cd- spelare ?
Då du fått svaret på detta ( vilket inte är svårt alls ) , så kommer frågan: beror detta på andra saker som är reella, dvs, kan det månne bero på att det finns streamingspelare till försäljning numera, istället för konventionella cd- spelare ?
Vad tror du ?
Var har du fått veta, att rippad musik skulle låta bättre än direktavspelad cd ? Vilket företag har påstått detta ? Och varför ?
Det kanske är helt tvärtom ?