Pioneer 668 versus CD 12

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Låter de likadant, om man testar blint ?

1. Nej, CD12 låter bättre
10
16%
2. Nej, pioneer 668 låter bättre
4
7%
3. De låter likadant vid blindtest.
9
15%
4. Ingen aning.
38
62%

Antal röster : 61

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-28 20:10

Flint skrev:Det är inte säkert. Vad får dig att tro det?

Hur många har möjlighet att göra blind, nivåmatchad A,B,X-lyssning hemma?

Och som vanligt så räknar jag bort idiotfel, som apparater som impedansmissmatchningar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-07-28 20:12

CD spelare brukar allmänt låta väldigt likartat. Det finns inget som talar för att det skulle vara annorlunda i det här fallet. Man kan säkert uptäcka en skillnad om man lägger ned en massa tid och jobb på saken.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-07-28 20:15

Nattlorden skrev:Och där är skillnaderna ytterligare svårare att finna relativt i "testbänken".

Jag föredrar dock att utvärdera apparater i dess rätta miljö.
Men jag säger inget om de som inte gör det.
Huvudsaken man känner sig trygg och tycker att man får ut det man strävar efter via den metod man använder.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-28 20:21

Jag rekommenderar alla som har möjligheten att sätta upp en tokbra anläggning från försteget till örat... och sedan koppla in en billig DVD-spelare (sub-1000kr) och lyssna...

...För att få en baslinje till hur bra "worst case" egentligen är.
Sen går det att förbättra ytterligare, men man kommer kanske på hur lite det rör sig om när man gjort ovanstående först.

torig

Inläggav torig » 2011-07-29 00:18

Hej hopp Richard! Hur var det nu? Hade du hört/jämfört Sondek CD12 med DVD-668?

/mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-07-29 00:22

kris10an skrev:
Bill50x skrev:Jag har dock som hastigast, ej blint och ej helt kontrollerade former, jämfört Linns enklaste spelare Mimik mot en 668. Och redan med den enkla konkurrensen fick 668 se sig slagen.
/ B

På vilket sätt såg sig den ena bli slagen av den andra? Grävde den ena spelaren djupare i basen, hörde du ljud på den ena som du inte hörde på den andra, etc?

Ljudet var det ingen skillnad på. Men det skiljde i vad man skulle kunna kalla spelglädje. Det var helt enkelt mer fart och fläkt i Mimiken. 668:an var helt enkelt lite tråkig i jämförelse.

Naturligtvis finns det en naturlig mätmässig förklaring men en sådan kan inte jag prestera.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-29 00:33

Juppz, det kan man mäta i fronten, ordet LINN verkar vara den parameter som gör att det blir mer "spelglädje" :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-29 01:16

Har man ett utsträckt bassystem, så hör man absolut skillnad mellan en mängd olika DVD-/CD-spelare. 668:an behöver inte skämmas, men CD12 kan jag inte uttala mig om, den har jag inte haft äran att lyssnat på.
Den som vet mest, tror minst.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-29 08:31

Goldfinger skrev:
Nattlorden skrev:
Goldfinger skrev:Vad ligger till grund för den hypotesen?
Är det på antagandet att 668an skulle vara transparent?

Att skillnaden på de bästa sedan innan är mikroskopisk, så ev förbättringar därifrån blir ännu mer svårhörda.

Det kan hända, men en bättre apparat är en bättre apparat, huruvida det är hörbart skulle jag lyssningsutvärdera mycket noggrant.
Det handlar ju trots allt om vad varje enskild individ klarar att höra i sitt eget system.
Där apparaten är tänkt att sitta.

Systemanpassning kanske är nyckeln till det hela. :)

Det visar väl nätverkspelartestet hos Harryup, där SB Touch framstod som bäst.

Åtminstone i hans anläggning.
Senast redigerad av Richard 2011-07-29 08:38, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-29 08:37

subjektivisten skrev:Juppz, det kan man mäta i fronten, ordet LINN verkar vara den parameter som gör att det blir mer "spelglädje" :wink:

Anar en viss ironi i ditt inlägg. :P

Hursomhelst- det verkar inte vara så att apparaterna har någon speciell förmåga att spela " med mera eller mindre spelglädje" .

Dvs. Det finns inga mer eller mindre musikaliska apparater.

Det visar ju nätverkspelartesten hos Harryup, där han själv kommenterade att " stampatakten- faktorn" upplevdes som likvärdig mellan SB Touch och Majik DSi.

Två bra spelare som det verkar.
Senast redigerad av Richard 2011-07-29 10:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-07-29 10:21

Richard skrev:Och då får vi komma ihåg att de nya nätverkspelarna ( Majik DSi mfl. ) anses " spela melodierna bättre " än rent av självaste CD-12, av vissa.

Jaha. Vem anser det? Vartifrån har du hört det? Har du någon källa till det påståendet :?: 8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-29 10:27

kris10an skrev:
Richard skrev:Och då får vi komma ihåg att de nya nätverkspelarna ( Majik DSi mfl. ) anses " spela melodierna bättre " än rent av självaste CD-12, av vissa.

Jaha. Vem anser det? Vartifrån har du hört det? Har du någon källa till det påståendet :?: 8)

Fråga de som hört apparaterna och jämfört dem sida vid sida.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-29 10:48

Richard skrev:
kris10an skrev:

Och skillnaden mellan detta och folk som hör skillnad på "stenar" som ligger på slutsteget eller annan ormolja är?
Seriöst, NÄR ska någon bevisa dessa LINN påstående under blindtest?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-29 10:49

Ragnwald skrev:Har man ett utsträckt bassystem, så hör man absolut skillnad mellan en mängd olika DVD-/CD-spelare. 668:an behöver inte skämmas, men CD12 kan jag inte uttala mig om, den har jag inte haft äran att lyssnat på.

Jaså?

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-29 12:47

Är detta en gissningstävling eller vad? CD12 vet jag är bra. De omdömmen jag läst om 668 är sådär, men jag har inte själv hört 668 så vad vet jag? Konstig fråga/formulering att ha omröstning om!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-29 12:50

subjektivisten skrev:
Richard skrev:
kris10an skrev:

Och skillnaden mellan detta och folk som hör skillnad på "stenar" som ligger på slutsteget eller annan ormolja är?

Jag tror att du har ett större intresse än Linn av att göra ett sådant test. Så, varför inte genomföra ett själv?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-29 14:12

subjektivisten skrev:
Richard skrev:
kris10an skrev:

Trist ton - igen! Skaffa bättre anläggningar och optimera era installationer så kommer även ni höra skillnad på allt möjligt. Om alla skillnader är värda att bry sig om är en annan sak.

Jag tror er tilltro till blindtester är klart överdrivna. Om jag förstått bland andra Peter Steidl rätt så är det ett rätt trubbigt instrument för att fastställa vilka skillnader som finns och vilka som är påhittade. Hur vi påverkas vid försöket tycks påverka vår perception så mycket att värdet av blindtesterna ofta är värdelösa.

Vidare är min erfarenhet att man kan höra skillnad på hart när allt, under rätt förutsättningar. Stenar på apparater och annat som vissa kallar ormolja gör ofta märkbar skillnad, men oftast till det sämre. Det är min erfarenhet i varje fall. Oftast handlar optimering av anläggningar om att man optimerar en hel massa små saker som var och en är närmast betydelselösa, men tillsammans gör de däremot en rätt betydande skillnad. Vad jag vet är det väldigt få utanför de som håller på med Linn mer genomgripande som optimerar sina anläggningar så noga och med en så effektiv metod som tunedem. Detta skulle jag gissa är orsaken till att skillnader mellan apparater oftast anses som små eller betydleselösa, men hörs med lätthet i ett väloptimerat system.

IÖ tycks vara lika noggrann som de mer fanatiska Linnisterna, men om han har någon lika effektiv metod som tunedem faktiskt är vet jag inte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-29 14:26

prolinn skrev:. Hur vi påverkas vid försöket tycks påverka vår perception så mycket att värdet av blindtesterna ofta är värdelösa.

Standardlögnen från de som inte gillar blindtesternas resultat. Håller inte vatten.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-07-29 15:17

prolinn skrev:IÖ tycks vara lika noggrann som de mer fanatiska Linnisterna, men om han har någon lika effektiv metod som tunedem faktiskt är vet jag inte.

Om "tunedem" är lika effektivt som att f/e lyssna ut transparent utrustning, designa egna högtalare som uppfyller högt ställda prestandakrav vad gäller ljudtryckskapacitet och distorsion, och sedan akustikbehandla lyssningsrummet efter att ha mätt och räknat på det utifrån vedertagna fysikaliska principer, så kan jag inte låta bli att undra, vad är "tunedem"?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-29 15:23

prolinn skrev:Är detta en gissningstävling eller vad? CD12 vet jag är bra. De omdömmen jag läst om 668 är sådär, men jag har inte själv hört 668 så vad vet jag? Konstig fråga/formulering att ha omröstning om!

Det är väl kanonbra?
Tänk om vi kan slippa det eviga blindtestmantrat och bara konstatera att den ena är bättre än den andra - för det har vi faktiskt röstat om. Punkt!
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-29 17:46

prolinn skrev:Trist ton - igen! Skaffa bättre anläggningar och optimera era installationer så kommer även ni höra skillnad på allt möjligt. Om alla skillnader är värda att bry sig om är en annan sak.

Jag skulle vilja vända på det.. Om du har en apparat som låter annorlunda beroende på om det ligger en sten på den eller inte så bör nog en bättre införskaffas.

Jag tror er tilltro till blindtester är klart överdrivna. Om jag förstått bland andra Peter Steidl rätt så är det ett rätt trubbigt instrument för att fastställa vilka skillnader som finns och vilka som är påhittade.

Det finns väl inget annat sätt än blindtest för att verkligen säkerställa att det faktiskt finns en hörbar skillnad?

Hur vi påverkas vid försöket tycks påverka vår perception så mycket att värdet av blindtesterna ofta är värdelösa.

Ett gammalt och svagt argument i det stora hela även fast det visst ligger något i det i vissa situationer och för vissa individer.

Saken är den att om du hör en skillnad så kan du själv ordna med ett blindtest som inte stressar dig på något sätt för att verifiera detta och utesluta inbillning. Om den skillnaden som du tror dig veta existerar försvinner (eller din förmåga att höra den) bara för att du inte vet vad du lyssnar på så får du nog acceptera att större delen av världens befolkning kommer att tvivla på dig. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-07-29 17:47

Det är en sak jag undrar över:

Vad är så speciellt med en Pioneer DV-668?

Jag har inte förstått vad den spelaren klarar av som gör den så speciell. Framförallt när det finns ett brett urval av spelare på marknaden, inte minst i det segment där den befinner sig.

Tyvärr ser jag ingen egenskap som gör att en DV-668 är så bra att den lyckats överleva in i våra dagar (diskussionerna antyder ju detta). Varför ser man inga diskussioner om andra spelare i motsvarande grad?

Teoretiskt sett borde t.ex DV-868 eller 989 diskuteras lika mycket eller varför inte en DV-696? Eller en spelare av helt annat märke?

Jag kan inte ur någon aspekt se att en DV-668 är en särdeles fantastisk apparat som höjer sig över mängden. Men det vore intressant att få klarhet i fenomenet 668 och vad det är som gör att den modellen nått närmast kultstatus.

Det är också lite svårt för min del att se kopplingen mellan en ev skillnad på två signalkällor och en sten på en förstärkare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-07-29 19:05

Headfi skrev:Det är en sak jag undrar över:

Vad är så speciellt med en Pioneer DV-668?

Den passerade en test hos LTS med bra resultat. Nästan inga produkter gör det, LTS hyperpetiga test-nissar hittar något att klaga på hos nästan alla apparter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-29 19:29

Headfi skrev:Vad är så speciellt med en Pioneer DV-668?

Jag har inte förstått vad den spelaren klarar av som gör den så speciell.

Pioneer (miss-)lyckades med konstruktionen av den så att den blev osedvanligt neutral. Efterföljare samt dyrare modeller presterar inte lika bra i det avseendet.

Kan finnas en flock andra som är lika bra, men det är ingen som vet om att de är det - LTS har inte möjlighet, varken tidsmässigt eller ekonomiskt, att testa av stora delar av marknaden (tyvärr).

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-30 09:39

Nattlorden skrev:
prolinn skrev:. Hur vi påverkas vid försöket tycks påverka vår perception så mycket att värdet av blindtesterna ofta är värdelösa.

Standardlögnen från de som inte gillar blindtesternas resultat. Håller inte vatten.

För du vet bättre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-30 09:42

Har inget med linn att göra. Men alla som inte gillar resultat från blindtester säger samma sak - oavsett om det gäller hifi eller vin eller vad...

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-30 09:43

kris10an skrev:
prolinn skrev:IÖ tycks vara lika noggrann som de mer fanatiska Linnisterna, men om han har någon lika effektiv metod som tunedem faktiskt är vet jag inte.

Om "tunedem" är lika effektivt som att f/e lyssna ut transparent utrustning, designa egna högtalare som uppfyller högt ställda prestandakrav vad gäller ljudtryckskapacitet och distorsion, och sedan akustikbehandla lyssningsrummet efter att ha mätt och räknat på det utifrån vedertagna fysikaliska principer, så kan jag inte låta bli att undra, vad är "tunedem"?

Man kan inte mäta sig fram till perfekt ljud!

Tundem är en lyssningsmetod som för att maximera en anläggnings förmåga att återge melodier. Den kan användas för att utvärdera alla möjliga skillnader ur just det perspektivet. Varken mer eller mindre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-30 09:47

prolinn skrev:Man kan inte mäta sig fram till perfekt ljud!

Möjligtvis om du lägger på ett 'ännu' efter inte:t.

Vi kan mäta bättre än vi kan höra redan, så det är bara kunskapen om hur "perfekt ljud" skall låta som måste till, så fixar det sig.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-30 09:48

Piotr skrev:Saken är den att om du hör en skillnad så kan du själv ordna med ett blindtest som inte stressar dig på något sätt för att verifiera detta och utesluta inbillning. Om den skillnaden som du tror dig veta existerar försvinner (eller din förmåga att höra den) bara för att du inte vet vad du lyssnar på så får du nog acceptera att större delen av världens befolkning kommer att tvivla på dig. :)

/Peter

Jag har inget mot blindtester, mer än att man bör vara försiktig med att dra förhastade slutsatser utifrån resultat från just blindtester. Man bör faktiskt vara försiktig med att dra slutsatser från de föesta tester faktiskt eftersom man inte alltid kan vara säker på att man har koll på alla variabler.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-30 09:51

Nattlorden skrev:Har inget med linn att göra. Men alla som inte gillar resultat från blindtester säger samma sak - oavsett om det gäller hifi eller vin eller vad...

Enligt Linn använder dom blinda lyssningsjämförelser mycket genomgripande som underlag under konstrultionsarbetet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi