Flint skrev:Det är inte säkert. Vad får dig att tro det?
Hur många har möjlighet att göra blind, nivåmatchad A,B,X-lyssning hemma?
Och som vanligt så räknar jag bort idiotfel, som apparater som impedansmissmatchningar.
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Det är inte säkert. Vad får dig att tro det?
Nattlorden skrev:Och där är skillnaderna ytterligare svårare att finna relativt i "testbänken".
kris10an skrev:Bill50x skrev:Jag har dock som hastigast, ej blint och ej helt kontrollerade former, jämfört Linns enklaste spelare Mimik mot en 668. Och redan med den enkla konkurrensen fick 668 se sig slagen.
/ B
På vilket sätt såg sig den ena bli slagen av den andra? Grävde den ena spelaren djupare i basen, hörde du ljud på den ena som du inte hörde på den andra, etc?
Goldfinger skrev:Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Vad ligger till grund för den hypotesen?
Är det på antagandet att 668an skulle vara transparent?
Att skillnaden på de bästa sedan innan är mikroskopisk, så ev förbättringar därifrån blir ännu mer svårhörda.
Det kan hända, men en bättre apparat är en bättre apparat, huruvida det är hörbart skulle jag lyssningsutvärdera mycket noggrant.
Det handlar ju trots allt om vad varje enskild individ klarar att höra i sitt eget system.
Där apparaten är tänkt att sitta.
subjektivisten skrev:Juppz, det kan man mäta i fronten, ordet LINN verkar vara den parameter som gör att det blir mer "spelglädje"
kris10an skrev:Richard skrev:Och då får vi komma ihåg att de nya nätverkspelarna ( Majik DSi mfl. ) anses " spela melodierna bättre " än rent av självaste CD-12, av vissa.
Jaha. Vem anser det? Vartifrån har du hört det? Har du någon källa till det påståendet![]()
Richard skrev:kris10an skrev:Richard skrev:Och då får vi komma ihåg att de nya nätverkspelarna ( Majik DSi mfl. ) anses " spela melodierna bättre " än rent av självaste CD-12, av vissa.
Jaha. Vem anser det? Vartifrån har du hört det? Har du någon källa till det påståendet![]()
Fråga de som hört apparaterna och jämfört dem sida vid sida.
Ragnwald skrev:Har man ett utsträckt bassystem, så hör man absolut skillnad mellan en mängd olika DVD-/CD-spelare. 668:an behöver inte skämmas, men CD12 kan jag inte uttala mig om, den har jag inte haft äran att lyssnat på.
subjektivisten skrev:Richard skrev:kris10an skrev:Richard skrev:Och då får vi komma ihåg att de nya nätverkspelarna ( Majik DSi mfl. ) anses " spela melodierna bättre " än rent av självaste CD-12, av vissa.
Och skillnaden mellan detta och folk som hör skillnad på "stenar" som ligger på slutsteget eller annan ormolja är?
Seriöst, NÄR ska någon bevisa dessa LINN påstående under blindtest?
subjektivisten skrev:Richard skrev:kris10an skrev:Richard skrev:Och då får vi komma ihåg att de nya nätverkspelarna ( Majik DSi mfl. ) anses " spela melodierna bättre " än rent av självaste CD-12, av vissa.
Och skillnaden mellan detta och folk som hör skillnad på "stenar" som ligger på slutsteget eller annan ormolja är?
Seriöst, NÄR ska någon bevisa dessa LINN påstående under blindtest?
prolinn skrev:. Hur vi påverkas vid försöket tycks påverka vår perception så mycket att värdet av blindtesterna ofta är värdelösa.
prolinn skrev:IÖ tycks vara lika noggrann som de mer fanatiska Linnisterna, men om han har någon lika effektiv metod som tunedem faktiskt är vet jag inte.
prolinn skrev:Är detta en gissningstävling eller vad? CD12 vet jag är bra. De omdömmen jag läst om 668 är sådär, men jag har inte själv hört 668 så vad vet jag? Konstig fråga/formulering att ha omröstning om!
prolinn skrev:Trist ton - igen! Skaffa bättre anläggningar och optimera era installationer så kommer även ni höra skillnad på allt möjligt. Om alla skillnader är värda att bry sig om är en annan sak.
Jag tror er tilltro till blindtester är klart överdrivna. Om jag förstått bland andra Peter Steidl rätt så är det ett rätt trubbigt instrument för att fastställa vilka skillnader som finns och vilka som är påhittade.
Hur vi påverkas vid försöket tycks påverka vår perception så mycket att värdet av blindtesterna ofta är värdelösa.
Headfi skrev:Det är en sak jag undrar över:
Vad är så speciellt med en Pioneer DV-668?
Headfi skrev:Vad är så speciellt med en Pioneer DV-668?
Jag har inte förstått vad den spelaren klarar av som gör den så speciell.
kris10an skrev:prolinn skrev:IÖ tycks vara lika noggrann som de mer fanatiska Linnisterna, men om han har någon lika effektiv metod som tunedem faktiskt är vet jag inte.
Om "tunedem" är lika effektivt som att f/e lyssna ut transparent utrustning, designa egna högtalare som uppfyller högt ställda prestandakrav vad gäller ljudtryckskapacitet och distorsion, och sedan akustikbehandla lyssningsrummet efter att ha mätt och räknat på det utifrån vedertagna fysikaliska principer, så kan jag inte låta bli att undra, vad är "tunedem"?
prolinn skrev:Man kan inte mäta sig fram till perfekt ljud!
Piotr skrev:Saken är den att om du hör en skillnad så kan du själv ordna med ett blindtest som inte stressar dig på något sätt för att verifiera detta och utesluta inbillning. Om den skillnaden som du tror dig veta existerar försvinner (eller din förmåga att höra den) bara för att du inte vet vad du lyssnar på så får du nog acceptera att större delen av världens befolkning kommer att tvivla på dig.
/Peter
Nattlorden skrev:Har inget med linn att göra. Men alla som inte gillar resultat från blindtester säger samma sak - oavsett om det gäller hifi eller vin eller vad...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster