Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Richard: De flesta vet att du har ett knepigt förhållande till produkter av märket Linn. Nu råkade det vara en Linn inblandad i våra lyssningsprov, men för mig kunde det lika gärna vara en Musical Fidelity, en Meridian eller en Bladelius. Det var kul att testa en lite dyrare grunka bara. Från början tänkte vi ju bara köra mellan SB3 och Touch.
Din fråga: Det låter som det har något med Tunedem att göra. Jag vet faktiskt inte ett jota om hur det där funkar. Dessutom önskar jag du inte använder mina lyssningsintryck som ammunition i din pågående kampanj - vilket de heller inte duger till då du nu tycks föredra den mera vetenskapliga approachen med nivåmatchade blindtester och mätningar.
Detta är bristfälligt nivåmatchat, det är lika öppet som placebofyllt och fördomsfyllt.![]()
Det är helt enkelt en redovisning av en social aktivitet. Ta det för vad det är.
KarlXII skrev:Det är helt enkelt en redovisning av en social aktivitet. Ta det för vad det är.
Richard skrev:
SB Duet är " inte godkänd" . Det är en försäljare ( tonläget ) som testat den och kommit fram att den var helt värdelös på att spela musik.Detta rykte verkar således ha blivit en sanning. Något som för mig och min bror framstår som helt obegripligt eftersom vid våran blinda test mellan Duet och Touch som rena transporter, fick ett resultat där Duet vann det hela.
KarlXII skrev:Det kanske kommer nästa gång, börjar bli lite sugen själv på att lyssna på den där Duetten.
Dessutom finns det 4 potentiella chanser att öka Touchens prestanda ytterligare jämfört med förra testet:
Släcka displayen
Stänga av Wifidelen
Köra ett mer påkostat/välkonstruerat nätaggregat
Köra kortare kabel eller USB
Vi har nog inte sett det sista av detta.
KarlXII skrev:Det är helt enkelt en redovisning av en social aktivitet. Ta det för vad det är.
prolinn skrev:Måste ta och få lyssnat på en SB Touch eller Duett. De är ju inte dyra alls och är de överhuvud taget jämförbara med Linns billigare spelare så är de rena kapen även om de har sina baksidor också. Serverprogramvaran är mycket mer krävande på servern än till exempel Twonky och så spelar de inte heller de mest högupplösta filerna.
Är det stor skillnad att köra Touch utan extern DAC respektive med någon av de DAC:ar ni provade med? Med externa DAC:ar av bättre sort så blir ju också priset i paritet med Linns Majik DS och då blir de kanske mindre intressanta eftersom man med Linn:en inte har någon av ovanstående begränsningar och dessutom får färre lådor. En begagnad Majik DS kan man idag få för ungefär 10kKr-14kKr berorende på ålder samt om den är uppgraderad med senaste nätdelen eller inte. De nya nätdelarna gör klart märbar skillnad. Är ju också intessant eftersom en NAS med kapacitet att köra SB:s serverprogramvara ju kostar en slant.
Richard skrev:
Resultatet blev att följande spelare föredrogs av mig:
Duet: 5
Touch: 3
. . . . .
Enligt våra tester så är alltså SB duet en bättre transport än touch, åtminstone om man testar blint.
Sedan så är förstås ett resultat 5-3 inte tillräckligt signifikant för ett klockrent objektivt resultat.
En sak är säker: resultatet , där det verkligen hördes skillnad mellan de båda transporterna, ivartfall för mig, innebär att jag behåller SB Duet.
Laila skrev:, 5-3 är ett klockrent nollresultat o inget annat.
KarlXII skrev:Det kanske kommer nästa gång, börjar bli lite sugen själv på att lyssna på den där Duetten.
Dessutom finns det 4 potentiella chanser att öka Touchens prestanda ytterligare jämfört med förra testet:
Släcka displayen
Stänga av Wifidelen
Släcka displayen
Stänga av Wifidelen
prolinn skrev:Laila skrev:, 5-3 är ett klockrent nollresultat o inget annat.
+1
Om jag får spekulera så baserar du dina åsikter på resultat från öppna lyssningar och söker stöd i den blinda lyssningstest som ni gjorde?
Jag har gjort motsvarande test, med andra apparater och med signifikant resultat, men då resultatet inte blev riktigt 0, 16 (av 16) så tyckte jag inte testet gav det resultat jag förväntade. Blindtesten gav resultatet 3, 13 om jag kommer ihåg rätt. Öppet upplevdes skillnaden som ganska stor.
MagnusÖstberg skrev:Men för fan - erat test gäller under de förutsättningar ni har.
Ge INGA mer generella bedömningar på det. Ingen vet något om de akustiska förutsättningarna, era kunskaper om hur man mäter och ställer in - och ni har inte testat efter den enda långtidsutprovade metoden som både jag och Svante informerat er om. Ni har lyssnat blint och det lite blint - dvs ni har inte identifierat differenser och fokuserat på dem för att se om de kan träda fram med objektivt lyssnande under förutsättningar med blind lyssning.
Ändå ger du så tvärsäkra och bestämda svar.
Förstår du inte att det kan finnas läsare som läser det du skriver och utgår från att du med din kunskap verkligen utvärderat innan du skriver dina bedömningar?
Skall du fortsätta på det där spåret med inadekvat testande och tvärsäkra uttalanden så gör det åtminstonde i din egna tråd så man slipper göra sådanna här inlägg.
MagnusÖstberg skrev:Skall du fortsätta på det där spåret med inadekvat testande och tvärsäkra uttalanden så gör det åtminstone i din egna tråd så man slipper göra sådana här inlägg.
MagnusÖstberg skrev:Enligt samma princip som det här inlägget så är det en respons till den som gjort inlägget ovan, i annat fall hade där funnits med en citering såsom hänvisning.
prolinn skrev:Inte för att det skulle göra Majik DS bättre, men provade du att finjustera din anläggning med den som signalkälla eller körde du med samma injustering som med din gamla källa? Har någon gång upplevt att byte till bätre källa medgivit att jag kunnat göra injustering av till exempel högtalaplacering mer noggrant än med den sämre källan där skillnaden mellan den nya positionen och den gamla positionen inte spelade någon märkbar roll vilket den gjorde med en bättre källa.
En annan sak man undrar över är vad det digitala delningsfiltret ställer till med? Eftersom ni inte upplevde några väsentlia skillnader mer än till den enklare Squeezeboxen så undrar man om ni inte faktiskt på det stora hela bara lyssnade till de begränsningar som resten av systemet stod för?
Harryup skrev:1. Nejdå, om man är tvungen att rikta om högtalarna efter signalkälla så skulle jag inte alls välja den källan.
prolinn skrev:Inte för att det skulle göra Majik DS bättre, men provade du att finjustera din anläggning med den som signalkälla eller körde du med samma injustering som med din gamla källa? Har någon gång upplevt att byte till bätre källa medgivit att jag kunnat göra injustering av till exempel högtalaplacering mer noggrant än med den sämre källan där skillnaden mellan den nya positionen och den gamla positionen inte spelade någon märkbar roll vilket den gjorde med en bättre källa.
En annan sak man undrar över är vad det digitala delningsfiltret ställer till med? Eftersom ni inte upplevde några väsentlia skillnader mer än till den enklare Squeezeboxen så undrar man om ni inte faktiskt på det stora hela bara lyssnade till de begränsningar som resten av systemet stod för?
petersteindl skrev:Richard skrev:petersteindl skrev:Ja
Hur var ditt intryck i lyssningen ?
På pianot lät Touch bäst eftersom transienterna lät renast. Skillnaderna var dock små. Det pratas om att Touch skulle ha så pass mycket distorsion och att den av någon outgrundlig anledning skulle ligga i motfas så att pianot lät rent och naturligt på grund av hög distorsion medans de andra spelarna har så pass låg distorsion att pianot låter orent i jämförelse. Jag säger BS![]()
På la Folia föredrog jag Linn eftersom det akustiska kom fram bäst.
I princip tyckte jag Linn var bäst på att förmedla den akusiska upplevelsen, men den översta oktaven i diskanten var hämmad och det hördes på vispar på Diana Krall. Även andra instrument lät lite snuvigt i jämförelse med de andra kombinationerna.
Basen upplevde jag ha en viss fördel hos Linn eftersommelodin tycker jag gick fram bättre än hos de andra, men det var små skillnader. dessutom var jag trött och det var varmt i rummet.
Nuforce dacen lät rent men samtidigt lite smalstrålande, vad det nu betyder. Jo om man skalar bort rummet mellan musikerna så får man siluetter med hög kontrast och därmed klart ljud, men jag vill känna mig omsluten av det akustiska skeendet om så skall vara fallet enligt inspelningen och då vinner linnmojängen. Jag vet inte vad apparaterna heter.
Jag tror dock att nuforce hade en stor nackdel med en för lång optisk digitalkabel. Det kan lätt bli reflexer i sådan kabel som ökar fasbruset och därmed jitter.
På 90-talet labbade jag en del med att ställa in jitter med hjälp av pll. Jag kunde ändra denna och kom fram till att jitter påverkade upplevelsen av det akustiska skeendet mer än klangen.
Ett fall runt 10 kHz innebär alltid att klangfärg förändras. Vissa instrument lät mörka men andra instrument lät ljusare av någon anledning.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster