En nätverksspelartest.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-29 08:14

Min fråga är då till er: vilken spelarekobination spelade melodierna på det tydligaste sättet ?

( subjektivt, som ni upplevde det ).
Senast redigerad av Richard 2011-07-29 10:21, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-29 08:59

Richard: De flesta vet att du har ett knepigt förhållande till produkter av märket Linn. Nu råkade det vara en Linn inblandad i våra lyssningsprov, men för mig kunde det lika gärna vara en Musical Fidelity, en Meridian eller en Bladelius. Det var kul att testa en lite dyrare grunka bara. Från början tänkte vi ju bara köra mellan SB3 och Touch.

Din fråga: Det låter som det har något med Tunedem att göra. Jag vet faktiskt inte ett jota om hur det där funkar. Dessutom önskar jag du inte använder mina lyssningsintryck som ammunition i din pågående kampanj - vilket de heller inte duger till då du nu tycks föredra den mera vetenskapliga approachen med nivåmatchade blindtester och mätningar.

Detta är bristfälligt nivåmatchat, det är lika öppet som placebofyllt och fördomsfyllt. 8)
Det är helt enkelt en redovisning av en social aktivitet. Ta det för vad det är.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

torig

Inläggav torig » 2011-07-29 09:44

KarlXII skrev:Richard: De flesta vet att du har ett knepigt förhållande till produkter av märket Linn. Nu råkade det vara en Linn inblandad i våra lyssningsprov, men för mig kunde det lika gärna vara en Musical Fidelity, en Meridian eller en Bladelius. Det var kul att testa en lite dyrare grunka bara. Från början tänkte vi ju bara köra mellan SB3 och Touch.

Din fråga: Det låter som det har något med Tunedem att göra. Jag vet faktiskt inte ett jota om hur det där funkar. Dessutom önskar jag du inte använder mina lyssningsintryck som ammunition i din pågående kampanj - vilket de heller inte duger till då du nu tycks föredra den mera vetenskapliga approachen med nivåmatchade blindtester och mätningar.

Detta är bristfälligt nivåmatchat, det är lika öppet som placebofyllt och fördomsfyllt. 8)
Det är helt enkelt en redovisning av en social aktivitet. Ta det för vad det är.

+2 :wink:

/mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-29 10:18

KarlXII skrev:Det är helt enkelt en redovisning av en social aktivitet. Ta det för vad det är.

Det var bara en fråga från min sida- hur har ni lyssnat ?
Från ditt svar står det klart att du inte känner till begreppet tune- method.
Det går till som så att man lyssnar till VAD musikerna spelar, inte bara ATT de spelar. Peterstedl verkar kunna metoden- det kan läsas av det han beskriver vid intrycken. Men självklart lyssnar man ju som man vill- tycker jag.

Det finns ingen dold agenda från min sida alls. Tvärtom är det kul att ni lyssnat till olika nätverkspelare i olika prisklasser. Priset verkar ju inte vara en parameter att räkna med.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-29 10:22

Richard skrev:
SB Duet är " inte godkänd" . Det är en försäljare ( tonläget ) som testat den och kommit fram att den var helt värdelös på att spela musik.Detta rykte verkar således ha blivit en sanning. Något som för mig och min bror framstår som helt obegripligt eftersom vid våran blinda test mellan Duet och Touch som rena transporter, fick ett resultat där Duet vann det hela.

Återigen, om det är utfallet "5 mot 3" som du tänker på Richard
så är detta ett statistiskt "nollresultat" där ingen "vann".
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-29 10:24

Det kanske kommer nästa gång, börjar bli lite sugen själv på att lyssna på den där Duetten.

Dessutom finns det 4 potentiella chanser att öka Touchens prestanda ytterligare jämfört med förra testet:
Släcka displayen
Stänga av Wifidelen
Köra ett mer påkostat/välkonstruerat nätaggregat
Köra kortare kabel eller USB

Vi har nog inte sett det sista av detta. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-29 10:32

KarlXII skrev:Det kanske kommer nästa gång, börjar bli lite sugen själv på att lyssna på den där Duetten.

Dessutom finns det 4 potentiella chanser att öka Touchens prestanda ytterligare jämfört med förra testet:
Släcka displayen
Stänga av Wifidelen

Det vore intressant att höra era resultat mellan Duet och Touch som transporter.

( om ni orkar )

Marantz har ju också en spelare för 8000:- som verkar intressant.
Macminin som Harryup nämnde kanske spelar bra...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-29 11:25

KarlXII skrev:Det är helt enkelt en redovisning av en social aktivitet. Ta det för vad det är.

Det där går inte fram, det har visat sig tydligt tidigare :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-29 12:18

Vi kom ju helt enkelt fram till att det är skillnader och sen får ju folk ranka grejorna som dom vill i sina egna anläggningar. I andra anläggningar än min kanske det blir andra skillnader. Och även med annat musikmaterial kan man få andra resultat. Den för min del optimala spelaren fanns nog inte bland dom testade, men väl fungerande alternativ. Så på vanligt HiFi-tidningsspråk så hittade vi bara en förlorare SB3 och lite olika vinnare beroende på hur och efter vad man lyssnade. Touch är absolut en klart bättre spelare och hur långt den räcker är väl individuellt. Den räcker långt i vart fall. Vi får se hur vi går vidare men det känns inte som om vi krönte någon vinnare, bara en förlorare.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-29 12:43

Måste ta och få lyssnat på en SB Touch eller Duett. De är ju inte dyra alls och är de överhuvud taget jämförbara med Linns billigare spelare så är de rena kapen även om de har sina baksidor också. Serverprogramvaran är mycket mer krävande på servern än till exempel Twonky och så spelar de inte heller de mest högupplösta filerna.

Är det stor skillnad att köra Touch utan extern DAC respektive med någon av de DAC:ar ni provade med? Med externa DAC:ar av bättre sort så blir ju också priset i paritet med Linns Majik DS och då blir de kanske mindre intressanta eftersom man med Linn:en inte har någon av ovanstående begränsningar och dessutom får färre lådor. En begagnad Majik DS kan man idag få för ungefär 10kKr-14kKr berorende på ålder samt om den är uppgraderad med senaste nätdelen eller inte. De nya nätdelarna gör klart märbar skillnad. Är ju också intessant eftersom en NAS med kapacitet att köra SB:s serverprogramvara ju kostar en slant.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-29 12:54

Touch kan göra en USB-disk direktansluten, men har man 6-14TB musik så spelar det ingen roll vilken lösning man väljer - man behöver en lagringslösning.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-29 21:28

prolinn skrev:Måste ta och få lyssnat på en SB Touch eller Duett. De är ju inte dyra alls och är de överhuvud taget jämförbara med Linns billigare spelare så är de rena kapen även om de har sina baksidor också. Serverprogramvaran är mycket mer krävande på servern än till exempel Twonky och så spelar de inte heller de mest högupplösta filerna.

Är det stor skillnad att köra Touch utan extern DAC respektive med någon av de DAC:ar ni provade med? Med externa DAC:ar av bättre sort så blir ju också priset i paritet med Linns Majik DS och då blir de kanske mindre intressanta eftersom man med Linn:en inte har någon av ovanstående begränsningar och dessutom får färre lådor. En begagnad Majik DS kan man idag få för ungefär 10kKr-14kKr berorende på ålder samt om den är uppgraderad med senaste nätdelen eller inte. De nya nätdelarna gör klart märbar skillnad. Är ju också intessant eftersom en NAS med kapacitet att köra SB:s serverprogramvara ju kostar en slant.

Resultat efter blindtestandet:

Musiken var:

Nils Lövgren, " Man in the moon".
Yusuf Islam, " Dont let me be misunderstood"
Peter Framton, " Flying without wings"
Chris Jones, " No sanctuary here "

Blandat musik alltså, inte bara audiofil- hiss musik utan riktig rockmusik också.

Fyra lyssningar per låt, två per spelare, alltså fyra gånger vardera där det enda signifikanta för mig var att jag skulle pricka ut EN enda spelare som låtandes bättre än den andra, vid varje À/B test.

Både SB duet samt SB touch uppvisar exakt identisk utnivå via den optiska spdif överföringen.
Ingen av spelarna överstyr en 1001 hz sinuston vid maxvolym.

Samma optiska kabel användes: jag lyssnade blint 40 sekunder varje lyssning, och min bror bytte låtar , bytte spelare och förde protokollet.

Resultatet blev att följande spelare föredrogs av mig:

Duet: 5
Touch: 3

Jag tyckte nog att SB duet lät mera " analogt" , en aning svängigare än touchen. Speciellt tydligt blev detta på Peter Framton- låten, där det räckte med ett enda ackord för mig för att avgöra att jag tyckte gitarren nog lät en aning mera stämt . Här prickade jag in Duet som den bästa spelaren båda lyssningarna.

Enligt våra tester så är alltså SB duet en bättre transport än touch, åtminstone om man testar blint.

Sedan så är förstås ett resultat 5-3 inte tillräckligt signifikant för ett klockrent objektivt resultat.

En sak är säker: resultatet , där det verkligen hördes skillnad mellan de båda transporterna, ivartfall för mig, innebär att jag behåller SB Duet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-29 22:20

Richard skrev:
Resultatet blev att följande spelare föredrogs av mig:
Duet: 5
Touch: 3
. . . . .
Enligt våra tester så är alltså SB duet en bättre transport än touch, åtminstone om man testar blint.

Sedan så är förstås ett resultat 5-3 inte tillräckligt signifikant för ett klockrent objektivt resultat.

En sak är säker: resultatet , där det verkligen hördes skillnad mellan de båda transporterna, ivartfall för mig, innebär att jag behåller SB Duet.

Richard, åter o återigen, 5-3 är ett klockrent nollresultat o inget annat.
Du kan inte dra några som helst slutsatser, förutom att någon skillnad
av vad du föredrog ej kunde fastställas.

Att påstå något annat gör att jag vågar rekommendera en kurs
i elementär statistik för vidare insikt/förståelse*

*Med risk för att bli varnad/avstängd(har redan en varning)
men jag tar chansen. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-30 10:01

Laila skrev:, 5-3 är ett klockrent nollresultat o inget annat.

+1

Om jag får spekulera så baserar du dina åsikter på resultat från öppna lyssningar och söker stöd i den blinda lyssningstest som ni gjorde?

Jag har gjort motsvarande test, med andra apparater och med signifikant resultat, men då resultatet inte blev riktigt 0, 16 (av 16) så tyckte jag inte testet gav det resultat jag förväntade. Blindtesten gav resultatet 3, 13 om jag kommer ihåg rätt. Öppet upplevdes skillnaden som ganska stor.

Användarvisningsbild
Jonnor

Inläggav Jonnor » 2011-07-30 10:16

KarlXII skrev:Det kanske kommer nästa gång, börjar bli lite sugen själv på att lyssna på den där Duetten.

Släcka displayen
Stänga av Wifidelen

Kul att ni genomförde testet och jag hoppas att ni hade jättetrevligt.

Jag tycker att det är sunt att testa ovanstående och dessutom kan det vara värt att testa om placeringen (hyllan), elanslutningen (fas/nolla och grendosor) påverkar musikåtergivningen. Det gjorde det för SB3:an och även på min nuvarande streamer. Vill du köra trådlöst kan du test att ansluta spelaren till en brygga. För egen del använder jag en D-Link DAP 1522 och låter den prata på C-bandet med routern.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-01 08:53

Släcka displayen
Stänga av Wifidelen

Min bror håller på att laborera med detta med toolbox, just för att få Touchen att låta lika bra som hans Duet. I original så är den ( kanske) inte riktigt lika bra.

Återkommer med resultatet.
Senast redigerad av Richard 2011-08-01 09:21, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-01 08:58

prolinn skrev:
Laila skrev:, 5-3 är ett klockrent nollresultat o inget annat.

+1

Om jag får spekulera så baserar du dina åsikter på resultat från öppna lyssningar och söker stöd i den blinda lyssningstest som ni gjorde?

Jag har gjort motsvarande test, med andra apparater och med signifikant resultat, men då resultatet inte blev riktigt 0, 16 (av 16) så tyckte jag inte testet gav det resultat jag förväntade. Blindtesten gav resultatet 3, 13 om jag kommer ihåg rätt. Öppet upplevdes skillnaden som ganska stor.

-1.

Du spekulerar helt fel, prolinn. Vi var båda övertygade om att Touchen skulle låta bättre- inte minst efter alla goda hifirecensioner av den, samt Harryups öppna testande.

Testandet vi gjorde visade då istället att de gav exakt samma utnivå digitalt, och att Touchen ivartfall inte lät bättre än Duet.

Det är nyttigt med litet blindtestande. Ha- begäret minskar efter nya " förbättrade prylar" om det visar sig att de nya grejorna låter likadant som de gamla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-01 10:33

Men för fan - erat test gäller under de förutsättningar ni har.

Ge INGA mer generella bedömningar på det. Ingen vet något om de akustiska förutsättningarna, era kunskaper om hur man mäter och ställer in - och ni har inte testat efter den enda långtidsutprovade metoden som både jag och Svante informerat er om. Ni har lyssnat blint och det lite blint - dvs ni har inte identifierat differenser och fokuserat på dem för att se om de kan träda fram med objektivt lyssnande under förutsättningar med blind lyssning.

Ändå ger du så tvärsäkra och bestämda svar.

Förstår du inte att det kan finnas läsare som läser det du skriver och utgår från att du med din kunskap verkligen utvärderat innan du skriver dina bedömningar?

Skall du fortsätta på det där spåret med inadekvat testande och tvärsäkra uttalanden så gör det åtminstonde i din egna tråd så man slipper göra sådanna här inlägg.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-01 11:27

MagnusÖstberg skrev:Men för fan - erat test gäller under de förutsättningar ni har.

Ge INGA mer generella bedömningar på det. Ingen vet något om de akustiska förutsättningarna, era kunskaper om hur man mäter och ställer in - och ni har inte testat efter den enda långtidsutprovade metoden som både jag och Svante informerat er om. Ni har lyssnat blint och det lite blint - dvs ni har inte identifierat differenser och fokuserat på dem för att se om de kan träda fram med objektivt lyssnande under förutsättningar med blind lyssning.

Ändå ger du så tvärsäkra och bestämda svar.

Förstår du inte att det kan finnas läsare som läser det du skriver och utgår från att du med din kunskap verkligen utvärderat innan du skriver dina bedömningar?

Skall du fortsätta på det där spåret med inadekvat testande och tvärsäkra uttalanden så gör det åtminstonde i din egna tråd så man slipper göra sådanna här inlägg.

Varmt idag. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-01 14:34

MagnusÖstberg skrev:Skall du fortsätta på det där spåret med inadekvat testande och tvärsäkra uttalanden så gör det åtminstone i din egna tråd så man slipper göra sådana här inlägg.

Till vem är detta uttalande ställt?

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-01 15:00

Enligt samma princip som det här inlägget så är det en respons till den som gjort inlägget ovan, i annat fall hade där funnits med en citering såsom hänvisning.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-04 18:35

Köpte en Touch idag då jag såg att Elgiganten återigen sålde de för 1990:-.
Får gälla som tillsvidare spelare, kommer också testa mot Mac OSX och Win 7 på min Macmini och sen om det går testa några USB-DAC eller USB-BNC framöver. Enda är gränssnittet på en skärmlös Macmini måste lösas rimligt bra med iPaden. Finns ju lite alternativ där med.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-04 18:43

MagnusÖstberg skrev:Enligt samma princip som det här inlägget så är det en respons till den som gjort inlägget ovan, i annat fall hade där funnits med en citering såsom hänvisning.

I så fall var ditt uttalande obegripligt. Å andra sidan hände detta för länge sedan, flera sidor sedan och utan citat är det rätt jobbigt att hitta rätt. Så jag utgår från min känsla, du har fel helt enkelt :-)

/ B

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-08-05 07:54

Jag borde sova,jag talar direkt ur nattmössan såhär efter 10timmars övervak på en psykavdelning avslutad med en halvtimmes monotont brummande på kinesisk fyraktstransportmedel i viktkompenserat tillstånd.

Jag tycker streamers suger över huvud taget. Jag gillar den delen att man kommer åt att bläddra sig igenom plattor som man dödförklarat för tid och evighet sedan(typ samlingsplattor och liknande) och att man kan sitta med en Iphone,pekplatta eller vad man nu har och styra hela skivsamlingen.

Jag har fått det demonstrerat av olika Linnrepresentanter skillnaden nivåerna emellan och visst är den stor. jag har även lyssnat till Squeezebox duet,min Iphone 4,och lite andra elektroniska grunkor.

Grejen är att det må vara stora skillnader maskinerna emellan men i jämförelse med en halvbra LP12 så låter det ändå så mediokert att man blir modfälld.

Jag blir positivt överraskad ifall ni har funnit en billig streamer som jag kan använda som brygga för att komma åt tekniken men slippa betala Linnpriser för det. Jag har i svaga stunder funderat på att köpa mig en Linn Sneaky bara för att det är en Linn och en streamer. Jag vill gärna ha den där loggan på apparaten fåfängd som jag är. Emellertid så tycker jag att den bättre Majik streamern är så medioker att jag hämmas bara vid tanken på att punga ut med kanske 7-8000:- på en ännu sämre streamer.

Peter på Takt & Ton demade nyaste Klimax DS spelaren mot den förra Klimax spelaren och som vanligt upplevdes det som en stor skillnad vid demonstrationen. Syftet med besöket var dock LP12 relaterat(tack Prometevs) och minuterna efteråt lyssnade vi på en gammal LP12 med Ittok arm/Asaka pickup från 1982 och en halvbrunnen Valhalla motorstyrning som spelade så schysst att jag totalt glömde bort den där fåniga DS apparaten med en ännu fånigare prislapp jag just hört.

Det finns utrymme för en streamer även hemma hos mig med andra ord.

-Så länge den i princip inget kostar!

Därav så är denna tråd för mig intressant men aningen svårläst då varje resultat ska användas som ett retoriskt tillhygge i vissa fall.

Jag är fortfarande inte klok på vilken apparat som är bäst?

Spelar någon av maskinerna Vinyl? Äh vaffan då får det vara,en ny nål till trojkan får det bli istället och en Linto..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-08-05 08:07

Kul med lite olika intryck och infallsvinklar. Gillar Ivors inlägg här ovan. Jag befinner mig lite i det stadiet också.

Jag är i Göteborg nu och skall vara tom onsdag nästa vecka. Jag tänkte kila ner till Tonläget och kolla läget :P

Senaste besöket var intressant. Killen som demade då var minst sagt speciell och sådana medborgare intresserar mig. Jag blir alltid fascinerad av personer som är fullständigt tvärsäkra om att dom vet vad dom pratar om även om en lekman som jag tycker att argumenten kan vara lite sisådär :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-05 20:30

Jag ser ju ingen egen personlig nostalgi med att få hålla i en silverskiva som om ett antal år inte ens kommer gå att spela i en standarddator.
Skiveleändet är ju bara en själslös bärare av digital information.
Däremot en vinylskiva finns det lite mer substans i. Man kan läsa texten eftersom den inte är för liten. Man kan lägga ner pickupen i det starkaste partiet och ställa in lagom nivå eftersom man ser var det är.
Spelar man många olika CD-skivor får man agera mänsklig kompressor med att justera volymen då och då om man har ett kapabelt system.

Så för digitallagrad musik så gillar jag nätverksspelare. Där det kan finnas replay-gain t.ex. Och man kan förstora texten i iPaden och man kan leta fram alla skivor ifrån 1980-1984. Eller alla skivor där Steve Lukather spelar osv osv. Samt att det låter ju faktiskt ganska bra redan på instegspris.
Jag hade personligen hoppast på större skillnad mellan Majidk och Touch än vad det blev. Och dessutom var ju faktiskt Touch ibland den man föredrog.

Men att inte kolla på nätverksspelare om man har en CD-samling känns för mig fel. Även om denna generations spelare inte är det slutgiltiga alternativet så kommer det ju sakta bli bättre hela tiden men jag skulle föredra vilken som helst av testade spelare istället för min ≈ 22.000kronors CD-spelare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-06 00:24

Inte för att det skulle göra Majik DS bättre, men provade du att finjustera din anläggning med den som signalkälla eller körde du med samma injustering som med din gamla källa? Har någon gång upplevt att byte till bätre källa medgivit att jag kunnat göra injustering av till exempel högtalaplacering mer noggrant än med den sämre källan där skillnaden mellan den nya positionen och den gamla positionen inte spelade någon märkbar roll vilket den gjorde med en bättre källa.

En annan sak man undrar över är vad det digitala delningsfiltret ställer till med? Eftersom ni inte upplevde några väsentlia skillnader mer än till den enklare Squeezeboxen så undrar man om ni inte faktiskt på det stora hela bara lyssnade till de begränsningar som resten av systemet stod för?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-06 00:31

prolinn skrev:Inte för att det skulle göra Majik DS bättre, men provade du att finjustera din anläggning med den som signalkälla eller körde du med samma injustering som med din gamla källa? Har någon gång upplevt att byte till bätre källa medgivit att jag kunnat göra injustering av till exempel högtalaplacering mer noggrant än med den sämre källan där skillnaden mellan den nya positionen och den gamla positionen inte spelade någon märkbar roll vilket den gjorde med en bättre källa.

En annan sak man undrar över är vad det digitala delningsfiltret ställer till med? Eftersom ni inte upplevde några väsentlia skillnader mer än till den enklare Squeezeboxen så undrar man om ni inte faktiskt på det stora hela bara lyssnade till de begränsningar som resten av systemet stod för?

1. Nejdå, om man är tvungen att rikta om högtalarna efter signalkälla så skulle jag inte alls välja den källan. Alternativt har man blivit av med en massa högfrekvent elände som gör att man kan vrida fram högtalarna, eller tvärs om. Nej, har inga sådana problem. I vart fall inte som påverkat testen.

2. Filtret inklusive resten av systemet begränsar mindre än vad minsta Linnanläggningen gör. Sen hur mycket i övrigt är svårt att säga. Det får andra avgöra.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-06 00:35

Harryup skrev:1. Nejdå, om man är tvungen att rikta om högtalarna efter signalkälla så skulle jag inte alls välja den källan.

Frågan är förstås, vilken källa ska du bedöma efter? Den som du kört på i alla år eller?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-06 00:36

prolinn skrev:Inte för att det skulle göra Majik DS bättre, men provade du att finjustera din anläggning med den som signalkälla eller körde du med samma injustering som med din gamla källa? Har någon gång upplevt att byte till bätre källa medgivit att jag kunnat göra injustering av till exempel högtalaplacering mer noggrant än med den sämre källan där skillnaden mellan den nya positionen och den gamla positionen inte spelade någon märkbar roll vilket den gjorde med en bättre källa.

Så här tyckte i alla fall jag.

petersteindl skrev:
Richard skrev:
petersteindl skrev:Ja 8)

Hur var ditt intryck i lyssningen ?

På pianot lät Touch bäst eftersom transienterna lät renast. Skillnaderna var dock små. Det pratas om att Touch skulle ha så pass mycket distorsion och att den av någon outgrundlig anledning skulle ligga i motfas så att pianot lät rent och naturligt på grund av hög distorsion medans de andra spelarna har så pass låg distorsion att pianot låter orent i jämförelse. Jag säger BS 8)

På la Folia föredrog jag Linn eftersom det akustiska kom fram bäst.

I princip tyckte jag Linn var bäst på att förmedla den akusiska upplevelsen, men den översta oktaven i diskanten var hämmad och det hördes på vispar på Diana Krall. Även andra instrument lät lite snuvigt i jämförelse med de andra kombinationerna.

Basen upplevde jag ha en viss fördel hos Linn eftersommelodin tycker jag gick fram bättre än hos de andra, men det var små skillnader. dessutom var jag trött och det var varmt i rummet.

Nuforce dacen lät rent men samtidigt lite smalstrålande, vad det nu betyder. Jo om man skalar bort rummet mellan musikerna så får man siluetter med hög kontrast och därmed klart ljud, men jag vill känna mig omsluten av det akustiska skeendet om så skall vara fallet enligt inspelningen och då vinner linnmojängen. Jag vet inte vad apparaterna heter.

Jag tror dock att nuforce hade en stor nackdel med en för lång optisk digitalkabel. Det kan lätt bli reflexer i sådan kabel som ökar fasbruset och därmed jitter.

På 90-talet labbade jag en del med att ställa in jitter med hjälp av pll. Jag kunde ändra denna och kom fram till att jitter påverkade upplevelsen av det akustiska skeendet mer än klangen.

Ett fall runt 10 kHz innebär alltid att klangfärg förändras. Vissa instrument lät mörka men andra instrument lät ljusare av någon anledning.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi